Pages:
1
2 |
sportivo
Alfa-freak
br>
Inlägg: 501
Registrerad: 2009-6-3
Befinner sig: Vårgårda
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Diagnos programvaror för alla bilar till PC
Någon på detta forum som har koll på om det existerar något diagnos/test programvara till PC med lämplig OBD2 kabel som man kan koppla upp sig till
alla bilmärken och modeller som finns i världen för att kunna köra diagnos tester och kalibrera till exempel automatlådor, ABS, airbag, insprutnings
system, nyckelprogramering och plocka ut felkoder m.m
Det måste ju finnas eftersom vi har allbilsverkstäder som ska kunna hantera alla bilar eller är det så jäkla snårigt att man måste ha märkes specifik
utrustning till varje bil och speciella kablar och boxar mellan bilen och en bärbar PC.
Någon måste ju ha löst detta eller Jailbreak:at någon programvara till PC:n för detta.
Har sökt på nätet och hittat en hel del i Kina men ingen som är helt universal som funkar på verkligen alla bilar i världen.
Alla andra brancher enas ju kring standard protokoll men bilbranchen verkar jäkligt snårig :)
Alla förslag välkommnas :)
Reine Agapuu
Medlem i CAR
Alfa Romeo Montreal 2.6 V8 -72 = Mitt Pro Touring projekt.
Alfa Romeo 156 2.0 JTS SW TI -04 = (Rolig Bruksbil)
Renault Megane 1.5 Dci EDC Sport Tourer -11 = (Mindre rolig bruksbil men gör sitt jobb)
Tidigare Alfor i kronologisk ordning : Gtv 2.0 -84, 75 1,8 Turbo -87, 155 2.5 V6 -92, 155 Q4 -94, 156 2.0 TS -01
|
|
redtop
Alfista
br>
Inlägg: 297
Registrerad: 2011-10-20
Befinner sig: Sthlm
Medlemmen är Offline
|
|
Tror inte det finns nån som klarar allt om du ska göra så modellspecifika saker som nyckelprogrammering, men det finns mjukvaror som klarar väldigt
många bilar.
Mitt tips är att lurka runt på http://mhhauto.com/ så hittar du säkert nåt lämpligt.
Lasse
GTV 2.0 TS -97
|
|
Low, Fat, GTV6
AP\'s Lilla, Feta
br>
Inlägg: 3440
Registrerad: 2002-7-17
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline
Humör: Turbo!
|
|
Tror inte heller att det finns någon som har med ALLA funktioner till ALLA bilar, det skulle bli hundratusen tals funktioner om inte mer. Nyckel
programeringar osv tror jag oxå blir svårt då många tillverkare bara tilllåter autktoriserade verkstäder att göra sånna saker(stöldskydd är
känsligt...)
AD/Meca/mekonomens system är nog bland dom bättre som finns att få tag på men inte ens där finns nog mer än 30-40% av orginalsystemens funktioner med.
Nicklas Florén *Speed Perfection AB*
Ex: 156 2,0-98, 164 2,0ts-89, 75 2,0ts -90, 75 3.0 -88, 164 3.0-91, 75 turbo, 155 v6-93, 156 ts-98x2, 164 QV 12V-91, Gtv 1,8T-86, Gtv 1.8 -78, Alf 164
Q4-94
Nu: Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Chevrolet Camaro Z06 -67, Bmw M3 cab -10, Porsche 997 c2 RS -08, Saab 93 Aero -14 *PWR Racing edition*
|
|
Alfafisken
Alfista
br>
Inlägg: 161
Registrerad: 2004-5-20
Befinner sig: Borås
Medlemmen är Offline
Humör: My mechanic told me, "I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder."
|
|
Hej! Har faktiskt OBD-instrument i sortimentet...
... där jag jobbar. Returfrekvensen är hög p.ga antingen är det kompatibelt till viss del men viktiga avläsningar saknas så som ABS-styrningen, acc.
Oftast funkar det alltid att läsa av felkoder som har med motorn att göra men är det tillverkarspecifikt så går det inte att se (har haft detta
problemet mot min tidigare 156'a testat samtliga) men det som är standardiserat som lambda, varvtalspulsen m.m får man i regel alltid ut.
Till exempel gick det att läsa av alla fel som fanns på kompisens opel (VAG-bilar brukar alltid gå) men det var just något som inte gick att släcka...
där betade vi igenom allt från 299-2000kr. Datorbundet med olika programvaror och fristående allt-i-ett.
Har inte hört om någon "magic"-lösning som tar allt men det bör inte vara så krångligt för fabrikerna i kina att ta fram :)
Hittar ni något så är jag tacksam för tips då kan jag ta det vidare till inköp!
Ha det gott nu =)
Mvh Pelle
Pelle Björklund
Alfa Romeo 159 07 3.2L Q4 Sportwagon
Alfa Romeo GTV6 85 2.5L 75 TS-låda.
Alfa Romeo GTV6 83 3.0L 75 3.0-låda.
|
|
jol
AP\'s mekblad
br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Finns ingen sån, de vanligaste interfacen funkar med de vanligaste bilarna. Med min hyffsat universal har jag kommit åt V40 -01, Golf -96 och -03, 166
-99, A8 -02 tex.
http://www.ebay.com/itm/USB-Cable-KKL-409-1-OBD2-OBD-OBDII-V...
Tillverkarspecifika mjukvara beror på om nån entusiast har orkat skriva mjukvaran, som FiatEcuScan funkar på våra bilar, vagcom till vag, vol-fcr till
volvo. Sen finns det ett gäng freeware-program som kan ta fram de vanligaste bilarnas standardprotokoll-felkoder (tänk bilprovningen)
|
|
sportivo
Alfa-freak
br>
Inlägg: 501
Registrerad: 2009-6-3
Befinner sig: Vårgårda
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Efter lite letande så har jag hittat ett program som är svensk tillverkat Autocom
Som verkar ha blivit kopierad i KINA
Autocom kopia
Och den verkar täcka alla bilar fram till 2011 och man kan utföra det mesta. :)
Reine Agapuu
Medlem i CAR
Alfa Romeo Montreal 2.6 V8 -72 = Mitt Pro Touring projekt.
Alfa Romeo 156 2.0 JTS SW TI -04 = (Rolig Bruksbil)
Renault Megane 1.5 Dci EDC Sport Tourer -11 = (Mindre rolig bruksbil men gör sitt jobb)
Tidigare Alfor i kronologisk ordning : Gtv 2.0 -84, 75 1,8 Turbo -87, 155 2.5 V6 -92, 155 Q4 -94, 156 2.0 TS -01
|
|
lusen
bitter, jag?? NÄDÅ!
br>
Inlägg: 6680
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Malmö, Sweden
Medlemmen är Offline
Humör: TEFFAKLUMPEN!!
|
|
Den är också generisk. Inte en chans att du kan göra allt med den där. Det finns ingen mjukvara som är så bred att den kan komma åt samtliga
tillverkares alla gränssnitt.
Som nämnt tidigare fungerar det till standardgränssnittet, där du kan läsa och radera DTC'er och få livedata på avgas- och motorrelaterade värden.
Edit: min kompis har originalversionen och jag har testat det på flera av mina BMW tex, ingen annan data än det jag skriver ovan.
[Ändrad 19-1-2012 av lusen]
Linus Erlandsson
Ingen Alfa
Bilder
Gamla meriter: 75 3.0 -90 | 156 2.0 -98 | 90 2.0 -85 | 166 3.0 -00 | 33 1.7 -90 | 164 3.0 -89 | 164 3.0 -93 | 156 2.0 SW -01 | 164 2.0 -91| 147 GTA
-04
Rymdraket på 30-väg är roligt!
|
|
Briander
Alfa-freak
br>
Inlägg: 664
Registrerad: 2010-7-5
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline
Humör: Dragbil
|
|
Jag har en ELM327 tillsammans med gratisvarianten av FiatECUscan, jag kan kolla och släcka felkoder på min 156 och det räcker så att säga för mig. Har
inte testat några andra bilar med de andra programmen dock.
Tidigare har jag släckt felkoder hos en verkstad och där var det Autocom som gällde, smidigt program.
| Daniel Briander |
| 156 2.5 V6 SW 2000, såld |
| 156 2.0 TS 1998, såld |
|
|
Finnland
Pungsvettig
br>
Inlägg: 1943
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Briander | Jag har en ELM327 tillsammans med gratisvarianten av FiatECUscan, jag kan kolla och släcka felkoder på min 156 och det räcker så att säga för mig. Har
inte testat några andra bilar med de andra programmen dock.
Tidigare har jag släckt felkoder hos en verkstad och där var det Autocom som gällde, smidigt program. |
Gratis FiatECUScan funkar fint om man har en o-sexig 156. Jag var tvungen å handla den registerade versionen.
Funkar utmärkt dock.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
sportivo
Alfa-freak
br>
Inlägg: 501
Registrerad: 2009-6-3
Befinner sig: Vårgårda
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av lusen | Den är också generisk. Inte en chans att du kan göra allt med den där. Det finns ingen mjukvara som är så bred att den kan komma åt samtliga
tillverkares alla gränssnitt.
Som nämnt tidigare fungerar det till standardgränssnittet, där du kan läsa och radera DTC'er och få livedata på avgas- och motorrelaterade värden.
Edit: min kompis har originalversionen och jag har testat det på flera av mina BMW tex, ingen annan data än det jag skriver ovan.
[Ändrad 19-1-2012 av lusen] |
Men det är ju märkligt Autocom själva skriver på sin hemsida att dom kan hantera dom flesta funktioer som att justera Automatlåda, ECC m.m
Dock står något kryptiskt att : Y* Func. depending of ISI-detection (Intelligent System Identification) på vissa bilmodeller
Här finns lista på vad man kan ändra på i alla bil modeller : Lista på bilar
Sedan angående din kompis Autocom och dina BMW bilar provade du alla funktioner eller har du äldre bilar som inte har så mycket funktioner som går att
kalibrera ??
[Ändrad 2012-1-19 av sportivo]
Reine Agapuu
Medlem i CAR
Alfa Romeo Montreal 2.6 V8 -72 = Mitt Pro Touring projekt.
Alfa Romeo 156 2.0 JTS SW TI -04 = (Rolig Bruksbil)
Renault Megane 1.5 Dci EDC Sport Tourer -11 = (Mindre rolig bruksbil men gör sitt jobb)
Tidigare Alfor i kronologisk ordning : Gtv 2.0 -84, 75 1,8 Turbo -87, 155 2.5 V6 -92, 155 Q4 -94, 156 2.0 TS -01
|
|
lusen
bitter, jag?? NÄDÅ!
br>
Inlägg: 6680
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Malmö, Sweden
Medlemmen är Offline
Humör: TEFFAKLUMPEN!!
|
|
Har provat med både gamla och nyare E39 samt E60. Möjligt att man kan komma åt flera funktioner i vissa koncerners interface, men knappast alla.
Linus Erlandsson
Ingen Alfa
Bilder
Gamla meriter: 75 3.0 -90 | 156 2.0 -98 | 90 2.0 -85 | 166 3.0 -00 | 33 1.7 -90 | 164 3.0 -89 | 164 3.0 -93 | 156 2.0 SW -01 | 164 2.0 -91| 147 GTA
-04
Rymdraket på 30-väg är roligt!
|
|
Low, Fat, GTV6
AP\'s Lilla, Feta
br>
Inlägg: 3440
Registrerad: 2002-7-17
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline
Humör: Turbo!
|
|
Våran recond avdelning har just en sån för att själva kunna släcka nån lampa eller service. Jag har provat den lite och visst funkar den jätte bra för
typ en allbils verkstad som vill kunna göra nån enklare diagnos och radera en fel kod men det finns LÅNGT ifrån alla funktioner som i dom "riktiga"
diagnosverktygen, den klarar faktiskt inte ens att läsa felkoder ur alla system på några av bilarna jag testat.
Ser även i texten att det står att den klarar "imobilzer", men man kan ju undra exakt vad det är den klarar?
Dom bilar jag jobbar med kräver en krypterad kod som enbart ges ut till diagnosteknikern på aukt åf för att komma in i startspärrs systemet. Låter ju
konstigt om vem som helst kan köpa ett diagnos verktyg och sen koda in nya nycklar till bilar, låter lite för lätt själa bilar då va?
[Ändrad 19-1-2012 av Low, Fat, GTV6]
Nicklas Florén *Speed Perfection AB*
Ex: 156 2,0-98, 164 2,0ts-89, 75 2,0ts -90, 75 3.0 -88, 164 3.0-91, 75 turbo, 155 v6-93, 156 ts-98x2, 164 QV 12V-91, Gtv 1,8T-86, Gtv 1.8 -78, Alf 164
Q4-94
Nu: Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Chevrolet Camaro Z06 -67, Bmw M3 cab -10, Porsche 997 c2 RS -08, Saab 93 Aero -14 *PWR Racing edition*
|
|
sportivo
Alfa-freak
br>
Inlägg: 501
Registrerad: 2009-6-3
Befinner sig: Vårgårda
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Low, Fat, GTV6 | Våran recond avdelning har just en sån för att själva kunna släcka nån lampa eller service. Jag har provat den lite och visst funkar den jätte bra för
typ en allbils verkstad som vill kunna göra nån enklare diagnos och radera en fel kod men det finns LÅNGT ifrån alla funktioner som i dom "riktiga"
diagnosverktygen, den klarar faktiskt inte ens att läsa felkoder ur alla system på några av bilarna jag testat.
Ser även i texten att det står att den klarar "imobilzer", men man kan ju undra exakt vad det är den klarar?
Dom bilar jag jobbar med kräver en krypterad kod som enbart ges ut till diagnosteknikern på aukt åf för att komma in i startspärrs systemet. Låter ju
konstigt om vem som helst kan köpa ett diagnos verktyg och sen koda in nya nycklar till bilar, låter lite för lätt själa bilar då va?
[Ändrad 19-1-2012 av Low, Fat, GTV6] |
Angående Imobilizer och nyckel programering så krävs det nog att man betalar abonnemang hos Autocom så får man nog tillgång till dom krypterade märkes
specifika filerna misstänker jag.
Men det jag är ute efter i första hand är att kunna göra ECC, Automatlåde, Xenonljus kalibreringar och även kunna göra Insprutnings tester för att se
om vissa givare är trasiga.
Kolla och släcka fel koder det funkar min Iphone alldeles utmärkt till så den funktionen har jag redan.
Utan det är resten man vill kunna fixa, jobbar en hel del på fritiden med att hjälpa kompisar med att reparera deras bilar och just dom där märkes
specifika koderna kommer man ju inte åt med en iphone app så det är därför jag letar efter ett bättre aternativ.
[Ändrad 2012-1-20 av sportivo]
Reine Agapuu
Medlem i CAR
Alfa Romeo Montreal 2.6 V8 -72 = Mitt Pro Touring projekt.
Alfa Romeo 156 2.0 JTS SW TI -04 = (Rolig Bruksbil)
Renault Megane 1.5 Dci EDC Sport Tourer -11 = (Mindre rolig bruksbil men gör sitt jobb)
Tidigare Alfor i kronologisk ordning : Gtv 2.0 -84, 75 1,8 Turbo -87, 155 2.5 V6 -92, 155 Q4 -94, 156 2.0 TS -01
|
|
lusen
bitter, jag?? NÄDÅ!
br>
Inlägg: 6680
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Malmö, Sweden
Medlemmen är Offline
Humör: TEFFAKLUMPEN!!
|
|
De flesta tillverkare har flera bus'ar i sina bilar. En OBD2 för generiska saker och en eller fler till märkesspecifika gränssnittet. BMW, tex, har
(hade iaf) ingen kommunikation mellan sitt eget MOST och OBD2 och jag *tror* många andra gör likadant. Mitsubisihis diesel-SUV'ar tex har inte ens
OBD2-uttag, trots sena årsmodeller. Det finns som sagt ingen applikation som kan ta alla märkens egna gränssnitt.
Linus Erlandsson
Ingen Alfa
Bilder
Gamla meriter: 75 3.0 -90 | 156 2.0 -98 | 90 2.0 -85 | 166 3.0 -00 | 33 1.7 -90 | 164 3.0 -89 | 164 3.0 -93 | 156 2.0 SW -01 | 164 2.0 -91| 147 GTA
-04
Rymdraket på 30-väg är roligt!
|
|
GE
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1463
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Wermland
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Jag trodde det var lagstiftat om OBD på nåt sätt så att alla bilar efter en viss årsmodell måste ha uttaget. Det stämmer alltså inte? Fast en stor SUV
kanske inte räknas som personbil och slipper det av den anledningen?
Gabriel Eriksson
Skojmc : Ducati Monster 797+ 2017
Busbil : Alfa Romeo Giulietta Sprint 1959
Bruksbil : Alfa Romeo Giulia Veloce 2017
Projektbil : Alfa Romeo Alfetta 1.8 1975
Ex. GTV 2.0 -86, Spider -83, 164 3.0 -90, 155 2.0 -93, GTV 3.0 -98, 155 2.0 16v Sport -96, 164 3.0 Super -96, GTV 3.0 -97
|
|
Pages:
1
2 |