Pages:
1
..
3
4
5
6
7
..
19 |
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Okej du hinner!
Har haft trassel med frusen vattenledning så inget svetsande har blivit av. kanske kommer igång idag med rensningen före- :)
På bilens vänstra sida som jag alltså inte har något till måste jag riva bort absolut allt av balken. Rosten har krupit upp en bit i mellanväggarna
med så det verkar mkt jobb. På högra är det som nytt i bakre biten utom en mindre skada innanför domkraftsfästet i golvet.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Motornummerfrågan avslutad. Finns ingen fabriksdokumentation på motornummer som slutar på 90 och då blir det väl i princip omöjligt att få den godkänd
vid vagnbesiktning/racing. Behåller motorn m.a.o.
Med tålamod så fick jag tillslut ut slavkoppl.cylindern. Stått nu med ymnigt med rostösning och idogt knackande.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Koll av bromsoken efter rengöring.
Hade inte hundra klart i skallen hur tätningarna var utförda. På yttre justeringen som gar låsmutter 17 mm var det en O-ring på justerskruven. Bytte
ena. På andra halvan som har en kuggväxel är det egentligen samma system med en O-ring på skruven. Den stoppar bromsvätskan så att både justerskruven
och hävarmen till handbromsen ligger utanför det området. Efter rengöring fettar man in med ymnigt med smörjfett - typ kullagerfett som har lite
temp.tålighet.
Lite pilligt jobb då det sitter en låsring långt ner och när det ska ihop måste man trycka ihop fjädern samtidigt som ligger under låsringen.
Låsringen hamnar alltså längst till vänster på bilden om man ser till monteringsordningen.
Det roliga pillret är tryckstången till handbromsens hävarm.

[Ändrad 2014-1-17 av Georg]
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Som jag nämnt tidigare så är oken till sud fram och 116 bak i princip identiska. Båda vagnarna får förr el.senare problem med att hävarmarna går
trögt. Det är tämligen riskfritt att spraya rostlösning för att förbättra handbromsfunktionen då inga bromstätningar finns på den axeln.
Men det retar mig att inte kunna ta isär och göra rent/smörja. Det är nämligen något i godset som ser ut som ett rörstift inslaget som jag tytt som
låsning av axeln. Talade med Veine i Linköping men han hade aldrig tagit isär just den delen under alla år.
Men jag tänkte jag lossar låsringen på axeln och kollar om jag får isär - och mycket riktigt så var det bara att dra ut axeln. Så finurligt att kunna
göra rent och fetta in. Nu är det ihop och plötsligt orkar fjädern i växeln innanför dra tillbaka hävarmen nu.
Fick en O-ring över så nu ska jag kolla på andra oket var jag missat..
Alltså det ÄR skillnad när grejerna funkar som dom ska.
|
|
JanneHagnell
Alfista
   br>
Registrerad: 2013-9-22
Befinner sig: Alingsås
Medlemmen är Offline
|
|
Detta härliga bromsarbete ligger ännu framför mig...
Minns från min förra Alfaperiod att Sudens framok ändå är en dröm av åtkomlighet jämfört med Alfettans bakok. På min GT sågade jag till slut upp
bagagegolvet och skruvade en plåt över hålet efter avslutat arbete.
Janne Hagnell
Alingsås
"Sudda, Sudda, Sudda bort din sura min!"
Busan - Alfasud TI 1978
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Att vara sudägare innebär extrajobb. Borttagning av skum.
Lång installtionsborr och maskinen inställd på lägsta moment - bra när den flata borren hugger.
Balkresten ligger kvar och skräpar.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Fått dit balkbiten som behövde bytas på högersidan. Påbörjat täckplåten på utsidan.
Vänsterbalken är fortfarande "restnoterad" Blir det kris får jag tillverka en men det blir jäkligt stökigt då hela längden behöver bytas på den sidan.
Som syns så har jag monterat tvärbalken fram innan svetsning för att måtten ska bli rätt.
|
|
matsud
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2003-10-1
Befinner sig: Höje,Kristinehamn
Medlemmen är Offline
|
|
Trevlig att sakerna kommer till användning :) jag får nog gå ut och inspektera min vä balk på Ti:n och se om den är kass eller inte.Om den är bra får
jag skicka upp min NOS vänsterbalk jag har liggande.Fasiken!,det får ju inte stupa på en balk när det äntligen skruvas sud här på forumet. / Mats
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Alltså men kolla noga!! Jag vill inte sno dina reservdelar som du behöver.
Men jag gör vågen redan vid tanken ... :)
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ny dag. Klart så långt. Lite finslipning återstår.
Nu blev det lite vid domkraftsfästet med så där går en dag till.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ibland blir man glad. Skulle försöka passa in en bit av bakänden på balken som ansluter till tröskellådan. Knepig form gjorde attt jag stod i begrepp
att kapa den mitt på för att överhuvudtaget få dit den. Men plötsligt pluppa den in på plats och anslöt fint överallt. Bara att ritsa för slutlig
justering av kanterna runt om.
Så - nu har jag ett fungerande domkraftsfäste - fästet sitter på just denna bit. Kollade in i tröskeln och hålplåten inuti är fin ända fram.
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
      br>
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Snyggt, det där är ju annars ett riktigt rostnäste på alla boxeralfor.
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
T.Blomfeldt
Alfista
   br>
Registrerad: 2014-1-23
Befinner sig: Vasa Finland
Medlemmen är Offline
|
|
Intressant tråd.
Vilket superjobb du gör 
En försiktig undran från en som aldrig ens sett en sud IRL.
Det där skummet, borde inte det gå att smälta bort med kemikalier?
Jag brukar göra pluggar till kompositarbeten av polyurethan för att det är så lätt bearbetat, om det ett one-off jobb är det bara att slå i en skvätt
aceton så är pluggen borta..
Torbjörn Blomfeldt
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Den passformen ser inte ut att gå av för hackor!
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jo det går säkert att ta bort med aceton men jag tänker att då får man spraya på det med spraypistol och sen blir det säkert kvar en del i botten lika
f-t.
Plus att arbetsmiljön i verkstan är väck för en bra stund innan man blir av med alla ångor...
Det är stökigt att mekaniskt ta bort det men inte så farligt ändå..
Och det är lättare att få bort en tätningsmassan & underredsmassa som är segt kletig. Hade den inte funnits där så hade det kanske varit hålrumsvätska
och den brukar lägga sig i botten och alla vet ju hur jäkla svårt det är att få bort helt. När man börjar svetsa i botten så kryper den ut nånstans
ifrån ut i svetsen lagom till punkt 2 och 3 och 4...
|
|
Pages:
1
..
3
4
5
6
7
..
19 |