Pages:
1
2 |
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1922
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Alfa 75 TS, CAR Challenge klass 3 *SÅLD*
Dags att starta en tråd om min senaste rejsbil.
Spec på bilen:
Kaross: Lättad Alfa Romeo 75 TS -89
Vikt: Cirka 980 Kg startklar exklusive förare.
Chassie: 30mm torsions stavar fram, MT steg 2 fjädrar bak. Bilstein sport dämpare runt om. Alla bussningar bytta till hårdare material.
Däck: Kumho Ecsta V70 205/50x15 (R-däck)
Motor: R4 1998cc, Modifierat avgassystem med racekat.
Bilens byggtråd: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=13531
Köpte den i början av sommaren för att komma "upp på banan" och få köra träningar och tävlingar igen efter mycket mek och lite körning med 156an som
jag hade.
Bilen hämtades på en lördag och jag lastade direkt på släptet och åkte till Kinnekulle för CAR Challenge race 3 & 4 dagen därpå.
Den korta summeringen av helgen var att allt funkade jättebra trots att bilen stått still i ett par år.
Dock kändes det tydligt att bilen inte hade diffbromsad vxllåda (eftersom den gamla TS-lådan hade havererat) så snabbt blev det en "att göra", dvs att
montera en fungerande TS-låda på bilen.
Har efter detta även hunnit köra race 5 & 6 på Knutstorp samt race 7 & 8 på Kinnekulle.
Återkommer med lite mer detaljer kring vad jag hunnit göra med bilen under denna tid men sammanfattningsvis är att bilen fungerat jättebra hela tiden.
Enda driftstörningen var nu senast på Kinnekulle då två muttrar till avgasflänsen mellan grenrör och avgasröret vibrerat loss så jag fick avbryta ett
rejstaxipass efter halva tiden. Detta var dock enkelt fixat mha inlånade skruvar från depågrannar (tack!)
Efter första rejshelgen med denna bil så hörde en intressent av sig gällande 156:an och vi gjorde affär så nu har jag "bara" en rejsbil i stallet
igen.
Nu ser jag fram emot säsongsavslutningen på CAR Challenge i september och sedan får vi se vad det blir för vinterprojekt.
[Ändrad 2013-8-23 av matfo]
[Ändrad 2014-6-23 av matfo]
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1922
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
dekaltrimmad bak
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1922
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Lastad
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1922
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Lastad igen
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Bra beslut, välkommen tillbaka till challenge. Och vi fick dessutom tillbaka din gamla bil med ny förare dessutom.
Bara din nya bils gamla förare, Rickard som saknas i kompotten nu. Har sett på rejsa han bygger nytt .
|
|
mange
ModeratorAP\'s Armcoräckestestare
br>
Inlägg: 1723
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: sthlm
Medlemmen är Offline
Humör: Gabba hey
|
|
Jag har TS-låda över som behöver några synkringar.
Hojta om det är aktuellt. Antagligen tillgänglig i vinter.
Magnus Lindberg
Always work. Go to church. Do right. Respect those in authority over you.
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1922
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av mange | Jag har TS-låda över som behöver några synkringar.
Hojta om det är aktuellt. Antagligen tillgänglig i vinter. |
Tack Mange! Köpte dock en fräsch TS-låda på väg till Knutan som jag monterade innan Kinnekulle 2, dvs race 7-8.
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1922
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Har gjort en del småpyssel på bilen sen jag köpte den, har monterat följande delar, merparten nytt:
Lamphållare till bakljus (beg)
Ledstripes som lyse framåt (vid regn)
Tredje bromsljus, högt placerat
Tarox bromsskivor bak (beg)
Blå Pagid bromsbelägg bak
Stålomspunnen bromsslang bak
Stödlager inkl kullager
Hardyknut i mitten och bak
Komplett koppling inkl urtrampningslager
Bakre växellådsfäste
Bränslepump inkl filter
Stålomspunna slangar från cachetank till bränslepump (inkl värmeskydd över drivaxel förbi avgasrör)
Avgasbandage över drivaxel för att minska värmestrålning
Monterat passagerarstol och bälte (till racetaxi på Kinnekulle)
Monterat TS växellåda (inkl mod för ökad diffbromsverkan)
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1922
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Gamla stödlagret var helt slut
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
Hauge
Alfa-freak
br>
Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline
|
|
Kul tråd med mycket bilder!
Lite sugen på rejsing blir man allt....
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1922
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Tack, då slänger jag väl in en före och efterbild på
backspegelfixet. Sprayade dem röda för att snygga till lite.
[Ändrad 2013-8-28 av matfo]
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
br>
Inlägg: 4476
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline
Humör: Turbo!!!
|
|
Snajsigt! Det suger i racingtarmen när man sitter hemma och inte är med och kör. Hoppas på ändring till nästa säsong på den delen!
Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
980kg ... tungt för en 75ts. Min låg på 935kg med orginal TS maskin för några år sedan.
Rosengren låg ännu lägre med v6'a
syns på gelleråsen :-)
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1922
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen | 980kg ... tungt för en 75ts. Min låg på 935kg med orginal TS maskin för några år sedan.
Rosengren låg ännu lägre med v6'a
syns på gelleråsen :-)
| Har inte vägt den själv utan går på det Richard har skrivit. Den är ju rätt ordentligt lättad förutom att
det finns en del underredsmassa kvar på vissa ställen. Skulle vara intressant att se vad den faktiskt väger så man vet och kan planera ev
förbättringar på optimalt sätt.
Undrar om Claes har sina vågar kvar? Kanske ska kolla och be honom ta med till Gelleråsen så kan vi ha kontrollvägning av ekipagen där
Syns som sagt på Gelleråsen, anmälde mig idag
[Ändrad 2013-8-28 av matfo]
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1922
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Idag blev det lite dekaltrim i form av de nya nummerlapparna med grön ram som visar att bilen går i klass 3.
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: 147 GTA -03
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare italienska fordon: Mondial T, 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
Pages:
1
2 |
|