AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  3    5    7  ..  20
Författare: Ämne: En VW-nörd och en Fordfantast fixar en Sprint -87
Michos Miche
Junior Alfista
**

Registrerad: 2013-12-21
Befinner sig: Hedemora
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-2-4 kl 21:47

DSC02374_zps1804313b.jpg - 112kB

Begagnade alfadelar säljes! :D Bland annat har vi ett motorfäste, ekonomiplåt till golvet, fjäderbenslagring och en bromsskiva av yppersta kvalitet!

Angående mitt förhållande till Italien så sträcker det sig längre än bara Vespor. 80% av all musik jag lyssnar på är Italo Disco :)
Lackera Vespan? Näe, verkar onödigt. Hoppar det den här gången och nöjer mig med klarlack och diverse motiv (som absolut inte är airbrush, sådant hör hemma på karuseller) :)

---------

Eftersom jag inte klarar av att lägga ut bilder på fusklagningar så blir det inga. Men jag kan meddela är vänster sida nu skulle gå igenom en besiktning utan problem. Bara några timmar på höger sida, insidan av bakplåten och vindruteramen. Sen är bilen färdiglagad från rost :)
Då är det bara totalt sönderspacklade karosspaneler med passform fiskmås att ta sig an.... Mmmmm!

[Ändrad 2014-2-4 av Michos Miche]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2014-2-5 kl 07:31

sudens bromsskivor brukar ha hög materialkvalitet och kan med fördel svarvas - om det finns material nog - fjäderbenslagringarna däremot känner jag kan bli svårsålda :dunce:

Michos Miche
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-2-6 kl 23:53

Skivan var bara två millimeter under lägsta tillåtna tolerans :D Och på andra sidan var det givetvis en frisk skiva.

DSC02377_zps9afe803a.jpg - 69kB

Fortfarande bara domkraft och lösa hjul fram, men bak är det sänkt. Lite väl hög ändå :/

DSC02379_zps8c40a1e5.jpg - 77kB

Det röda liket har kommit in i värmen. Vi har mer eller mindre bestämt oss för att plocka alla godbitar till den svarta. Vi kommer inte orka eller ha tid att bygga bil av den när den svara är klar.
Imorgon ska vi försöka på en provkörning innan demontering.

DSC02380_zpsfc3ddf37.jpg - 105kB

Italiano! :)
George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2014-2-7 kl 08:25

Suden har samma spline och diameter på kopplingen som sena VW typ 1 har jag för mig, har ni kollat det? Därmot har nog baggen en tjockare lamell?

David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
Micke G
AP\'s boxersamlare

Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: bu

[*] Inlagd 2014-2-7 kl 08:36

Är nog ett bra beslut att skrota den röda, är nog inte ekonomiskt försvarbart att lägga en massa timmar på att byta hela frontpartiet.

Ett tips plocka fjäderben och växellåda från den. Den har endast gått 10000 mil.

När ni tröttnat på den relativt ganska trötta och kraftlösa 1,5:an, så kan ni komma förbi Heby och hämta en riktigt frisk och vridstark original 1,7:a för ett vrakpris, på grund av att jag har städmani för tillfället.

Jag har även fina grövre 1,7 IE grenrör utan avgasreningstjafset (dom långa cigarettliknande rören)

Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Volvo Valp pickup 1962
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
Michos Miche
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-2-9 kl 22:57

DSC02392_zps87724361.jpg - 65kB

Vad är den där svarta saken i en påse med kablar till för?

DSC02396_zpsbbdab964.jpg - 115kB

DSC02397_zps8e8df9a9.jpg - 89kB

Drivlinan ur. Tyvärr kom det typ en liter vatten innan oljan rann ur vid dränering. Kan den ha frusit eller något sådant?
Jag har aldrig hållit på med vattenskadade bilar förut, så jag vet inte :cool:

Micke: Den motorn kanske kan vara något. Det får Lundin bestämma :)
Micke G
AP\'s boxersamlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-2-10 kl 08:32

Tror kablarna i påsen har med halvljusautomatiken att göra, men jag kan ha fel.

Motorn har inte blivit varmkörd sedan 1993. Jag startade den visserligen 1999 efter att jag köpt bilen. Men eftersom att det var en 1,5:a så brydde jag mig inte så mycket om maskinen. Den skulle ändå ha kasserats om jag renoverat bilen.
Tror inte den frysit, den har bara stått utomhus ett kort tag och jag har för mig att jag kollade glykolen strax efter jag köpte bilen. Det är troligvis kondensvatten som runnit ned i tråget.

1,5:an är tråkigast av alla boxermaskiner. Den har varken vridet som 1,7:an har eller varvvilligheten som 1,3:an har. Den är bara slätstruken och halvtrött.

Själv skulle jag absolut satsa på en 1,7:a speciellt nu när ni styvat upp chassit och fixat till bilen i övrigt. Sprinten har en grym väghållning och det är svårt att övermotorisera den.

Michael Gunnarsson
Volvo Valp pickup 1962
Vitara V6 dragbil
JanneHagnell
Alfista

Registrerad: 2013-9-22
Befinner sig: Alingsås
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-2-10 kl 10:23

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Är nog ett bra beslut att skrota den röda, är nog inte ekonomiskt försvarbart att lägga en massa timmar på att byta hela frontpartiet.

Ett tips plocka fjäderben och växellåda från den. Den har endast gått 10000 mil.

När ni tröttnat på den relativt ganska trötta och kraftlösa 1,5:an, så kan ni komma förbi Heby och hämta en riktigt frisk och vridstark original 1,7:a för ett vrakpris, på grund av att jag har städmani för tillfället.

Jag har även fina grövre 1,7 IE grenrör utan avgasreningstjafset (dom långa cigarettliknande rören)

Passar grenrören även 1,3? Kunde jag vara intresserad av...

Janne Hagnell
Alingsås

"Sudda, Sudda, Sudda bort din sura min!"

Busan - Alfasud TI 1978
Micke G
AP\'s boxersamlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-2-10 kl 10:32

Nej, 1,3 har en annan konstruktion, men jag kan eventuellt ha ett sådant grenrör på lager.

Michael Gunnarsson
Volvo Valp pickup 1962
Vitara V6 dragbil
Finnland
Pungsvettig

Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline

Humör: 8|

[*] Inlagd 2014-2-10 kl 11:12

Tror kablarna i påsen har med halvljusautomatiken att göra, men jag kan ha fel.

Motorn har inte blivit varmkörd sedan 1993. Jag startade den visserligen 1999 efter att jag köpt bilen. Men eftersom att det var en 1,5:a så brydde jag mig inte så mycket om maskinen. Den skulle ändå ha kasserats om jag renoverat bilen.
Tror inte den frysit, den har bara stått utomhus ett kort tag och jag har för mig att jag kollade glykolen strax efter jag köpte bilen. Det är troligvis kondensvatten som runnit ned i tråget.

1,5:an är tråkigast av alla boxermaskiner. Den har varken vridet som 1,7:an har eller varvvilligheten som 1,3:an har. Den är bara slätstruken och halvtrött.

Själv skulle jag absolut satsa på en 1,7:a speciellt nu när ni styvat upp chassit och fixat till bilen i övrigt. Sprinten har en grym väghållning och det är svårt att övermotorisera den.

Är det nån som besyckat om en 1.5:a och försökt att få en att gå som den ska? Hela avgasreningen gör ju att dom går lite skumt menar jag.

Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
JanneHagnell
Alfista

Registrerad: 2013-9-22
Befinner sig: Alingsås
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-2-10 kl 11:23

Nej, 1,3 har en annan konstruktion, men jag kan eventuellt ha ett sådant grenrör på lager.

:kiss:

Janne Hagnell
Alingsås

"Sudda, Sudda, Sudda bort din sura min!"

Busan - Alfasud TI 1978
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2014-2-10 kl 14:32

Min 33TI med 1,7 hade samma påse med nåt el i !
1,5-maskinen med enkelförgasare är heltrött men inte den med dubbelförgasare. 105-hästarn går skitbra även på motorväg att elda på med.
Jag börjar bli fundersam på 1,3 som jag har - med längre slag som en 1,5 eller Micke?
Kan bli slagsmål om 1,7:an :P

matsud
AlfaRäv

Registrerad: 2003-10-1
Befinner sig: Höje,Kristinehamn
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-2-10 kl 20:51

Bestyckade om min 105hk 1,5:a.Bytte till större luftmunstycken bara.Den gick som spjutet.Dock ngt strul med tändningen,men det ordnade upp sig ganska ok när jag ställde tändningen efter markeringen på 4000giri.
Satt det bara 95hk dubbelfugge i sudsprintarna?? Min 84 hade bara 95hk med dubbelförg.

Sen övergår det mitt förstånd hur ni kan satsa på den mögna svarta sprinten när det finns en som är bra i plåten.Byta en front tar väl inte många timmar????

Mats Nilsson Mob 073 8231744
Några av mina bilar,broschyrer och handbok för motorinställ Alfa 33 105HK: http://www.alfapower.nu/gallery.php?g2_itemId=153661
Finnland
Pungsvettig

Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline

Humör: 8|

[*] Inlagd 2014-2-10 kl 21:12

Quote: Ursprugligen inlagt av matsud  
Bestyckade om min 105hk 1,5:a.Bytte till större luftmunstycken bara.Den gick som spjutet.Dock ngt strul med tändningen,men det ordnade upp sig ganska ok när jag ställde tändningen efter markeringen på 4000giri.
Satt det bara 95hk dubbelfugge i sudsprintarna?? Min 84 hade bara 95hk med dubbelförg.

Sen övergår det mitt förstånd hur ni kan satsa på den mögna svarta sprinten när det finns en som är bra i plåten.Byta en front tar väl inte många timmar????

Nope, åtm 33 QO och dom tidiga 4x4 hade 95 hästaren.

Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Michos Miche
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-2-18 kl 21:38

DSC02416_zpsd0c0bc67.jpg - 72kB

Den här bilen är bara så slut. Bara äckliga dåliga lagningar överallt. Men nu är det bara det här kvar och vindruteramen. Den som har "bytt" den här tröskeln innan borde förbjudas för all framtid att ens få röra en bil. Så extremt dåligt gjort att det inte går att beskriva. En fin blandning av usel passform, obehandlad dålig plåt, kitt, spackel, underredsmassa, hålrumsvax, smuts, gravrost, ytrost, äckligfärg, usla svetsar och allt som är ont.

Nu ska bara skiten ihop och fungera. Sen aldrig mer Alfa :D
 Pages:  1  ..  3    5    7  ..  20

Upp till toppen