AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: 156 jtd 16V kamremsbyte + oljepump
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6966
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2013-5-1 kl 17:26
156 jtd 16V kamremsbyte + oljepump


Halvvägs in i kamremsbytet innan man återmonterar allt, kan man göra en avstickare och lossa oljepumpen.
Något jag avser att göra, då jag läst på engelska forum att skruvarna till locket på pumpen kan lossna, eller att oljepumpshuset kan spricka.

Bifogar även Autodatas instruktioner på kamremsbytet. Bilder om jag tar mig hela vägen genom det här :lips: inklusive alla specialare för fördelningslådan.

Bifogad fil: 156 jtd 16V kamremsbyte Autodata .pdf (200kB)
Denna fil har blivit nedladdad 735 gånger

Bifogad fil: 1032B10 toothed timing belt - r + r for timing adjustment or replacement.pdf (626kB)
Denna fil har blivit nedladdad 286 gånger

Bifogad fil: 1084B26 engine oil intake duct - r r.pdf (489kB)
Denna fil har blivit nedladdad 283 gånger

Bifogad fil: 1084b18 engine oil pump, removed - check at bench .pdf (85kB)
Denna fil har blivit nedladdad 172 gånger

[Ändrad 2013-5-1 av jol]




Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
mopar
alfa-lös
Thread Moved
2013-5-8 kl 17:16
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6966
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2013-6-13 kl 21:43


Pixs pixs, fler finns i bilens tråd på oljepumpen och det.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31658

Instruktionerna som följde med låsverktygen (klicka)

IMG_2090.JPG - 310kB

Här sitter pluggen framför motorn med en insexhylsa instucken. Man lossar den för att komma åt att låsa kamaxeln. Den andra kamaxeln drivs via drev så man behöver inte hålla koll på den.

IMG_1563.jpg - 557kB

Vrid runt motorn så ser du när urtaget kommer, det är ett spår i kamaxeln 10mm brett (m10 skruv alltså)

IMG_1571.jpg - 550kB

Montera vevaxelns lås enligt instruktioner. Här ser man det gula strecket som finns på original kamremmar, ska passa på en urtag på vevaxeldrevet.

IMG_2094.JPG - 574kB

Likadant streck med samma syfte på kamaxeln, strunta i de röda nagellacken de är från tidigare kamremsbyte.

IMG_2095.JPG - 295kB

Flytta spännaren med en mejsel tills pilen pekar på hålet. Lossa låset, dra runt motorn två varv och justera igen.

IMG_2091.JPG - 318kB

Klä på den igen, var nöjd.

IMG_2097.JPG - 562kB





Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 68.1% - SQL: 31.9%]