Zäta
Alfista
br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Mölnlycke
Medlemmen är Offline
Humör: Jodå!Finfint
|
|
Hastighetsmätare VS GPSen?
110 på gpsen = 120 på mätaren.
Vilken ska man lita på?
Ulf Zetterberg
Bertone 67a, Såld
Spider 2000 Iniezione 73a
Borta bra men garaget bäst!
|
|
theseal
Mr Center of the Universe
br>
Befinner sig: Hisingen!!!
Medlemmen är Offline
Humör: troett...
|
|
GPS:en TEKNIKEN tillåter väldigt exakta medelhastighetsmätningar, vad just din GPS visar momentant och hur den är kalibrerad är oerhört svårt att
svara på men en lekmanna gissning är väl typ GPS:en vilken dag i veckan som helst.
(hastigheten du ser i GPS:en är en snitthastighet, dock med väldigt korta sampleintervall, så den upplevs som momentanhastighet.)
--Niclas Dahlgren--
Proud member of CAR #14372-1
---Bilar---
AlfaRomeo 75 Milano Oro 2.5 -87
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
|
|
Masse
Alfista
br>
Registrerad: 2004-10-24
Befinner sig: Kungsbacka
Medlemmen är Offline
Humör: Tokig!
|
|
Hastighetsmätaren i bilen skall alltid visa för mycket aldrig för lite. Marginalen har varit 10% + ett par tre km/t men jag har för mig att på nyare
bilar är det mindre marginal.
Det betyder att du kan köra i 100km/t verklig fart kan H-mätaren visa upp till 113km/t utan att det är fel på den.
Så GPSen visar en mer exakt fart än vad din H-mätare gör allt för att du inte skall köra för fort om du utgår från H-mätaren.
Johan Sjölander
Maserati 422 -90
samt en Hittler pråm
Först in i kurvan väljer spår !!!
|
|
Kneecap
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2007-1-17
Befinner sig: Nybban
Medlemmen är Offline
Humör: Alfalös
|
|
Tjena!
Det har ju även att göra med vilken däckdimension man kör på.. Har du däck som avviker mycket från vad som ska sitta på så diffar ju hastighetsmätaren
mer eller mindre.. På min Golf så diffade det 3-4% mellan vinter och sommardäck.. Jag kollade med GPS:en då..
Har även jämfört ett antal GPS:er, Garmin, TomTom, IPhone, Sony Ericsson m.m.
Garmin och TomTom enheterna (både bil och friluftsvarianter testade) visar identiska siffror, kan diffa några sekunder ibland.. Iphone är opålitlig
som attan, Sony Ericsson X10 mini är urkass, SE C905 funkade riktigt bra.. I min bil har jag en GarminAsus A10 androidmobil och den visar samma som
alla andra Garminprylar jag provat..
Magnus KG Lagerström
Alfahistoria: 33s QV P4 -92 - Exporterad och saknad samt 156 2.0 TS - Sönderrostad och motorhavererad, nu i händerna på J. Aineland
Nuvarande bilpark: Volvo V50 1,8F Summum -07 samt Volvo S70 SE -97 med modesta 38k mil rullade..
|
|
elCrillo
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2010-10-28
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline
Humör: 155 är aldrig fel!
|
|
Min hastighetsmätare visar alltid för fort - kan det ha med gaspedalens läge att göra...?
Crister Borg
155 2.0 16v TS - 95 och - 97
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
br>
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Bortsett från slitage i hastighetsmätaren så visar den alltid samma vid samma varvtal på hjulen. Avvikelse beroende på hjulets omkrets.
GPS:en visar din fart genom världsrymden relativt ett antal sateliter i bana kring jorden med avvikelse beroende av diverse atmosfäriska störningar
vilka bruka listas i manualen.
Mitt tips är under molnfri himmel köra på en lång, rak väg som ej kantas av berg, byggnader, skog, radiomaster eller annat och kolla vad
hastighetsmätaren visar när GPS:en visar lämplig hastighet och därefter ha det i minnet eller, om möjligt, kalibrera hastighetsmätaren därefter.
|
|
George Junior
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Knäskyddet kommer med en intressant kommentar, att olika telefoner funkar mer eller mindre bra med GPS. Då jag funderar på att köpa en ny telefon där
just GPS är den viktigaste fuktionen (ok, det ska ju gå att ringa med den oxå) undrar jag om ni ni har några tips på vad man bör köpa till rimliga
pengar (typ 1000 spänn)?
Om detta är för mycket trådkapning, så hojta till, så gör jag en egen tråd.
David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta
delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av George Junior
Knäskyddet kommer med en intressant kommentar, att olika telefoner funkar mer eller mindre bra med GPS. Då jag funderar på att köpa en ny telefon där
just GPS är den viktigaste fuktionen (ok, det ska ju gå att ringa med den oxå) undrar jag om ni ni har några tips på vad man bör köpa till rimliga
pengar (typ 1000 spänn)?
Om detta är för mycket trådkapning, så hojta till, så gör jag en egen tråd. |
Jag köpte en motorola Defy eftersom den är IP67 klassad, det är en "smartphone" med andriod och GPS.
|
|
theseal
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av patjo
Bortsett från slitage i hastighetsmätaren så visar den alltid samma vid samma varvtal på hjulen. Avvikelse beroende på hjulets omkrets.
GPS:en visar din fart genom världsrymden relativt ett antal sateliter i bana kring jorden med avvikelse beroende av diverse atmosfäriska störningar
vilka bruka listas i manualen.
Mitt tips är under molnfri himmel köra på en lång, rak väg som ej kantas av berg, byggnader, skog, radiomaster eller annat och kolla vad
hastighetsmätaren visar när GPS:en visar lämplig hastighet och därefter ha det i minnet eller, om möjligt, kalibrera hastighetsmätaren därefter.
|
moln/radiomaster osv skiter signalen fullkomligt i, däremot finns det magnetiska störningar högre upp i atmosfären som kan störa signalen. Dessa
störningar har dock väldigt lite påverkan vid hastighetsmätningar då störningarna inte fluktuerar speciellt fort. medelhastigheten blir ju densamma
även om GPS:en visar att du kör 30m bredvid vägen.
--Niclas Dahlgren--
---Bilar---
Meriter:156 TS SP3 -99 159 1,9jTDm -07 Alfetta -75, Alfetta -78, 164 3.0 24V Super -92, 147 1.6TS -02
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
br>
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Det skulle jag aldrig våga påstå.
|
|
George Junior
AlfaRäv
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Är det verkligen så stor felmarginal på GPS? För 20 år sen så låg det en störsignal på GPS så att man hade mätfel i storleksordningen 50 m. På den
tiden använde man en lokal antenn placerad i kanten av fältet när man använde GPS för att korrigera signalen, när man använde GPS i lantbruket.
Idag så lär det inte behövas, och då pratar vi om en nogrannhet på ett par cm när man tex. ogräsharvar, för att harva mellan plantorna och inte i
raden. Har jag hört. Men på en traktor har man ju antennen på utsidan av hytten, kan det vara annat som stör när mottagaren sitte rinne i en bil?
David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta
|
|
Kneecap
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2007-1-17
Befinner sig: Nybban
Medlemmen är Offline
Humör: Alfalös
|
|
Tjena!
På enklare GPS:er och äldre gpser så har man en noggrannhet på 10-20 meter..
På lite bättre och nyare prylar så har du en noggrannhet på 2 meter
detta då det sitter gpsmottagare på jorden som korrigerar gps-satelliternas signaler och skickar dessa via geostationära satelliter till telefoner,
bilnavigatorer och dylikt.. Detta funkar dock bara i Europa, Nordamerika och Japan.. Så Georg JR har alltså sämre exakthet i sydamerika än vad vi har
här uppe..
Anledningen till skillnaden mellan olika enheter som jag har provat är egentligen bara programvaran.. Dvs hur ofta den uppdaterar signalen.. Iphone
uppdaterar med en alldeles för kass frekvens för att kunna ge tillförlitliga siffror..
Sen finns det ju skräprylar som inte har stöd för DGPS (det jag förklarade i förra stycket) och då är ju siffrorna helt värdlösa om du inte bara vill
veta i vilken stad du är typ..
Georg.. Enligt säkra källor ska du satsa på en Android med ett bra GPS-chip i typ Motorola Defy som sam_h tipsade om..
Garmin utvecklade den telefonen jag har egentligen enbart för att kunna sälja en egen androidapp för navigation senare.. Enligt rykten kommer den inte
komma till IPhone så länge dom använder den programvaran dom gör..
Eller så skaffar du en GarminAsus A10 som jag har, bättre gpsnalle finns inte.. Följer tom med bilfäste till den, med inbyggd högtalare..
Vet dock inte hur det är med kartor för ditt område, men de största vägarna är med i min telefon iaf..
Magnus KG Lagerström
Alfahistoria: 33s QV P4 -92 - Exporterad och saknad samt 156 2.0 TS - Sönderrostad och motorhavererad, nu i händerna på J. Aineland
Nuvarande bilpark: Volvo V50 1,8F Summum -07 samt Volvo S70 SE -97 med modesta 38k mil rullade..
|
|
theseal
br>
Medlemmen är Offline
|
|
US Department of Defense stängde av störkoden på civilsignalen 1998, och idag använder vi så vitt jag förstår två olika frekvenser för att minska dom
ionisfäriska störningarna som tillsammans med den "störning" av civila signalen kunde ge upp till +/-50m fel. Idag är GPS:erna ruskigt exakta. Vi kan
sluta oss till att din hastighetsmätare är mindre exakt då den:
1) är utrustad med ett ursprungligt mätfel för att rädda ditt körkort
2)påverkas av däckslitage och däcktryck
3)kosta 4 kr.
Lita du på din GPS och alla som är sugna på att läsa mer kan med fördel läsa på wikipedia bla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System#Preci...
--Niclas Dahlgren--
---Bilar---
|
|
George Junior
AlfaRäv
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Har nyss sålt en grej till ett sockerbruk i Nicaragua, jag vet att de använder netbooks med en USB-GPS antenn för att resistrera observationer i
socker fälten, tex. jordprover. Ska passa på att fråga dem vad de har för nogrannhet när jag ska dit senare i år.
Fortsättning följer...
David George von Boisman
|
|
Zäta
Alfista
br>
Befinner sig: Mölnlycke
Medlemmen är Offline
Humör: Jodå!Finfint
|
|
Okey... Av alla svar att dömma kommer jag nog att lita på gpsen.
Blir lite impad av prylen, när dom små skitvägarna runt sommarstugan finns med.
Ulf Zetterberg
Bertone 67a, Såld
Spider 2000 Iniezione 73a
Borta bra men garaget bäst!
|
|