AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  24    26    28  ..  58
Författare: Ämne: 1977 Alfetta GTV 2000: Targa Florio Svezia 2017!
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2014-4-14 kl 06:27

Som mst är denna bilen utrustad med antisvenssonsystem :)

Nej nu ska jag ut till garaget, hoppa in i gammelkärran och köra till glasmästaren. Enda kruxet är väl att smhi hade rätt - det snöar tamejfan!!!

Igår under testrundan hade jag fixat avgassystemet som låg an samt en balanseringsvikt som nuddade vänster bromsok. Det blev riktigt bra men jag tyckte att bilen upplevdes lite svajig på vägen - sedan tittade jag på hastighetsmätaren, 140 knutar, hoppsan! Pigg bil!
Det kommer att gå något lugnare till glasmästaren nu.
Ska bara ladda upp med lite Bachman Turner Overdrive :thumbsup:

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-4-14 kl 09:50

:steering: :revs:

Det här är ju skitkul! Vilken rolig bil att köra, trots snöfall och skitväder!

Gårdagens sista montering gick bra till slut trots att dagen började med att jag var så vilsen i nöten att jag stapplade ut i köket och drog igång kaffemaskinen och tryckte på magiknappen som tillvekrar svart guld - och tittade på medan det rann ut rakt på diskbänken.. Vad fattas hann jag tänka innan jag förstod att det inte stod en kopp under kaffestrålen. DOH! :dunce:

Dagen fortsatte så hela vägen tills att jag lyckades skapa ett faktiskt alldeles utomordentligt regskyltsfäste fram som fäster i ena kofångarfästet. Stabilt och bra och snyggt ditpassat - till skillnad från nummerskylten.. Efter att hag skurit ut den dubbelhäftande tejpen med precision mha ett rakblad och passat in regskylten alldeles perfekt tar jag ett steg bakåt och SO2 MMvaddå? FAN! skyltjäveln sitter upp och ner! Flashbacks till kaffeincidenten från imorse och ett gott skratt senare så hade jag fått lös skylten och monterat den rätt som ni ser på bilderna - det bjuder jag på :D

IMG_2473.JPG - 263kB IMG_2466.JPG - 264kB IMG_2465.JPG - 241kB IMG_2467.JPG - 217kB IMG_2463.JPG - 224kB

[Edited on 2014-4-14 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2014-4-14 kl 19:04

Tack fFredrik för alla beskrivningar. det där kände man väl igen - men tyvärr inte från min sud. Skulle ha satsat på riktig maskin det kände jag direkt.
Kul att det blev så himla rätt med GTV:n :bananana:

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-5-20 kl 10:10

Sedan bilen blev klar har jag bara ägnat mig åt semester och spenderat tiden i bakstupa soffläge:
IMG_2505.JPG - 193kB

Landade i torsdags, brände upp med 156an fredags och ställde ut GTVn på Springmeetträffen i Östersund på lördagen :)
Jag har lyckats hetsa en vän till alfaköp och efter "lite" påtryckningar då och då.

Lördagen ägnades åt att hämta min GTV och sedan köra till träffen med fin vy i backspegeln:
IMG_2509.JPG - 305kB

Fyra planer kvarstår denna säsongen:
1. Justera munstycken tills jag blir av med tvekan vid 2000rpm. Har en plan!
2. Montera ljuddämpare på bilen (kan behövas!!!) och fixa iordning resten av das auspuff.
3. Byta ut stolarna mot lejongula GTV6stolar så att man sitter som en människa och inte har hållning som kokta vita bönor, samt byta dörrsidorna mot GTV6diton med lejongul vinyl infälld på sidorna för att matcha stolarna.
4. Lacka om bakluckan och taket.

IMG_2511.JPG - 120kB

Då kommer vi till min stora fråga: Hur får jag bort innertaket så at jag kan skruva loss min förbannade takantenn som var i vägen för att få till lacken bra på taket?
Hilfe bitte! :kiss:

[Edited on 2014-5-20 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-5-21 kl 08:34

Är det bara att skruva loss solskydden och sidohandtagen i taket eller hur gör man för att få ner innertaket? (behövs bara en liten bit i framkant)

Vad håller det uppe? Bågar, byglar, clips, klister,grappa, voodoo, kvinlig intuition? :smash:

Fredrik Assarsson.
rstx
Alfista

Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Kristianstad
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-5-24 kl 00:54

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Är det bara att skruva loss solskydden och sidohandtagen i taket eller hur gör man för att få ner innertaket? (behövs bara en liten bit i framkant)

Vad håller det uppe? Bågar, byglar, clips, klister,grappa, voodoo, kvinlig intuition? :smash:

Kvinnlig intuition ;)

Det sitter fast med byglar runt om, om jag inte minns fel.
Du skruvar av handtagen och solskydden, plockar loss listerna och allt som döljer på sidorna och sen får man försiktigt pilla av byglarna runt om. Därefter ska det nog bara vara att plocka ner det!

Dock var det längesen jag gjorde det så jag kan inte svära att det är såpass simpelt. Det är lite pilligt att ta ner taket vill jag minnas.

Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Alfasud Sprint - 84'
GlasVimle
AlfaRäv

Registrerad: 2012-1-8
Befinner sig: Alingsås/Europa
Medlemmen är Offline

Humör: På väg

[*] Inlagd 2014-5-24 kl 07:08

Blev det backjobb för lackeraren, med tanke på omlack av tak och baklucka?

Roger Forsberg
Westfalia Columbus 641E -19
Frankia 840 GD -18 Såld
Alfa 33 16V -86 busbil Såld
GTV 916 3.0 24V -97 Såld
Giulia GTj 1600 -75 Såld
146 1.8 TS -00 Såld
MiTo 1.4 TB -11 Såld
GTV 916 2.0 TS -96 Såld
33 -87 Såld
CAR: 6788
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-5-24 kl 11:08

Ja för som han förklarade så var antennens damask ivägen för snygg maskering så han var beredd på att göra om det om jag demonterade antenn som tyvärr sitter från insidan innanför innertaket. Bakluckan fick rinningar på ena övre hörnan så han ville göra om det i sommar efter att han hunnit med andra projekt och min lack fått härda. Så det vill jag få ordnat så att jag kan montera kromdropplisterna efter att taket lackats om.

Daniel: tack för infon! Jag får ägna lite tid åt att studera upphängningen av byglarna.
Vet du om det går att lossa kanske halva innertaket och bara hänga ner den främre delen så att jag kommer åt ungefär två dec bakom vindrutans mitt?

Fredrik Assarsson.
rstx
Alfista

Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Kristianstad
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-5-24 kl 16:30

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Daniel: tack för infon! Jag får ägna lite tid åt att studera upphängningen av byglarna.
Vet du om det går att lossa kanske halva innertaket och bara hänga ner den främre delen så att jag kommer åt ungefär två dec bakom vindrutans mitt?

Bra fråga.
Jag tror att det går. Prova bara att plocka loss alla byglarna fram tills den punkten och se om det går att vika ner, annars är det ju bara att fortsätta.

Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Alfasud Sprint - 84'
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-5-26 kl 16:04

Jag ska leta tid att undersöka innertaket men tills dess gräver jag mig djupare i ryckigheterna som inträffar i progressionsfasen med 40dcoe av serie72/73 som mina är. Jag har läst om samma bekymmer på dessa som på 45dcoe serie 151/152 så jag är tydligen inte ensam..

Så idag svängde jag förbi H2M Racing och köpte 60F8 lågfartsmunstycke. För att jämföra med mina 60F9 och är nyfiken på vad förändringen för med sig. Tyvärr hade de inte resten på lager utan jag fick beställa packningssatser inkl. 175nålventil, accpump 40 samt gamla typen av bl.skruv med konisk ände istället för avsmalnande stift som jag har. På så vis hoppas jag att kunna följa vanliga instruktioner istället för att ha bäst gång vid 5 varv ut som dessa tidiga emissionsförgasare behöver.
Till råga på allt har mina "air by-pass screw" som strular till lågfarten och progressionen också. Tänk om man satt med ett par saliga goda gamla tidiga DCOE istället!!

Enligt vad jag har läst ska F-beteckningen vara till huvuddel avgörande i progressionsdelen och bränslesiffran 60 påverka båda men mer tomgångsdelen än vad F-beteckningen gör. Alltså provar jag att magra ut progressionsfasen med de inhandlade F8orna för att jämföra med mina feta F9 så får vi se vad resultatet blir. Spännande! :)

Förhoppningen med större accpumpar är att reda ut om det är i just trycka på gasen skedet som det behövs mer soppa för att maskera progressionsproblemen eller om det är fel väg att gå.

Fredrik Assarsson.
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-6-5 kl 09:10

GTV6dörrsidor inhandlade till vrakpris - väntar på leverans och att sedan beställa lite lejongul vinyl för att fräscha upp dom genom att laga högtalarhål och byta ut lite klädsel. Hoppas att skicket duger :)

Ska jaga tag i en bekant för att se om han har kvar GTV6ans säten fram/bak i lejongult. Hoppas hoppas.
Om någon annan har så är jag mycket intresserad av gula säten, helst ej skinn.

brytarlöst installerat och nu blev tändningen myyyket starkare på låga varv. Kunde sänka tomgången så pass att jag äntligen fick trottlarna för vardera förgasarport att nästan stänga helt framför första progressionshålet på tomgång och inte stå och sörpla som förut! Detta lär ge skillnad på besiktningen och COvärdena.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=32634&page=2

Idag ska jag iväg och se om jag fått mina förgasardelar från H2Mracing.
Edit: jäkla skit, delarna kommer tidigast måndag...

[Edited on 2014-6-5 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.
T.Blomfeldt
Alfista

Registrerad: 2014-1-23
Befinner sig: Vasa Finland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-6-5 kl 23:26

Låter ju lovande med tändningen och förgasar justeringarna.
Lite surt att få vänta på leveranser :(

Jädrans fin blir den :beerchug:

[Ändrad 2014-6-5 av T.Blomfeldt]

Torbjörn Blomfeldt
Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2014-6-6 kl 08:58

Jag hade ungefär samma tendenser på min Alfetta GTV. Det ryckte och poffade ibland i förgasarna när man rörde sig mellan låg/högfart.
Jag fick detta avhjälpt genom att gå upp 0.05 mm på tomgångsmunstyckena i mina DelOrto. Min var en -85. Detta tror jag mycket var betingat av att jag bytt till öppnare filter och sportavgasssytem så den ville ha lite mera bensin.
När jag ökat munstycksstorleken så blev det en himla skillnad.

Du behöver kika på blandningsskruvarna - på Del Orto finns olika sorter så grundinställningen på blandningsskruvarna är olika beroende på vilken sort skruv du har. Jag har liten erfarenhet av Webrar - men mitt tips är att få mera bränsle istället för mindre - eller går den stadigt på 800 giri på tomgång utan att konstra? När du har stängt spjällen 100% ? Dom ska ju absolut kunna vara stängda helt på tomgång - annars är mitt tips att börja där - annars får du nog bara problem sedan.
Lycka till!:smash::smash::smash:

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-6-7 kl 08:07

Kenneth: du har absolut rätt, det har krävts större lågfartsmunstycken för jag har gått från 55F17 som var original i dessa knasare till 60F9 och nu 60F8. 55 räckte för fin tomgång men F17 gav stora nysattacker i förgasarna inte helt olikt min pollenallergi! :dunce:
Med portad topp, cb47or, duktigt planad topp, högkompskolvar och vad jag tror är starkare ventilfjädrar så har den så pass friare andningsvägar att det borde behövas större lågfartsmunstycken också.
60F9 har jag kört i ett år och den är markant bättre men ujuj vad den har sotat stift och skapat svarta fläckar vid slutröret. Därför har jag börjat backa tillbaka ett steg i taget till 60F8. Den känns kanske lite bättre på 60F8 men det är så marginellt att jag skulle vilja testa successivt magrare med 60F9-55F9-60F8-55F8 för att se var gränsen går. 40kr/munstycke är inte mycket men det springer iväg när det ska testas så här ;)

Nåväl, jag ska börja med att fräscha upp gasarna med nya packningar och nålventiler, korrigera flottörnivå och öka gapet på tändstiften nu när gnistan är så mycket starkare. Vad tror du om det som första korrigeringar? "9/10 förgasarproblem är tändningsfel" har jag läst hehe och det blev bättre med brytarlöst.

Efter nya packningssatser är min tanke att byta till större accpumpmunstycken. 40 ist. för 35 för att se om det kan maskera lite av ryckningarna i just övergångsfasen.

Nu blev det mycket text här men man kan inte snåla med info när man förklarar förgasartänk känner jag.
1. Packningar och nålventiler
2. Ställa ventilspel (glömde nämna det!)
3. Öka tändstiftens gnistgap ca 0.2-0.5 per gång men inte mer total öppning än 1.2mm enligt rekommendationer vid pertronix brytarlöst och flamethrower tändspole
4. Större accpumpar
5. Byta till äldre typen av blandningsskruvar och förhoppningsvis kunna få gasreglagen att hållas stängda vid tomgång och inte kika förbi progressionshålen som jag äntligen förstått är jäkligt viktigt! :)
6. Ta en kaffe.

[Edited on 2014-6-7 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.
Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2014-6-7 kl 09:10

Det finns kurvor som visar hur stora förgasare och halsringar man behöver beroende på slagvolym, effekt och var i varvtalsområdet man har maxeffekt. 40'or kanske når max kapacitet på en 2000 cc motor vid sisådär 160 Hk och 6500 giri. Allt det du nu beskriver kanske skulle kunna bli bättre med annan förgasare?
Varför skriver jag nu nåt så korkat? Jo, på min Alfetta GTV med originalförgasare dvs delorto 40 mm så var min bil lite som du beskriver. Nu har jag Bertonen som är iofs en 1750 ( iverkligehetn är dom 1780cc) och 45 mm DelOrto och det är rejält trimmad motor - inga som helst problem! Den går hur snällt som helst.

Men OK, jag tänker såhär om din lista:
Sot på stiften, vad har du för värmetal? NGK B7 eller B6 ? 6'or funkar perfekt på bankörning och låter stiften vara varma - 7'or leder bort mera värme och säljs som racigt alternativ, men jag är tveksam till nyttan så jag föredrar 6'or. Har du rätt stift? Man ska inte ha dom som heter BP där P betyder Protruded dvs stiftet går längre ner i förbränningsrummet. Inget bra alls.
Har du schyssta tätningar på ventilerna? Min GTV innan jag renoverade toppen släppte ner olja längs ventilskaften och det sotade som fan. Original har du bara tätningar på insugsventilerna, men nu har jag både på in och ut och det är mkt bättre.
- Jag skulle inte bry mig alls om accpumpar då dom i praktiken inte är inblandade alls i dina problem nu.
tändstiftsgap -tja, klart du kan ha större gap med mera spänning, men jag vet inte om det är problemet nu.
Ställa ventilerna - javisst!
byta blandningsskruvar ? - jag tycker dom med lång spetsig nål är bättre då det blir enklare att justera. flera varv och finare justermöjlighet.
- När du har isär förgasarna skulle jag satsa på en ultreljudstvätt av dom + alla smågrejor inuti dom, det kan finnas massor med avlagringar i alla kanaler, speciellt om bilen stått ett tag. Där tror jag du kan ha en hel del av ditt problem, för visst har din bil stått lite?
- Drick kaffe medan ultraljudstvätten jobbar!
Lycka till - ge gärna rapport här då det är kul att följa utvecklingen!

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
 Pages:  1  ..  24    26    28  ..  58

Upp till toppen