AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  12
Författare: Ämne: GTV 79, ångest
Hauge
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2012-8-19 kl 21:41
GTV 79, ångest


Efter att ha kikat runt lite på forat här så känns det lite futtigt att starta en projekttråd om en orginal gtv som skall bli en orginal gtv 79.
Jag köpte bilen i våras efter att ha letat söndags bil ett tag. Det var inte helt klart att det skulle bli en gtv eller ens en Alfa. Grundkravet var att det skulle finnas plats att transportera lite ungar samt att den skulle vara "sportig".

Denna hittade jag bland annonserna på CAR.

Nu har jag bytt insugsgummin och härjat en del med förgasare och tändning och den börjar gå riktigt fint. Till en början tyckte jag att fjädringen var i mjukaste laget men jag börjar gilla den lite mjuka men distinkta fjädringen.
När jag hämtade bilen satt det Esso stålradialdäck på från mitten av 80 talet på 14" fälgar.
Jag gjorde ett halvhjärtat försök att hitta några tidstypiska 15" fälgar men det slutade med nya däck till fälgarna som satt på. I alla diskussioner med däckhandlarn så hade jag tydligen beställt en uppsättning 16" fälgar med 195/55 däck...

Nåja, guld fälgarna var inte särskilt snygga även om 16-tummarna ser lite för moderna ut.
I övrigt är önskelistan lång. Tips emottages tacksamt:

Bilen behöver i mitt tycke bli lite lägre fram. Räcker det med att flytta stavarna eller måste man sätta i kraftigare stavar?

Det skrapar en hel del när man lägger i 2an samt att det är en del lager ljud i transmissionen. Jag funderar på att lämna bort hela det jobbet.

Nån form av verkstads handbok är ju nödvändigt. Vad/vilka rekommenderas?

I övrigt så hade kromade torkare och antenn gjort susen.

På sikt så kommer den att behöva lackas och få en ny inredning men det får bli på längre sikt.

Tog en tur i dag med de nya hjulen, kändes fint fast en uppsättning Campagnolo hade varit snyggare.

Precis hemkommen!
DSC_0007-9.jpg - 415kB

Tvättat och vaxat med nya ostar!
DSC_0002-11.jpg - 443kB
DSC_0006-9.jpg - 272kB

[Ändrad 2014-8-26 av Hauge]

[Ändrad 2014-9-23 av Hauge]

[Ändrad 2014-10-2 av Hauge]

[Ändrad 2014-10-5 av Hauge]

[Ändrad 2014-10-25 av Hauge]

[Ändrad 2014-10-28 av Hauge]

[Ändrad 2015-1-5 av Hauge]

[Ändrad 2016-2-3 av Hauge]

[Ändrad 2018-3-27 av Hauge]




Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6617
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2012-9-7 kl 20:05


Du eftersöker ett par campagnolos va?
Sist jag var över till "plysche" utanför Sundsvall hade han ett flertal liggandes. Det kanske kan vara något? Sök på plysche i forumet och i skolen finna

Jag kan inte låta bli att tänka att din bil hade fått ett jäkla lyft av att få rödtonade blinkersglas bak så att det hade matchat de andra röda glasen bak tillsammans med den svarta lacken.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Robin
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 269
Registrerad: 2008-11-7
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

Humör: på väg

[*] Inlagd 2012-9-7 kl 20:17


Jag tycker, eeeh, INTE att du ska sänka bilen fram. :evil:

Absolut inte.

Den är ju störtfrän i original. Så som det var tänkt från början s a s. :worship:

Å du har ju dessutom redan läst det här: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=26146&page=48




R o b i n B e r z e l i u s

Fiat 2300 SC, Vaz 2103 med tc 2.0, Alfetta 1976, ALFA 156 GTA "Nero", Ducati 748r
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plyshe
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 490
Registrerad: 2004-10-23
Befinner sig: sundsvall
Medlemmen är Offline

Humör: Byggk-t

[*] Inlagd 2012-9-7 kl 20:49


som sagts...har nog fälgar!
0731816011




Mattias Jönsson
AR GTV -84 m kompressor på 3,0 under byggn.
AR GTV-81 2,0 Camouflage-bruksbil.
AR 156 SW 2,5. Sambons bruks.
5st ar 75 i olika modeller. reservdelsbilar o isbil.
Några alfettor finns oxå
En GTV 6 reservdelsbil.
GTV 6 -84 Som testbänk till kompressorsatsen.
Räknat till 24 regbevis för alfor...mest reservdelsbilar som tur e!
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
plyshe
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 490
Registrerad: 2004-10-23
Befinner sig: sundsvall
Medlemmen är Offline

Humör: Byggk-t

[*] Inlagd 2012-9-7 kl 20:50


som sagts...har nog fälgar!
0731816011




Mattias Jönsson
AR GTV -84 m kompressor på 3,0 under byggn.
AR GTV-81 2,0 Camouflage-bruksbil.
AR 156 SW 2,5. Sambons bruks.
5st ar 75 i olika modeller. reservdelsbilar o isbil.
Några alfettor finns oxå
En GTV 6 reservdelsbil.
GTV 6 -84 Som testbänk till kompressorsatsen.
Räknat till 24 regbevis för alfor...mest reservdelsbilar som tur e!
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
plyshe
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 490
Registrerad: 2004-10-23
Befinner sig: sundsvall
Medlemmen är Offline

Humör: Byggk-t

[*] Inlagd 2012-9-7 kl 20:50


som sagts...har nog fälgar!
0731816011




Mattias Jönsson
AR GTV -84 m kompressor på 3,0 under byggn.
AR GTV-81 2,0 Camouflage-bruksbil.
AR 156 SW 2,5. Sambons bruks.
5st ar 75 i olika modeller. reservdelsbilar o isbil.
Några alfettor finns oxå
En GTV 6 reservdelsbil.
GTV 6 -84 Som testbänk till kompressorsatsen.
Räknat till 24 regbevis för alfor...mest reservdelsbilar som tur e!
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Hauge
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2012-9-7 kl 22:11


Quote: Ursprugligen inlagt av plyshe  
som sagts...har nog fälgar!
0731816011


Kanon!
Jag slår en signal under helgen!





Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Hauge
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2012-9-7 kl 22:15


Quote: Ursprugligen inlagt av Robin  
Jag tycker, eeeh, INTE att du ska sänka bilen fram. :evil:

Absolut inte.

Den är ju störtfrän i original. Så som det var tänkt från början s a s. :worship:

Å du har ju dessutom redan läst det här: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=26146&page=48


Det går ju alltid att återställa...
Jag hade tänkt att hålla det original i stor utsträckning, fast lite hög fram tycker jag nog att den är? Vi pratar inga banräcersänkningar nu.




Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sog
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 133
Registrerad: 2008-10-29
Befinner sig: Tyresö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2012-9-8 kl 00:06


Jag blir gråtfärdig, grattis till en fantastiskt vacker Alfa!



Stefan Olov Grönqvist
Alfa Romeo 164 2.0 V6 Turbo, Alfa Romeo 156 2.0 16v-99.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
mange
Moderator
AP\'s Armcoräckestestare
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1723
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: sthlm
Medlemmen är Offline

Humör: Gabba hey

[*] Inlagd 2012-9-8 kl 08:03


Försök hitta orginalstavar från en tidig gtv6 om du vill ha måttligt styvare. Alt 27mm från faster.se



Magnus Lindberg

Always work. Go to church. Do right. Respect those in authority over you.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
olleinsulander
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1047
Registrerad: 2004-10-14
Befinner sig: Enköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2012-9-8 kl 12:10


Den ser verkligen ut som ett välbevarat exemplar. Motorrummet ser mycket orört och fräsh ut!
Den ser dösnygg ut även utan sänkning:deal:

Om du ska byta torsionstavar så skulle jag rekommendera att du skaffar ett set nedre bärarmar och den gjutna balken som håller stavarna i bakkant.
När du plockar ner befintliga fjädringen låter du stavarna sitta kvar i länkarmarna och balken så har du originalinställningen kvar i händelse av plötslig lust att "återvända till rötterna".

Dom extra delarna kostar inte många hundra hos Marco Harjunpää eller Grifo och det är en obetydlig summa när man står där och försöker ställa in höjden på originalstavar med världens längsta fjädringsväg.
Behöver jag tillägga att jag i somras ångrade att jag själv inte hade gjort på det sättet 2009?:dunce:

Har man misstankar om att dom nedre spindellederna är i dåligt skick så är detta ett gyllene tillfälle att byta!





Olle Insulander Alfa 75 ts / Alfetta -76
-Skrot hit och skrot dit, sa hon lågt. Om hundra år är allting glömt.
-Glömt? Var inte så säker på det.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6617
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2012-9-8 kl 12:46


Förresten angående rep.handbok så rekommenderar jag haynes bok för 116serien skarpt. Med den i hand är du fit-for-fight att ta dig an allt på bilen. Väl värd sina pengar. Dessutom med riktigt utförligt elschema för alla modeller.



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Hauge
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2012-9-8 kl 14:09


Tackar för alla tillrop. Det får nog bli en liten sänkning i alla fall. Jag skall definitivt jag rätt på bärarmar och balk. I samband med det så byter jag väl ut övriga slitdelar.
Lacken ser bättre ut på bild än vad den är. föregående ägare har hållt efter all rost och det är mycket bättrat med sprayfärg. Det verkar åtminstone vara helt och osvetsat vilket är bra nog.

Nu skall jag ut och byta klossar fram och skvätta lite rostskydd i hjulhusen.
I morgon bär det av till Knutstorp för två dagars åkning och säsongsavslutning med ducceklubben.





Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Hauge
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2012-9-9 kl 13:07


Gårdagen tillbringades i garaget. Det var lite akut med nya klossar fram då det hade börjat skrapa.
Tyckte att det var lika bra att plocka ur innerskärmarna och göra rent ordentligt. Det såg prydligt ut. Det fanns en lagning på varje sida uppe vid skärmfästet, bakom balken. Lagningen såg proffsig ut. Förmodligen är skärmarna bytta samtidigt. Båda skärmarna och bakluckan verkar ha nån lack av dålig kvalitet som behöver poleras lite efter tvätt för att hålla glansen.
Det låg papper på justerbara Koni bland pappren men det satt sachs monterat. Stavarna fram var 18 mm.

Gummibussningarna till camberstagen(?) verkar ha krupit ur lite. Kanske dags att byta?

DSC_0031-2.jpg - 363kB
DSC_0032-1.jpg - 430kB

Behöver fixa bältet åxå. Funderar på att byta alla i bilen till nya.
DSC_0035-3.jpg - 362kB

Inredningen är ganska blekt. Inte överst på "att göra" listan men nån uppgradering får det bli farmöver.
DSC_0036-2.jpg - 331kB

Nu bär det av till Knutstorp. Hojarna klara för lastning.
DSC_0017-6.jpg - 464kB




Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
rstx
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 128
Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Kristianstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2012-9-10 kl 10:11


Jag stödjer iallafall din sänkning.
Den kommer se mycket bättre ut!

Just nu är den nästan högre där fram än bak och det ser mest lustigt ut kan jag tycka.




Daniel Tunér

Autodelta Tipo Alfasud Sprint - 78'
164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Spider S2 - 72'
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  12

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 51.9% - SQL: 48.1%]