AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: 147, 156, 166, gt: Växelspaken kärvar
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6962
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2013-4-15 kl 18:48
147, 156, 166, gt: Växelspaken kärvar


Var jag läste om meket först: http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=50169

Där skriver de: Intake off & battery out. Jo tjena.

Bort med all plast, insuget (jag har diesel så jag hade väl lite enklare),
säkringshållaren som sitter fastskruvad på pluspolen, batteriet, batteri hållaren inkl att lossa alla relän i framkant... SEN!

IMG_14171.jpg - 245kB

IMG_1421.JPG - 131kB

Svagt inringad mutter till länkaget i längsled, lossa.

IMG_1423.JPG - 93kB

Överarbetad ingenjörslösning av fästet för vajern, jag lossade med en skruvmejsel runt kulan istället.

IMG_1428.JPG - 168kB
IMG_1430.JPG - 140kB

Slipa allt som är brunt eller grått. Jag kapade skallen av en lång m6-skruv, som passar i "slipmaskin 99kr på biltema"-chucken, tejpade fast en bit smärgelduk och lindade runt skruven.

IMG_1432.JPG - 97kB
IMG_1434.JPG - 171kB

Fetta in, återmontera. Var nöjd

IMG_1436.JPG - 169kB



[Ändrad 2013-4-15 av jol]

[Ändrad 2013-4-15 av jol]




Peter Strandberg
Äger: 33 Kombi 1.7 -89
. Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
Thread Moved
2013-4-15 kl 18:55
Ken
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2050
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2013-4-15 kl 20:13


det är i princip samma mek på 166'a - jag tycker ni kan byta rubriken då det är en toppen FAQ!



Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6962
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2013-4-15 kl 21:40


Tackar jag ändrade till de andra modellerna det berör också :beerchug:



Peter Strandberg
Äger: 33 Kombi 1.7 -89
. Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
JohanP
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 53
Registrerad: 2003-9-9
Befinner sig: Billeberga
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2013-4-16 kl 09:23


Bra instruktion.

När jag fixade min 147:a så köpte jag nya bussningar på Ebay. Kostade inte många kronor.
Bara ett tips.

//Johan




Johan Persson
155 TS 16V
Giulietta 1.4 TB 2018
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6962
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2013-4-16 kl 09:27


Är det två halvor från varsin sida instuckna i växellådan? Såg att det var en tätning men det kanske är hatten på bussningen man ser.

Har du nån länk till auktionen/säljaren än?




Peter Strandberg
Äger: 33 Kombi 1.7 -89
. Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
JohanP
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 53
Registrerad: 2003-9-9
Befinner sig: Billeberga
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2013-4-16 kl 09:51


Japp, det är två halvor.

Skriv typ "Alfa gear linkage bushing" i sökrutan på ebay så bör det dyka upp ett gäng. :cool:

//Johan




Johan Persson
155 TS 16V
Giulietta 1.4 TB 2018
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
Thread Moved
2013-4-25 kl 18:03
jol
AP\'s mekblad
Thread Moved
2013-4-25 kl 18:04
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6962
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2013-11-24 kl 21:26


tjääna

Bifogad fil: 2125C20 gearbox manual control support and lever - r + r for checking and replacement if necessary.pdf (186kB)
Denna fil har blivit nedladdad 323 gånger





Peter Strandberg
Äger: 33 Kombi 1.7 -89
. Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 44.4% - SQL: 55.6%]