Pages:
1
2
3
..
22 |
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3111
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Hundrafemtifemman Umeåmaffian
Den här helgen gjorde vi en 40 milatur i syfte att bevara ännu en Alfa, denna gång en 155 1,8.
Det blev trailer även denna helg.
Första enkla felsökningen gav inte något men vi tar snart nya tag.
[Ändrad 2013-11-20 av NZORIKKO]
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
jol
AP\'s mekblad
br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Ni alltså :)
Vad hade den för fel/fix?
Momo equipped!
|
|
Finnland
Pungsvettig
br>
Inlägg: 1942
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Grattis. Jag felsökte en stendöd 155 2.0 8v en gång och där var felet at ECU:n brunnit. Hoppas att denna har ett lite enklare fel. :)
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3111
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Hellre tre Alfor i garaget än en på skroten.
Vi provar oss fram men än så länge har vi inte fått den att gå ordentligt. Den startar och går ett tag på tomgång men sedan när man nuddar gasen dör
den. Den har heller ingen ork på tomgången.
Fälgarna ser ut som Momo men heter något annat, dubbfria M+S däck fram och vanliga sommardäck bak - kan bli en spännande kombination.
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
jol
AP\'s mekblad
br>
Inlägg: 6973
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Bra kombo på däcken, ms är ju lite klistrigare på sommaren
Sätter en giffel på tjuvluft, när man gasar på och släpper in mer luft (som inte lmm registrerar) blir det för snål blandning och den dör.
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2982
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Du avbokade ju felsökningen på Rikards 166a så vi hade inget annat val än köpa ny bil till honom :-)
Besiktad tom 2014-06. så det är bara fixa felet och köra.
Den startat snällt på en gång och tomgången är stabil. Men så fort man rör gasen så dör den.
LMM och TPS är kontrollerade. Tjuvluft är väl möjligt, men då brukar väl tomgången påverkas också. Men vi skall kolla det.
Jag har ju en fungerande 155 2.0 så det är smidigt att prova med delarna från den.
enda skillnaden jag hittat i skillnad i motor mellan 1.8 och 2.0 verkar var vevslaget.
80mm i 1.8,
90mm i 2.0
Kolvar och lager är samma.
Den mindre motorn bränslebehov bör väl vara kompenserad på något sätt, vet dock inte vad ännu.
mindre spridare ?
ECU ?
LMM ?
Hittade en annan intressant detalj, TPS'en är potensiometer variant, inte on/off brytare som på tidigare TS motorer.
/B
|
|
Finnland
Pungsvettig
br>
Inlägg: 1942
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen |
Du avbokade ju felsökningen på Rikards 166a så vi hade inget annat val än köpa ny bil till honom :-)
Besiktad tom 2014-06. så det är bara fixa felet och köra.
Den startat snällt på en gång och tomgången är stabil. Men så fort man rör gasen så dör den.
LMM och TPS är kontrollerade. Tjuvluft är väl möjligt, men då brukar väl tomgången påverkas också. Men vi skall kolla det.
Jag har ju en fungerande 155 2.0 så det är smidigt att prova med delarna från den.
enda skillnaden jag hittat i skillnad i motor mellan 1.8 och 2.0 verkar var vevslaget.
80mm i 1.8,
90mm i 2.0
Kolvar och lager är samma.
Den mindre motorn bränslebehov bör väl vara kompenserad på något sätt, vet dock inte vad ännu.
mindre spridare ?
ECU ?
LMM ?
Hittade en annan intressant detalj, TPS'en är potensiometer variant, inte on/off brytare som på tidigare TS motorer.
/B
|
Det kan jag svara på. ECU:n för 1.8 och 2.0 är den samma men det finns två mappar. Det finns en kontakt som kallas S30 i elschemat vilket beroende på
om det finns nån bryggning jordar en pinne eller inte åt ECU:n. Är den jordad så kör den på 1.8 mappen och är den öppen så kör den på 2.0 mappen. På
bilen jag felsökte så bytte vi till en 1.8 ecu oc den funkade prima. Samma delnummer på boxen också.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8064
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
För en som kört fast på förgasarbilar är det himla spännande läsning på ett vis. En vacker dag kanske man fattar nåt haha.
Måste ju vara helball att kunna få rätt pris på kärrorna som ju kostar skjortan oftast för en novis att få fixade
och sen fundera fram felet som ju ofta inte kostar nåt - med lite tur.
Hade ju själv en 155 1,8 som aldrig gick som folk trots lågmilare. Men en granne i byn som har lite mellan öronen och en computer hittade ju snart att
tempgivarna var fel på ett eller annat sätt. Gick som en klocka efter byte. Men då var det inte intressant längre så han krängde den direkt.
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2982
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg | För en som kört fast på förgasarbilar är det himla spännande läsning på ett vis. En vacker dag kanske man fattar nåt haha.
Måste ju vara helball att kunna få rätt pris på kärrorna som ju kostar skjortan oftast för en novis att få fixade
och sen fundera fram felet som ju ofta inte kostar nåt - med lite tur.
Hade ju själv en 155 1,8 som aldrig gick som folk trots lågmilare. Men en granne i byn som har lite mellan öronen och en computer hittade ju snart att
tempgivarna var fel på ett eller annat sätt. Gick som en klocka efter byte. Men då var det inte intressant längre så han krängde den direkt.
|
bilen är ju 20 år gammal, så har inte rosten tagit karossen så har elen ofta klarat sig bra. alfornas elsystem blev betydligt bättre kring -90 då
gummitätade kontakter började användas.
sedan gäller det hitta "rätt" bilar, utan mycker rost, och gärna lite skönhetsfel som skrämmer iväg vanligt folk. och då ev rätt typ av elfel...
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2982
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
jag mätte en tps på ett spjällhus från en 164 ts -94 (serie 2) jag hade liggande. den var också potensiometer variant, 900-2600 ohm.
intressant att dom gjort den förändringen. vi måste kolla vilken motronic variant som sitter i bilen.
är en fördel vid ms konvertering då tps'en funkar rakt av.
|
|
Finnland
Pungsvettig
br>
Inlägg: 1942
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen | jag mätte en tps på ett spjällhus från en 164 ts -94 (serie 2) jag hade liggande. den var också potensiometer variant, 900-2600 ohm.
intressant att dom gjort den förändringen. vi måste kolla vilken motronic variant som sitter i bilen.
är en fördel vid ms konvertering då tps'en funkar rakt av. |
Motronic M1.7 är det i 155 1.8/2.0 iaf. 164 super ska ha samma.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
blompa
Alfa-freak
br>
Inlägg: 770
Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Jag funderar på att lägga in veto mot bilinköp nästa helg.
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2982
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland | Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen | jag mätte en tps på ett spjällhus från en 164 ts -94 (serie 2) jag hade liggande. den var också potensiometer variant, 900-2600 ohm.
intressant att dom gjort den förändringen. vi måste kolla vilken motronic variant som sitter i bilen.
är en fördel vid ms konvertering då tps'en funkar rakt av. |
Motronic M1.7 är det i 155 1.8/2.0 iaf. 164 super ska ha samma. |
jo, det är nog samma i både 155 och 164 TS från och med dom övergick till fördelarlösa TS motorn. (serie 2)
Serie 1 TS motorn i 75/164 har ju brytarfunktion i TPS'en och Motronic versionen torde vara äldre. Den kör ju med fördelare också.
serie 2 motorn styr tändningen med coilpacks och jag bör vara wasted-spark då det inte finns kamsynk sensor.
/b
|
|
Finnland
Pungsvettig
br>
Inlägg: 1942
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen | Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland | Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen | jag mätte en tps på ett spjällhus från en 164 ts -94 (serie 2) jag hade liggande. den var också potensiometer variant, 900-2600 ohm.
intressant att dom gjort den förändringen. vi måste kolla vilken motronic variant som sitter i bilen.
är en fördel vid ms konvertering då tps'en funkar rakt av. |
Motronic M1.7 är det i 155 1.8/2.0 iaf. 164 super ska ha samma. |
jo, det är nog samma i både 155 och 164 TS från och med dom övergick till fördelarlösa TS motorn. (serie 2)
Serie 1 TS motorn i 75/164 har ju brytarfunktion i TPS'en och Motronic versionen torde vara äldre. Den kör ju med fördelare också.
serie 2 motorn styr tändningen med coilpacks och jag bör vara wasted-spark då det inte finns kamsynk sensor.
/b
|
Snabbt googlande så ger att, föga överraskande, så har tidiga 164 TS och 75 ts samma motronic 4.1. Brytaren i TPS:en är väl till för att känna av
tomgångsläget bara.
Den tidiga använder väl förelaren som "kamsensor"?
En snabb titt i schemat för 155 ts ger att det är 4 olika utgångar för att driva ett "stiftpar" åt gången vilket borde betyda att det inte är wasted
spark? Batch fire på insprutarna dock, 2 åt gången.
edit:
Ursäkta, jag är lite dum i huvudet. Stift 2 och 3 tänder samtidigt och 1 och 4 tänder samtidigt så wasted spark it is.
[Ändrad 18-11-2013 av Finnland]
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Magnus K
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1568
Registrerad: 2005-9-1
Befinner sig: Vikingstad
Medlemmen är Offline
Humör: Vinterdepp...
|
|
Bensinpump / bränsletryck? Min GTV uppförde sig så när huvudpumpen la av...
Ni gör en himla massa spännande bilaffärer iaf. :)
Mvh
Mangan
Magnus Karlsson
Alfetta GTV -78
|
|
Pages:
1
2
3
..
22 |