Pages:
1
2
3
..
58 |
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
1977 Alfetta GTV 2000: Targa Florio Svezia 2017!
Varning: kan innehålla spår av nötter!
Förra vintern gick suveränt men nu är det nya tag.
Vinterns lista 2012/2013 är som följer:
- Byta båda bakre hjullager - KLART!
- riva ner lite i fronten och snygga upp lackarbetet där. -KLART
- Blästra, slipa, lacka nya bakluckan, montera rutan. -KLART
- shimsa in ventilspelet mer noggrant och montera Brytarlöst KLART
- svetsa nytt rostfritt tvåtums avgas från grenrör och bak. KLART
- byta växellådsolja - KLART!
- byta bakre kardangummi - KLART!
- lacka originalfälgarna i guld. KLART!
- Byta drivaxeldamasker -KLART!
Vintern 2011/2012:
I vintras stod den utomhus under sitt duntäcke av snö och väntade på utrymme i garaget för att se vad de metalliska missljuden berodde på. Den gick ju
fortfarande bra trots missljuden..
Bort med snön bara och fyra mans hjälp i den bistra Jämtlandsvintern knuffades den in. Långt in. Längst in i garaget, då kanske det skulle bli lite
meka av det hela.
Jodå..

[Edited on 2016-3-2 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2016-3-16 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2016-3-22 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2016-4-6 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2016-4-10 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2016-4-13 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2016-4-29 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2016-6-30 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2016-7-8 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2016-8-24 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2016-9-14 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2017-4-21 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2017-5-20 by FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Många bödlars bud gällde att toppen troligtvis tagit skada när jag fick gashäng och kanske övervarvade stackarn. Färden slutade mot ett staket så det
var bara att flörta med snälla människor för att få tag i nya lampor till skapelsen (Tack Sven och Marco!)
Fronten knackades bra igen och fick en skvätt med matt svart lack och mängder med vattenslipning för hand. Mycket jobb, liten verkstad heter den väl?
Efteråt var det bara att palla upp vrålåket på pallbockar och påbörja toppdemonteringen. (givetvis glömde jag i all hast att kolla kompet, mer om det
senare..)

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Efter att ha märkt upp allting i motorrummet och insett at det var f-n inte mycket att märka upp (älska gamla bilar :) !) rådfrågades den
oljeindränkta, bensinluktande gamla Haynesbibeln och toppen lossades enligt konstens alla regler. Easy-peasy.
Med dream-team Joel och Anton"med foten" på besök blev det någon norrlands och lite ljug efter topplyftet. En bra dag i garaget.
 
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Det kan inte bara vara jag som blir lite köpgalen emellanåt va?
Komplett motorpackningssats införskaffades från highwoodalfa som levererade på ett kick. Hann knappt börja demonteringen av allt innan jag hade
världens paket på posten.
Toppen skulle ha varit lyft förr och några ventiler bytta innan förra ägaren la i trimkammarna men så värst mycket mer hade nog inte gjorts. Vid det
här laget har bilen gått 19000 mil enligt mätaren och toppen varit renoverad för 4-5000 mil sedan.
Nu tänkte undertecknad att sweetness, nu ska vi hitta vad felet är, ge mig en krokig ventil eller något trasigt fel som är sönder så fixar vi det och
smackar ihop den igen så jag får testköra i lite snö! (extraljus införskaffades och vissa tankar om grova dubbdäck på vintern började pyra...)
Inget direkt fel hittades så ventilerna plockade jag ur (den amerikanska skruvmejseln vid sidan användes ytterst försiktigt för att släppa på
spänningen i ventilerna, inget övervåld med slägga här inte.) Kändes rätt lustigt att palla upp en gammal trimmad topp med hjälp av en träbit och
sedan övertala med kopparslägga men nåja, man får meka med tungan rätt i mun ibland.

[Edited on 2015-8-22 by FredrikAssarsson]
[Edited on 2015-10-23 by FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Simo Motorrenovering fick äran att ta emot aluminiumklumpen till topp. Väl där diskuterade vi lite ang. skicket och vad som borde göras, det slutade
med att vid inspektion var det var bara någon enstaka ventil som hade bytts senast den var av så styrningar, tätningar, ventilsäten hade hängt med i
ett bra tag nu och var inte riktigt med i matchen längre. Jag hade bänkat besten innan och fått ut som mest 158hk vid 6800 har jag för mig och då var
det alltså med ventiler som inte slöt helt tätt.
Som morgongympa utan kaffe i kroppen ungefär..
Dags för andra bullar så fyra nya styrningar på avgassidan, alla tätningar byttes, alla ventilsäten byttes och toppen planades en liten smula när vi
ändå höll på. summa summarum, fyra och en halv tusing senare hade jag en alfatopp i bagaget på min vinterhosk!! Lycka! 

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
äh vafan när toppen ändå var iväg hos Simo var det väl likabra att plocka ner kylaren med fläkt och lacka om den? Det fanns ju faktiskt någon ful
fläck på den. Och motorrummet hade ju lite begynnande ytrost i batteribaljan, bara att slipa bort, grunda och lacka i originalkulören. mmm mumma!
Jag tror det syns vilken halva av motorrummet som har rengjorts vid det här laget. 
Ett tips om det är jävligt skitigt i motorrummet och de flesta medel har gått bet på fläckarna - Vanish Oxy Action Multigirl 3000 extra plus eller vad
det heter i år är brinnjävligt på att ta bort fläckar.. ja på plåt alltså, skjortor vet jag inget om. Se bara till att använda handskar för jag
upptäckte att efter ett par timmars gnuggande var fingertopparna kritvita. Varken avfettning, bensin, diesel, tvål&vatten eller spott hjälpte för att
få bort det, bara våtslippapper funkade så fingrarna blev lite ömma. Såg skit ut i ett par dar. oops..

[Ändrad 2012-5-11 av FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Alltså har man väl börjat ska man väl lika bra fortsätta med vansinnet så skölden bakom generatorn, huvstödet, reläet vid sidan, kylarvätskans
nivåmetallmojäng fick en släng av slipning, grundlack, kulör och klarlack så nu är det fint som snus också. Bry er inte om fläckarna från läckande
bromsvätska. Det är riktigt rött där också nuförtiden. "när jag ändå höll på liksom..."
Batteriet råkade få ens kvätt autosol på den rostfria hållaren, lite lack på tvärgående staget, omgängade pinnar, nya vingmuttrar och lite annan
uppfräschning. Tyckte jag såg en fläck någonstans så det var bara att köra på. Passade på att gå lös med lite buntband för att hålla div. sladdar på
plats lite prydligare.

[Edited on 2015-10-23 by FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
"Men det är väl ändå insidan som räknas?"
åhfan jofan, autosoltuben rycktes fram när det inte fanns något bättre att göra och de gamla instegsskydden i rostfritt som aldrig suttit på plats
fick sig en släng av polertrissan på borrmaskinen och lite våtslipning innan autosolen.
Dörrsidorna rev jag ur förra sommaren för att göra mig av med den gamla mögiga skivan som satt bakom. Tyget gick att rädda så nu sitter det utan risk
för mögel.
Passade på att byta ut de gamla fula rostiga skruvarna som håller insidans mattlist mot golvet till nya fina skruvar med precis lagom bred skalle för
att sitta som ens mäck i försänkningarna i monteringshålen. polerade kanske en lite smula där också..
Skiner som en kattballe i månskenet!
Nu ska bara mattan ur någon gång i sommar och färgas svart. Röd bil med grålila plyschinredning kan inte ha bajsbrun matta, det går bara inte!

[Ändrad 2012-5-11 av FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Glad i hågen kändes allt tipptopp och lite till så fram med CB47orna och förknasarna så var det dags för lite återmontering. Härligt att skruva åt
rätt håll ibland 

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Ibland får man helt enkelt skylla sig själv, ibland får man bara otur.
Givetvis när momentdragningen av kamöverfallen skedde med momentnyckel börjar två av pinnbultarna krypa ut ur toppen. Skitkul. Istället för att
återmontera toppen idag var det bara att lägga ner verksamheten och köpa gängsats.
här har vi en liten rackare. bilden stal jag från en annan tråd här någonstans. Den var ovärderlig att ha på ifånen när man står och ska köpa gängsats
men har glömt bort att kolla upp vad stigningen var. Så till nästa person i samma sits som söker runt på forumet i en evighet - varsågod:
gängstigning, pinnbult, kamöverfall, fingäng you name it här är bilden när du står där och kommer på att du var senil i verkstaden och glömde kolla
upp...
Det var bara att kontradra två muttrar och gänga ur sistan av pinnbulten (som hade klarat sig fint)
Borra ur godset som såg lite smådeprimerat ut efter att ha dragit ur pinnbulten
gänga i nytt och be en stilla bön att du nu inte borrat snett på fyllan eller liknande. Håll dig till folköl så blir skadorna minimala!

[Ändrad 2012-5-11 av FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Bibeldags!!! 
Tillbaka med insugskammen och fram med momentnyckeln, svär en smula över den av alla ägare som roade sig med att dra "på känn" och gör rätt denna
gången. Håll ett öga på Haynesbibeln så att du gör rätt. Underbara, underbara Haynes.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Men kära fölk, vät ni va vi har glömt?? Autosååålän!
Fram med polertrissan på dremeln, fram med tandborsten från i fjol, rengöringsmedel och gå vild på toppen! Putsade upp förgasarna, polerade
ventilkåpsbultarna, bytte bensinslang (notera att delen där det står Italy är vridet uppåt.. ) Polera gärnet, eller förlåt, aluminiumet på ventilkåpan och ta en norrlands. Smaka av med valfritt illa
vald mängd självberöm till Nationalteatern skränandes i högtalarna. Mumma
Släng på nya packningar till grenrören och skruva dit de nya fina mässingsmuttrarna till grenrören.

[Ändrad 2012-5-11 av FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Härligt med återmontering av nya prylar
ny toppackning på plats, fettade in o-ringarna så att de höll sig snyggt på plats. bara att hänga dit toppen. Fettade in bultarna som ska genom toppen
också och sedan gick det av sig självt. Oförskämt lätt att få toppen på plats över styrpinnarna. Ibland ska man ha såna dagar också!
Justerade kammarna en smula och började diverse återmontering.

[Ändrad 2012-5-11 av FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Då var det bara en liten detalj kvar som såg för sorglig ut. Grenröret.
Som tur är hade motorn från Marco (tack!) anlänt så det var bara att knata ut och knycka grenröret från reservmotorn och lacka det i värmebeständig
färg.
Skönt att slippa lämna iväg det gamla grenröret för att svetsa en spricka i det. Det här nya var i mycket bättre skick!
Originale
Nylackat med mässingmuttrarna på plats. givetvis med en liten skvätt kopparpasta.

skrytbild från andra sidan bara för att

[Ändrad 2012-5-11 av FredrikAssarsson]
[Edited on 2015-10-23 by FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6544
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Klart! inte var det så farligt heller.. förutom att den där klumpen som ligger på en lastpall längst in i garaget ska på plats också.
Alfetta GT växellåda som renoverades för några få år sedan och bara gått några få tusen mil sedan dess. Provkörde den i arbetskamratens bil innan köp
och herregud vilken otrolig skillnad det är med fräscha synkroniseringar jämfört mot att dubbeltrampa vid varje växling och mellanvarva. Det där
tröttsamma skrapet ska nu vara på väg bort!
Efter ett par timmars tvättande började lådan se skaplig ut och fokus riktades mot min bakvagn. Växelförare ner, växelspak bort, kardan bort. Allt
bort.. fy fan. Jag märkte att det är ett ganska svinigt jobb att plocka ner hela bakvagnen själv i garaget. Mycket dubbelkollande för att inte få en
hel transaxel i ögonbrynet. Åter igen mycket tid med Haynesboken.

Den nya växellådan som köptes utan koppling och bromsar. Jag för över allt från min istället.

[Ändrad 2012-5-11 av FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Pages:
1
2
3
..
58 |