jol
AP\'s mekblad
      br>
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
164: Renovera bakaxeln
Alla som haft en 164a längre än två besiktningar vet vad det handlar om, right? :)
Iallafall är det en vanlig besiktningsanmärkning med rostig bakaxelbalk. Det är en ganska enkel konstruktion (typ), bakaxeln sitter med 4st skruvar i
karossen, och 4 länkarmar sitter i bakaxeln ut till naven.

Låånga skruvar går genom två bärarmar och bakaxel/nav, även stötdämparen sitter med bland annat dessa skruvar. Notera att de tjockare brickorna sitter
på insidan länkarmarna, och det är olika tjockleck för främre/bakre armar.
Bromskraftsfördelaren/lastkännande ventil ska lös två genomgående skruvar sen går den att lirka ut, och om man är försiktig går inget bromsrör av.
Såklart sitter det mesta ihoprostat även här, förutseende skaffar skruvar i förväg så man kan kapa bort de gamla. Var försiktig med lastkännande
ventilens mekanism (som en wattlänk) framför balken som sitter i de två främre armarna.

Ett plus är att man bara behöver lossa i ena ändan av varje bärarm, så går det tungt på ena sidan jobbar man på den andra tills allt är nere :)
Väl på arbetsbänken blev det vinkelslipen och en bra borste från biltema.

[Ändrad 2013-4-29 av jol]
|
|
jol
AP\'s mekblad
      br>
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Det var för rostigt att lappa så jag kapade bort svetspunkterna och satte ny plåt.

Hammarlack

Borrade hål genom båda plåtarna och punktade ihop dem från båda hållen. Det är lite dilemma om man vill komma åt att måla invändigt eller ha ren yta
att svetsa på.
Jag hade inte riktigt tid att vänta på att det skulle torka så jag kunde slipa rent utan det blev viss rökutveckling.
Lämna INTE nån bredare plåtremsa kvar som jag gjorde, bärarmarna tar i fastän det ser ut att gå fritt. Länkarmarnas bussningar tillåter väl viss
röresle i längsled som man måste lämna plats för.

Återmontera, kom ihåg var allt satt, eller ta många bilder som jag gör 

Var nöjd

[Ändrad 2013-4-29 av jol]
|
|
mopar
|
Thread Moved 2013-5-8 kl 17:17 |