Pages:
1
2
3
..
24 |
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Andreas premium-Alfa 166 3.0 V6
Idag har vi varit i Ö-vik och räddat en Alfa från förgängelsen.
Fortsättning följer ................
[Ändrad 2013-11-17 av NZORIKKO]
[Ändrad 2016-5-23 av NZORIKKO]
[Ändrad 2016-6-4 av NZORIKKO]
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
palle
Alfista
br>
Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline
Humör: Tävlingsbil 201X
|
|
Aha........ din eller "Fiat killen som jag glömt namnet på"
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7389
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Ballt!
Det var den som inte startade va?
Gick den att rulla igång? Tänder den över huvud taget? Är maxisäkringarna för Inj och Ign hela? Blev tändstiften blöta? Luktar det soppa när man
tuggar på startern, går startern ens?
Berätta berätta!
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
oforssen
Junior Alfista
br>
Inlägg: 16
Registrerad: 2011-9-25
Befinner sig: Örnsköldsvik
Medlemmen är Offline
|
|
Kul! Jag va och tittade på den före dej men backade ur. Snyft. Har inte tid o plats att laga en massa rost. Hade trösklarna varit besiktningsbara så ,
säljaren sa att d va svetsade o ordentligt fixade !! Spänande o läsa vad som händer .
Ola Forssén
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Vi lyckades inte starta den.
Det var igentligen alla no-no på den bilen. Men rikard, jag och Andreas enades över burger-king att gå in gemensamt med tid och pengar och försöka
rädda den.
Sedan skambjöd vi ytterligare på säljarens absolut lägsta pris...
Startmorton har inte ett liv. Code lampan lyser så vi börjar med att försöka få den att slocka och gå vidare därifrån.
Schysst inredning, tröskeln är lagad lite halvfult men godkänd av SBP . Det enda som behöver fixas är imobilizern eller vad det nu är som bråkar. I
övrigt är den ok.
Visar det sig vara fullständigt döttkött så få vi sälja delarna, behövs inte så mycket för att få igen pengarna i vi lagt ut .
Bromsoken är ju trevligt stora, eller vad tycker du palle :-)
/b
|
|
palle
Alfista
br>
Inlägg: 459
Registrerad: 2003-7-11
Befinner sig: Umeå ( Obbola )
Medlemmen är Offline
Humör: Tävlingsbil 201X
|
|
Vad är det för ok?
JAG tycker ni skall sälja den i delar.......... pax för oken
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
4 kolvs, förmodligen samma jag sätter på race75an. 330 mm skivor. Näe vi skall nog skaka liv i bilen.
|
|
Bjurman
Ap's bålgeting
br>
Inlägg: 137
Registrerad: 2003-3-31
Befinner sig: Gävle
Medlemmen är Offline
Humör: Laddning
|
|
transpondern kan hänga sig på dessa bilar...
när jag bytte kamrem på min satt nyckeln i för länge så hände det...
tror att jag drog isär kontakten för transpondern vid tändningslåset (ljusblå ?) och satt tillbaka ingen så funkade det...
om jag minns rätt var väl en 8 år sen..
Hans Bjurman G Ä V L E
Sprint 1,7 supercharger -62
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Haha, bra tips, vi skall göra lite initiala felsökningar idag, utomhus hos Andreas. Hjälper inte det så drar vi hem den till mitt varmgarage och
grottar ner oss.
|
|
jol
AP\'s mekblad
br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Läs felkoderna och som Rikard sa över tele, testa immobilizer-antennen.
Jag var nere i källaren och tvättade bil/målade vinterhjul så jag hade kass täckning.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=30238
|
|
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
br>
Inlägg: 4476
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline
Humör: Turbo!!!
|
|
310mm skivor, men ändå
Motorn kan jag ta hand om till räserbilen.
Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Andreas och jag gjorde en timmes felsökning idag utomhus, burr..
Vi kopplade loss transponder/imobilizer lådan (lilla gröna) när den är urkopplad så lyser inte CODE alls, rimligt.
Inkopplad igen lyser CODE. Så någon nollning funkade inte. alla kontakter såg bra ut.
Antennen kopplade vi också loss och mätte resistansen på, den låg på 4 ohm så den är förmodligen ok, verkar bara vara en tråd inuti en plastring.
skall provas tilsammans med Imoblizer på rikards 166.
Sedan upptäckte vi en 125A säkring vid batteriet inuti en plastförpackning som var trasig. Det är nog felet med startmotorn... Skall byta den och
prova köra runt på starten.
/B
|
|
jol
AP\'s mekblad
br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Rikard eller säljaren trodde att de malt sönder startmotorn på verkstad när de försökte få igång den, det vore ju skönt om det istället var säkringen.
Men kan ju vara båda.
Din felkodsläsning funkade på min 166 Benny, som jag minns det iallafall.
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Blir fortsättning först imorgon. för kallt och mörkt nu... :-[
Läste igenom PDF'erna, guld värda.
Jo, grundfelet är förmodligen något med imobilizern. Sedan har verkstaden inte uppmärksammat det och kört startmotorn tills den slutade funka.
Konstigt nog hade dom inte sagt något om det till ägaren, enligt verkstaden hade den aldrig funkat efter dom bytt ett p-stag...
Initiallt fick vi höra en föregående ägare som kört den tom på olja och därför hade den blivit renoverad. Det visade sig istället varit ett
kamremshaveri. Vilket ju är bättre. detta gjordes för ca 3 år sedan.
Köra motorn torr på olja ger ju mera omfattande skador än sådant som går åtgärda med lagerbyten och vevaxelslipning.
Tex är ju kamaxalarna utan lager, undrar hur lagerytorna och tryckare skulle sett ut där...
Jag har stuvat ihop gamla köksinredningen i mot en vägg i garaget så det går att rulla 166:an i värmen där istället. Blir inga långa mekpass utomhus
för mig.
|
|
jol
AP\'s mekblad
br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Kan ju vara lämnat nyckeln i låset medan verkstan böt styrled... vet inte varför man inte ska kunna göra det dock.
Så du flyttar in i garaget med kök och allt tills bilen rullar? Ihärdigt!
|
|
Pages:
1
2
3
..
24 |