AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  28
Författare: Ämne: Joels GTV V6 TB
Joel
Alfista

Registrerad: 2011-7-12
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-28 kl 18:02
Joels GTV V6 TB

Tjo! Har nu ägt min GTV i lite drygt ett år och fått mycket hjälp här på forumet. Istället för att lägga upp lite småtrådar ibland tänkte jag försöka samla allt i en tråd så att det blir enklare att följa för de som är intresserade och jag kan få alla tips och råd samlade på ett och samma ställe. Min meck-kunskap när det gäller bilar är inte stor, men jag pluggar till sjöingenjör och pillar där med motorer och kringliggande system så den tekniska biten har jag egentligen inga problem med. Tanken är att börja köra så smått på bana från mitten på nästa år men den ska även rulla som vanlig gatbil.

Vidare till bilen:

Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB årsmodell 1996 med 9000mil på mätaren i dagsläget.

Bilhandlaren visste inte alls vad som var gjort med bilen tidigare men nämnde att det var två bröder som börjat bygga om bilen för att gå på bana. Det fyra saker som stack ut var följande:

- Sportavgas. "Hoffman" med 4 utblås. Små ljuddämpare innan varje pipa men även en stor på avgasstammen. Kanske något att plocka bort i framtiden?

- Fjädrarna. Ingen aning om tillverkare. De är gula och har sänkt bilen ganska rejält och är stenhårda. Jag har inte hittat någon text på dom. Dämparna har jag ingen aning om de är orginal eller ej.

- Antera 17" LM fälgar i bra skick med nya 245/35 Falken däck.

- Tonade rutor bak.

Detta är gjort än så länge:

- Alfa rosso lackade paneler inuti.
- Laddtrycksmätare Swoosh SM 68.
- Blå kupébelysning.
- Kamrem och spännare.
- AC-rem.
- Vatten pump.
- Oljefilter + Olja (Mobil1 0W40)
- Vita sidoblinkers

Planer:

- Chippa. Funderar på att testa det som Pawel använde i sin (http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=30901&page=3#pid3...) Vågar man? Det verkar så billigt i jämförelse med vad squadra-tuning har att erbjuda.

- Bromsar. Jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Ska man satsa på ventilerade skivor, större skivor eller enbart byta beläggen? Oken skall iaf lackas röda och alfa romeo dekaler skall dit.

- Oljetryck och voltmätare skall installeras i A-stolpen.

- Ratten. Gillar den mindre tre-ekrade ratten som sitter i nyare GTVer och 156or. Är det möjligt att en sådan kan passa rakt av?

- Vita/svarta ekrade fälgar. Har inte riktigt bestämt mig för vad ännu. Antera verkar för övrigt göra bra grejer, det är kanske en idé att lacka om dessa istället, vad tror ni om utseendet?

- Lacken. "kjolarna" runt om är i bra färg, men resten verkar ha blivit blekt. Den sticker mer åt det hallonröda hållet men den är inte matt alls. Jag har rubbat och polerat men endast uppnått ett kortvarigt resultat. Skall höra på en rekonditioneringsfirma vad som går att göra.

Q2 Diff. Ligger nog långt fram i tiden....:(

GTV bak.jpg - 110kB

[Edited on 2012-5-28 by Joel]

12.jpg - 265kB

gw.jpg - 282kB

sg.jpg - 270kB

Joel Rosén

- Alfa GTV V6 TB -96
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
elCrillo
AlfaRäv

Registrerad: 2010-10-28
Medlemmen är Offline

Humör: 155 är aldrig fel!

[*] Inlagd 2012-5-28 kl 18:22

:headbang:

En Alfa träff i Kalmar, kanske...!?

Lacka fälgarna svarta med röd rand!:yes:

[Edited on 2012-5-28 by elCrillo]

Crister Borg

155 2.0 16v TS - 95 och - 97

Iloper
Alfista

Registrerad: 2007-7-31
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: nöjd

[*] Inlagd 2012-5-28 kl 18:23

Jag kommer! :) När alfan e klar...

Per Jonsson
CAR member #5729
GTV TB -96
Audi 1,8T Q -04
Mer är bättre!
GTV-TB
Alfa-freak

Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline

Humör: e... glimrende :-)

[*] Inlagd 2012-5-28 kl 18:41

3 ekrad ratt från de yngre GTV'erna och från 166 passar rakt av.

Trevligt med en TB till här på forumet, lycka till med projektet.

:beerchug:

Johan S
Joel
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-28 kl 18:44

träff i kalmar låter som en plan!

Svart med röd rand. Skall prova "photoshopa" det i paint:P

GTV-TB: Krångligt att byta? Med tanke på airbag osv?

Joel Rosén

- Alfa GTV V6 TB -96
elCrillo
AlfaRäv

Registrerad: 2010-10-28
Medlemmen är Offline

Humör: 155 är aldrig fel!

[*] Inlagd 2012-5-28 kl 19:09

GTV-TB: Krångligt att byta? Med tanke på airbag osv?

Inte krångligare än att byta ratt annars - brukar sitta som :evil:
Koppla bort batteriet ett dygn, sen är det bara att skruva på. Jag har gjort det på min 155a, inga airbags hoppade ut...:boing:

Då skriker vi ut ett datum framöver för en improviserad Alfaträff i Kalmar, kanske en garagerunda!?

Crister Borg

155 2.0 16v TS - 95 och - 97

GTV-TB
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-28 kl 19:09

Inte alls krångligt, insexen som håller airbagen kan vara lite kinksiga
att komma åt innan man vant sig (3st på 3 eker ratten hur många det
var på 4 ekern har jag glömt, kanske 4 st) av med muttern på rattaxeln
på med Biltemas ratt avdragare (passar perfekt) av med ratten och på
med den nya, airbag kontakten är likadan på båda.

Viktigt: koppla bort batteriet i minst en kvart innan du börja pilla med grejerna och anslut inte batteriet igen förräns allt är klart.

Johan S
El Toro
AP\'s Rattlås-racing-kille

Registrerad: 2002-7-4
Medlemmen är Offline

Humör: TVILLINGAR!!!!!!!!!!

[*] Inlagd 2012-5-28 kl 20:38

Angående bromsarna.
- Du kommer rätt långt med Brembo slitsade skivor i originalstorlek, kombinerade med lite bättre belägg och bromsvätska. Duger gott på banträffarna.
- Oljetryck, Volt och laddtryckmätare kan du trycka i ventilationsluckan i mittkonsollen. Man klarar sig gott utan den luften som kommer därifrån. Mätare i A-stolpen är inte i klass med Alfa Romeo, låt japs åkarna syssla med sådant istället.
- Chip. visst finns det billigare, men personligen om jag köpte en TB igen skulle jag köra på Squadra Tuning. Välbeprövade grejer och super bra service nivå på företaget.
- Ljuddämparna längst bak kan du ta bort, eller rättare sagt, du SKA ta bort dem :-). Den i mitten kan du låta sitta kvar så slipper du ha otrevliga resonanser på låga varvtal. Har du kvar första katalysatorn som sitter direkt efter turbon? Den ska bort också! Sedan kan original jätte katten bytas mot något mindre och trevligare.
Lycka till :thumbsup:

Namn:
Johannes Kalousdian
Ford C-Max Tdci :-/
Meritförteckning :-)
Alfetta 1,8, GTV 2,0TB (Sveriges vassaste?), 155 1,8TS Martini Racing, 75TS, GTV6, Alfetta 2,0TS CAR, Alfa Romeo Spider V6 -96, Alfa Romeo GTV 3,0 24V -02... and more to come????
El Toro

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-5-29 kl 10:47

Jo, jag glömde fälgarna. Jag tycker dem rundade ekrarna passar fint med bilens övriga former. Du kan gott behålla dem silverfärgade.
Men, om du ska kompletterra med dekaler då kan det vara snyggt med annan färg på fälgarna. Vita dekaler ( a´la GTV Cup bilarna) = vita fälgar. Svarta dekaler = svarta eller mörk gråa fälgar, helst matt färg. Röd kant kan se lite påklistrat ut eftersom fälgarna har ingen riktig fälgkant/bana i grund fromen.

[Ändrad 29-5-2012 av El Toro]

Namn:
Johannes Kalousdian
Alfetta 1,8, GTV 2,0TB (Sveriges vassaste?), 155 1,8TS Martini Racing, 75TS, GTV6, Alfetta 2,0TS CAR, Alfa Romeo Spider V6 -96, Alfa Romeo GTV 3,0 24V -02... and more to come????
Joel
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-1 kl 11:39

Ratten låter rätt simpelt. Begagnad kostar ca 1000kr.

-El Toro: Jag håller med dig om mätarna till viss del. Men jag tycker det nästan är ännu fulare med 6st mätare ovanför varandra i mitt konsolen. Jag har även två st paneler till vänstra a-stolpen så jag kan bygga tillbaka det senare. Sen är laddtrycket en 60mm medans de andra två är 52mm. Alla är av märket Swoosh.

-Ska undersöka priser på bromsar och belägg. Vad rekommenderas av Ferodo DB/DS och EBC green/yellow/redstuff?

Jag har ej tänkt ha några dekaler på bilen. Det jag nämnde ovan var till bromsoken. De är vita, men ett par mörkgrå/svarta fälgar (som på nyare alfor) hade varit schysst till.

-Chip: Det billiga chippet som Pawel testat för typ 45pund ska öka laddtrycket från 0.7/1.1 till 0.9/1.3bar. Jag hade gärna provat squadras men det kostar 10 gånger mer. provar med detta nu så får det bli Squadra när man inte längre är student och finansierar sin Alfa på studiemedel:banana_thingy:

-Vet ej om första katten sitter kvar. Skall lyfta och kika när jag har tid!

Tack för alla svar!

[Edited on 2012-6-1 by Joel]

Joel Rosén

- Alfa GTV V6 TB -96
Zola
Alfa-freak

Registrerad: 2006-10-3
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline

Humör: Livet leker

[*] Inlagd 2012-6-1 kl 20:10

Min pärla väntar på att få vädra sig i sommarsulor än, en trasig styrväxel och lite övrigt service/kärlek är nu klar, det enda kvar nu är en löprulle som tagit semester.

Men snart så...! :beerchug:

Peter Tjärnström

GTV V6 Turbo -96
164 V6 3.0 -89 (numera donator)
164 V6 3.0 -89 (donator :-)
166 2.0 TS -99
Fiat Freemont -13
El Toro

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-2 kl 13:51

Quote: Ursprugligen inlagt av Joel  

finansierar sin Alfa på studiemedel:banana_thingy:

Det är kärlek det :yes:

Jag har kört både med Redstuff och TarOx kombinerade med slitsade skivor och ATE race bromsvätska. Funkade bra både på bana och gata.

Mätarna jag använde mig av var från Autometer, tror dem var 52mm alla. Smaken är som... :wink:

Bild

[Ändrad 2-6-2012 av El Toro]

Mittkonsoll.JPG - 60kB

Namn:
Johannes Kalousdian
Joel
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-12 kl 20:44

Idag fick jag chippen. Lätta som tusan att installera, tog knappt en timme med allt.

Bilen går perfekt men jag får inte upp laddtrycket över 0.8bar. Nu när jag testade detta kom jag även fram till att min over-boostfunktion nog inte visat sig sedan förra året. Känns konstigt att den bara skulle försvinna så där. Jag vet inte riktigt hur mycket chippet har gjort, men jag tycker mig känna en viss effektökning men det kan lika gärna vara placeboeffekt.

En kompis nämnde även att dump-ventilen såg ut att sitta på fel håll. Vi provade vända den men det var ingen skillnad på något vis. Laddar fortfarande lika mycket osv.

Några idéer?

Joel Rosén

- Alfa GTV V6 TB -96
El Toro

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-12 kl 23:25

Kan bero på kärvande wastegate. Prova komma åt den med handen och se om du kan röra på axeln.
Kan också vara läckande slang eller anslutning.
Var dumpventilen hel? Dem brukar gå sönder lätt, original dumpventilerna.
Går bilen bra annars utan misständningar vid belastning?
Notera att vid hård acceleration hinner bilen inte bygga upp så mycket laddtryck på ettan och tvåan. I mitt fall kunde jag inte få 1,6bar först från treans växel och uppåt. Har du provat tex att trampa fullt på femmans växel från 2500varv? Vad händer då?
Original ska den ladda 1,0-1,2bar. Hann du se vad den laddade original innan du bytte chip? Kanske värt att testa det i så fall?

Namn:
Johannes Kalousdian
GTV-TB
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-6-13 kl 01:07

Hej, var det ett eller två chip du fick? har för mig att Pawel först bara fick ett chip, det till Motronic boxen men inget till EZK boxen som styr laddtrycket, men att han senare fick tillsänt sig ett chip till EZK boxen också efter att han stött på om det.

Original laddar den väl 0.8-0.9bar och over-boost 1.1-1.2bar, grund ladd 0.6bar, kolla så att wastegaten stänger helt.

Over-boostfunktion slår till först vid ett mer eller mindre fullt öppet spjäll läge (typ plattan i mattan) och varar ett antal sekunder (tycker själv inte om den funktion och har kopplat bort den), så du kanske inte har gasat tillräckligt mycket i år ? men det kan ju vara så att pierburg ventilen (elektrisk styrd pys ventil) eller någon av slangarna till den spökar för dig.

Dump-ventilen sitter "bakvänt" monterad orginal på TB'n, det påstås att den ska kunna hålla emot trycket lite bättre då dvs. mindre risk för att den läcker om den är monterad på det viset.

Johan S
 Pages:  1    3  ..  28

Upp till toppen