AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Importera 166
wayhide
Junior Alfista
**

Registrerad: 2013-11-20
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-12-22 kl 00:42
Importera 166

Hej

Efter mycket letade samt någon provkörning här och där så
funderar starkt att åka till Tyskland kanske Italien och hämta upp en 166:a då utbudet är dåligt sverige samt höga priser.(kollat på flera bil sajter med väldigt bra priser osv)

Någon som vill dela med sig sin erfarenhet av att importera en bil.

Känner till någon seriös och ärlig bilhandlare i Tyskland ?

Vet att det kostar runt 3000 kr att få en bil starklar i sverige med registrering samt besiktning osv.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,

Wahid
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad

Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-12-22 kl 01:19

Räkna 10 000 för flyg ner, nån övernattning, hyrbil, alla papper o försäkringar, båtar och bränsle upp, reg i sverige.

Min story:
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=70651&sid=91...

Jag har varit med från Tyskland också, ännu enklare.
Kolla med försäkringsbolaget om du får tillgodoräkna den tillfälliga försäkringen till en senare svensk försäkring när bilen är svensk, spartips.

Mitt import-info dokument

Quote:

Zulassungsstelle Registreringsställe för exportregistrering/skyltar

Stockende Verkehr Trafikstockning

Bra läsning och kul att kolla andras historier längst ner
http://www.allroadmc.com/import.htm

Sanslöst stort ställe för gamla hyrbilar
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=131183
http://www.autohus.de

Registreringsprocess
http://www.konsumenteuropa.se/Bil-och-bat/Kopa-begagnad-bil-...
Zulassungsbescheinigung teil 1 och 2 Registreringsbevis i två delar som vårat nya

Fahrzeugsbrief Ett Fahrzeugbrief är ett ägarbevis som i regel utfärdas av biltillverkaren. Förutom bilens tekniska data innehåller det uppgifter om ägaren. Ett Fahrzeugbrief utfärdas i princip bara en gång och följer sedan fordonet under hela dess livslängd.

Fahrzeugschein en handling som utfärdas av den myndighet som har hand om bilregistreringen. Även denna handling innehåller bilens tekniska data. Därutöver innehåller handlingen bilens registreringsnummer samt uppgifter om dess regelbundna kontrollbesiktning.

Vid ny- och omregistreringar från och med 1 oktober 2005 utfärdas Zulassungsbescheinigung Teil I som ersätter Fahrzeugschein och Zulassungsbescheinigung Teil II istället för Fahrzeugbrief.

http://www.konsumenteuropa.se/sv/Bil-och-bat/Kopa-begagnad-b...
Följande dokument ska du få av säljaren när du köper en bil. Se till att du får med dig alla dokument.

* Fahrzeugschein respektive Zulassungsbescheinigung Teil I (registreringsbevis del 1)
* Fahrzeugbrief respektive Zulassungsbescheinigung Teil II (registreringsbevis del 2)
* Inspektions-Scheckheft (servicebok)
* Bedienungsanleitung (instruktionsbok)
* Bericht der letzten Hauptuntersuchung (TÜV-Bericht) (besiktningsprotokoll)
* ASU-Bescheinigung (avgasundersökningsprotokoll)

Du bör kontrollera uppgifterna i serviceboken och TÜV-Bericht om bilens mätarställning med den aktuella mätarställningen.
För att kunna registrera en begagnad bil i Sverige behöver du registreringsbeviset i original eller ett CoC-intyg.

Skyltprocess
"Efter att affären var avklarad åkte jag tillsammans med säljaren till Zulassungsstelle. Här köpte vi röda skyltar och försäkring. Försäkringsköpandet är en del av skyltproceduren (som innebär många strapatser mellan de olika luckorna/diskarna). Det gick till nåt i den här stilen:

1. In i "skyltfabriken" och betala skyltarna. Fick med kvitto. Detta kostade €100. (Priser varierar från ort till ort).

2. Över gatan, in på självaste Zulassungsstelle. Vänta på min tur med en nummerlapp i handen. Fram till en kvinna (egentligen en ung tjej, men hon hade så byråkrattyskt utseende och utstrålande att hon liknade en tant :P). Hon ville se pass, Brief och kvitto från skyltfabriken. Hon hajjade till när hon såg att besiktningsperioden löpte ut innan skyltarnas giltighetsdatum skulle ta slut. Eftersom bilen var nybesiktigad (30 minuter innan) så var det bara att visa upp kontrollbesiktningsprotokollet. Därefter inga problem. Nu behöll hon mitt pass och Briefet medan jag knallade över golvet och ställde mig i nästa kö. När det blev min tur fick jag visa upp ett papper jag fått från nyss besökta damen, sen betalade jag € 33,30 för försäkring (trafikförsäkring gällande i Europa) och för exportproceduren/avregistreringen. Sedan tillbaka med kvittot till damen igen. Nu blev jag tilldelad ett exportreg-nummer och fick ett grönt häfte med texten "Internationaler Zulassungsschein". Häri fanns information om bilen och försäkringsbolagets adress, slutdatum för försäkring osv.

3. Tillbaka till skyltfabriken. Visa kvitton igen och få ut de färdiga skyltarna.

4. In till kontoret som låg vägg-i-vägg med skyltfabriken. Visa upp alla papper och lämna över skyltarna. Mannen här följde med ut och kontrollerade bilens chassinummer. Påklistring av kontrollmärke på skyltarna.

Nu var det bara att få på skyltarna och köra hem."

Här är mest aktuell information

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ur...

[Ändrad 2013-12-22 av jol]

Peter Strandberg
Bilder på allt
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2013-12-22 kl 08:42

Lägger till som bokmärke...

Bra sammanfattat!
Chefen min som har gått igenom processen i Tyskland ett flertal gånger brukar räkna med ca 6000kr om han har "bestämt sig" för en eller två bilar och inte behöver flänga runt med hyrbil. En del säljare har hämtat upp på flygplatsen vilket sparar in på en del kr.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
BennySteen
Super Administratör

Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-12-22 kl 10:36

eller så åker man i mars april när värmen kommit till tyskland och gör det som minisemester. flyger ner med ryan, kollar på lite kulturtjafs, käkar gott, handlar vin och tar nya bilen hem :-)

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
jol
AP\'s mekblad

Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2013-12-22 kl 11:30

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Chefen min som har gått igenom processen i Tyskland ett flertal gånger brukar räkna med ca 6000kr om han har "bestämt sig" för en eller två bilar och inte behöver flänga runt med hyrbil. En del säljare har hämtat upp på flygplatsen vilket sparar in på en del kr.

Om man väljer att inte ta med allt det kostar så kan man få det att verka billigare :)

Flyg till tyskland 2000
Skyltar och exportförsäkring (1500-2500 kr beroende på om du eller handlaren gör det) 2500
Båt 1200
Ursprungskontroll av transportstyrelsen 700
Registreringsbesiktning och vägning 1270
Kontrollbesiktning 320
tot 7990

Och det är inte inräknat bränslet upp. Fråga honom vilka kostnader han tar med och räknar på

Peter Strandberg
Bilder på allt
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2013-12-22 kl 12:40

Ja han är ju norrlänning så förmodligen har han helt enkelt av gammal vana förkortat ord och meningar och inte fått med allt ;)

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
wayhide
Junior Alfista
**

Registrerad: 2013-11-20
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2014-1-1 kl 20:06

Tack för alla tips. Önskar Gott Nytt År:;)

Upp till toppen