AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3    5  ..  58
Författare: Ämne: 1977 Alfetta GTV 2000: Targa Florio Svezia 2017!
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2012-5-23 kl 22:51

Mmm Sant, sant, men jag inspekterade alla insugsgummina när jag renoverade toppen och bytte ett av gummina, resten är/var fina.
Jag ska testa originalinsugsburken på fredag tänkte jag och passa på att trippelkolla med startgas så att motorn inte drar tjuvluft.

Med tanke på att de 52f8 lågfartarna jag lånar gav för fet blandning i en 180+hästars nordmotor med 45or bör något trasigt fel vara sönder på min.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad

Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-24 kl 09:26

Jo nåt sånt. Du kan prova att rucka i förgasarna också när du sprejar, jag hade osynliga sprickor :) Kika vad björnbusens alu-insug kostade, kan ju vara värt att veta att det är tätt.

Peter Strandberg
Äger: 33 Kombi 1.7 -89
. Bilder på allt
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-24 kl 11:18

Precis, jag tänkte bända lite inom rimliga gränser i förgasarna och spraya startgas för att se om den ändrar varvtal och jag ska dubbelkolla tändningen samtidigt.

De där aluinsugen har jag varit intresserad av ett bra tag men inte sett några beggade lämpliga såna till salu på skitlänge nu. Jag har läst att det ska finnas risk för taskig gång på låga varv med de eftersom de visst skakar runt fuggarna ganska duktigt på tomgångsvarv men det skulle det kunna vara värt. Dessutom är de coola!

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-29 kl 19:35

Liten uppdatering:
Inte en sekund har hunnits läggas till att få bort ryckigheten vid 2000-2500 varv men ryckigheten i plånboken har åtgärdats med nästa parallellprojekt - en ny ratt!

Var iväg en sväng idag för att köpa en originalratt av typen med kringlan i trä. Tycker den designen är skitsnygg så istället för att renovera min gamla originalratt med nya tutknappar, ljusbrun styrlinda på kringlan och omlackering kommer jag lägga pengar och tiiiid på att slipa om träratten och göra den blank och fin enligt gitarrbyggarkonstens alla regler!
Och kanske se över lågfartsbestyckningen en smula.. ;)

Fredrik Assarsson.

Robin
Alfista

Registrerad: 2008-11-7
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

Humör: på väg

[*] Inlagd 2012-5-29 kl 20:33

Så j-la gôtt. Bästa tråden på länge. :afro:

Inspirerande. Vill genast svetsa Fiat126 hot rodden å dricka Norrlands i garaget.

Heter det +1 på thread-språk, eller? Värt +2 iaf. :clap:

R o b i n B e r z e l i u s

Fiat 2300 SC, Vaz 2103 med tc 2.0, Alfetta 1976, ALFA 156 GTA "Nero", Ducati 748r
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-30 kl 21:56

Kul att det inspirerar! Imorgon och i helgen ska det bli mer stök och Norrlands i garaget. Blir gött det, ska nog beställa lite grejer till ratten snart också.

Såg att du har en 124 Coupe av tidiga serien, fräckt, jag ringde på en silvrig 124 BC innan jag hittade alfan. Tur det för fiaten var duktigt rostig ;)

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-5 kl 10:33
Rattarattara

Då var det igång och där går startskottet! :kulspruta:

Jag plockade fram båda originalrattarna för att se vilka bitar som passade bäst och var fräschast.

IMG_0646.JPG - 367kB

Mittpartiet på båda var ungefär lika förskräckliga med färgstänk, slitage och sunk på trärattens och allmän solbränna och slitage på den andra. Jag tog till slut trärattens och började rengöra den.

Steg ett - Skrapa varmsamt bort gamla färgstänk med naglar och skruvmejsel, lite lätt sandpapprande också.

Steg två - Demontering och sedan putsande och fejjande med stålull/svinto, varmt vatten och lite diskmedel. Boom-shaka-laka så var den plötsligt inte grå längre! Här fanns ju hopp!

Steg tre - noggran torkning och rengöring av mittdelen för att se var det behövdes mer envishet i gnuggandet och på det igen med stålull och diskmedel.
Redan då skulle jag kunnat nöjt mig eftersom den blev sjukt mycket bättre än tidigare men efter en liten fundering plockade jag fram ehrm.. hudlotion? Vilket starkt rekommenderas. Plast som petroleumprodukt blir ju som bekant torr och tappar stinget med tiden och är lite svår att få liv i igen jämfört med naturprodukter som läder men fan tro't, lite hudlotion och envetet gnuggande så blev den i nyskick!

Man ser nu en tydlig skillnad:

IMG_0649.JPG - 422kB

Nästa grej blir att sandpappra, fylla i porer och cellullosalacka rattkringlan så är den snart på plats i en bil igen för första gången på många, många år. Ska lägga en liten beställning från highwood på tutknappar så blir allt snyggt och prydligt. :)

Jag blev tvungen att provmontera lite grann, det är skitkul att pilla med försköning och inte bara grovmek för att få liv i kärran igen!

IMG_0651.JPG - 291kB

fortsättning följer..

[Ändrad 2012-6-5 av FredrikAssarsson]

[Ändrad 2012-6-5 av FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-11 kl 07:52

För att få lite lugn och ro i körningen tog jag och drog iväg en sväng efter jobbet i veckan som var och stannade förbi H2M Racing här i stan (trevliga pågar!) och snackade lite tomgångsmunstycken. Efter lite om och men fick jag glida tillbaka dagen efter för att kunna testa lite och visst behövdes det större tomgångsmunstycken alltid!
Bilen gick märkbart bättre med riktigt stora munstycken men det var också ganska tydligt att den fick på tok för mycket soppa med dessa i. Jag gick från 52F8 till 65F9 för att se hur skillnaden skulle te sig.
Efter att ha ställt in blandningen och tomgången igen tog jag en liten repa och även om den flödade på lite väääl mycket så märktes det att större munstycken än 52 var tvunget. Körde tillbaka, bytte till ett gäng 60F9 och monterade och justerade, sen gick bilen som en dröm (ungefär..) :beerchug:
Så nu äår ryckigheten nästan borta, kollade tändningen som stod rätt bra, justerade flottörnivåerna och nu drar den snällt och fint genom registret och har mjukare, starkare bottendrag!

Har varit en sväng till garaget också och blästrat originalinsugen. Jag kunde inte riktigt hålla fingrarna i styr så det fick bli till att leka med dremeln och slipa ner de otroligt fula svetslopprona som sommarjobbaren på fabriken hade lyckats med 1977.
Insugsburken såg lite lätt muggig ut om man jämförde med resten av bilen. Någon ordning får det vara!

Förresten, vet någon om man kan få tag i originalmärkningen i dekalform någonstans?

IMG_0645.JPG - 313kB

Slipade ner de flesta styggelserna på insugen för att det skulle bli lite snyggare och har sedan lackat allt halvmatt svart och lagt på ett lager klarlack. Någon sväng mer till garaget får det bli för att se om det behövs mer klarlack.

IMG_0661.JPG - 305kB

Allt som allt, ännu en sjysst vecka i garaget :)

[Ändrad 2012-6-11 av FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-11 kl 08:02

Ratten fick ta sig en släng av skaparviljan och hamnade i skruvstädet för demontering!

I det hela gick det mycket smidigare än vad jag hade trott att det skulle gå efter att ha läst några lustiga mardrömsscenarion. En del har haft ordentlig otur med rattar som sitter fast sjukt hårt.

Det man behöver är:

En 24mm nyckel för muttern som håller kvar ratten på rattstången, En enkel variant av en rattavdragare - min kom från förra ägaren - tackar som bockar!, en 10mm nyckel för de två yttre skruvarna på avdragaren och en 19mm för skruven i mitten.

IMG_0664.JPG - 339kB

Efter lagom mängd våld ploppade den loss utan bekymmer. Gött mos.

IMG_0663.JPG - 347kB

Uppfräschad reservdel till vänster jämfört med den som satt på. Dags att byta tror jag.

IMG_0669.JPG - 346kB

Satte mig och slipade bort all gammal skit, rost och limrester som samlats sedan 70talet.

IMG_0670.JPG - 375kB

Slipade ner en del på träytan också för att förbereda för mahognyfillern som är på väg från gitarrdelar.se och cellulosaklarlacken som ska på efter att ratten har slipats efter fillern. Det finns rätt många stygga hack och repor i den som ska bort.

IMG_0673.JPG - 324kB
IMG_0674.JPG - 362kB

Fredrik Assarsson.

Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2012-6-11 kl 08:45

Läste lite om din ryckighet... och minns tillbaka när jag körde GTV. Tror jag hade lite ryckighet/svaj vid gaspådrag. Har din en "ryckutjämnare" på gasreglaget? Min 77:a hade dellorto och på den satt det en plastgrunka på gasstaget, med inbyggd fjäder. Undrar om jag inte pillrade på den och det blev bättre. ( Motorns rörelse mot karossen överförs till gasreglaget så allt kommer i gungning) Drog jag på fullt slapp jag "gungningen".

På min -84 GTV hade jag tvekan vid gaspådrag. Den suckade in. Guldsmeden "i byn" borrade då upp munstycken (helfart/lågfart?? minns ej ) från 0,58 till 0,6 och då försvann fenomenet. Jag hade dubbla omgångar munstycken så jag vågade testa... ;)

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-11 kl 11:21

Det ringer ingen klocka det du nämner om "ryckutjämnare". Vad jag kan minnas sitter det ingen fjäder någonstans på gasreglaget utan bara stumma stag med kuländar. Det är sant som du säger att drar jag på, mjukt eller snabbare, försvinner en stor del av ryckigheten. Förmodligen eftersom motorn "sätter" sig i sina fästen och soppan pumpas på jämt och fint.
Min GTV har Weber för övrigt..
Hur ser denna "ryckutjämnare" ut?

Fredrik Assarsson.

Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2012-6-11 kl 23:55

Nu var det rätt länge sedan jag åkte GTV... ;) Men den var i vit plast, kanske ca 10cm lång. Inuti var det fjädrar? som skulle dämpa?? rörelserna i reglaget.
Minns inte om den satt mellan torpedväggstaget - länk under förgasaren eller om den satt mellan "länk under förgasaren" - spjällaxel.
Någon annan GTV, Alfetta-åkare kanske känner igen sig?

Fann denna tråd men ser ingen "ryckutjämnare. Jag kanske minns helt fel... ;)
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=mess_thread&messeng...

Hittade även denna, ser att jag varit inne & svarat nåt liknande tidigare...
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27409

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-12 kl 12:11

Mitt länkage ser ut just som bilden i alfaromeo.org-tråden visar och har inget fjäderdämpat stag. Jag får snoka vidare i området och se om jag hittar någon bild på det - är det någon annan här som känner vid det?

Jag måste ta och dubbelkolla tjuvluft också så att jag kan utesluta det men det viktigaste har redan gjorts - fått vinterbilen genom besiktningen wohoo! Då är det bara alfan kvar innan augusti :beerchug:

Dessutom har fillern och lacken kommit så snart får ratten huka sig för det kliar i putsfingrarna!

[Ändrad 2012-6-12 av FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-7-6 kl 07:34
Rattar vidare

Lång tid inget c!

Visst är det surt när semestertiderna börjar och man själv får klocka övertimme efter övertimme och inte hinna med sina projekt?
Lite har hunnits med i alla fall.
Ratten har fått filler applicerad, skrapad och slipad.
Mahoganyfillern blev ganska bra i färgmatchning men hade jag haft mer tid på mig så hade jag nog beställt en ljusare filler och blandat de två till en bättre nyans menmen. c'est la vie!

IMG_0679.JPG - 272kB

Lite nitrocellulosa på träet efteråt. Jag kan verkligen rekommendera gitarrdelars trälack. Skitenkel att applicera, levereras med två munstycken, ett för cirkulärt spraytäcke och ett mer ovalt. Smidigt som en färdigbredd macka!
Vid det här laget borde jag ha våtslipat ratten och polerat den också men det började rycka och klia i fingrarna. Finishen är helt klart bra men jag är lite sugen på spegelblank yta :)

IMG_0719.JPG - 289kB

[Ändrad 2012-7-6 av FredrikAssarsson]

[Edited on 2013-8-27 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-7-6 kl 07:46

De förra bilderna är nog två veckor gamla men gårdagens är färska!
Efter "bara" en timmes övertid kunde jag rejsa bort till verkstaden och pilla vidare.
Jag har en flaska med Plasti-Dip Spray så jag maskade ratten lite snabbt och la på ett par lager med denna gudomliga, snabbtorkande produkt och tog under tiden som det torkade och började kolla på hur eftermarknadsratten satt med sin navförlängare och allt.
Easy-peasy. Bara att lossa ratten, smacka dit samma gamla krokiga avdragare som förr och två sekunder senare var ratten och navet av. (lätt överdrift för det tog nog närmare en halvtimme för undertecknad men enkelt gick det..)

IMG_0739.JPG - 269kB

Bara att kolla och dubbel kolla och trippelkolla att hjulen stod rakt, att ratten verkade rak och att mina märkningar jag gjorde satt rakt upp. Check!
Dit med ratten som redan torkat - Refital is reversal of removal :boing:

IMG_0742.JPG - 293kB

Sen tro på fan ringer flickvännen och säger att jag har fått brev.. från nån hajwud alfa - sweet! tutknapparna har kommit. Nöjd som en unge som just petat ut världens största snorkråka puttrade jag hemåt med tutsladdarna hängandes ur ratten och gjorde klart det sista - Nu känns bilen som den ska!
Världens skillnad att köra runt med en riktig träkringla jämfört med en liten träratt av ganska platt stuk!

Enda kruxet nu är att den faktiskt trots alla mätningar verkar sitta en spline förskjuten så jag måste fixa det i helgen.

IMG_0744.JPG - 320kB

[Ändrad 2012-7-6 av FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.

Pages:  1    3    5  ..  58

Upp till toppen