AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  8    10    12  ..  58
Författare: Ämne: 1977 Alfetta GTV 2000: Targa Florio Svezia 2017!
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2013-4-11 kl 19:35

Plågandet fortsätter! slipa slipa slipa slipa slipa slipa sli....

Gammal Rossofärg passar bättre på en italiensk baklucka än i en skånsk näsa men vad ska man göra? Slipat hela ovansidan igår och hunnit zinka två lager så nu är bara andra sidan kvar.
IMG_1379.JPG - 194kB

Har fått tag i en glasmästare som tar på sig arbetet med att flytta över rutan till nya bakluckan när den har blivit lackerad - mitt enda stora bekymmer nu är att insänkningen i plåten där Alfaloggan ska sitta på bakluckan är mycket större diameter än på gammelluckan. Nyheter för mig.
Frågan är om jag kommer att behöva låta kapa ur gamla luckan och lägga i den plåten i den nya fina luckan? Crap. Minst sagt.

Plockade ner fronten också för att snygga upp lite där och lacka om en sväng. Blir spännande att se hur det blir :smash:
Måste lägga upp en tidsplan snart för att hinna till mitten av maj
Men nu blir det ett Top Gearavsnitt för att peppa inför helgen

Tonight on Top Gear!..

IMG_1381.JPG - 349kB IMG_1380.JPG - 366kB

[Edited on 2013-4-11 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-4-14 kl 09:46

Här rullar det på i full fart.
Jag plockade ju som sagt ner detaljerna i fronten härom sistens och igår började jag slipa bort spacklet för att knacka rätt några bucklor.
Tror ni det fanns några fler bulor i plåten än de jag redan visste om när jag började slipa genom spacklet? ;) 8 timmar senare hade jag rett ut gamla skador och riktat allt.

Nåja, hammare, mothåll, gasolbrännare och iskall blöt trasa så gick det att komma åt i stort sett överallt och knacka plåten rak igen.

Så här var hacket i höger front tidigare. Efter att ha värmt plåten och knackat från bakändan av skadan mot fronten började plåten räta ut sig.
IMG_1404.JPG - 263kB

Det blev nästan som nytt.
Fredrik Goes Aineland! :saythat: (lätt överdrift)
För att vara mitt första försök till att knacka bilplåt är jag skitnöjd med resultatet och peppad till tusen! Jag ska låta garagekompisen lägga en liten svets eller två så är det jobbet klart.
IMG_1407.JPG - 315kB

Riktade båda hörnor lite för att kunna passa in blinkersglasen ordentligt. Jag hann passa in högra grillen också men sedan tog tiden (och orken) slut så jag har vänstra sidan kvar. Där är bara småsaker att rätta till. Lilla bucklan som syns på bilden finns inte mer.
IMG_1410.JPG - 346kB

Nu blir det strax en vända till och då ska fronten bli färdig, nerslipad och sedan grundad med zinkfärgen.

[Edited on 2013-4-14 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-4-15 kl 20:40

en helg, sexton timmar plåtknackande och en del slipande senare är resultatet enligt bilderna:

Lite övertalning fick nedersidan av fronten att bli rak och fin igen med jämn kant från höger till vänster :)
Jag fick dessutom riktat en gammal liten bula ovanför ena skärmkanten som har stört mig riktigt länge. Det är riktigt kul att se hur en form byggs upp framför ögonen på en. :smash:

Jag har raggat upp en ny lämplig kandidat till att svetsa några småsaker i fronten på bilen som ska med imorgon om inget annat och se vad vi kan hitta på.

löste tillgång till bläster för andra (!) gången också så nu ska jag nog kunna få styr på fälgarna till slut. Kompressorn i garaget verkar stendöd så det blir lite fix via jobbet.

Fått numret till lackeraren och ska snacka med honom i veckan.

Så summa:
Blästring - löst! På G
Svetsning - löst! På G
Lack - På G.

Till mitten av Maj har jag hittat nio heldagar jag kan spendera i garaget så nog fa-an ska vi kunna få till lite resultat på det och börja få bilen i ordning - jag vill höra weberförgasare igen så hemskt gärna.

IMG_1412.JPG - 328kBIMG_1411.JPG - 316kB

Fredrik Assarsson.

George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2013-4-15 kl 21:36

"Gilla"

David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
fralun
Alfista

Registrerad: 2006-1-16
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: 900kg

[*] Inlagd 2013-4-15 kl 23:36

Gillar tidningen i fronten: "Allt mellan jord och skog".
Rally-alfetta?

Frank Lundgren
Alfetta Sedan 1975
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-4-16 kl 06:44

Tackar ;)

Tidningsuppslagen som handlar om de lokala förmågorna som brygger egen öl har jag lagt läsbara på huven ;)

Mycket jobb! I eftermiddag ska vi inspektera inför svetshjälp.

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-4-18 kl 07:10

Svetsningen blev uppskjuten till idag så i kväll blir det ett par timmars busande i garaget. Det känns bra.

Istället för att pilla med bilen i tisdags kom jag på att verkstaden på jobbet har ju för f-n glasbläster så jag kilade dit med de två oblästrade fälgarna och slaktade färgen från fälgarna.

Vad som i garaget skulle ha tagit 6 timmar tog nu drygt 1.5 timme.

Resultatet blev helt suveränt! Ytan blev så fin att jag måste ta de andra två (sandblästrade) fälgarna och blästra bort sistan med glasblästern på jobbet också.
Sedan närmar sig lack och att sko med mina nya färska Pirelli som varje morgon hälsar på mig i garaget med sin färska gummidoft :)

Campanatura 45, bara namnet trots sin ringa betydelse, klingar gott.

IMG_1413.JPG - 277kBIMG_1414.JPG - 375kB

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-4-28 kl 20:01

Sju heldagar kvar efter denna helgen plus ett par kvällar innan det blir semester i Kroatien. Det gäller verkligen att ligga i nu för att hinna få gjort så mycket som möjligt.

Fronten blev svetsad idag och börjar likna sig själv igen. En bubbla i lacken vid tanklocket visade sig innehålla ett hål som också fick slipas fram och svetsas. Nu är det bara två ställen kvar att svetsa men gasen tog slut....
Vänster fram och vänster bak är nu klara med finspackling och ska snart få en sista touch innan slipning och grundfärg.
I veckan ska de sista fälgarna blästras och bilen ska vara finspacklad och slipad inför helgen.

Lackeraren var tvungen att dra sig ur så jag är tillbaka på plan A som blev plan B som nu blev plan A igen - spraylackering med extrem noggrannhet och våtslipning.

Skam den som ger sig! :)

Fredrik Assarsson.

J.Aineland
AP\'s galna samlare

Registrerad: 2002-6-23
Befinner sig: Jönköping/Västervik
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-4-28 kl 20:09

Se där ja:bananana: Fälgarna blev ju som nya

Joakim Aineland * CAR 1995-> # 1044
Alfasud Lusso -75, 1.7 Ti -79 \"Zebran\", 1.5 -82, QO -83; Sprint 1.3 -78, 1.7 Veloce Modificata -80, 1.5QV -85, 1.5QV -86;
33 1,5 Ti -87, Giardinetta 4x4 -87, 1.7iE -88, 1,7iE QV SportWagon 4x4 -89, 16V -90, 16V -91, 16V S QV P4 -92; 145 1.6 -95;
Alfetta Gt 1.8T -75, GTV -78; 75 2.5 -86; 164 3.0 V6 -89, 3.0QV -91; Gt1300Junior -72; 156 2.0 SportWagon -00; Stradale -07.
>Scuderia Skaftekulla -Mitt Album/My Gallery<
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-4-28 kl 20:46

Yes, de blev verkligen det. Frågan är nu om jag ska låta en däckverkstad inspektera fälgarna för att se så att de verkligen är runda och funktionsdugliga eller om de jag bara ska chansa och lämna på lack.

Jag ser ju iaf inga skador på de och förra ägaren har använt dom tills han tröttnade på att de var så dryga att hålla rena.

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-5-1 kl 19:43

Nedräkningen fortsätter!
Med lite tur och envishet kan jag vara så gott som klar v.20 strax innan jag ska utomlands!
Blästrade klart sista fälgarna på jobbet i tisdags.
Torsdag: Ska lämna in fälgarna för kontroll så att de verkligen är runda samt sedan montering av ventiler.
Fredag: Lämnar in fälgarna om de är runda till lackeraren i stan.

Fredag kväll: slipar förhoppningsvis det sista på höger fram innan primern ska på och bilen maskas av.

Söndag: heldag i garaget med primer och slipning om så behövs, annars ska det sedan tvättas av i garaget så att det är rent inför lack nästa vecka! :boing:

Så här ser det ut efter dagens försök:
Spackel + lite finspackel som nu ska avslutas med sprutspackel på större yta så att det ska bannemig bli så slät och fin yta som bara möjligt. Jag hatar repor innerligt och vill inte veta av några skador under lacken.
Testade att spraya på lite av färgen längs med nederkanten av hjulhuset och tona över det mot ovansidan och som syns på bilden är färgen riktigt, riktigt nära. Bättre kan jag inte be om på sprayburkslack! Det är mängder med sliprepor under lacken jag slängde på och det är slipdamm dessutom så det ser lite solkigt ut men färgmatcningen är iaf superb.

IMG_1424.JPG - 317kB IMG_1431.JPG - 288kB IMG_1423.JPG - 320kB

[Edited on 2013-5-1 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-5-11 kl 20:42

Gårdagen resulterade i en hög av slippapper, en färdigslipad bil och primern lades på fronten. Primade även de delarna i baken (bilens! inte min) som ska lackas.

Satte mig när primern torkat med lampan och synade mitt arbete i släpljus. Nu är jag av natur en petig jävel (som t.o.m. min forne träslöjdslärare förklarade som mycket noggrann men får snart betala för sandpapper själv!) och det granskande ögat som gick igenom frontens linjer var inte helt nöjt.

Det blev till att bita i det sura äpplet och lägga nya tunna lager med finspackel och försöka bli av med de sista ojämnheterna. Fram med märkpennan, ficklampan och märka ut var misstagen fanns - Bilfan såg ut som en finnig tonåring i en hudvårdsreklam efteråt!

2.JPG - 331kB3.JPG - 304kB4.JPG - 291kB5.JPG - 277kB6.JPG - 326kB7.JPG - 316kB

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-5-11 kl 20:55

Så i morse slipade jag tills fingertopparna grät som små barn och tyckte att fronten såg bra ut. Primern lades igen och ska granskas på nytt imorgon bitti. Förhoppningsvis behövs inget annat än våtslipning och eventuellt lite sprutspackel för att få bukt med sistan! :bondage:
10.JPG - 323kB

Ett tips för andra som sitter och sliter ut det ena slippappret efter det andra: Rakblad!:headbang:

Rakbladet är fantastiskt till att ta bort alla toppar som blir i spackel utan att riskera att slipa djupare på andra platser i spacklet. Jag har använt rakbladet till att "slipa" bort allt det grövsta och jämna ut olika ytor innan jag har gått på med slippapper och förmodligen har det räddat mitt psyke och tålamod! ;)
11.JPG - 279kB

Idag har jag även maskerat av stora delar av bilen inför lack och använt mig att luftspalt för att få den nya lacken att fadea in över den gamla för att undvika skarpa lackkanter. Med mycket tålamod och en massa maskeringstejp går det att bygga riktigt bra luftspalter kring den tänkta lackerade ytan om man är lite sinnrik med tejpen.
12.JPG - 312kB

Avslutningsvis lackerade jag en del ställen på bakstammen, en liten bit av en hörna, ett litet område under tanklocket och en del av vänster nedre hörn.
Det blir spännande att se imorgon hur det ser ut. Det blir våtslipning på dessa områden sedan. Klarlacken får vänta tills fronten har fått sin färg och våtslipning också.

Listan blir kortare för varje mekdag! :deal:

9.JPG - 302kB 8.JPG - 324kB

[Edited on 2013-5-11 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-5-12 kl 18:48

Ja jävlar.. Efter dagens slipande har jag mer förslitningsskador i handleden än en ensam tonåring! :boing:

Jag våtslipade primern med 400papper och gick sedan vidare med 600 papper för att utjämna övergången mellan primer och röd originallack så att det inte blir några kanter i lacken. Tre sprayflaskor senare var färgen lagd och ska få lov att härda ordentligt innan jag tar och våtslipar lacken med 800, 1000, 1500 och sist 2000 papper innan polering.

Bakändan blev ganska bra efter våtslipning och polering men jag kanske går all in och lackerar större delar av karossen för att slippa färgskiftningar på dåliga ställen.

Fronten hoppas jag på att få tillfälle att våtslipa och polera i veckan för att se hur resultatet blir. Inte för att vara klar med det utan för att veta hur de röda lackerna matchar varandra innan jag lägger klarlack. Därefter lär jag göra om en liten del av jobbet igen för att lägga klarlack och polera den istället.

Nu är i alla fall hela bilen röd igen vilket känns skitbra! :) Dessutom är fälgarna inlämnade på lack och det ska bli kul att få tillbaka de i fin guldig lack.

Först och främst blir det Kroatien i två veckor med start lördag!

Polaren plockade ut sin Sonett II V4 ur vinterstilleståndet också så nu har min röda alfa sällskap av en annan röd liten sportbil.

1.JPG - 332kB2.JPG - 363kB6.JPG - 390kBsonett.JPG - 444kB

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-5-12 kl 18:57

Jag bjuder på ett litet smakprov på den bakskärmen som jag våtslipade en del av och polerade.
Jag slipade med 800, 1000, 1500 och 2000 på de ställen som jag har lackerat på och på de ställen som har originallack har jag våtslipat med lite 1000 men mest 1500 och 2000.

Jag gick på med våtslip från tanklocket till slutet av skärmen och hela vägen ner. Polerade skiten ur den jäkla plåten sedan och vips så fanns det lyster i lacken. Sweet. :afro:

Det blev lite mer färgskiftningar än jag hade hoppats på så jag får ta och klura på hur jag löser det.
Är det bara att hugga tag i att våtslipa resten av karossen och lägga ny lack på det mesta och fadea på lämpligt ställe? Hmm.

3.JPG - 305kB 4.JPG - 327kB 5.JPG - 332kB

[Edited on 2013-5-12 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.

Pages:  1  ..  8    10    12  ..  58

Upp till toppen