Kolla trottelhuset som du är inne på eller se så att det inte döljer sig någonstans där den drar in tjuvluft kanske? (Den borde ju inte fortsätta gasa
då egentligen men mer luft = mer bang ibland)
lycka till! Alltid lite småskit ivägen efter något så här stort arbete men det ger sig ju snart med lite envishet.
När man slår på tändningen, kör spjället en kalibrering, märkte senare ikväll att när jag lyssnade noga att det sluttar inte surra från spjällmotorn.
Den ligger och försöker stänga mer än det går. Så blir att byta spjäll imorgon och se om det hjälper.
Tror inte det är tjuvluft, är mycket bra vakuum i systemet och har dubbelkollat alla slangar, bälgar och kopplingar. Allt sitter.
Jo klart det är småskit. Avgassystemet blev jag faktiskt överraskad av, tyckte jag var så jäkla noggrann med att göra det tätt i skarven.
Är förövrigt jäkligt gött att ha en reservdelsbil att ta saker ifrån. Har kunnat byta ut småtrasiga detaljer mot hela, eller reparerat 2 trasiga delar
till en hel.
Kan berätta att i princip varenda plastbit, skruv, mutter eller kabelklämma är hel och komplett nu på TEA i motorrummet och framvagnen, så var det
inte när jag tog över henne.
Nä plastfilidutterna i motorrummet brukar inte direkt vara hela på 15-20 år gamla alfor. :)
Mitt spjällhus har ju samma ljudfenomen som ditt. Och jag har ju också ibland haft problem med det. Även om mitt felsymptom varit ett annat (tappa
tomgång).
Mitt har dock inte återkommit sedan jag kopplade ut kopplingsgivaren märkligt nog. :p
Men prova du att byta spjällhuset, som sagt har du ju reservdelsbil att bara knycka bitar ifrån. (Inte ett dugg avis på det..)
Nä plastfilidutterna i motorrummet brukar inte direkt vara hela på 15-20 år gamla alfor. :)
Mitt spjällhus har ju samma ljudfenomen som ditt. Och jag har ju också ibland haft problem med det. Även om mitt felsymptom varit ett annat (tappa
tomgång).
Mitt har dock inte återkommit sedan jag kopplade ut kopplingsgivaren märkligt nog. :p
Men prova du att byta spjällhuset, som sagt har du ju reservdelsbil att bara knycka bitar ifrån. (Inte ett dugg avis på det..)
Jag har samma på min,, ibland låg ibland hänger den kvar och ibland vid en liten stunds tomgång går motorn in i safemode och felkod
motorized thottle.
Johan Ekelund
Utan....
Gamla synder: AR 156 2.0TS SW -01, AR 156 2.4 JTD SW -01, AR 159 SW 1.9JTDm -08, AR 166 3.0 24v -99, 166 2.0 TS -99,Alfa Romeo 166 2.0 TS -99
Har åtgärdat det läckande avgasröret, det ena flexröret var helt upprostat innanför skyddsbälgen. Tog det jag hade i reserv, som tyvärr har en buckla
stor som en 5kr mitt på kröken.
Hittade orsaken till oljudet vid aggregatremmen
Var också en jävla tur att jag var och rotade med remmen. Hade glömt att dra åt 2 av skruvarna till vattenpumpen. Är ett jäkla skit att bli avbruten mitt i mekandet av familjen..
Varför kan man inte bara få vara ifred i garaget!
Bilen skall ha varit en Zenderbil för någon mässa i Italien, den är sålunda zenderkittad inklusive one-off avgassystemet från dag 1.
Efter den visats upp på mässor så gick den hos någon återförsäljare innan den 2002 importerades till sverige, där nyttjades den sparsamt tills den
kille jag köpte bilen av fick den som delbetalning av en värsting merca han sålde av. Han hade inget alfa intresse utan det var en helt ekonomisk
lösning för att få sålt mercaskitet. Killens fru som var polis körde därefter TEA till jobbet i ca 1mån innan jag köpte den och blev den 2:a "riktiga"
ägaren i sverige.
Bilen skall ha all utrustning förutom sollucka och vita mätartavlor, eventuellt fanns även alupedaler som tillval.
Kombinationen med lack/inredning har jag bara sett en gång därefeter. Har aldrig sett avgassystemlösningen på någon annan bil, den är byggd på bilen
med små moddningar, en upphängningsögla höger bak och en mindre utskärning i kjolen vill jag minnas. Ger ett i mitt tycke superbehagligt ljud som är
komfortabelt högt vid vanlig körning men mullrar på tomgång och ryter när man varvar ur.
Under min tid fick jag byta vattenpump som dom tyvärr inte gjorde när dom bytt komplett kamremskitt strax innan, så det vart ny rem igen då, gjordes
på Rosso. Sedan sköt jag kopplingen i ett rödljus i Mora (Moras enda rödljus?) så vart det hyrbil och lånad kärra på en mack och därefter
mora-gbg-mora-hem på en dag, det var kul (vart tvungen att lämna
tillbaka den lånade biltransportkärran)
Sedan brann styrenhet för centrallåset upp, men det tror jag blev fixat av SEB när han efter två års intensivt tjatande köpte loss bilen av mig. Innan
dess hade jag bytt framruta, tryckvakt på AC och fjädrar fram vill jag minnas.
En sak med bilen som är konstig är att den blir vidrig att köra när däcken (framförallt bak) blir slitna, både jag och Seb har gjort hjulinställningar
efter alla konsten regler men inte lyckats lösa det. Så när bakdäcken är typ 3mm BYT!!
Hoppas att gamla TEA skall funka fint för dig nu Sam, var en mycket trevlig bil att äga och visst saknar jag henne emellanåt. Man drog verkligen
blickarna till sig då den verkligen stack ut på den tiden, och det gör hon väl kanske även idag drygt 10år senare.
Nix, one of i kind!
Vet inte om det finns någon sanning i detta, Mopar borde veta.
Djungeltrummorna viskar om att Zender hade några visningsbilar för Zenderkittet som var tillval i Tyskland. En av bilarna fick dubbla utblås, men när
väl kittet fanns som tillval hos försäljarna var det bara med utblås på ena sidan.
Det är riktigt snyggt gjort under bilen, skulle kunna vara original.