Pages:
1
2
3
..
19 |
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Projekt röd brukssud-ny motor förbereds
Köpte en sud 4d för ett år sen på hösten. Lite för snabb koll på en mörk loge gav nåt jag eg.inte hade tänkt. Nu har den stått ute sen dess och väntat
på att verkstan skulle bli klar och jisses vad det har rostat. Nu behöver man inte gissa var man ska laga rost nånstans.
Så det var med tveksamhet jag började riva ur maskinen. Ska ha ny koppling & ren.bromsar maskinellt. Men det kändes som ett tecken när huven skulle
bort - vilket kräver att grillen ska bort och den satt med 4 mm:s lååånga rostiga spårskruv med mutter inne i motorrummet. Sen fick jag inte bort
grenröret. Det var som en skruvfjäder försökte hålla emot när jag drog flänsarna av pinnskruvarna på topparna. Avgasreningsgrejor överallt men
extrarören lossade. i sina fästöron. Men bonnvägga. Tillslut insåg jag att det var kännarna som går in i avgaskanalerna som gjorde att det höll emot.
Dom går snett in så dom kommer inte rakt ner som grenröret. Fick kapa med vinkelslipen. Hade tänkt spara allt tillreningen ifall att det blir nåt
snack på bes.men nu vetefan.
Sen började jag fundera när jag såg hur himla rostigt det är nertill i sidobalkarna.
[Ändrad 2014-4-3 av Georg]
[Ändrad 2014-4-8 av Georg]
[Ändrad 2014-4-8 av Georg]
[Ändrad 2014-4-12 av Georg]
[Ändrad 2014-4-14 av Georg]
[Ändrad 2014-9-8 av Georg]
|
|
Georg
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Lyften på max höjd. Bra åtkomlighet...
Det knöliga grenröret under. När det kan vara så rent och funktionellt. Fick kapa en kännare på varje sida - sen gled dom andra ur.
[Ändrad 2014-1-2 av Georg]
|
|
Georg
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ena sidobalken bredvid topplocket underifrån. Vilken härlig utmaning va - Jpcke? Det är resterna av balkens sidor som man kan ana.
Ett perfekt exempel på hur det blir när man lagar rost utan bry sig om framtiden=baraför bes.tillfället. Hade jag varit lärare i fordonsteknik hade
jag skurit bort hela hjulhuset och satt upp på väggen som en bra studie i hur illa det kan gå.
Man har svetsat lite gång efter annan. Skummet är aldrig borttaget mer än just där man svetsat och ingen efterbehandling. Jag tror inte det går att
spara nåt av balken faktiskt. Har en till bil om möjligen det kan finnas nån sektion som går att använda där.
När jag såg hur det verkligen såg ut bestämde jag mig att skita i alltihop men efter en snabb koll på resten av kärran så ser jag ju att jag inte
kommer att hitta nån som är påtagligt bättre.
Jag har ev.en spekulant på 1,3:an som sitter i som standard men blir det inget av så ska jag försöka gå i mål med den här. Men det kommer finnas
mycket plåt kvar att laga till framtiden. En äkta sud m.a.o. Jag ska bara ha den som extrakärra, skönt att ha nåt att ta till när man skruvar på den
vanliga onämnbara jag åker i.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Oooh ett nytt undervisningstillfälle för oss vanliga dödliga! Kör på
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Georg
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Äh vafasen det är ju bara att jobba på - men OK det är väl ungefär det du skriver...
Jo längre fram i projektet kommer jag nog behöva packningssats till huvudcyl. Ngn som vet var man handlar sånt idag? Sist jag handlade sånt var nog på
Rosso-tiden.
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
br>
Registrerad: 2002-6-23
Medlemmen är Offline
|
|
Det där ser ju hur fint ut som helst.
Vilken sida är det? Jag har ett par 33:or som ska skrotas kanske finns något användbart där att ta?
|
|
mopar
alfa-lös
br>
Befinner sig: Grebbestad
Medlemmen är Offline
Humör: Djävlig
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg | Äh vafasen det är ju bara att jobba på - men OK det är väl ungefär det du skriver...
Jo längre fram i projektet kommer jag nog behöva packningssats till huvudcyl. Ngn som vet var man handlar sånt idag? Sist jag handlade sånt var nog på
Rosso-tiden. |
Kolla med Rolands Bromsservice i Dingle 0524-40145 det är inte omöjligt att han kan fixa fram det.
/mopar
Thomas Pettersson
\"One cannot change the past, but one can ruin the present by worrying over the future.\"
\"Your Toyota is disgusting\"
|
|
Georg
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Thomas tack för det!
Jocke - båda sidor från tvärbalken fram en bit under badkaret - in och utsida. Utsidan är ju i princip plan plåt men insidan är ju som en orm
formmässigt. Jag har ju reservdelsbilen men jag vet att det endast är bitvis den går att använda och då är dom nog bra bruna ändå inuti - det är
lappat på den med.
Jag får nog kryss-staga hörnen fram om jag ska kapa bort mycket.
Så har du insidan som är hel är det en stor hjälp.
|
|
JanneHagnell
Alfista
br>
Registrerad: 2013-9-22
Befinner sig: Alingsås
Medlemmen är Offline
|
|
Men den ser ju i alla fall snygg ut utanpå! Flera Sudar jag har haft har hela vänstersidan varit borta upp till midjan; högersidan har däremot varit
helt okej. Följden av högertrafik...
Kämpa på! Du har ändå en motor som går runt -eller?
Janne Hagnell
Alingsås
"Sudda, Sudda, Sudda bort din sura min!"
Busan - Alfasud TI 1978
|
|
Georg
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jo för sjutton. Den verkar riktigt OK om än i avsaknad av DeltaIntegrale-effekt... 1,3 lit bör väl handla om 70 hk.
Fick ut maskinen då iallafall. 3 timmar. Lite knepig op.då växellådsförlängningen hamnar uppepå lyftens centralplatta och man får trixa lite för att
få karossen att stanna uppe i luften medan man sänker lyften med motorpaktet. Min vana trogen glömde jag sära en grej = gasvajern. Men den klarade sig
nog iallafall...
Bild på insidan höger balk - ska det inte vara rött här? Man ser alla lagningar på insidan av balken direkt i form av ljusa ränder i det svarta.
På utsidan är det lapp på lapp fast fler...
I vänsterkant finns en aludistans inne i balken till vänster om den runda plastpluppen=där dom blåste in skummet. Mutterstyckena till frambalkens
långa bultar finns i bilden men syns inte i den allmänna geggan.
Till höger stoppa jag in mejseln i ett öppet hål - en liten bit till minst är det kass och då är vi nästan vid torpedväggen.
[Ändrad 2014-1-3 av Georg]
|
|
matsud
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2003-10-1
Befinner sig: Höje,Kristinehamn
Medlemmen är Offline
|
|
Vilken början på året!!!
En sudtråd,kan ju inte bli bättre.Jag har en ny balk liggandes om du är intresserad,visserligen från en 33:a men det är bara några få saker som
skiljer som du förhoppningsvis ser på bilden,33 balken är den till hö.Den ska vara till hö sida.Du kan få den eftersom du hjälpte mig med
Ritmoaffären.Bara vi fixar ett vettigt fraktsätt så är det kirrat.Vet att jag har plåten utanför balken också men jag får kolla upp det innan jag
lovar ngt.Vill inte göra mig helt taberas på suddelar jag ev behöver själv / mats
|
|
Georg
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Helt jäkla underbart Mats! Då har jag ju iallafall EN balk som håler framvagnen i sidled.
Gör dig inte av med för mkt bara! Yttre kan man ju använda planplåt till.
Går väl att köra bussgods eller kanske post t.o.m.
Ser att det är fästet till sidostöttan där med. Det är ju ett plus :) Bör ju ha det om jag ska uppdatera maskinen efterhand.
|
|
Georg
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ser bra ut. Lite småfix :)
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Jag tycker den ser skitfrän ut i rött och med extraljus i fronten :)
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Georg
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Vänstra fjärrisen på bilden är vattenbehållare :) Saknas en bit glas.
Alltså allvarligt - jag tänker inte åka ikring med gula varseljus.
|
|
Pages:
1
2
3
..
19 |