AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3
Författare: Ämne: Konstigt ljud Ferrari V8, varför?
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1299
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2011-7-18 kl 18:57
Konstigt ljud Ferrari V8, varför?


smartiga VW var som hittade på VR motorn
Läste detta och kom att tänka på en sak...
Satt och surfade runt på youtube och såg klipp om min drömbil när jag var i 16-årsåldern. Ferrari 308GTB, 328 osv.
Men blev besviken & konfunderad på motorljudet! De lät ju som trimmade 4:cylindriga maskiner??
Varför gör de det, har det med vinkeln mellan cylinderbankarna att göra eller är det taskiga ljudupptagningar eller mina öron som är konstiga? ;) Kanske låter bättre irl...

http://www.youtube.com/watch?v=PHkrmHi9bNw




Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2206
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Online

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2011-7-18 kl 19:12


Det är 90 grader mellan cylinderraderna på dessa liksom på de flesta V8:or men de har enplansvev, ser ut som den i en rak fyra. Därför låter de inte lika roligt som jänkemaskiner som brukar ha tvåplansvev.

Riktigt varför Ferrari envisas med enplansvevar vet jag inte, sekundär vibration är ett problem som ska dyka upp med dessa vevar, vet dock ej mer om fenomenet än så. Kanske finns en ledtråd i att tvåplansvevar (även kallade fyrplans eller kryssplans) vanligen blir tyngre konstruktioner?




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
theseal
Mr Center of the Universe
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6431
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline

Humör: troett...

[*] Inlagd 2011-7-18 kl 19:12


180 graders vev....

http://en.wikipedia.org/wiki/V8_engine#Crankshaft_design




--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
theseal
Mr Center of the Universe
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6431
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline

Humör: troett...

[*] Inlagd 2011-7-18 kl 19:24


Patjo?!?!? är ni FULLA?????? sura jänkejärn låter i mina öron inte i närheten av vad en pankaksvev, rappt och elakt..



--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2206
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Online

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2011-7-18 kl 19:26


Kom på att det finns exempel på tvåplans/90-graders/kryssplans-vev i min egen byggtråd. Torde även vara ända undantaget vad gäller Ferrari och enplansvevar.

[img]http://www.alfapower.nu/viewthread.php?action=attachment&tid=27036&pid=319371[/img]




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
maldini
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 121
Registrerad: 2005-6-2
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-18 kl 19:29


Har for mig att gasvaxlingen inte ar speciellt bra pa en amerikansk V8. Alltsa att vissa cylindrar stor varandra, men det fixar jankarna med cubic inches istallet.

Tror Ferrari prioriterar gasvaxling framfor vibrationer. Finns ju balansaxlar, har ingen aning om de anvander sig av det.




christian applehult
33 16v
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
maldini
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 121
Registrerad: 2005-6-2
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-18 kl 19:34


Quote:
Ursprugligen inlagt av patjo
Kom på att det finns exempel på tvåplans/90-graders/kryssplans-vev i min egen byggtråd. Torde även vara ända undantaget vad gäller Ferrari och enplansvevar.

[img]http://www.alfapower.nu/viewthread.php?action=attachment&tid=27036&pid=319371[/img]


Ar val den storsta skillnaden som skiljer mot om motorn suttit i en ferrari. Fiaten skulle val ga mer komfortabelt an rappt. Men kop en vev fran ferrari sa ar det fixat :money:




christian applehult
33 16v
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2206
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Online

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2011-7-18 kl 19:37


Quote:
Ursprugligen inlagt av theseal
Patjo?!?!? är ni FULLA??????


Nej men nu när du säger det så står det en 3/4 platta öl i kylen.




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
maldini
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 121
Registrerad: 2005-6-2
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-18 kl 19:47


Quote:
Ursprugligen inlagt av maldini
Har for mig att gasvaxlingen inte ar speciellt bra pa en amerikansk V8. Alltsa att vissa cylindrar stor varandra, men det fixar jankarna med cubic inches istallet.

Tror Ferrari prioriterar gasvaxling framfor vibrationer. Finns ju balansaxlar, har ingen aning om de anvander sig av det.


Allt det har beror ju forstas pa hur man kopplar kanaler till varandra, sa lange man har samma vevvinkel mellan cylindrarna. Battre att lasa lanken som theseal slangde upp.




christian applehult
33 16v
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2206
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Online

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2011-7-18 kl 19:55


Quote:
Ursprugligen inlagt av maldini

Ar val den storsta skillnaden som skiljer mot om motorn suttit i en ferrari. Fiaten skulle val ga mer komfortabelt an rappt. Men kop en vev fran ferrari sa ar det fixat :money:


Mekaniskt, ja men även kammarna är ju annorlunda för att passa tändföljden. Alla andra invändiga delar är gemensamma med 308 QV men hålbild mot oljetråg och växellåda är annorlunda för att passa Fiats standardlåda. I Ferraribilarna sitter ju växellådan under motorn, där får ju Lanciainstallationen en fördel med lägre tyngdpunkt kontra Ferrarin som dock har vikten bättre centrerad i bilen.

Ferrarivev är uteslutet och jag tror personligen att motiveringen med gången är ett svepsjäl för att slippa förklara vad man egentligen gjort, finns enklare sätt att hämta hästar i denna motor.

[Ändrad 2011-7-18 av patjo]




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atlas
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 34
Registrerad: 2008-8-26
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2011-7-18 kl 22:42
VR-motor


Kanske off-topic lite men första inlägget börjar med ett påstående att VW skulle ha uppfunnit VR motorn. Ett påstående som varje normalt teknikintresserad person kan avfärda som rent fylllesvammel av ölstinna niedersachsare. :ink: Det tekniska geniet Vincenzo Lancia hade sådana motorer i sina bilar redan på 1920-talet och typen användes ända fram till slutet av -70 talet med Fulvian. Men vackert motorljud hade dom inte.... :rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=dWuSaPK1aqI

[Ändrad 2011-7-18 av Atlas]




Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt.
För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1299
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2011-7-19 kl 08:48


Det jag klippte in i första inlägget var ryckt ur sitt sammanhang... Skrivaren var lite ironisk & menade också att VW inte alls var först. Så det inte blir några missförstånd



Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Johnny Bravo
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1109
Registrerad: 2002-6-24
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: dryg

[*] Inlagd 2011-7-19 kl 09:55


Quote:
Ursprugligen inlagt av theseal
Patjo?!?!? är ni FULLA?????? sura jänkejärn låter i mina öron inte i närheten av vad en pankaksvev, rappt och elakt..


Håller med, jänke v8 låter ofta grymma på tomgång och lågvarv, sen blir det mest oväsen... tvärtom mot ferraris v8or.




Jakob Hultkvist, CAR medl #13723
bertone 1750 Gtv -71
Giulia Super 1300
159 3,2 Q4 SW
Porsche 911 -81
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2181
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2011-7-19 kl 13:12


Vad har Alfa i sina V8:or, Montreal t.ex.?

Motorljud beror på många saker förutom tändföljd och utformning av vevaxel. Känner inte direkt igen att Northstar LH2:an skulle låta speciellt bra på låg och mellanvarv, den behöver varvas innan den sjunger en vacker tenorstämma. Men USA åkarna brukar se ner på den "Det där är lättmetall..."
Men Alfa 24V maskinen är ännu mer responsiv och låter ännu bättre. Men jag håller nog Thema 8.32 motorn för att låta bättre än Alfa V6:an.

Nåja, de får bygga hur sjutton de vill bara motorn låter vackert, och vackert kan det ju vara på olika sätt.




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Low, Fat, GTV6
AP\'s Lilla, Feta
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3440
Registrerad: 2002-7-17
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!

[*] Inlagd 2011-7-19 kl 14:05


Quote:
Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo
Quote:
Ursprugligen inlagt av theseal
Patjo?!?!? är ni FULLA?????? sura jänkejärn låter i mina öron inte i närheten av vad en pankaksvev, rappt och elakt..


Håller med, jänke v8 låter ofta grymma på tomgång och lågvarv, sen blir det mest oväsen... tvärtom mot ferraris v8or.


Men håll med om att jänk 8:a kan låter sjukt bra oxå -->http://www.youtube.com/watch?v=WNnSs_oN704 Runt 0:30 drar det igång...




Nicklas Florén *Speed Perfection AB*
Ex: 156 2,0-98, 164 2,0ts-89, 75 2,0ts -90, 75 3.0 -88, 164 3.0-91, 75 turbo, 155 v6-93, 156 ts-98x2, 164 QV 12V-91, Gtv 1,8T-86, Gtv 1.8 -78, Alf 164 Q4-94
Nu: Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Chevrolet Camaro Z06 -67, Bmw M3 cab -10, Porsche 997 c2 RS -08, Saab 93 Aero -14 *PWR Racing edition*
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
 Pages:  1    3

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 85.6% - SQL: 14.4%]