Pages:
1
2
3 |
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Heja på Crister !
Skruvandet är en stor del av nöjet och här inte minst med ett så speciellt bygge. Vi stöttar så gott vi kan - i din takt

|
|
elCrillo
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2010-10-28
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline
Humör: 155 är aldrig fel!
|
|

Tack grabbar! Det värmer verkligen! Lite av syftet med tråden är ju också att "piska" sej själv och få saker gjorda.
Pratade med en kille idag som skulle kunna hjälpa till att bocka buren så småningom!
Crister Borg
155 2.0 16v TS - 95, nu "q2"
|
|
Maffia Alfisti
ModeratorAP\'s Rondellentusiast
      br>
Registrerad: 2002-12-4
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
Humör: Busso-abstinens
|
|
Ska du inte droppa i en 3.0 eller 3.2 24v spis när du ändå håller på?
Shit va den lillbattingen skulle gå med en GTA V6a ....med 6-petad
156/147/166 låda och Q2 diff 
Jäkligt ballt projekt anyways 
Lite meck-motivation ->

[Ändrad 7-10-2013 av Maffia Alfisti]
Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- BMW 523i 3.0 Touring 2010 - Kravspec - [Sexa, bakhjuldrift, manuell, kombi]
"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  | Du har säkert rätt, Benny. Men det viktiga för mej är inte att köra en massa. Jag har inte kört nån bana förut så därför blir det klass C. För jag
antar att det är förarens kompetens som placerar bilen i rätt klass...? Sen spelar det väl ingen roll om jag åker Arna eller om jag kommer i en 8C...?
Så om bilen är godkänd för gatan med bur och försäkrad får jag väl åka c-klass om jag inte kan bättre, eller har jag fel...?
Jag tycker det är kul att skruva och det är mitt mål med detta projekt. Att ha kul och att få ihop nåt eget. Sen om det inte blir klart nästa år så
blir det klart året efter.
Och om datumen stämmer inför nästa banmötes säsong så kommer jag gärna och åker lugna halvtimmen med 156an! |
Jag kommer nog till skillnad från övriga att fortsätta ifrågasätta.
Du får välja att strunta i mig, eller inte och sedan göra som du vill ändå. (Så brukar jag göra :-)
Men alltid bra med olika åsikter kring det här med bilbyggen och racing.
-------------------------
Helt korrekt, det är förarens erfarenhet som avgör vilken klass man börjar i.
Är man nybörjare så är klass C lämpligt att utgå ifrån.
Bur är direkt olämpligt / farligt i en gatbil om man inte tänkt köra med hjälm hela tiden... Minsta sidopåkörning resulterar i skallskador.
Bockar du buren själv och inte använder korrekt stålkvalitet är det jobbet/kostnaden bortkastat om du tänkt sälja bilen eller tävla i framtiden.
Det blir INTE billigare bygga själv. Dom som säger annat har inte provat.
Det TAR flera år att komma ut från garaget.
Det ÄR kul att meka, men efter 3-4 år när bilen inte lämnat garaget och däcken man köpte från början blivit hårda och fälgarna omoderna...
tror du mig inte ? ta en sväng under byggen och projekt på denna siten, det dräller av halvfärdiga byggen. mestadels påbörjade projekt till
trackdaybilar. kolla datum på första inlägg och sedan sista datum.
DÄREMOT:
Det är kul att succesivt förbättra en bil varje höst/vinter. Som man kör under säsongen varje år. Då är det inga bekymmer hålla igång meklusten år
efter år.
Det är mycket roligare för oss andra att läsa om en bil som får komma ut och smaka bana och höra om förändringarna man gjort under vinter gjorde
nytta.
/b
|
|
elCrillo
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Håller med dej helt och fullt, Benny! Faktiskt. Tvekade innan jag la upp denna tråd just därför...
Det blir inte billigare. Man hinner tröttna 1000 gånger om. Det är roligare/vettigare att uppdatera lite varje vinter...
Men jag gör ett försök ändå! Det blir väl lite som att ta den på avbetalning, jag behöver inte fläska i med 10tusentals pengar på en gång... Sen vet
jag inte om jag vill ha en 75, GTV eller nåt "vanligt" heller...!
Angående buren så har jag köpt "rätt" rör förut genom jobbet och kompletterat en köpt huvudbåge med. Då blev det bara raka bitar då jag inte kunde
bocka dom själv.
Men prioriteten just nu är en motorgenomgång. Sen ska den i bilen och fungera. Seeeen tar vi resten...
Tack för filmerna, Daniel! Men jag har en 2.5 L som är "gratis". 165 hästarn är nog lättare att få igenom besiktningen också...
Crister Borg
|
|
josé
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline
Humör: Finner inte tid att meka
|
|
Heja Crille!!!
Har du kollat med sfro!!! Samt ringt besiktningens tekniska avdelning???
Original insprut/motorstyrning/avgasrening samt E85 med överflyttade/jämnbördiga bromsar skulle kunna bli ett första steg mot gat-registrering.
Om det inte strider mot någon regel som rör årsmodell...och att du inte kommer allt för långt ifrån vikt-effekt gränsen. Jag kan ha blandat ihop med
reglerna för amatör byggt fordon :)
Jag tror att det här kan bli ett riktigt trevligt bygge att följa
|
|
elCrillo
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Lusläst nyaste SFRO-boken...
Det blir original 2.5 L motorn från 155an ink katalysator o motorstyrning. Komplett framvagnsbrygga från 155an, då får jag widebodyns kvickare
styrning också. 916 GTV/Spider bromsar bak ink nav. De bromsarna är nån cm större, passar rakt av och ger 5 bult.
Nån som vet om 156 eller GTV/Spider nav/hjullager passar på 155 spindlarna fram...?
Crister Borg
|
|
freda155
AP\'s motorjounalist
      br>
Registrerad: 2002-6-27
Befinner sig: Åkers Styckebruk
Medlemmen är Offline
Humör: Nu kör vi! (snart)
|
|
Eller om GTV-spindlar passar på 155:ans armar? Eftersom 155:an bara har fyrbultat kan det indikera klenare navdimensioner. Men det är bara en
gissning. Fråga nån annan 
Effekt är verkligen inte allt. Bilen ska vara körbar, låta kul och vara ROLIG. Glöm inte att det är felhjulsdrift på bilen och från tiden då det här
med torque steer fortfarande var ett "omöjligt problem". Busig harmoni är trevligt.
Att köra med 2,5-spisen låter ultimat. Låter gött, varvar friskt och man kan hålla stumt på en kurvig landsväg utan att ständigt behöva bromsa.
Springer du på en skrotad GTA kan du väl alltid byta då.
Skit i alla gnällputtar som försöker tuta i dig att du kommer att misslyckas. Är du här för att få en poppis byggtråd eller ha lite kul i garaget? Om
bilen blir klar eller ej spelar ju ingen roll, alla familjefarsor mår bra av att få "vara sig själva för en stund". Bunkra rejält med folköl i
garaget!
Max Defrost / Fredrik Langendorf Remember the Soviet Union? They decided to quit after watching a DeltaForce marathon on Satellite TV. -
ChuckNorrisFacts.com 1988 Alfa Romeo 75 3,0 (avställd för länge nu, börjar suga i V6-tarmen 2017 Volvo V60 T3, 1969 Buick Skylark LS1, 1999
Lexus IS 200 Tidigare: 2005 Alfa Romeo GT 2,0 JTS, 1995 Alfa Romeo 164 TS Super, 1992 164 3,0 (endast puttad av och på en biltransport), 1996 155
2,0 16V Sport
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av freda155  |
Skit i alla gnällputtar som försöker tuta i dig att du kommer att misslyckas. Är du här för att få en poppis byggtråd eller ha lite kul i garaget? Om
bilen blir klar eller ej spelar ju ingen roll, alla familjefarsor mår bra av att få "vara sig själva för en stund". Bunkra rejält med folköl i
garaget! |
Eftersom jag är den enda i tråden som ifrågasatt så tycker jag du Fredrik skall sänka tonen och och låta bli att ge folk öknamn.
Det är inte att gnälla att komma med synpunkter. Det är därför det kallas diskussionsforum.
Ditt eget råd "Om bilen blir klar eller ej spelar ju ingen roll"
Det behöver inte kommenteras, det säger tillräckligt.
/B
|
|
GlasVimle
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2012-1-8
Befinner sig: Portugal
Medlemmen är Offline
Humör: Stillsamt
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  | Lusläst nyaste SFRO-boken...
Det blir original 2.5 L motorn från 155an ink katalysator o motorstyrning. Komplett framvagnsbrygga från 155an, då får jag widebodyns kvickare
styrning också. 916 GTV/Spider bromsar bak ink nav. De bromsarna är nån cm större, passar rakt av och ger 5 bult.
Nån som vet om 156 eller GTV/Spider nav/hjullager passar på 155 spindlarna fram...? |
Måste du inte byta spindlarna fram också för ombyggt fordon?
GTV spindlar och fjäderben från V6 modellen måste väl passa kan man tycka, de har väl dessutom 305 mm bromsskivor.
Roger Forsberg
Portugal, Ourique
Alfa Romeo Giulietta 1.6 Jtdm TCT Sport -19 Såld
Westfalia Columbus 641E -19 Såld
Frankia 840 GD -18 Såld
Alfa 33 16V -86 busbil Såld
GTV 916 3.0 24V -97 Såld
Giulia GTj 1600 -75 Såld
146 1.8 TS -00 Såld
MiTo 1.4 TB -11 Såld
GTV 916 2.0 TS -96 Såld
33 -87 Såld
CAR: 6788
|
|
elCrillo
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Spindlarna åker med från 155an i "sämsta" fall. Det är större skivor och kraftigare spindlar på v6 modellen. GTVn har ju ännu större skivor så det
låter ju bra!
Crister Borg
|
|
ti
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2006-4-11
Befinner sig: Gbg
Medlemmen är Offline
|
|
Slappna av Benny !
Peter Alfredsson
Alfasud ti, Alfetta 1.8, 155 TS 2.0
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
Inte din sak att avgöra, Peter, vad jag tycker är ok att bli kallad.
Fredrik häver ur sig oförskämdheter slentrianmässigt. Han är nog fullvuxen nog att svara på egen hand.
/B
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Här blev det hett? såååå anyhooooooow, trevlig projekt Crille och kötta vidare med det!
Jag får låta det vara osagt vad jag tycker om den yttre estetiken hos 146orna
Vi vet alla hur du slet med 155GTAr projektet så klart vi hoppas att detta ros i hamn. Och som Fredrik säger - Nog kan man må bra av att "vara sig
själv för en stund". Folköl åt folket - Revolución Carnal!

[Edited on 2013-10-8 by FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
erlkoenig
Alfista
   br>
Registrerad: 2010-10-15
Befinner sig: Costa del no rost :-)
Medlemmen är Offline
Humör: Nytvättad!!
|
|
Alltid kul att läsa om dina projekt Crille! Om alla bara gjorde det sansade/"intelligenta" hela tiden, hur långt hade världen kommit?
Reine Johansson
Alfa 156 1.8 TS
Tid. Alfetta GT -76 "renoveringsobjekt"
|
|
Pages:
1
2
3 |