AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Rengöra och smörja EGR på JTD motorer
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
******
Avatar



Inlägg: 4462
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2010-12-4 kl 21:41
Rengöra och smörja EGR på JTD motorer


Detta kan läggas upp under FAQ.

Om din EGR inte stänger ordentligt får du dålig effekt på låga varv, motorn kan även vara svår att starta.

Verktyg som behövs:
8, 10 och 13mm hylsa eller blocknyckel.
T25 torx
Lagom stort borr, jag använde 4,2mm
Dorn, lämpligtvis mindre än borret
Hammare
Bräkleen eller liknande
WD40 eller liknande
Papper, tops, stålull med mera

Här under finns det en motor, förlåt, en oljebrännare...

motor1.jpg - 381kB

Så här ser motorn ut. Längst bak till höger framifrån sitter EGR ventilen.

motor2.jpg - 439kB

Här

motor3.jpg - 396kB

Och här från sidan

motor4.jpg - 409kB

Ventilen sitter med fyra 10mm skruvar och två 13mm skruvar. De två 13mm skruvarna håller röret som kommer från avgasröret.

motor5.jpg - 389kB

Inne i ventilen kommer det vara mycket sot. Detta tar man med fördel bort då det inte är till någon nytta :wink: Dela sedan ventilen med torx. Då ser man pinnen som trycker på ventilaxeln och recirkulerar avgaserna in i motorn.

motor6.jpg - 459kB

motor7.jpg - 331kB

Borra nu ett hål uppe i plastburken. Genom hålet slår man ut kolven med lite milt våld från hammaren.

motor8.jpg - 364kB

motor9.jpg - 401kB

Detta är vad som finns inne i solenoiden. Rengör delarna och slipa kolven så rent du bara kan med stålull eller våtslippapper eller liknande fint slipmaterial. Rengör även inne i solenoiden. Smörj in med WD40 eller liknande.

motor10.jpg - 293kB

Montera sedan ihop i omvänd ordning. Hålet i plastkåpan tätas med en M5 skruv eller liknande.

Se nedan.

Alfa Romeo har fixat en platta att sätta föra EGR ventilen för att minska sotmängden in i ventilen. Den har artikelnummer 71751469 men kan lika gärna göras själv. Jag klippte en plåt och borrade tre hål.

Se nedan.

Stoppa sedan tillbaka allt, med reduktionsplåt eller ej, nolla felkoder och hoppas att allt funkar. Gissningsvis kommer den sätta ihop igen så småningom, men detta är rätt snabbt gjort så man kan leva med att göra det nån gång per år eller så.

[Ändrad 10-12-04 av Gustav_Holmdahl]



[Ändrad 13-04-11 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 13-04-11 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 13-04-11 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 13-04-11 av Gustav_Holmdahl]




Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6965
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2013-3-15 kl 16:06


edit: Hittade en tråd där det fanns bilder fortfarande:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=24274

Bifogad fil: Alfa Romeo forum_ JTD Turbo removal guide.pdf (712kB)
Denna fil har blivit nedladdad 3822 gånger

[Ändrad 2013-4-11 av jol]




Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
Thread Moved
2013-3-15 kl 16:06
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
******
Avatar



Inlägg: 4462
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2013-3-15 kl 16:16


Resterande bilder.



[Ändrad 13-04-11 av Gustav_Holmdahl]

motor11.jpg - 350kBmotor12.jpg - 284kB




Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
Thread Moved
2013-4-11 kl 18:23
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6965
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2013-5-27 kl 14:37






Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 70.6% - SQL: 29.4%]