Ökad diffbroms
Artikel lånad från http://db.alfaromeo.org/faq/list.php?id=123
Författare: Benny Jonsson
Diffbromsar
Diff eller differential, sitter på 99% av alla bilars drivande hjulpar och möjligör att hjulen kan snurra olika fort, något som är nödvändigt i
synnerhet vid snäva svängar då ytterhjulen får en längre sträcka och därigenom tvingas snurra fortare.
Tänk dig tex en rondell med 10m ytterdiameter , omkretsen på rondellen blir då 31,4m , om din bil är 1.8m mellan höger/vänster sidan skall innerhjulet
samtidigt rulla 25,8m , en skillnad på 22% !
Skulle hjulens axlar vara direkt förbundna skulle man få intressant vridkrafter...
En differential är en listigt konstruktion som möjligör att hjulens hastighet kan variera inbördes.
Ibland är dock det inte önskvärt. Om man till exempel parkerar bilen med ena hjulen på en isfläck och det andra på tort underlag kommer det som står
på isen snurra och det på tortt vara stilla. Ett fenomen som är väldigt oönskat vid teräng körning där ofta man har olika underlag på vardera sidan.
Inom terräng körning använder man därför difflås. Ofta en tryckluftstyrd anordning som skjuter in en låsning i differentialen och tvingar bägge hjulen
att alltid snurra med samma varvtal. Tex på svenska försvaret finns detta på TG bilarna.
Inom bilsport behöver man också en liknande funktion dock inte för underlaget utan för att kunna få ner motoreffekt vid starter och utgångar av
kurvor. Dom flesta känner igen fenomenet med att drivande innerhjulet hysterisk snurrar vid en snäv kurva.
Här kan man dock inte använda diff låsning eftersom man ju ofta svänger i kurvor... Istället använder man en diffbroms som endast delvis förhindrar
hjulparen att snurra med olika hastighet. Diffbromsar finns med olika "bromseffekt" ofta 15-30% på sportiga gatbilar och upp till 85% på banracing
bilar. Våra alfor har 25% på dom flesta modeller.
Om man tycker sin bil är mera racerbil än gatbil kan man öka diffbromseffekten. Det är varken speciellt svårt eller komplicerad, dock så skall man
precis som när man skruvar i motorn eller växellådan vara noggrann, metodiskt och framförallt skall det vara rent.
Diffbromsen mellan 105 och 116 bilarna skiljer sig inte mycket inbördes och dom flesta delarna är likadana. Vad jag kunnat hitta är att 105 bilarna
har 3st distanser( nr 3) på vardera sidan medans 116 bilarna har 2 distanser/sida plus en extra bricka( nr2)
Det enklaste sättet att öka diffbromsverkan är att montera 2 extra difflameller, dom är nr 4 på bild 1, notera att det sitter en på vardera sidan. Man
byter ordningen mellan distanser och difflameller och får allså ta bort en distans /sida. Detta ger 48% diffbroms effekt.
Ett annat sätt är att ändra vinkeln på ramperna (nr 5, bild 1) Dom anger hur mycket krysset kryper upp och tvingar ihop lamellerna. Orginal vinkel är
45grader, vanligvis justerar man till 30 graders ramper. se bild 2 och 3.
Det kräver maskinbearbetning för att kunna åstakommas. Genom detta kan skapa 75% diffbromseffekt. Kombinerar man det med extra difflameller så har man
ca 80-90%
Förspänning , uttrycker "spänna upp" diffen förkommer ibland, vad menas med det ?
Orginal finns ett viss spel mellan lameller och distansskivorna. men genom att placera en extra distans mellan minskas spelet mellan lameller och
distanser, kanske ända till noll. distansen kan vara en plåtskiva tillskuren i samma form som en distans och ca 0.3-0.5mm tjock.
Vad man egentligen gör är inte att öka diffbromseffekten utan istället kommer diffbromsen alltid att ligga på och den punkt när diffbromsen "griper
in" tidigareläggs. Metoden fungerar men man får ett väsentligt större slitage. Något som kanske spelar mindre roll tex inom racing.
AGA diff, ESAB diff, betongdiff
En fattigmans variant, man svetsar ihop en obromsad diff och får en 100% diffbroms, drivande hjul kommer alltid att snurra med samma hastighet.
Fungerar också i vissa situationer. Används tex av ekonomiskt sinnade inom rattlåsracing.(dragracing)
Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- BMW 523i 3.0 Touring 2010 - Kravspec - [Sexa, bakhjuldrift, manuell, kombi]
"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
|