AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  30
Författare: Ämne: Lola t91 SÅLD
knotan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 404
Registrerad: 2011-7-11
Befinner sig: norrköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-11 kl 21:52
Lola t91 SÅLD


Tjena alla alfaåkare.
niklas heter jag, en del kanske vet vem jag är sen andra forum men har nu för första gången i mitt liv köpt mej nått sm skulle kunna anses som nått annat, men ändå drivs frammåt av en alfa romeo v6 motor.

den ska enligt uppgift ligga på 3 liter men det är ungefär allt jag vet om den :wall:

bilen i övrigt är en gammal rejsbil från 91 som tillverkades av lola för f3000 serien.

i stort sett en identisk bil med f1erna från samma årsmodeller.

skillnaderna jag känner till är att denna hade cromemolly bärarmar och stålbromskivor istället för kolfiber som storebror f1 hade.

motorn va begränsad till 550 häst och 600nm och var en v8 sugmotor levererad av cosworth.

växelådan är en dogboxlåda som tyävr inte var sekventiell dessa år


motorn idag har jag ingen aning om va den är gjort med, men ska lämna runt 250 hästar i dagsläget....

planerna är såklart överladdning av två turboaggregat.

det gamla DOS baserade sprutet från 90 talet ska bytas ut mot ett modernare vipec v88 under vintern med,,,,'
'

planen är för första säsongen är två td0416t agg eller nått motsvarande, dvs max runt 500 hästar.


frågan är då, vad pallar vevtakar å kolvar av i en sån här maskin??? m jag utgår ifrån då att den är standard innuti, men det öär inget jag kan bekräfta.. det sittter troligen inget som pallar mindre än orginal iallafall :embaressed:




[bad img]http://www.projekteffekt.nu/media/wp-content/gallery/lolat91/f1-06_1.jpg[/bad img]


[bad img]http://www.projekteffekt.nu/media/wp-content/gallery/lolat91/knotan_001.jpg[/bad img]


[bad img]http://www.projekteffekt.nu/media/wp-content/gallery/lolat91/sdc10413.jpg[/bad img]


[bad img]http://www.projekteffekt.nu/media/wp-content/gallery/lolat91/sdc10415.jpg[/bad img]

[Edited on 2016-9-25 by knotan]




Niklas Laine - norrköping
sponsorer för 2012
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing- Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6965
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-11 kl 22:20


Välkommen :)
Av insuget att döma är motorn från en 75, men födelarplaceringen har jag inte sett förut.

3.0 12v satt bara i 75:
http://image.europeancarweb.com/f/8893366/0111_14zoom+alfa_r...

och på tvären i 164, se fördelaren
http://images.thetruthaboutcars.com/2010/01/alfa-V6.JPG?iact...




Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
knotan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 404
Registrerad: 2011-7-11
Befinner sig: norrköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-11 kl 22:30


det sitter ett eftermonterat styrsystem som även styr tändningen, dvs det är ett wastefirepack,
perfekt då man inte "kan" köra fördelare i en formelbil (det är helt enkelt föööör lowbudget :deal: )




Niklas Laine - norrköping
sponsorer för 2012
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing- Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Henrik Magnusson
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1139
Registrerad: 2006-10-4
Befinner sig: Fubbiktown(Malmö)
Medlemmen är Offline

Humör: meksugen

[*] Inlagd 2011-7-11 kl 23:55


Vet inte vad grejerna tåler, men kolvarna lär du väl ändå byta för att kompsänka om du ska turbokonvertera? En sugmotor på 250hk lär ha rätt högt komp med tanke på originalets 185hk. Fast du kör kanske på något exotiskt bränsle...

Kolla runt på alfabb.com och alfagtv6.com så finns det folk som har gjort denna konvertering förr. Folk med erfarenhet av V6-turbo kan finnas bland de som pysslar med Alfa 164 med, då den fanns i en version med 2L V6 turbo.

Grattis till bilen för övrigt! Grymt cool!




Henrik Magnusson ¤ CAR #5493
Nu: Något tyskt ¤ Fiat 2300 S Coupé -63 ¤ Alfetta GT -75 ¤ ½ Alfetta GTV -81 ¤ 75 3.0V6 -90 ¤ Fiat 124 Spider -78
Då: 75TS -90 ¤ 164 Turbo I4 -89 ¤ Alfetta GTV -80 ¤ Alfetta GT -75 ¤ 156 TS SW -01 ¤ 156 GTA SW -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2192
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2011-7-12 kl 05:24


Fräck bil...

DOS baserat låter som en dröm, inga Windows program som krachar, inga USB donglar som helt plötsligt upphör att fungera osv.

Det är nog ganska svårt att få bra svar på dina frågor, dessa motorer satt i 116-seriens bilar och där hade man som mest runt ~210hk och det var nog vad transmissionen var tänkt för (jag räknar bort FWD för hög effekt applikationer). "Nilegård" har en dubbelturbo 24V, det borde man kunna söka på. Alfa Danne har en 75:a med 12V och kompressor.
Så har man en Alfa Romeo med V6:a så åker man på helt andra problem innan motorn ger upp totalt (nåja). Och därmed så finns det nog inte så mycket erfarenhet att luta sig tillbaka på.

Jag kan tänka mig att problemet är lite att ska det bli riktigt kul vill man gärna ha en effekt i närhet av vad bilen hade i fornstora dagar. Och 550hk ur en gamal Alfa V6:a känns som väldigt mycket. 350-400hk kanske... +50 för en 24V
Kan faktiskt tänka mig andra problem än att bottendelen ger upp, våta cylinderfoder, kylning av avgasventiler etc. Saker som kanske håller för fullgasrepor på gata men som frestar på när man kör fullt på större och snabbare banor och har chassi och bromsar som matchar.

Samtidigt finns det ju mycket kul därute, typ ta Saab:s turbo installation, resten av motorn från Cadillac utom beautycovern som man tar från Alfa Romeo. 311hk + turbo. GM 6:an finns i 2.8-3.2-3.6L
V8:or finns i minut och parti och det är inte alltid ens att de är sådär mycket tyngre än Alfa 6:an heller. Det finns mycket erfarenhet från Audi/Saab/Volvo på ganska höga effekter - och som borde kunna bli rimligt hållara vid de effekter man tvekar på inför en Alfa V6:a. Så man kanske ska göra en sanitycheck först.

Men, man måste ju inte göra saker för att det är enkelt eller billigt, utan för att det är kul. Och har man bara den insikten så kan man säkerligen fixa Alfa 6:an - för det är inte gratis att trimma, oavsett motorfabrikat. Och alla maskiner har sina bekymmer och egenheter.

Bara lite flum flum från min sida...

/Oscar




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HenrikL
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 123
Registrerad: 2009-2-24
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-12 kl 14:51


Tja, nu var det väl inte riktigt samma motor som satt i 155 DTM, men den 2.5:an lämnade ca 500 Hk och kan man krama 300Hk ur Nordmotorn så är väl inte 500 helt osannolikt ur 3l V6:a eller så kontaktar du Autodelta. Dom har ju en 3.7l konvertering med kompressor som lämnar 400Hk, går säkert skrämma upp lite till :-P



Henrik Lindgren
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Henrik Magnusson
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1139
Registrerad: 2006-10-4
Befinner sig: Fubbiktown(Malmö)
Medlemmen är Offline

Humör: meksugen

[*] Inlagd 2011-7-12 kl 15:46


Autodeltas grejer är väl till den nyare 24V. Däremot finns det en amerikan (Greg Gordon?) som säljer kompressorkit till den gamla V6-an. Kolla alfabb.com, han hänger där.



Henrik Magnusson ¤ CAR #5493
Nu: Något tyskt ¤ Fiat 2300 S Coupé -63 ¤ Alfetta GT -75 ¤ ½ Alfetta GTV -81 ¤ 75 3.0V6 -90 ¤ Fiat 124 Spider -78
Då: 75TS -90 ¤ 164 Turbo I4 -89 ¤ Alfetta GTV -80 ¤ Alfetta GT -75 ¤ 156 TS SW -01 ¤ 156 GTA SW -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Alfa danne
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1119
Registrerad: 2006-2-23
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-12 kl 16:16


Frän bil!!
Ang motorn tror jag inte det skall vara några större bekymmer att krama ur effekt, men som sagt det är inte många som har provat.
Jag har kanske 350hk i min med kompressorn.
Nilegård trodde på ca 450hk i sin 24v dubbelturbo.

Men du får ju andra bekymmer såsom att kammarna tex är rundstänger, och att det krävs stora toppjobb för att få dit nya, samt att det finns hyffsat litet utbud med kammar.
Du kan ju kolla in min byggtråd där jag skrivit en del och fotat i början av tråden om när jag byggde min.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=24008




Daniel Henell
ALFA 75 3.0 VEMS, kompressor- 89
ALFA 75 2.0 TS -90
BMW X5M50d -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
hox
AP's Farbror Frej!
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2572
Registrerad: 2005-3-14
Befinner sig: Ingarö
Medlemmen är Offline

Humör: :cool:

[*] Inlagd 2011-7-12 kl 17:07


Tja
Törs man fråga hur du tänkt använda bilen.
Gatregad ? :rolleyes:
Challenge serien? :beerchug:
Nån rejs serie? :idea:

Undrar bara. H




Håkan Haver / Ingarö
hogglas@gmail.com
24 v
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
knotan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 404
Registrerad: 2011-7-11
Befinner sig: norrköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-12 kl 22:43


kul med så pass mycket svar.

har hört mej för lite idag å fått bekräftat att iallafall både stakar å kolvar ska palla "lagom" med överladdning...

effekten är inte alls det viktigaste utan körbarhet.

ang kammarna så kan dem ju inte vara allt för mesiga med 250 häst på 3 liter å varvstoppet på (jag tror) 8500 rpm idag, :embaressed:

ang kompet så blir det def ingen kompsänkinng , iallafall inte i första skedet, möjligen om inte e85 skulle räcka till så blir det nått rejsbränsle.


bilen är inte tänkt att tävla med, iallafall inte mot andra formelbilar uteslutande,
enda tävlingen inbokad i år är speedweeken på mantorp ring den 23dje juli :kiss:



visst DOS baserat är kanek enkelt å stabilt, men ett modernt sprut är ändå bättre på alla sätt å vis...
har testat de flesta eftermarknadsprut på marknaden idag på ett eller annat vis, 8dvs vart med å instalerat å mappat) och VIPEC/link är utan tvekan det mesta stabila för rimliga pengar idag och har allt som inte ett dosbaserat sprut har. :banana:

för er som är sugna att kola närmare på och höra bilen tycker jag ni ska komma till mantorp den 23dje då jag har premiär för bilen på tävling, timeattack mot gatbilar och sedan (om dem tillåter mej starta) även på 402 meter :headbang:


detta är mao en ren leksak, en formel1 bil är nog någiot av en dröm som man aldrig kunde tro skulle gå att få uppfylld, men detta är iallafal en bra början. i framtiden när man har mer pengar och utvecklat denna vidare så ska man nog kunna byta till sej med hjälp av en stor säck pengar till en 10-15år nyare bil :dunce:



MEN denna motorn lär få sitta kvar i detta chassie , nått motorbyte kommer inte bli tal om, möjligen bygga en smidd bottendel med portade toppar och ett nytt insug.... dvs i kombination med twinturbo....




Niklas Laine - norrköping
sponsorer för 2012
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing- Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Johnny Bravo
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1110
Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: dryg

[*] Inlagd 2011-7-12 kl 23:03


Om man jämför det som sitter i alfas bottendel med många andra fabrikat så ser det ju ut att vara förhållandevis stadiga grejer tycker jag. Ser är de ju kortslagiga och med så högt varvstopp som du har nu borde 500hk inte vara så svårt att uppnå.. Räcker ju nästan med det laddtryck Danne kör i sin så är du i närheten...



Jakob Hultkvist, CAR medl #13723
bertone 1750 Gtv -71
Giulia Super 1300
159 3,2 Q4 SW
Porsche 911 -81
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
knotan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 404
Registrerad: 2011-7-11
Befinner sig: norrköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-12 kl 23:27


nej det ska nog vara rätt lätt å få ut mer effekt än jag nånsin kommer lära mej utnyttja till fullo :idea:











Niklas Laine - norrköping
sponsorer för 2012
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing- Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Henrik Magnusson
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1139
Registrerad: 2006-10-4
Befinner sig: Fubbiktown(Malmö)
Medlemmen är Offline

Humör: meksugen

[*] Inlagd 2011-7-12 kl 23:37


Vadå köpa nyare? Du har ju en från formelbilarnas guldålder! Inga rynkor från för mycket vindtunnel, bara rena linjer och klassisk formelbil ut i vingkanterna! Skit i om du inte är snabbast, jag är säker på att du kommer att ha sjukt kul i vilket fall - och se bra ut medan du har det!



Henrik Magnusson ¤ CAR #5493
Nu: Något tyskt ¤ Fiat 2300 S Coupé -63 ¤ Alfetta GT -75 ¤ ½ Alfetta GTV -81 ¤ 75 3.0V6 -90 ¤ Fiat 124 Spider -78
Då: 75TS -90 ¤ 164 Turbo I4 -89 ¤ Alfetta GTV -80 ¤ Alfetta GT -75 ¤ 156 TS SW -01 ¤ 156 GTA SW -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
knotan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 404
Registrerad: 2011-7-11
Befinner sig: norrköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-13 kl 11:59


med nyare menar jag att det är en sekventiell låda som lockar :beerchug:

inte för att den kommer gå snabbare på banan med en kass förare som mej, utan bara för att det skulle känas häfigare :drool:

MEN denna lär få bli kvar i stallet en bra tid framöver , det ekonomiska klivet upp till en 00a eller liknande är lite väl saftigt bara för att få paddlar istället för dogbox :whip:




Niklas Laine - norrköping
sponsorer för 2012
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing- Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Bergils
För evigt Rolf Lassgård
*****
Avatar



Inlägg: 1058
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline

Humör: Precis som Rolf Lassgårds

[*] Inlagd 2011-7-13 kl 12:15


Grattis till cool bil!! Här i stan också, hoppas få se live vid tillfälle. Ska försöka ta mig till mantorp för en titt!:thumbsup:



-- Johan Bergils --
Carmember


Alfa 159 jtdm -08
Alfa 166 3,0 -99
Alfa Romeo Alfetta GTV -77, Pregliasco-wannabe
Lancia Beta -75

Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw, Maserati Ghibli, 159 -08, Maserati Zagato Spyder
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  30

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 85.2% - SQL: 14.8%]