AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2    4  ..  58
Författare: Ämne: 1977 Alfetta GTV 2000: Targa Florio Svezia 2017!
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2012-5-11 kl 14:31

Skam den som ger sig!

Den invigde som inte somnat vid det här laget märker kanske att jag fortfarande inte nämnt något av ett problem som kan ha orsakat missljuden tidigare. Det var knappt så jag trodde på det själv men jag hade en liten teori innan som jag inte vågade tro på men tamejfan när jag plockade loss kardanens främre fäste från svänghjulet och lyste upp med ficklampan såg jag att ena låsblecket på svänghjulet hängde löst!
När jag lyste ännu mer och snurrade lite på allt såg jag att en av bultarna för att hålla svänghjulet fattades!
När jag sen vrider på de andra märker jag att bara två av de fem bultarna som satt kvar var åtdragna så det var en jävla tur att jag bara tog bilen till garaget och pallade upp den för det var inte långt kvar innan jag hade skickat ut svänghjulet mot månen!
Nåväl. Loctite, momentnyckel, nya bultar från min reservmotor och en timme senare hade alla bultar tagits ur, inspekterats, löktajtats och momentdragits och dubbelkollats. Nu hoppas jag att det ska sitta annars vet jag var jag ska börja kolla nästa gång. Skönt att till slut hitta ett tydligt fel i alla fall!
En enkel provstart visade sen att motorn nu gick tyst och fint (för att ha halvt grenrör och sportfilter på webrar :revs: )

För att citera Iggy Pop - here comes success!

Nåja mer fokus på bakvagnen! Läste igenom Haynesbibeln och flyttade sedan över den kompletta kopplingen till min nya låda. Enligt rekommendationer härifrån fettade jag in allt rikligt för att slippa det där pissirriterande gnekande ljudet som jag hade dragits med innan.

IMG_0529.JPG - 543kB

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
ingo.05
Junior Alfista
**

Registrerad: 2008-3-2
Befinner sig: Boden
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-11 kl 14:32

Mycket snyggt! Nästa vinter är du välkommen att ta med putstrasan och komma å hälsa på jag bjuder på mat å husrum:clap:

Ingemar Nordenberg
Förnärvarande: 07 Santa fe' , 07 Fåård fokus, 78 GTV, 89 Suzuki 250 rmx
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-11 kl 14:35

Tackar! Det blir nog lagom tajming eftersom mina fingertoppar är döda för ett par månader framöver ;)
Förra vintern spenderades med att göra liknande saker på polarens Sonett V4.

Vilket jävla slitgöra det är att byta växellåda när man är själv och har baxat in lyften långt in i andra änden av garaget. Ryggen var inte sig lik de närmsta dagarna men böjd som ett upp och ner vänt U var det bara att hugga tag i göra ett perfekt utfört lyft med ryggen. Benen ska man inte använda har jag hört - det är farligt :maz:
Bakbromsarna hoppas jag att jag lyckades ställa in bra enligt boken men det återstår att se. Lite gamble har väl ingen dött av? ;)

Slipade mina bromsskivor en aning eftersom de legat och blivit lite mögiga efter en tid i garaget, rengjorde med sprit sedan och passade på att ta en folköl.
bussningar såg dugliga ut så de får vänta med att bytas till en annan gång. I'm on a deadline!

IMG_0531.JPG - 586kB IMG_0533.JPG - 603kB

[Ändrad 2012-5-11 av FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-11 kl 14:39

Efter den pärsen var det bara att piska nya tag i ryggfan och böja mig som ett upp och ner vänt U igen för att pusta, frusta, lyfta, baxa och stöna upp bakvagnen på en garagehora så att jag kunde positionera den under baken av bilen igen och få upp den på stora domkraften. Lätt som en plätt..

IMG_0545.JPG - 551kB

Den som är uppmärksam ser hur det fattas två styck bakfjädrar till en Alfetta GTV någonstans där bak vid säg.. fjäderplattorna kanske???
Detta insåg ju givetvis jag också, strax efter att jag hade slitit med att få dit bakre växellådsfästets feta bult genom hållaren i karossen! :wall: Bara att ta loss och sänka ner skiten igen. Ibland går det för fort hehe

Till slut var den på plats. Kopparpasta där det hörde hemma (som är det genomgående temat på hela bilen. Kopparpasta är människans bäste vän) och sedan var det bara att dra åt allt och dubbelkolla allt. Det gick åt en del underredsmassa till lite touch up här och där så att besitkningsmannen kan få känna sig nöjd och ge fan i den där spetsiga hammaren..

[Ändrad 2012-5-11 av FredrikAssarsson]

IMG_0548.JPG - 467kB

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-11 kl 14:49

Nu har jag ju givetvis inte glömt bort den däringa tingensten som sitter mellan moroten och tramsaxellådan. Kardanen passade jag på att snygga till med en skvätt lätt slipning och lackering samtidigt som jag snyggade till växellänkaget och startmotorn. Fick hem kardangummit från Alfistiracing också som passade fint.
Det gamla hade minst sagt gjort sitt. Hur var det nu - bitar ska saknas från kardangummina innan man tar och byter de väl? ;) Hög tid för genomgång här. Givetvis markerades alla brickor, bultar, grässtrån, insektsrester och dylikt som var med i balanseringsprocessen från fabrik. tänker inte ta några större risker med det!
Drog sedan allt med momentnyckel så att jag skulle kunna undvika haverier.

IMG_0551.JPG - 259kBIMG_0578.JPG - 247kB

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-11 kl 14:50

Målet i sommar är följande stil, med guldiga originalfälgar och svartlackad front.

IMG_0003.JPG - 91kB

Fredrik Assarsson.

erlkoenig
Alfista

Registrerad: 2010-10-15
Befinner sig: Costa del no rost :-)
Medlemmen är Offline

Humör: Nytvättad!!

[*] Inlagd 2012-5-11 kl 21:26

Ooo najs, jag börjar sakna min Alfetta GT som jag bara fick köra 8 meter på tre cylindrar...:pottytrain:

Reine Johansson
Alfa 156 1.8 TS
Tid. Alfetta GT -76 "renoveringsobjekt"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
olleinsulander
AlfaRäv

Registrerad: 2004-10-14
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-11 kl 21:59

Jättefin renovering! Helrätt stil inför sommaren.

Olle Insulander Alfa 75 ts / Alfetta -76
-Skrot hit och skrot dit, sa hon lågt. Om hundra år är allting glömt.
-Glömt? Var inte så säker på det.
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-12 kl 08:39

Men vilka åtta meter det måste ha varit sedan för att ge bestående minnen ;)
Arbetskamratens GT har runt 180-190 hästar har jag för mig. Den gick riktigt fint men mest imponerande var hur lättstartad och mjukkörd den var.

Tack så mycket! Ny börjar det närma sig besiktning och spring meet Östersund den 19/5. Känner att det börjar dra ihop sig. Måste få liv i höger pos.ljus och blinkers som inte vill vara med. Misstänker säkring för den funkar inte på höger bak heller. Bäst att kolla de enkla sakerna först. Koppla in helljusen och få polaren att svetsa ihop avgaset lite grann. På sikt blir det utbytt till rostfritt från flamdämparen och bakåt hoppas jag, tänk om jag bara kunde svetsa!
Givetvis lyckas jag bli dunderförkyld när jag tänkt tokmeka söndag. Och besiktningen i stan har gått på strejk haha, man ska fan göra allt själv! :)

Cheerio chaps!

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-21 kl 14:48

Så här efter ett par dagars tid känns det bra att kunna skryta med att den hann bli klar till Spring Meet Östersund! :beerchug:
Det blev både polarens renoverade Sonett V4, en väns cheva pickis och min '77 GTV som samlad trupp på träffområdet. Det fanns inte en enda annan alfa där? bara jänkebilar och bubblor men vad gör väl det?

Första testet av bilen bestod i att jag och Peter tog en entusiastisk repa mellan småbyarna på landet och körde full spetta utan motorhuven på för att se så allt fungerade. En snabb visit till hans farsa som ägt ett antal Bertones osv gav en stor tumme upp att jobbet var väl utfört hehe, jag tror bestämt att Peters farsa fick lite ståfräs eller iaf habegär efter att ha förgasarvarvat lite bredvid uppfarten!
IMG_0586.JPG - 291kB

Allt verkade lira så vi körde tillbaka i nattens sken mot garaget och lyfte fram huven för montering vilket visade sig vara svårare än väntat? Jag märkte sen att eftersom jag hade bytt listen i bakkant av motorrummet nådde inte låsningen ner till haspen så huven gick inte att få i lås. Skit! tänkte jag som hade flickvännen väntandes hemma, riv loss listjävlen så tar jag den sen - jag ska hem!

Nog sagt så slet jag loss listen, kastade in den i bilen och började köra hemåt. fem liter 98oktan i tanken och ett glatt humör så satte jag iväg mot stan igen. Jag kom 1,5 mil. Bludder, totalt orkeslös och sedan var besvikelsen ett faktum. Soppatorsk :dunce:
Flickvännen fortfarande väntandes, något mer irriterad och fundersam än tidigare.. Eh, hej, jag blir något sen, det hände en grej. jag ska bara tanka en smula... nästan hemma. ;)

Skam den som ger sig! Ett snabbt telefonsamtal halv tolv på natten till bästa Joel så var vi snart på väg till macken med en reservdunk igen. Stackars joel fick knuffa igång bilen i nerförsbacke i säkert 4-500 meter innan den hoppade igång igen haha :D
En måttligt road, men oerhört snäll Joel.
IMG_0587.JPG - 241kB

Så efter mycket om och men, den roligaste jobbpendlarbilen är tillbaka och går som en jävla rakeeet! Ett sånt rått acc och ljud borde nästan vara olagligt! :cop: vilket två stopp av farbror blå redan har lyckats bevisa. Tror jag ska dubbelkolla vad hastighetsmätaren visar och hur fort det egeeeentligen går. Skål!

IMG_0592.JPG - 268kB

IMG_0611.JPG - 144kB

Bjuder på två beatuyshots till.

IMG_0604.JPG - 467kB IMG_0612.JPG - 146kB

[Ändrad 2012-5-21 av FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-22 kl 22:06

Tror att jag lyckades pricka lite rätt idag!
Jag har sedan ombestyckningen haft problem med att bilen har spottat och fräst vid 2500 rpm +/-500 rpm som om den bara sugit luft vilket har gjort att fullgaskörning och ligistfasoner har varit lämpligast körstil för att kunna köra på högfartsmunstycket men jag tog och såg över flottörnivån och höjde den något vilket verkar ha löst en stor del av problemet. Sweetness!!

I ren nyfikenhet: vad ska flottörnivån vara på weber 40? Jag har standard storlek på nålventil men annars ganska ombestyckad. Jag gick från 7mm till 5,5mm flottörnivå och det blev mycket bättre vid varm motor men jag hade för mig att senast jag var där och pillade ställde jag in enligt rätt spec? Återstår att se imorgon vid kallstart hur moroten ter sig.

Fredrik Assarsson.

crashhappy
Alfista

Registrerad: 2006-9-17
Befinner sig: där jag är- var annars?
Medlemmen är Offline

Humör: 2 hjul är roligare

[*] Inlagd 2012-5-23 kl 07:14

hmmm, 2 ggr blev du stoppad av farbror blå....av hagelpatronerna i vindrutan så finns det då 2 poliser mindre nu då??

//jj

(saknar min gamla 2 liters GTV........)

Joakim Johannesson
166-v6, gtv-6, och så päronens 164 3.0
Land Rover Freelander 1.8L
Rover SDI 3500
honans Pegga 307
Honda SP1
suzuki 400R
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-23 kl 11:58

Spridda skurar, av hagel ;)
Nejdå de la jag där efter att varit och skjutit lite i skogen och tyckte att de var lämpliga som stöldskyddsmärkning. Skadar inte att de är rosso till färgen heller!

Idag lutar det åt att testa andra tomgångsmunstycken för att se om jag kan få lite bättre gång på kärran. Dags att mäta upp synkningen av förgasarna också. Ska bli intressant!

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-23 kl 20:46

Synkade förgasarna finfint och bytte tomgångsmunstyckeb från mina 55f17 till 52f8 och fick ganska fin gång på den men jag var fortfarande tvungen att skruva ut blandningsskruvarna precis 5 varv, som tidigare, för att hitta fin tomgång vilket förbryllar mig. Han som jag lånade munstyckena av behövde bara skruva ut ett varv och hade för fet tomgång med de här. Helt annorlunda på min bil. Vidare test följer...
Nåja den är ju i alla fall synkad rätt nu. :thumbsup:

[Edited on 2013-8-27 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.

jol
AP\'s mekblad

Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-23 kl 22:08

Behöver du mer bränsle alltså? Kan vara tjuvluft genom insugsgummina tex... hade det på min första 2.0 75a, den gick normalt med fet bestyckning och tjuvluft

Peter Strandberg
Äger: 33 Kombi 1.7 -89
. Bilder på allt
 Pages:  1  2    4  ..  58

Upp till toppen