Pages:
1
2
3
4
5
..
19 |
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Inlägg: 8048
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Dagens övning -
Främre bärarmar. Rostar bara i bakänden (gaffeln)där förstärkningsplåtarna sitter punktade.
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Inlägg: 8048
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Svetsat den vänstra. Provade ny metod - bara lagt i den mittre delen på förstärkningen-mellan punktsvetsarna. Normalt brukar jag borra bort punkterna
och göra en helt ny. Men det såg så friskt ut i ändarna så därför snabblösningen.
Den högra var OK på ena sidan - som syns.

[Ändrad 2014-1-8 av Georg]
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Inlägg: 8048
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Demontering av bakre bärarmen(fram). Obs att man nästan alltid klarar sig med enkla verktyg. Spindelbulten längst ut är uppstucken i hjulnavet med en
klämskruv. När skruven är väck så kan man vidga fästet en aaning med en lämplig mejsel. Om man får in den i springan lätt och kan då slå in den ca 5
mm innan den tar stopp mot ledbulten så räcker det. Nu snackar jag vanlig spårskruvmejsel. Tar du huggmejsel med sin brantare sida så riskerar man att
spräcka fästet då den vidgar för mycket. När mejseln är inslagen så kan man lätt knacka ut ledbulten )slår lite på själva bärarmen) Lätt att göra
enkelt och rätt när man har drivpaketet borta. Lossade bararmen i fästet under golvet först. När man sätter ihop framvagnen så är det sista stället
man skruvar ihop - då behöver man aldrig bända eller svära..
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Inlägg: 8048
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Här är nu båda bakre bärarmarna. Har ringat in var rosten brukar härja i första hand. Men på dessa kan den rosta av även vid gummibussningen i andra
änden. Svårt att laga dessa snyggt. Det inringade: knacka med en liten lätt hammare på alla ytor och se att det är klang i godset. Jag har upplevt hur
armen brast mellan ledbulten och gummibussningen - då går hjulet rakt bakåt in i hjulhuset och bilen tvärstannar.
Nästa bild visar varför dessa två klarat sig perfekt: skumfyllningen. Nej detta är ingen garanti - men det är oftast antingen eller. Antingen nära
perfekta eller bara skit. Har fukten kommit in när dom är lite slarvigt fyllda - då är det kört. Nu har jag rensat med alla varianter ståltrådsborstar
så nu ska jag bara täta i ändarna med nåt slicone el.typ. Eftersom jag inte har vatten på nu på vintern så har jag inte blåst in nån fukt. Då bör det
vara rätt att täta dom efter slipning.

|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Inlägg: 8048
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Har inte visat den roliga rosten på vänstersidan 
balken -(mm)
|
|
JanneHagnell
Alfista
   br>
Inlägg: 413
Registrerad: 2013-9-22
Befinner sig: Alingsås
Medlemmen är Offline
|
|
Detta är ju verkligen 2i1, både framåtskridande renovering och mektips!

Körde också med POR15 tidigare, men dels slutade den svenske åtförsäljaren med det, dels tycker jag den är lite väl känslig för uttorkning, som du ju
nämner. Kör mest med 2k båtfärger nu.
Janne Hagnell
Alingsås
"Sudda, Sudda, Sudda bort din sura min!"
Busan - Alfasud TI 1978
|
|
matsud
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 2291
Registrerad: 2003-10-1
Befinner sig: Höje,Kristinehamn
Medlemmen är Offline
|
|
Kan bara hålla med Janne.Mkt bra och informell tråd Joje,föredömligt
Nu är iallafall balken på väg med bussgods.Sen hade jag bara en av varje av de plåtar som sitter utanför balkarna.Fy busen hur det såg ut på
väsidan
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Inlägg: 8048
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Tack. Det känns lite mer meningsfullt att göära det här ännu en gång som man gjort s många ggr förut. Nja inte byta hela balken - det är ju lite mer
än vad som är vanligt. Sen blir det nån slags form av skärpning i arbetet när man ska presentera det och bestämma - rätt metod. Blir nog bättre gjort
än när man bara har "bråttom"
"Formkontroll"
Svetsat ett stag som ska hålla ordning på diagonalen eller sidläget på frambalkarnas framände. Möjligen att det blir ett stag till för att hålla koll
på höjdläget.
Ni ser den sneda fyrkantstaven. Svetsad i en stor bricka på vä främre balkbult och jordskruvens baksida vid batteriet. Ganska stabil plåt där. Väljer
brickor som inte glappar nämvärt på skruvarna. Som tur var hittade jag en fyrkantstav som var som en båge. Tänker att jag ska komma åt bra då när hö
balk ska bytas. Staget kan ju se ut hur som helst egentligen men det måste vara så stabilt att man inte råkar bocka till det om man dunkar i. Är det
risk för det får man ta bort det under jobbet för senare kontrollmontering eller kollmäta mellan skruvhålen. Det är ju det exakta läget som ska kollas
innan svetsning. Skönt om man kan ha det på plats hela tiden så är risken mindre att man deformerar nåt.
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Inlägg: 8048
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Okej, jag kunde satt ett stag till från fästet nertill fram och upp mot kylvattenbehållaren nånstans. Då har jag både sidläge och höjdläge.
Höjdläget är inte lika känsligt och så länge jag har höger hjulhus/balk orörd så lär den nog inte sjunka i höjd när jag jobbar med vänster. Men hur
vet jag om vänster är rätt i höjd när jag börjar svetsa - Jo - jag spanar under sandplåten att fästbultarna på öronen som sticker ner ligger kant i
kant med sandplåten. Det är fästena för bakre bärarmarna. Den högra - som vi tittar här - ska stämma men är jag för lågt med vänster hjulhus så kommer
sandplåten att ligga för lågt syftat mot vä bult. I svetsläget kan man ju då t.ex palla upp sandplåtens underkant så den är rätt.
En möjlighet finns utöver detta - sandplåten är ju rostig på den sidan och OM den skulle vara mjuk så kan man syfta utmed övre kanten ovan grillen mot
badkarets överkant. En nogrann syftning är väldigt exakt.
Obs höger å vänster sett framifrån i detta fall.

[Ändrad 2014-1-9 av Georg]
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Inlägg: 8048
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
tar grejerna som känns roligast just i den stunden. Hittar inte packningarna till frambromsarna som jag lagt på nåt säkert ställe så då fick det bli
stötdämparbenen. hade eg.tänkt skita i dom just nu men ÄR en tallrik rostig så kommer man ju inte igenom besiktningen. Allt är ju lossat så -
Men jag kan aldrig minnas hur alla delar ska sitta och inte är det lätt att märka när man ska slipa alla delar rena sen. Men jag hittade några ytor
som kanske färgen kan vara kvar på plus att jag fotat. Fjädertallrikarna är olika vä och hö.
Tur att jag gav mig på detta då ena tallriken var dålig med hål på flera ställen. Går att laga men ska ta en koll om jag möjligen har nån.
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Inlägg: 8048
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Konstigt motornummer.
Det finns en kille i DK som visat intresse för min motor då bilen är en 1,3 - han behöver motorn för racingbruk.
Men han skriver - och jag är beredd att hålla med - att motornumret inte stämmer. Finns inga boxer med 90 på slutet. Ska vara 80 eller 84.
Vad säger ni andra i brigata boxer?? Den här bilen har estadels gått inom en familj så det känns konstigt att den inte skulle stämma med bilspecen 1,3
|
|
Christian Rakovsky
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 37
Registrerad: 2013-6-21
Medlemmen är Offline
|
|
-ALFA Alfasud 1300 1286 50 AS30184 09/1976-07/1979
-ALFA Alfasud 1.3 1286 52 AS30180 09/1976-1979
-ALFA Alfasud 1300 1286 55 AS30190 09/1976-03/1979
Du har en 55KW motor istället de 50 eller 52KW som han är efter!
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Inlägg: 8048
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Intressant - det står 54 kw DIN i papperen! Och du har numren! Fantastiskt. Jag kunde inte hitta 30190 någonstans.
Har skrivit till fabriken för klarläggande för säkerhets skull. Skrev nämligen till Tim och han hade aldrig heller hört om 30190.
Tack!
Fick svar att han är på semester till den 14:e jan...
[Ändrad 2014-1-9 av Georg]
|
|
Christian Rakovsky
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 37
Registrerad: 2013-6-21
Medlemmen är Offline
|
|
Alfa gjorde speciella serier för varje land med specifica krav och de serier finns inte på "officielt håll" En motor med 3019X kan vara en 3018X med
speciella krav på avgasrening t.ex. 3019X motorer fanns på Australesiska Alfasudar och möjligen också i Schweiz.
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Inlägg: 8048
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Men du vet alltså vilken motor DK-killen behöver för racing = dom svagare. Jag vill eg. helst behålla orginalmaskinen så jag slipper ragga upp en 1,7
som är alternativet.
Jo jag minns att Schweiz också hade lite special på sina sud.
Janne,
penseln kunde jag använt som huggmejsel dagen efter-hade den i ett vattenglas. Men samtidigt så hittade jag idag den burk jag använde för 1,5 år sen
halvfull. Den låter lika blaskigt när jag skakar den som den nya. Förr vet jag att jag la en plastpåse över för att få tätning när jag tryckte på
locket men dom senare har jag inte behövt göra så. Vet att dom sålde ut - men inte om den går att få i Sverige. Gillar att slippa blanda komponenter
och hela tiden planera åtgången.
Har ändå 2 burkar oöppnade så jag står mig nog ett tag.
|
|
Pages:
1
2
3
4
5
..
19 |