AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Täta fördelarhålet 3.0 V6
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 465
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2013-10-24 kl 12:15
Täta fördelarhålet 3.0 V6


Jag har en 75 3.0 motor, som jag skall köra Wasted Spark på.

Är det någon här som vet om man kan bygga om och använda sig av "pluggen" som sitter på 164 12V motorer för att täta gamla fördelaruttaget ?
AH Motorsports säljer en liknande, men med lager, för dyra pengar.

På 164 motorn så sitter det väl inte en sådan topp med ett spår i som fördelaren skall ned i - på toppen av oljepumpen, men ett drev med en mutter på toppen ? Jag misstänker att skall jag kunna använda 164 pluggen så måste jag också hålla original oljepump på plats. Kunde jag ha tagit delar från 164 pumpen för att slippa köpa en sådan plugg med lager från AH Motorsports ?

Någon som utfört samma operation ?




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2186
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2013-10-24 kl 18:41


Jag har gjort den operationen.

164 pumpen passar inte, eller det gör den rent tekniskt men pickupen sitter längre ner i tråget på en 164:a. Så kör du med 164:ans pump måste oljepickupen byggas om (höjas).

Då tänker du att du byter axeln från 164:an och stoppar in i den som sitter till 75:an, men det går inte heller för axeln på 164:ans oljepump är tillräckligt mycket kortare för att det inte ska fungera (cirka 5mm).

Enklast är tveklöst att ha något "fördelarliknande" som håller drevet på plats på splineen. Då behöver man inte ha isär oljepumpen.

Men ... om du inte drar dig för lite jobb. Plocka isär pumpen, ta ur axeln och borra ett hål i axeln och gänga. Lagom distans, och en stor bricka sedan i med en skruv. Lessons lerned ska dreven sitta så långt ner det går (sitter en lagring precis under). Så ska man max 1mm glapp till brickan från drevet så det finns spelmån för termisk utvidgning av blocket men men inte mycket mer för då hamnar drevet fel mot det andra drevet. Hyggligt känsligt visade det sig.

Täcklocken från 164:an fungerar fint, bara att täta hålet i mitten.

I ett svagt ögonblick tänkte jag mig att man slaktade förmedlaren från rotor/lock och hade kamsynk i fördelarbotten.

Var det svaret du sökte, eller något oklart?




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 465
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2013-10-24 kl 19:08


Tack, det var precis svaret jag var ute efter!!

Jag har också tänkt på kam-synk där, istället för fördelare. Jag byggde om en fördelare på min gamla Junior Zagato och hade ett 36-1 tandhjul när jag konverterade den till Mega Jolt.

Tack igen för utförligt svar!




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 465
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2013-10-24 kl 19:14


Jag kommer förresten säkert tillbaka med uppföljning och frågor senare. ;-)

Kunde man förresten inte bara ansluta med en slang från toppen av locket till plenum? En slags extra vevhusventilation? Det är väl det det är på. 164'an.




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2186
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2013-10-24 kl 21:19


Quote: Ursprugligen inlagt av Patriq Backlund  
Jag kommer förresten säkert tillbaka med uppföljning och frågor senare. ;-)

Kunde man förresten inte bara ansluta med en slang från toppen av locket till plenum? En slags extra vevhusventilation? Det är väl det det är på. 164'an.


Borde fungera. På 164:an sitter en avskiljare som ska skicka ner oljan i botten. Två stora anslutningar en liten. Kanske finns någon annan vevhusventilation man kan använda sig av. Borde gå att trycka ner slangen från vakuum på fördelaren där om man bara vill "plugga" hålet.




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 465
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-6-9 kl 18:23


Tar upp den här igen. Har inte gjort operationen ännu. Men skal snart göra det. Men - missförstod jag? Om jag tar tätlocket från 164’an, håller det på plats det som fördelaren nu håller på plats i 75 motorn...?
Det är väl nåt drev där i botten som fördelaren låser fast? Eller sitter den bara nede i en slits som håller sig på plats utan fördelaren?

Fördelaren kan ju förstås bara bli sittande - men slipper helst att ha den där. :-)




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 75.9% - SQL: 24.1%]