Pages:
1
..
8
9
10 |
Oscar
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline
Humör: Desmoquattro
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  | Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  | Motorstyr.
Man får ta en funderare på vad man vill med övningen. För gångkulturen är det inget problem med en fjäderbelastad klaff i insuget (tvärtom!), för
maximal effekt är det kanske inte fullt lika briljant.
Börjar man modifiera maskinen är det knepigt med original styrsystem.
Vad är det för problem med avgasvärden? De ändrade ju gränserna nyligen för 89-92 och Co halten ska man ju klara annars är det något större knas.
Börja med att gå igen tändsystemet, resistansmät alla tändkablar.
|
Det där om maximal effekt är ju lite intressant dock för vad var det nu Björn fick ut efter otaliga mappningar...? 192hk ur en 3.0 12v QVmotor som
original ger...... 192hk 🤔 |
I sin natur rymmer inte motorstyrningen en massa magiska hästkrafter. Den kan plocka ut den effekt som finns i motorn. Men en detalj som kan vara nog
så störande är att om man sitter med L-jetronic och en bil med katalysator så sitter varvtalsbegränsningen i bränsleboxen och den är .... konservativt
satt. En QV har motronic (och ett högre varvstopp).
Man får nog göra före/efter i samma rullande landsväg om det ska bli jämförbart.
Men det är när man börjar fixa lite både här och där som fördelarna kommer med eftermarknads ECU. På en standardmotor fungerar säkert original
utmärkt, förutsatt att det fungerar som det ska.
- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
|
|
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
   br>
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline
Humör: Rockfrisyr.
|
|
...och luftklappa-mätningen är ingen nämnvärd strypning sålänge den har Rätt Storlek, minns att 164QV 24v med 232hk även den hade klappa. Varför man
gick över till luftMASSEmätare (rör med antingen tråd el film) var helt o hållet bättre nogrannhet då man mäter syrehalt direkt. Med klappa räknar man
ut syret med volym + temp, vilket blir nära, men inte exakt.
De tidiga Motronic som i 75 eller Alfettan var heller inga underverk jämfört med L/LE-Jet, stora skillnaden var att tändningen var inbakad istället
för separat, och på mikronivå var elektroniken mer digital - återigen större nogrannhet.
Sorry om det blev OT... :)
Men L-Jet tål ofta mer trim än man tror, om man bara läst på hur de funkar går det att justera en aning men överlag räcker oftast systemet till iaf
20% mer pulver. Har runt 145hk i Fiaten nu (122 original) med bl.a större insugsventiler o aning högre lyft på insugskammen. Insprutningen är totalt
orörd!
Går som ett skållat ollon! 
Självaste Guy Croft beordrade strängt att gå över till Webrar...
[Ändrad 13-5-2021 av argentaperra]
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Ny vår, nya möjligheter.
Med hjälp av Benny och hans lyft är i alla fall en punkt avklarad, avgassystemet - innandömet i katalysatorn hade lossnat och åkt bakåt och slamrade.
Hastighetsmätaren funkade när jag körde till Benny men inte på vägen hem. Lite googlande säger att givaren i växellådan kan vara felet om allt annat
verkar helt. Tur jag har en annan växellåda att testa givaren ifrån.
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag råkade på en filmsnutt från innan jag ägde NKL.
NKL på Kinnekulle
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Den andra hastighetsgivaren som jag hoppades kunna byta rätt av till har dels andra färger på kablarna och ser ut som den övre i bilden och den som
suttit i bilen ser ut som den undre på denna bild.
Jag hittar inga synliga fel på den som suttit i bilen och kablarna är hela.
Någon som sett om man kan laga givarna?
|
|
jol
AP\'s mekblad
      br>
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Kul att se att du har kvar och pysslar på den
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  | Den andra hastighetsgivaren som jag hoppades kunna byta rätt av till har dels andra färger på kablarna och ser ut som den övre i bilden och den som
|
Den övre givaren behöver dosan under baksätet. Har du den? Jag har inte jämfört men förutsätter att det är dosans elektronik som sitter i givaren på
undre modellen. Vad annars skulle det vara?
Jag har fått för mig att man började med dosan efter att givare med elektroniken inbyggd börjat vibrera sönder där den satt i växellådan men får inte
riktigt stöd för det bland förekomst och modellår, etc.
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  | ...
Hastighetsmätaren funkade när jag körde till Benny men inte på vägen hem. Lite googlande säger att givaren i växellådan kan vara felet om allt annat
verkar helt. Tur jag har en annan växellåda att testa givaren ifrån.
|
Kan vara kolen i motorn i instrumentet också. På min GTV6, i grunden samma instrument, var de uppbrända så när instrumentmotorn stannade i fel läge
var det färdigvisat.
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av patjo  | Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  | Den andra hastighetsgivaren som jag hoppades kunna byta rätt av till har dels andra färger på kablarna och ser ut som den övre i bilden och den som
|
Den övre givaren behöver dosan under baksätet. Har du den? Jag har inte jämfört men förutsätter att det är dosans elektronik som sitter i givaren på
undre modellen. Vad annars skulle det vara?
Jag har fått för mig att man började med dosan efter att givare med elektroniken inbyggd börjat vibrera sönder där den satt i växellådan men får inte
riktigt stöd för det bland förekomst och modellår, etc.
|
Jag har inte dosan under sätet, men det har suttit en dosa där ser man. Sen var den övre givaren kopplad med sockerbit. Om jag får tag på antingen en
dosa eller en givare som den övre borde det fungera.
Besiktningen godkände inte att jag riggat en mobil som hastighetsmätare. Det beror kanske på att den inte registrerar hur långt bilen går.
|
|
Pages:
1
..
8
9
10 |