Jag har haft extremt mycket otur med 156:ans motor. Topplockspackningen har gått 2 gånger och nu har jag gett upp den motorn. Dessutom så havererade
slutväxeln i växellådan
Hittade för några år sedan en beg. växellåda för 800:- som jag tror bara hade gått ca 6500mil. Sen har allt bara stått o samlat damm...
Hittade för en månad sedan en annan motor som jag bestämde mig för att köpa. Transporten strulade dock rejält och slutade med att jag idag fick åka o
hämta den 1 dryg timmes resa från verkstaden.
Jag är dock väldigt skeptisk om miltalet verkligen stämmer mot vad man sagt till mig.
Hur långt skulle ni gissa på att den har gått?
Den ser ut som den knappt rullat nåt. Alla ytor ser nya ut, har
inte exponerats för smuts, salt eller oxiderat. Du har kanske hittat en hyllvärmare någonstans?
Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
156:an har stått stilla i över 3 år, dags att ändra på det nu. I helgen fixades 156:an till igen så nu är den nästan redo för att kunna tas ut till
våren
Inga mer kundvagns hjul fram längre.
Jag börjar bli van att demontera /montera drivlinor ur 156:or vid det här laget...
Så, då är 4:e motorn för denna bil på plats
Motor nummer 2 satt i när jag köpte den och nummer 3 som jag fixade har nu käkat 3 topplockspackningar
1:a uppstarten här: --->
Det finns lite lyftartick, men detta försvann efter en varmkörning. Motorn tömdes på olja för ca 3 månader sedan enligt skroten den köptes ifrån så
det är inte så konstigt. Det följde med en luft masse mätare men den visade sig inte vara så frisk, svarade inte på gasrespons alls. Bytte till den
från gamla motorn och då blev det som det ska.
Sprängde diffen i lådan för 3 år sedan och strax innan dess hade bilen börjat bluddra ibland vilket visade sig vara topplockspackning nr 3 som inte
ville vara med mer...
Återmonteringen gick bra bortsett från att kopplingen ville inte vara med.
Hur jag än luftade stannade pedalen i botten, den var dessutom extremt tungtrampad. Slangen närmast slavcylinden visade sig ha get upp. Letade fram
slangen från RPL och vipps så funkar kopplingen igen.
Nästan allt återmonterat, dags för en tvätt
Nytvättad, fick dessutom hjälp från ovan med avspolningen så även jag blev blöt
Har saknat detta, förresten är det någon som vet om några överblivna röda framstolar? Skulle vilja ha 2st till ett annat 156 projekt...
Spelar ingen roll om de är från 156, 147 eller GT
Återstår att byta bromsvätska, fixa det glappa torkarlänkaget samt fixa så att värmen inte fastnar på defroster. Verkar vara något galet i
värmepaketet då det inte är fel på spjällmotorn...
Jag hade ett liknande problem med nån av mina 156or... Spjället fastnade i nåt av ändlägena.
Tror det var min -98 TS. Jag lossade locket/luftutsläppet ovanpå instrumentbrädan och stoppade ner armen. Lite knepigt... Kände att spjället hade en
gummiläpp runtom som säkert gjorde att spjället kärvade. Så ner med en vass hobbykniv och putsa av gummit. Skitsvårt, men det började fungera igen. Nu
när jag tänker tillbaka hade det säkert fungerat med nån siliconspray som gjort att gummit glidit lättare mot plastytan?
Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Idag tog jag ledigt från jobbet. Det blev en resa till västkusten för att bada.
Självklart tog vi en omväg på hemvägen för att köra lite på riksväg 156
Stiligt!
Stefan Atterhall CAR #4677
AR Alfasud TI 1.7 8V -78, vit #16 CAR Challenge klass II (Projekt Fenix)
AR Sprint Veloce 1.7 8V -87, blå (Projekt Stabil)
AR 147 GTA 3.2 V6 24V -03, röd
AR 156 TI Sportwagon 2.5 V6 24V -04, svart
AR 156 TI Sportwagon 2.0 JTS -04, svart
AR Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 M-Air TCT -14, bianco luminare
Hur gick det, fick du ordning på det kärvande luftspjället?
Det visade sig att hela värmepaketet har kollapsat vid skarven där de 2 halvorna möts.
Bild på ett extra värmepaket jag har liggande
Det fick bli en nödlösning med en ståltråd mellan instrumentbrädan
och en skruv i värmepaketet. Kan på så vis sträcka upp där det kollapsat, så att spjället går fritt.
Fick kapa hål i både instrumentbräda under luftutsläppet samt i magnesiumbalken för att även rikta upp skarven där bakom.
Magnesiumbalken på bilden är den som en gång satt i RPL129
Det fick bli lite aluminiumtejp över hålet för att kyla/värme inte skall ta fel väg.