Pages:
1
2
3
4
..
19 |
jol
AP\'s mekblad
      br>
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Åk upp och städa bort giardinettakarossen från föräldrarnas gård nu :)
|
|
JanneHagnell
Alfista
   br>
Registrerad: 2013-9-22
Befinner sig: Alingsås
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  | Helt jäkla underbart Mats! Då har jag ju iallafall EN balk som håler framvagnen i sidled.
Gör dig inte av med för mkt bara! Yttre kan man ju använda planplåt till.
Går väl att köra bussgods eller kanske post t.o.m.
Ser att det är fästet till sidostöttan där med. Det är ju ett plus :) Bör ju ha det om jag ska uppdatera maskinen efterhand. |
Jag har ju varit och nallat lite på lagret också...
Janne Hagnell
Alingsås
"Sudda, Sudda, Sudda bort din sura min!"
Busan - Alfasud TI 1978
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Vi räddar sudar - tillsammans
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Registrerad: 2002-6-23
Medlemmen är Offline
|
|
Jag har också en högerbalk liggande. Dock kan den behövas till någon av mina 3 andra sudar. Jag ska kolla skicket på de begagnade jag har till
vänstersida om någon är användbar.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
:)
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Nu kör jag lite allmän och specifik kunskapsförmedling här..
Alfas fjädrande brickor. Vad du gör - släng ALDRIG dessa. Helt makalösa för att hålla skruvar på plats och rätt förspända.
Dom är kupade så att när man drar skruven så sviktar dom och blir nästan plana - om man drar efter moment.
Dom här satt i framvagnen - dom grova på bärarmarna och dom små på kränghämmaren. Finns mest överallt på sud/33/116.
Vanliga brickor deformeras så att dom blir kupiga åt andra hållet och man får inte förpänningen på skruven som den ska vara. När man lossar är dom
deformerade. Möjligt att det finns ngn som säljer orginalbrickorna men jag har då ingen hittat. Fjäderbrickor som är kapade och vridna fungerar 1
gång. Men ofta brister dom och ramlar bort. = dålig konstruktion. Se: Ovlov PV å liknande. Bilden visar undersidan. Dom dåliga brickorna man hittar i
handeln ser likadana ut efter användning men då motsvarar bilden framsidan efter deformeringen. Alfa har hög kvalitet på sina förband -så man sparar
allt som går, speciellt orginalmonteringsgrejor till bromsar. Aldrig en eftermarknadspinne i en 116-bakbroms(till beläggen) - om du har en gammal
orginal.

[Ändrad 2014-1-6 av Georg]
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Här har vi en annan sorts bricka. Ligger innanför bromsoken på VX-lådan/sud. Dessa brickor är av typ shims. Som synes har dom taggar och det beror på
att dom har suttit på ett ark med 2 brickor och två halvmånar. Halvmånarna sitter innanför hubbens fästbultar. Ska man vara noga så håller man reda på
dessa för att återanvända - då får man oken att sitta mitt för skivorna. Tappar man en bricka byter man till något så nära som möjligt i tjocklek men
obs två lika tjocka.
|
|
JanneHagnell
Alfista
   br>
Registrerad: 2013-9-22
Befinner sig: Alingsås
Medlemmen är Offline
|
|
Suverän kunskapsdelning, tackar!!
Janne Hagnell
Alingsås
"Sudda, Sudda, Sudda bort din sura min!"
Busan - Alfasud TI 1978
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tänkte att det är både du och VW/Sprintmannen på G att skruva sud nu så kanske det är någon mening med det....
Idag har jag avslutat rengöringen av bromsoken fram. Lite fundersam faktiskt på om jag gjort bort mig här. Dom var grymt skitiga och rester av
underredsspray så jag tvättade efter demont.av dom med avfettningsmedel. Osäker på om jag inte använt högtryckstvätten förr - har inget vatten f.n.
Hursomhelst så sitter det tre tätningar minst kvar i inre halvorna. Hävarmen för handbromsen har jag aldrig haft bort nånsin och det är nog näst
intill omöjligt. Sitter ett låsstift inslaget i godset som inte går att avlägsna. Däremot ska jag ta bort justeringen på inre okhalvan och se om
tätringen svällt. Kan ju vara känsliga för bensinliknande lösningsmedel. Likaså den med låsmutter på yttre halvan har en tätn.ring.
Körde av kvarvarande med höghastighetsslipen(luft) och Biltemas lilla smala borste. Har kört med denna lilla runda maskin i åratal men först idag
insåg jag att den ju går åt fel håll om man är högerhänt. All skit och lossnade strån hamnar på magen och upp mot hakan. Men det får man nog leva med.
Tyvärr blir det ju kass bilder när det bara är svart. Rligare med annan färg men har bara den braiga färgen i svart. Ska på ett lager till.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Målat med POR15 som är en sagolik färg men burken är så tät att det är näst intill omöjligt att få upp den utan att stuka till den - och det får man
akta sig för då det måste vara absolut tätt om inte den ska torka rakt igenom.
Sen går det inte att stänga den. Locket bara fjädrarupp av mottrycket. Så jag pressade på locket med tving och stora brickor 
Har även svetsat ändarna på båda främre bärarmarna. Det är liksom standardjobb på sud. Dubbel plåt...rost.
Bilden kass. Kommer ny imorrn typ. Ska väl ta dom bakre med imorgon. Dom är betydligt svårare att laga - om dom är dåliga. Inte ofta det går faktiskt.

[Ändrad 2014-1-7 av Georg]
|
|
ti
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2006-4-11
Befinner sig: Gbg
Medlemmen är Offline
|
|
Suveränt tips med tvingen
Peter Alfredsson
Alfasud ti, Alfetta 1.8, 155 TS 2.0
|
|
matsud
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2003-10-1
Befinner sig: Höje,Kristinehamn
Medlemmen är Offline
|
|
Gött det går framåt.På sudfronten här så står det stilla.Byter koppling på en Brava just nu
Jag tänkte din adress och mobnr.Ska vi köra på bussgods ang balken? Jag slår in den i bubbelplast och hoppas dom tar den så.Har ev tid på Torsdag att
få iväg sakerna i så fall.Du kan väl u2u:a mig / Mats
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Kul att se att renoveringen fortskrider! :)
Fan det hade varit kul att testa en sud någon gång, de verkar skitroliga. Lätt och livlig!
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Mats jag har sänt u2u :)
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Fredrik -
Jo det är en kul bil men på sista tiden tycker jag att suden börjar se ut som en minibil när alla moderna sväller ut på alla kanter.
Försöker beta av så många grejer som möjligt innan plåt anländer .. det är ju en otrolig massa att göra innan den är besiktningsbar. Hoppas bara jag
slipper byta trösklar. Finns nåt litet rost där har jag sett men det får nog bli lagning så länge.
Domkraftsfästen fram, skärmkanter i bakkant bak, sandplåt lagning fram.
Sen skulle jag behöva en ny rutram med men det är STORTjobb så det får anstå nu.
Hittade idag en extraktorrör som suttit på Spiros kraschde Gulan, perfekt så jag slipper svetsa igen hålen där kännarna för avgasreningen går in.
Svårt att dölja dom iläggningarna om dom kollar. Behöver bara svetsa om samlingsröret bakåt som har 20 graders vinkel efter smällen.
|
|
Pages:
1
2
3
4
..
19 |