AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  6
Författare: Ämne: Palles TST
NZORIKKO
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline

Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter

[*] Inlagd 2011-1-25 kl 19:34
Palles TST


Nu har du en tråd att fylla på i. :thumbsup:
Jag börjar med att lägga upp en bild på den.

K810i 2593 liten.jpg - 150kB




Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen. Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
NZORIKKO
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline

Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter

[*] Inlagd 2011-1-25 kl 19:36


Köpte den som reservdelsväxellåda men så länge som den fungerade så tänkte jag att jag skulle köra skiten ur den.
Den är helt utrostig och skabbig, men jag kan dela med mig av testerna för att köra med turbo på en std ts motor.
Började med att jag vann en auktion på tradera om en turbo från en 740. 441kr in frakt, planerna var att montera den på en 2takt snöskoter.
Hittade en gammal annons om ett grenrör till ts i Härnösand som jag kom överens med säljaren om ett bra (läs billigt) pris.
Vann ett annan tradera bjudning på T5 spridare billigt.
Justerade lmm'en så den skulle starta.
Smackade ihop skiten i höstas och provkörde med ett jubel för den gick otroligt bra ett par hundra meter, sedan for toppackningen all värdens väg.
Ställde bort den i snödrivan, men i julas blev abstinensen svår och jag körde fram den till garaget.
Hittade en begad hyffsad packning som var hel i garaget som jag limmade fast med packningsklister.
Höll inte på att få bort toppen pga helt fast"rostade" pinnbultar, men tog svågern, en kofot, slägga, huggmejslar och brytjärn till hjälp. Demontaget finns inte på bild men vi andvände övervåld för att få loss toppen.
Kletade fast allt och drog muttrarna till 12kg.
Hittade felet varför den gick så otroligt bra, hade glömt att sätta dit slangen till wasgaten så då laddar den allt den kan.
Åkte till Stärkelsemark för första riktiga provkörningen, och den gick bra men inte på full last. Trodde det var för lite bränsletryck och nu till sista körningen hade jag ställt upp det till 4bars grundtryck, men jag gjorde ett "tonårs" fel. Nu bluddrar det tidigare pga att bränslepumpen orkar inte hålla flödet till spridarna. Skall leta fram en annan pump till nästa körning.
Laddar nog inte mer än 3-4hg men det räcker då man har grundkompet
Ja just det...... ställde fram avgaskamen 5-10 gr (på måfå) så den skall släppa ut kompet fortare från förbränningsrummet, de kan ha gjort sitt också.




Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen. Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-1-25 kl 19:51


Coolt yx-meck, biltema har prisvärda bränslepumpar, en av dem avsedd till volvo 240 turbo, saab 9000 turbo och 75 1.8 turbo. Fast det kanske fins nån skrotad 3l bimmer att plocka från?



Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
palle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline

Humör: Tävlingsbil 201X

[*] Inlagd 2011-1-25 kl 21:33


Rickard.... skall inte du vara nerbäddad eller var detta en kupp för jag var till Benny och plockade ur pjuk motorn, som du skulle göra:bondage:



Patrik Nilsson
Obbola Umeå

Facebook (https://www.facebook.com/pages/Hobby-garaget/787419107938487...)
159 SW -07
164Q4 -94
164 3,0 Super -93
75 turbo aningens modefierad, (2006 8.73 147kmh 201m)
75 TSTb -90?Med MS2e
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Henrik Magnusson
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1139
Registrerad: 2006-10-4
Befinner sig: Fubbiktown(Malmö)
Medlemmen är Offline

Humör: meksugen

[*] Inlagd 2011-1-25 kl 21:55


Keep it coming Patrik! Vi gillar ju att läsa om snikprojekt! :)



Henrik Magnusson ¤ CAR #5493
Nu: Något tyskt ¤ Fiat 2300 S Coupé -63 ¤ Alfetta GT -75 ¤ ½ Alfetta GTV -81 ¤ 75 3.0V6 -90 ¤ Fiat 124 Spider -78
Då: 75TS -90 ¤ 164 Turbo I4 -89 ¤ Alfetta GTV -80 ¤ Alfetta GT -75 ¤ 156 TS SW -01 ¤ 156 GTA SW -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********

Avatar


Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-1-25 kl 22:35


jädrar vad det gick undan att få ur MI16 motorn. 2 timmar och då fick vi dessutom ut bilen från garaget och upp på släpet för vidare transport till skroten.

nu är mitt garage renrasigt igen med bara italienska och tyska prestigevagnar.

/b




Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
palle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline

Humör: Tävlingsbil 201X

[*] Inlagd 2011-1-26 kl 20:37


Köpte en biltema 52-202 pump i kväll och lite surfande skall den visst flöda 180l/h vid 3 bar å 150l/h vid 5 bar.
Det räcker garanterat till mitt behov.

OBS detta är det enda på skrotet som kommer att blänka, bling bling

Det är en gängad tryck ände så jag måste väll leta fram en anslutning.




Patrik Nilsson
Obbola Umeå

Facebook (https://www.facebook.com/pages/Hobby-garaget/787419107938487...)
159 SW -07
164Q4 -94
164 3,0 Super -93
75 turbo aningens modefierad, (2006 8.73 147kmh 201m)
75 TSTb -90?Med MS2e
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-1-26 kl 20:47


Tar du bort backventilen kan du sätta dit en banjobult. Jag har en snäll kompis som är nc-operatör och gjorde en "kupolmutter" för att kunna använda backventilen tillsammans med banjokopplingen.

Clipboard01.jpg - 392kB




Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
palle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline

Humör: Tävlingsbil 201X

[*] Inlagd 2011-2-6 kl 15:55


Provad min nya HD kamera i dag och då skall materialet gå sönder.:(
Jag hade ändrat castervinklar och bytt ut original bulten som håller undre bärarm till en vanlig 8.8 gängstång men det håller inte för alla slag och knölar som finns på en sjöis, så vänstra sidan bultar gick av i dag.
Trodde först att balkens infästningar slets ut, men det var "bara" bultarna så det blir lite :smash: tills nästa gång.
Smäller fortfarande lite efter lång belastning på laddtryck. Kan det bero på för smala slangar på bränslet fram till spridara, det är min nästa teori.

Bjuder lite på film och foto på bedrövelsen:





[Ändrad 2011-2-6 av palle]




Patrik Nilsson
Obbola Umeå

Facebook (https://www.facebook.com/pages/Hobby-garaget/787419107938487...)
159 SW -07
164Q4 -94
164 3,0 Super -93
75 turbo aningens modefierad, (2006 8.73 147kmh 201m)
75 TSTb -90?Med MS2e
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
NZORIKKO
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline

Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter

[*] Inlagd 2011-2-6 kl 16:55


Jag ar kört med 8.8 länge men en sak som var viktig var att efterdra muttrarna flera gånger. Det var som att eftersom det var muttar i båda ändärna så rörde det sig mer. Sen hade du ju iofs massvis med camber.



Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen. Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
NZORIKKO
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline

Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter

[*] Inlagd 2011-2-7 kl 20:42


Förresten, kolla på orginalbultarna, de är 8.8 också.



Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen. Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
NZORIKKO
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline

Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter

[*] Inlagd 2011-2-26 kl 20:19


Har lagat Liket sedan förra körningen nu.
Är det körning i morgon Söndag också?
/Palle




Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen. Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********

Avatar


Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-2-26 kl 23:03


Enligt ingemar på sävarturbo så verkar det ok. Banan är bra nu, brett och jämt.

Dessutom är plogkanterna delvis borta så sikten är bättre.

Är ensam med Isac i helgen, men han skall på kalas mellan 14-16 så jag kanske smiter förbi ändå...

/benny




Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
palle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline

Humör: Tävlingsbil 201X

[*] Inlagd 2011-2-27 kl 09:29


Plockade lös bärarmen och upptäckte att led funktionen var helt fastrostad så det var nog därför den "vek" av bultarna till slut.
Smorde upp skiten så nu finns det lite funktion i alla fall.

Upptäckte även att fördelaren på avgaskammen stod mycket fel. Kanske kan det vara därför den inte riktigt har varvat ut.
Monterade även en Lumenision tändspole på steg 1 (fördelare i blocket)

I dag så skall det testas igen på Tavlering. :steering:




Patrik Nilsson
Obbola Umeå

Facebook (https://www.facebook.com/pages/Hobby-garaget/787419107938487...)
159 SW -07
164Q4 -94
164 3,0 Super -93
75 turbo aningens modefierad, (2006 8.73 147kmh 201m)
75 TSTb -90?Med MS2e
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
palle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline

Humör: Tävlingsbil 201X

[*] Inlagd 2011-2-27 kl 18:31


Ganska ensamt på "ringen" i dag.
Det var jag och .................jag.
Mycket körning blev det i alla fall.



Bilen fukar perfekt nu !
Varvar ur på hela registret och känns stark, så nu funkar allt väldigt bra.
(kopplingen slirar dock på 4'an :()

Kommer med en liten film från dagen också.



[Ändrad 2011-2-28 av palle]




Patrik Nilsson
Obbola Umeå

Facebook (https://www.facebook.com/pages/Hobby-garaget/787419107938487...)
159 SW -07
164Q4 -94
164 3,0 Super -93
75 turbo aningens modefierad, (2006 8.73 147kmh 201m)
75 TSTb -90?Med MS2e
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  6

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 30.2% - SQL: 69.8%]