Pages:
1
2
3
4 |
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Samhs BMR 166 TS -99, 7500rpm - SÅLD
Körde nyss hem en solidsvart 166 T.S -99 med 9970mil på mätarn.
Jag var och kollade på den för 2-3 månader sedan, då var lmm kass och kamtidsvariatorn var helslut,så den gick riktigt dåligt, ryckte och tappade
orken på vissa varvtal, dessutom var det nästan 3år (3000mil) sedan senaste kamremsbytet och sommardäcken har rullat sin sista sommar, så jag avstod.
Nu är lmm byt så den gick bättre än sist, men fortfarande inte som den ska. Den har bra drag upp till 3000 men sedan fattas 20-30 hästar vilket
verkligen märks uppåt 4500-5000, dessutom smårycker den fortfarande vid fullgas och tomgången svajar. Effekttappet känns som när jag hade kass
kamtidsvarator på 156:an. Smårycken, är en chansning, då det kan vara den nya lmm som ägaren sa var en pirat eller tändstiften.
Dessutom är där ett hjullagerljud som jag inte kom ihåg från förra provkörningen.
Så jag och frugan bestämde oss under provkörningen att nej, det blir inget.
Grabben hoppar som en vessla ur bilen när vi är tillbaka och springer fram till ägaren och ropar,
"-Vi ska inte köpa den!"
- nähä, det var tråkigt, säger ägaren
"- ja det är synd, vi hade köpt den ifall du hade lagat den"
Frågade om hjullagerljudet och det hade tillkommit för någon vecka sedan.
Så jag sa Nej tack, tyvärr, lycka till.
Men ägaren är trevlig och ungarna sköter sig, så vi snackar lite och jag berättar om de defekter jag såg.
Tillslut ska vi bege oss och han ber oss att iaf skambuda. Så efter en del överläggande med frugan, som är den som egentligen ligger på mest (hon vill
slippa köra 75a) där det egentligen inte är "priset" som är problemet utan att jag inte har tid med att skruva bil just nu så blev det två dealer, en
med frugan om "garagetid" och en med ägaren om priset.
Så nu slipper frugan köra 75:an vilken hon citat:"hatar" (och 75:an slipper köra ner dagisstaket och misshandlas vid växlingarna som den hatar och
framför allt slipper den åka i salthelvetet om någon månad)
Så nu har jag officiellt en handfull alfor.
Lill-166an skall direkt få en storservice:
Byte av kamrem, balansaxelrem, löphjulen, multirem!, kamtidsvariator, vattenpump, original bosch lmm, olja, filter och nya tändstift. Och så ska
spjället och tomgångsmotorn rengöras så tomgången slutar svaja.
Det positiva är att rubbet har jag hemma löst eller på 156:an.
Hjullagret lämnar jag bort för bytet inom kort.
[Ändrad 2014-10-25 av sam_h]
[Ändrad 2019-9-2 av sam_h]
|
|
Calle
Alfista
br>
Inlägg: 159
Registrerad: 2003-8-29
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
Humör: Förvirrad
|
|
Ahh, 166:a är alltid trevligt. Även jag åker en ts version av direktörsvagnen. Min bil trilskas med tomgång sen en tid tillbaka...men blev bättre
efter spjällhusrengöring. Dock att den känns ljusår slöare än 156:an är ett faktum. Typenligt säger verkstan men tanke på vikt etc.
Rapportera gärna hur det går för dig! Min står på verkstan...arrgh
//Calle
Calle Gustafsson
Ford Mondeo Kombi
Alfa Romeo 156 sw
Mustang Mamba
kawasaki zxr 750
|
|
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
br>
Inlägg: 4476
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline
Humör: Turbo!!!
|
|
Så slöa ska de inte vara. Minns inte det från min 166 TS jag ägde en gång i tiden. Spjällhusrengöring funkade temporärt på den TS jag hade, men man
fick göra det då och då.
Grattis förresten! Själv har jag ägt en TS, TB och nu till sist den fulländade 3,2V6
Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Ska göra det. För det är inte så långsökt att det är samma problem då det är en rätt kraftig resonans i chassiet när det låter. Symptomen på BMR är
att det tystnar om man svänger lätt åt vänster då den hittar ett avlastat läge, men låter om man göra större utslag åt båda hållen, eller kör rakt
fram. Så kan inte helt avgöra vilken sida det kommer från.
[Ändrad 2012-9-25 av sam_h]
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Ljudet från framvagnen är en trasig drivknut på höger sida, frågan är dock om även hjullagret gått pga. värmeutvecklingen.
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Jag bytte igår till den nya Bosch original LMM jag hade liggandes och kände ingen skillnad, fortfarande orkeslös över 3000rpm och misständningar.
Idag hittade jag anledningen till det hela. Vatten i tändstiftbrunnar 1 och 2. Tändstiften hade även de gått långt, så det var på tiden de byttes.
Samtliga tändspolar var spruckna så hämtade spolpaketet från 156:an och nya tändstift från förrådet.
Nu är det en helt annan bil dom där 20-30hästarna jag saknade var nog snarare 50, blev ordentligt klipp över 4000+ rpm. Dock är puckeln vid 3000rpm
svag och ojämn, märks att kamtidsvariatorn är sliten då det mellan accelerationerna skiljer sig åt när momentet kommer, ibland vid 2800, ibland inte
förrän 3700.
Så att allmänt tips till alla med T.S motorn, torka ur tändstiftbrunnarna om ni ska motortvätta.
Ska höra med förra ägaren om det är han som tvättat, eller den varit så sedan han köpte den. Isåfall ska han, om han vill, få testa bilen med en
motor som går så som den är tänkt.
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
En potentiell anledning till kamtidsvariatorstrulet kan vara att det ligger 5w40 olja i den, har själv varit med om en sliten variator som knackat och
inte funkat alls när en verkstad slängde i 0w-30 och har hört det från annat håll att variatorn är väldigt känslig för viskositeten.
Dessutom så är rekommendationen från AR att det ska vara 10w60 i en 166 T.S, vilket verkar vettigt med tanke på hur lågt utväxlad den är.
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Vissa reservdelspriser i sverige är helt sjuka, Meca och Mekonomen vill ha 1800kr för en drivknut, på ebay kostar nya 18euro. Är det en sådan
kvailtétskillnad att det motiverar en prisskillnad på 1000%? galet.
|
|
HEDBERG
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1122
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline
|
|
För 18 euro så är det väll en bedagad knut eller tegelsten ??
[Ändrad 2012-9-30 av HEDBERG]
Björn Hedberg medlem i CAR
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Vetifaen, men firmorna som säljer har 20'000-30'000 omdömmen
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h | Vissa reservdelspriser i sverige är helt sjuka, Meca och Mekonomen vill ha 1800kr för en drivknut, på ebay kostar nya 18euro. Är det en sådan
kvailtétskillnad att det motiverar en prisskillnad på 1000%? galet. |
ja ibland är det sådana sjuka skillnader, har varit med om det själv vid flertalet tillfällen, varav man ändock köpt från utlandet då det är
ekonomiskt omöjligt att stödja svenska firmor som suger ur sina kunder.
Som tur är gäller inte detta alla firmor, men oftast dom stora iaf.
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Nu är hjullagret och drivknuten bytt, ska ta en titt på servoröret också får lite väl mycket vägljud/resonanser letar upp sig från höger fram
fortfarande.
Nu återstår kamremsbytet, oljebyte, nya vindrutetorkare,på med vinterdäcken och en ordentligt tvätt och vaxning sedan är BMR redo för vintern.
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Besiktigade idag med blankt papper.
Besiktningsmannen undrade om bakvagnsbalken var bytt, eftersom den såg ut som ny, ingen ärgning alls.
Hela undersidan ser ut som en nyare bil. Det verkar inte som att den gått mycket i slasket. Så en rostskyddsbehandling verkar vara en god investering
för många år tillsammans i framtiden.
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Ah, jag har ju inte lagt upp några bilder på BMR, får se till att fixa det.
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
18" Zender Sienna sitter fint på en helt original liten 2.0a också
|
|
Pages:
1
2
3
4 |