Pages:
1
2
3 |
Epsi
Junior Alfista
br>
Inlägg: 10
Registrerad: 2012-2-28
Medlemmen är Offline
|
|
Vågar man köpa sig en alfa om man inte känner någon som kan bilarna?
Nu har jag kikat in här anonymt allt för länge så det är väll bäst att börja ställa massa nybörjarfrågor :)
Jag är helt grön på Alfabilar. För 8 år sedan hade min far två Fiat Punto efter varandra och det är det närmaste en Alfa jag suttit i, tragiskt men
sant.
Själv sysslar jag mer med (Gamla) volvobilar och diverse Japanare men jag har alltid haft en förkärlek för udda modeller eller projekt.
Anledningen till att jag hittade till detta forumet utöver huvudtaget är att jag har problem att sova om nätterna ibland och jag löser det genom en
timmes promenad. På min vanliga runda passerar jag en del "kul" bilar, tex en Mazda 323 -87 med 3500 mil på mätaren, en Opel Rekord cupe -76 som ägs
av 92 årig man. Dessutom passerar jag ett ganska nergånget hus som troligtvis renoverades någon gång på 60talet och sedan dess verkar ägarna knappt
orkat klippa gräset. Fasaden är full med mögel, staketet är rostigt och sönder, brevlådan hänger på trekvart, trotoaren och betongmuren är spruckna
och full med mossa. Huset har även ett garage i källaren med sedvanlig "nerfart" i betong och även där är det en hel del mossa och gamla löv men där
står även något som en gång var en röd Alfa Romeo Alfetta 1,8 -1976...
Jag har passerat den där bilen kanske 500 ggr och tänker varje gång att fronten är förbannat snygg (för det är de enda jag har sett ifrån vägen) och
att jag borde kolla upp vad det är för något men det var inte förens i höstas jag faktist fick tummen ur och vågade kika närmare på den och det blev
inte någon direkt upplyftande historia...
Bilen må ha varit röd, nu är den rosa/brun/grön. Rosten finns lite varstans och även på lite udda ställen (mitt på huven är det hål tex) dessutom
saknas de främre stolarna men i övrigt verkar den vara komplett. Platta däck på Aluminiumfälgar som jag just nu inte mins namnet på och hela alltet
ser ut att ha stått still ungefär lika länge som husets gräsklippare om ni förstår vad jag menar... En koll med transportstyrelsen bättrar på den
misstanken eftersom bilen ställdes av i februari 1982 när den bara var 6 år gammal!
Där ungefär övergav jag tankarna på en fin orginalare men nu har jag börjat fundera på om man kan göra något skoj med den. Kan det kanske bli en udda
men kul driftingbil? eller ska man "göra en Björnbusen"?
Det som hindrar mig är dels pengar (som alltid), dels att jag inte känner någon alls som sysslar med Alfa och dels för att jag är lite rädd för
Transaxel och De dionbakvagnar.. Ovanpå allt detta är jag ingen hejjare på att svetsa och det är något just denna bilen kommer behöva mycket av...
Så min egentliga fråga med hela denna tråden är om någon kan bekräfta eller dementera mina farhågor om att Alfettorna är knepiga att hålla på med?
Kanske är något korkat att vända sig till Sveriges mest partiska människor med den frågan men ändå
Hur jag än gör så är det "brottom" med att ta hand om den här bilen eller dess delar. Området den står i är i dagsläget på väg upp i värde och
gissningsvis är även bilens ägare inte den yngsta personen i stan så jag vågar nog sätta en femma på att kommande dödsbo skickar bilen direkt till
skroten när den dagen kommer.
Finns det föresten några träffar eller liknande i GBG för Alfafolket?
Albin K //Göteborg
|
|
erlkoenig
Alfista
br>
Inlägg: 320
Registrerad: 2010-10-15
Befinner sig: Costa del no rost :-)
Medlemmen är Offline
Humör: Nytvättad!!
|
|
Du känner ju oss!
Finns ett antal Alfisti i GBG, vet bland annat att ett gäng från alfaromeo.org kör gokart (kanske inte hjälper direkt, men är ju ett sätt att skapa
kontakt).
Har du kunnat meka med gamla volvo och japanare kan du säkert meka med gamla Alfor också.
Min helt personliga erfarenhet är att det är bättre att köpa en i körbart skick så att man emellanåt får lite motivation att jobba med den, en körbar
Alfetta behöver nog inte gå på så mycket. Men har du renoverat bilar tidigare vet du nog vad du ger dig in på.
Reine Johansson
Alfa 156 1.8 TS
Tid. Alfetta GT -76 "renoveringsobjekt"
|
|
jol
AP\'s mekblad
br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Det är rosten det kommer att falla på. Om du inte har garage(nästan krav på verkstad) och vuxit upp med en svets så är det en ganska stort projekt att
börja lära sig. Man blir inte Aineland på en dag direkt
Plus allt annat jobb att ta en stillastående bil tillbaka till livet.
Vill du restaurera och lägga en stor mängd tid, go for it. Vill du nån gång köra bilen och känner att du har lite knapphänta resurser så försök hitta
ett bättre utgångsobjekt.
|
|
mikezon
Alfista
br>
Inlägg: 291
Registrerad: 2002-12-13
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline
Humör: No Mood.
|
|
116-serien som den tillhör tillsammans med alfa 75an är otroligt lättmekade vad gäller mekaniken. Dedion och transaxel är inget att vara rädd för,
basic grejer. Rosten däremot... har du rosthål mitt på huven kan du nog räkna med att denna bil är rejält rostig, men vem vet? alforna är dock som du
säkert känner till inte särskillt välrennomerade för sitt rostskydd
Mikael Nyberg
Alfa Romeo Alfetta GTV -75
Skoda pickup
|
|
Epsi
Junior Alfista
br>
Inlägg: 10
Registrerad: 2012-2-28
Medlemmen är Offline
|
|
Med lite vilja går det ju att tolka era svar som att jag borde ge mig an "övningsobjektet" i och med att jag i slutändan kommer vara en grym
svetsare och föressten, blir inte skärmkantsbytena snygga
går dom ju alltid att dölja med poppnitade skärmbreddare
Nej men om vi ska vara lite seriösa istället: Är det någorlunda enkelt att få tag på ekonomiplåt till dom här bilarna? Klokerholmsprodukter räknas ej
som ekonomiplåt.... Det jag vet på rak arm är skärmkanter, bitar av trösklarna och bakstammen. Dörrarna är kanske enklast att hitta kompletta
begagnade?
Finns det några ställen som är särskilt svårlagade eller extra känsliga? (hittils har jag inte läst någon projekttråd där man inte pratar om byten av
casterpottor så dom känner jag till)
Mikezon:
Dedion och Transaxel är INTE basic B20, M40 och stel Dana 30-axel är
basic Dedion och Transaxel omnämndes bara på mina gymnasielektioner
som "något onödigt krångligt och svårarbetat"
Volvos gamla gröna verkstadshandböcker gör ju att allt som rör dom bilarna blir enkelt och japanarna kan "alla" i min sälskapskrets. På jobbet kan man
få fram nästan all fakta om åtdragningsmoment och justeringsförfaranden på dom märkerna vi håller på med så där behöver man inte vara orolig heller.
Men någon "livlina" för Alforna har jag inte förutom detta forumet
Eller okey, jag har faktiskt någon form utav faktablad på en 3liters v6 ifrån Alfa och det är bara för att motorn är snygg på bild
Albin K //Göteborg
|
|
Grifo
AP\'s alfa-obducent
br>
Inlägg: 2055
Registrerad: 2002-9-3
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline
Humör: Glad
|
|
Knacka på och fråga om den är till salu först.
Det finns garanterat bättre Alfettor till salu men
en reservdelsbil är en bra början.
-Gunnar Dahlberg-
Alfa Romeo Arna & 7 andra Italienska bilar.
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Finns en bra mekmanual till 116 bilarna, så allt vad gäller mekanik löser man även om man aldrig mekat förut. Men rosten är ett problem, jag kan
själv inte sveta, har hållt i en pinsvets i 10 minuter och försökt få den att inte fastna hela tiden, så när jag letade efter min 75:a så låg prio på
att hitta en så rostfri bil som möjligt, för i princip allt annat kände jag att jag kunde fixa själv.
|
|
josé
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1212
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline
Humör: Finner inte tid att meka
|
|
1. Knacka på och kolla att den är till salu(ta med kamera)
2. Kontrollera status och lägg upp foton på detta forum
3. Invänta dom från oss alfa-tokar
|
|
George Junior
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1955
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Om du är inne på att bygga en busbil och är sugen på en Alfetta, så är väl tipset att hålla utkik på annonsmarknaden här efter en som redan är
modifierad, brukar bli mycket billigare än att bygga nåt själv, speciellt om du ska bur och sänkning och trim och sånt.
Alfettan som står i trädgården blir ju en bra resevdelsbil om den har stått sedan den var 6 år, borde åtminstone ha en frisk växellåda och det börjar
bli svårt att få tag i.
Sen tycker jag du ska bjuda in alla som skriver att Alfettan är lättmekad till ett garageparty den dan du ska lufta bakbromsarna. Köp hem rejält med
öl och bromsvätska så löser det sig.
David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta
delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
|
|
Epsi
Junior Alfista
br>
Inlägg: 10
Registrerad: 2012-2-28
Medlemmen är Offline
|
|
Era ord är min lag. Typ. Eftersom jag ligger hemma å snorar idag tog jag en tur med kameran och det blev ju även första gången jag ser bilen i ett
annat ljus än av gul gatubelysning. Inte för att kameran är den bästa och definitivt inte kameramannen heller men ändå. Ska försöka få upp bilderna så
kommer dom upp i nästa inlägg.
Knackade inte på dörren idag dock men om bilen har stått still sedan 82 och möglat tror jag inte det är några större problem att erbjuda sig å köpa
den. Det jag saknar i svetskunskaper tar jag igen i ett bra munläder så faktum är att jag räknar med att hämta den för max 500 kr
Jag har tydligen väldigt dåligt minne och inredningen är inte alls komplett, saknas några av dörrsidorna och förutom framsätena saknas även baksätet.
Golvmattan fram skiftar i vad jag tror är orginalfärgen svart, solblekt vit och mögelgrönt. Mätarna är mjölkiga men jag lyckades urskilja 6500 mil men
det kanske kan betyda 16500 mil också? Dekorationsramarna runt bakljusen fattas och runt vänsterljuset är det rostigt överlag, även kanten längst ner
är fransig hela vägen bak och på mitten i överkant mot luckan med. Var svårt att få någon bild på detta pga motljus...
Trösklarna är kass i framkant och nederkanten av framskärmarna. Fram sitter det förresten Innerskärmar i Alu som jag gissar är något eftermonterat?
Huven är som sagt skräp och även samtliga lyktor som har rostiga reflektorer. I nedre vänstra hörnet av bakrutan är det också rosthål så rutan måste
ur där för att laga. Främre dörrarna är helt slut i nederkant men bakdörrarna ser ut att vara riktigt fina om jag ska vara ärlig.
På bagagluckans mitt sitter det någon spännande sak som jag inte vet vad det är, kanske någon kan upplysa mig?
Undertill är det en del golvplåt som behöver bytas och naturligtvis allt i bromslednings och bränsleledningsväg.
Denna gång åkte jag bil dit och tog en annan väg å då "hittade" jag en annan bil med.. En 89as 75 3.0 V6 och den har ju bara varit avställd sedan 09
För den som inte räknat ut det än så har jag en "grej" för gammla avställda prylar.. Förutom Volvo 145 expressen jag har (som var avställd i 10 år
innan jag köpte den) sysslar jag så smått med en Mercedes 220s w111 ifrån 1964 som stått avställd sedan 1984 efter en krock. Men den står dock ute i
skogen i jämtland och har aldrig sett en saltad väg så den har ingen rost... Det den har är dock en form av stöldskydd, två lagom stora träd måste
sågas ner för att man ska kunna flytta på den
Albin K //Göteborg
|
|
Epsi
Junior Alfista
br>
Inlägg: 10
Registrerad: 2012-2-28
Medlemmen är Offline
|
|
Albin K //Göteborg
|
|
Epsi
Junior Alfista
br>
Inlägg: 10
Registrerad: 2012-2-28
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior |
Sen tycker jag du ska bjuda in alla som skriver att Alfettan är lättmekad till ett garageparty den dan du ska lufta bakbromsarna. Köp hem rejält med
öl och bromsvätska så löser det sig. |
Vad är det egentligen som är så problematiskt med att få ut luften ur bakoken? Jag kan ju fatta att det är trångt och bökigt att göra någon form av
servicejobb där men just lufta torde väll vara ganska enkelt? På med en slang å dit med en liten nyckel bara? Något pumpande behövs inte då jag har en
"bromsbomb" som fylls med ca 6 liter vätska och som sedan trycks ner i behållaren med tryckluft...
Albin K //Göteborg
|
|
Pellson
Sjukt rolig!
br>
Inlägg: 978
Registrerad: 2004-10-25
Befinner sig: Östra Skärgården
Medlemmen är Offline
Humör: Vinddriven
|
|
Att lufta bakbromsar på en 116 är tramsenkelt. Däremot hade jag valt ett något enklare Alfaobjekt än det där liket. Tyvärr.
- Pellson -
- Aktuellt: Moonrakerblå Rover Vitesse -84, Carabinieriblå Alfetta 2,0 -84
- Italienska meriter: GTV 2,0 -85, 2 x 75 TS -89, 75 3,0 V6 -90, 164 QV -91, Giulietta -85, 156 V6 SW -01
- Prorsus! Sursum! -
|
|
josé
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1212
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline
Humör: Finner inte tid att meka
|
|
Äsch - köp så kommer jag och hjälper till Du har väl varmgarage och
svets
Tid har vi alla tills vi lämnar in..............
|
|
Grifo
AP\'s alfa-obducent
br>
Inlägg: 2055
Registrerad: 2002-9-3
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline
Humör: Glad
|
|
Köp den som reservdelsbil, om du försöker renovera den där
bilen så kommer du att hamna på institution innan du kommit
halvvägs.
-Gunnar Dahlberg-
Alfa Romeo Arna & 7 andra Italienska bilar.
|
|
Pages:
1
2
3 |