AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  4
Författare: Ämne: Samhs BMR 166 TS -99, (7500rpm)
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3485
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2012-9-23 kl 22:13
Samhs BMR 166 TS -99, (7500rpm)


Körde nyss hem en solidsvart 166 T.S -99 med 9970mil på mätarn.
Jag var och kollade på den för 2-3 månader sedan, då var lmm kass och kamtidsvariatorn var helslut,så den gick riktigt dåligt, ryckte och tappade orken på vissa varvtal, dessutom var det nästan 3år (3000mil) sedan senaste kamremsbytet och sommardäcken har rullat sin sista sommar, så jag avstod.

Nu är lmm byt så den gick bättre än sist, men fortfarande inte som den ska. Den har bra drag upp till 3000 men sedan fattas 20-30 hästar vilket verkligen märks uppåt 4500-5000, dessutom smårycker den fortfarande vid fullgas och tomgången svajar. Effekttappet känns som när jag hade kass kamtidsvarator på 156:an. Smårycken, är en chansning, då det kan vara den nya lmm som ägaren sa var en pirat eller tändstiften.

Dessutom är där ett hjullagerljud som jag inte kom ihåg från förra provkörningen.
Så jag och frugan bestämde oss under provkörningen att nej, det blir inget.

Grabben hoppar som en vessla ur bilen när vi är tillbaka och springer fram till ägaren och ropar,
"-Vi ska inte köpa den!"
- nähä, det var tråkigt, säger ägaren
"- ja det är synd, vi hade köpt den ifall du hade lagat den"

Frågade om hjullagerljudet och det hade tillkommit för någon vecka sedan.
Så jag sa Nej tack, tyvärr, lycka till.

Men ägaren är trevlig och ungarna sköter sig, så vi snackar lite och jag berättar om de defekter jag såg.

Tillslut ska vi bege oss och han ber oss att iaf skambuda. Så efter en del överläggande med frugan, som är den som egentligen ligger på mest (hon vill slippa köra 75a) där det egentligen inte är "priset" som är problemet utan att jag inte har tid med att skruva bil just nu så blev det två dealer, en med frugan om "garagetid" och en med ägaren om priset.

Så nu slipper frugan köra 75:an vilken hon citat:"hatar" (och 75:an slipper köra ner dagisstaket och misshandlas vid växlingarna som den hatar och framför allt slipper den åka i salthelvetet om någon månad)

Så nu har jag officiellt en handfull alfor.

Lill-166an skall direkt få en storservice:
Byte av kamrem, balansaxelrem, löphjulen, multirem!, kamtidsvariator, vattenpump, original bosch lmm, olja, filter och nya tändstift. Och så ska spjället och tomgångsmotorn rengöras så tomgången slutar svaja.

Det positiva är att rubbet har jag hemma löst eller på 156:an.

Hjullagret lämnar jag bort för bytet inom kort.



[Ändrad 2014-10-25 av sam_h]




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Calle
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 159
Registrerad: 2003-8-29
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

Humör: Förvirrad

[*] Inlagd 2012-9-24 kl 05:00


Ahh, 166:a är alltid trevligt. Även jag åker en ts version av direktörsvagnen. Min bil trilskas med tomgång sen en tid tillbaka...men blev bättre efter spjällhusrengöring. Dock att den känns ljusår slöare än 156:an är ett faktum. Typenligt säger verkstan men tanke på vikt etc.
Rapportera gärna hur det går för dig! Min står på verkstan...arrgh

//Calle




Calle Gustafsson
Ford Mondeo Kombi
Alfa Romeo 156 sw
Mustang Mamba
kawasaki zxr 750
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
******
Avatar



Inlägg: 4382
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2012-9-24 kl 07:07


Så slöa ska de inte vara. Minns inte det från min 166 TS jag ägde en gång i tiden. Spjällhusrengöring funkade temporärt på den TS jag hade, men man fick göra det då och då.

Grattis förresten! Själv har jag ägt en TS, TB och nu till sist den fulländade 3,2V6 :cool:




Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3485
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2012-9-25 kl 20:51


Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Kolla i min tråd om missljud. Jag bytte lite av varje men det var ett servorör som tog i karossen. Värt att kolla.


Ska göra det. För det är inte så långsökt att det är samma problem då det är en rätt kraftig resonans i chassiet när det låter. Symptomen på BMR är att det tystnar om man svänger lätt åt vänster då den hittar ett avlastat läge, men låter om man göra större utslag åt båda hållen, eller kör rakt fram. Så kan inte helt avgöra vilken sida det kommer från.

[Ändrad 2012-9-25 av sam_h]




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3485
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2012-9-30 kl 12:02


Ljudet från framvagnen är en trasig drivknut på höger sida, frågan är dock om även hjullagret gått pga. värmeutvecklingen.





Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3485
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2012-9-30 kl 12:17


Jag bytte igår till den nya Bosch original LMM jag hade liggandes och kände ingen skillnad, fortfarande orkeslös över 3000rpm och misständningar.

Idag hittade jag anledningen till det hela. Vatten i tändstiftbrunnar 1 och 2. Tändstiften hade även de gått långt, så det var på tiden de byttes. Samtliga tändspolar var spruckna så hämtade spolpaketet från 156:an och nya tändstift från förrådet.

Nu är det en helt annan bil dom där 20-30hästarna jag saknade var nog snarare 50, blev ordentligt klipp över 4000+ rpm. Dock är puckeln vid 3000rpm svag och ojämn, märks att kamtidsvariatorn är sliten då det mellan accelerationerna skiljer sig åt när momentet kommer, ibland vid 2800, ibland inte förrän 3700.

Så att allmänt tips till alla med T.S motorn, torka ur tändstiftbrunnarna om ni ska motortvätta.

Ska höra med förra ägaren om det är han som tvättat, eller den varit så sedan han köpte den. Isåfall ska han, om han vill, få testa bilen med en motor som går så som den är tänkt. :P

DSC_3401_rz.jpg - 499kB




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3485
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2012-9-30 kl 12:28


En potentiell anledning till kamtidsvariatorstrulet kan vara att det ligger 5w40 olja i den, har själv varit med om en sliten variator som knackat och inte funkat alls när en verkstad slängde i 0w-30 och har hört det från annat håll att variatorn är väldigt känslig för viskositeten.

Dessutom så är rekommendationen från AR att det ska vara 10w60 i en 166 T.S, vilket verkar vettigt med tanke på hur lågt utväxlad den är.




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3485
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2012-9-30 kl 20:23


Vissa reservdelspriser i sverige är helt sjuka, Meca och Mekonomen vill ha 1800kr för en drivknut, på ebay kostar nya 18euro. Är det en sådan kvailtétskillnad att det motiverar en prisskillnad på 1000%? galet.



Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 999
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2012-9-30 kl 20:40


För 18 euro så är det väll en bedagad knut eller tegelsten ??

[Ändrad 2012-9-30 av HEDBERG]




Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3485
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2012-9-30 kl 21:09


Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
För 18 euro så är det väll en bedagad knut eller tegelsten ??

[Ändrad 2012-9-30 av HEDBERG]


Vetifaen, men firmorna som säljer har 20'000-30'000 omdömmen




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
niczii
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline

Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!

[*] Inlagd 2012-10-1 kl 05:18


Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Vissa reservdelspriser i sverige är helt sjuka, Meca och Mekonomen vill ha 1800kr för en drivknut, på ebay kostar nya 18euro. Är det en sådan kvailtétskillnad att det motiverar en prisskillnad på 1000%? galet.


ja ibland är det sådana sjuka skillnader, har varit med om det själv vid flertalet tillfällen, varav man ändock köpt från utlandet då det är ekonomiskt omöjligt att stödja svenska firmor som suger ur sina kunder.
Som tur är gäller inte detta alla firmor, men oftast dom stora iaf.




Daniel Almkvist - medlem nr 5891 i CAR
--------------------------------

Oo=V=oO stolt ägare av en Alfetta GT(A) -75

Hemsida: www.alfa75racing.se

Följ min projekttråd på - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23747&page=1

eller kolla in min FAQ om burbygge till en 75:a http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25595

\"The Alfa 75 on which it was based was the second or third most unreliable car ever sold in the USA, only inching out the terrible Renault 5\"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3485
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2012-10-11 kl 19:53


Nu är hjullagret och drivknuten bytt, ska ta en titt på servoröret också får lite väl mycket vägljud/resonanser letar upp sig från höger fram fortfarande.

Nu återstår kamremsbytet, oljebyte, nya vindrutetorkare,på med vinterdäcken och en ordentligt tvätt och vaxning sedan är BMR redo för vintern.





Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3485
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2012-12-27 kl 21:51


Besiktigade idag med blankt papper.

Besiktningsmannen undrade om bakvagnsbalken var bytt, eftersom den såg ut som ny, ingen ärgning alls.

Hela undersidan ser ut som en nyare bil. Det verkar inte som att den gått mycket i slasket. Så en rostskyddsbehandling verkar vara en god investering för många år tillsammans i framtiden.





Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3485
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2012-12-27 kl 21:57


Ah, jag har ju inte lagt upp några bilder på BMR, får se till att fixa det.





Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3485
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2013-5-9 kl 18:30


18" Zender Sienna sitter fint på en helt original liten 2.0a också :rockon:


DSC_4378_r.jpg - 333kB




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  4

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 86.6% - SQL: 13.4%]