AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: 159a går inte att starta
Andreas Karlsson
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 66
Registrerad: 2014-1-27
Befinner sig: Veberöd
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-1-27 kl 15:03
159a går inte att starta


Hej! Har en 159a från 06 som inte vill starta.. Inget händer när man trycker på startknappen och vehicle protection system unavaible dyker upp i panelen. Batteriet är nytt och det går inte att läsa ut felkoder.. Någon som varit med om detta ?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********

Avatar


Inlägg: 2974
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-1-27 kl 16:24


Jag trodde först ett imobilizer fel. men googlar man på felmedd. så verkar engelsmännen känna till saken.

"The electric steering lock was jammed, you know sometimes with steering locks you needed to apply a bit of pressure to get the keys to turn - well these are the same.

I have never had to do it, but when you see this message, you are meant to apply a bit of pressure to the wheel to allow the solenoid to retract. "







Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Nathia
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 928
Registrerad: 2013-2-15
Medlemmen är Offline

Humör: Det är mycket nu

[*] Inlagd 2014-1-27 kl 17:41


Motor?



Hon/Henne
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Andreas Karlsson
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 66
Registrerad: 2014-1-27
Befinner sig: Veberöd
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-1-27 kl 21:07


Ja jag läste detta i ren desperation på min mobil när jag satt i bilen jämte en st1 pump i södra sverige.. Men kan konstatera så här i efterhand att det inte hjälpte att rucka på ratten som med en gammal hederlig rattlåsbil. Motor? Motorn funkade utmärkt tills jag parkera den. Nu står den i alla fall på verkstad då jag gav upp och var tvungen att åka vidare på jobb. Så lösningen dyker väl upp här inom kort för framtida hjälp:thumbsup:
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
granath
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 762
Registrerad: 2006-1-30
Befinner sig: Habo
Medlemmen är Offline

Humör: :smash:

[*] Inlagd 2014-1-28 kl 08:09


Jag hade testat med ett nytt batteri. Vet inte exakt hur 159:an beter sig men vet många andra bilar där det verkar som batteriet är ok men när man ska starta bara klickar det i start motorn.



Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Andreas Karlsson
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 66
Registrerad: 2014-1-27
Befinner sig: Veberöd
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-1-28 kl 14:01


Batteriet är helt nytt och lämnar 12.04 V
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Finnland
Pungsvettig
*****
Avatar



Inlägg: 1865
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline

Humör: 8|

[*] Inlagd 2014-1-28 kl 14:11


Eh, alldeles för lite alltså.



Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 7996
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2014-1-28 kl 15:14


Ladda! Ska väl vara bortåt 14 volt om jag minns rätt!!




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6965
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-1-28 kl 16:17


12v med avstängd bil, 14v med bilen igång



Peter Strandberg
Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Andreas Karlsson
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 66
Registrerad: 2014-1-27
Befinner sig: Veberöd
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-1-28 kl 16:18


Nja batteriet är helt nytt så det ska vara laddat.
12 volt ska väl ett batteri ge? 2 volt per cell?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
redtop
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 297
Registrerad: 2011-10-20
Befinner sig: Sthlm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-1-28 kl 17:19


Quote: Ursprugligen inlagt av Andreas Karlsson  
Nja batteriet är helt nytt så det ska vara laddat.
12 volt ska väl ett batteri ge? 2 volt per cell?


Ett vått blybatteri ska hålla ca 12,7V om det är fulladdat och har fått stå obelastat en stund. Mäter du bara 12.04V är batteriet nästan helt urladdat. Att ett batteri är nytt är ingen garanti för att det är fulladdat. Speciellt inte om du gjort ett antal startförsök.


Bra sidor att lära sig mer om batterier och laddning är tex:
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm
http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/...



[Ändrad 14-1-28 av redtop]




Lasse
GTV 2.0 TS -97
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Andreas Karlsson
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 66
Registrerad: 2014-1-27
Befinner sig: Veberöd
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-1-28 kl 18:17


Men bilen startade utan problem på morgonen? Kanske var dåligt kalibrerad multimeter? I alla fall så var det efter jag kört ca 10 mil och stannat för att tanka som jag fick felmeddelande och död bil.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
redtop
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 297
Registrerad: 2011-10-20
Befinner sig: Sthlm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-1-28 kl 18:43


Quote: Ursprugligen inlagt av Andreas Karlsson  
Men bilen startade utan problem på morgonen? Kanske var dåligt kalibrerad multimeter? I alla fall så var det efter jag kört ca 10 mil och stannat för att tanka som jag fick felmeddelande och död bil.


Det luriga med bilar är att det som funkade för en timme sedan behöver inte funkera just nu. Kanske har laddningen gett upp och ditt batteri hade tillräckligt med kräm på morgonen för att starta bilen, men batteriet laddades ur under körning? Bara en teori och går naturligtvis inte att bekräfta så här på distans.

Anekdot:
Jag åkte med min bil för att äta middag hos mina föräldrar. Den startade och gick som vanligt perfekt. När jag skulle hem igen på kvällen var bilen stendöd. Efter lite felsökning visade det sig att en cell i batteriet var kortsluten. Från perfekt fungerande till stendöd alltså på ett par timmars parkering.
Det är lurigt det här med bil-el! :rolleyes:




Lasse
GTV 2.0 TS -97
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********

Avatar


Inlägg: 2974
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-1-28 kl 21:19


Anekdot II:

Har man barn är en klassiker med en läslampa som dom slagit på och sedan lyser hela tiden. Drar ut batteriet på 2-3 dygn.

Svårt att räkna ut sommartid i norrland.


/B




Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
mopar
alfa-lös
********

Avatar


Inlägg: 5808
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Grebbestad
Medlemmen är Offline

Humör: Djävlig

[*] Inlagd 2014-1-29 kl 07:02


Har för mig att jag någon gång läst nått forum där det var en kabel bakpå tändlåset som ville erga sönder och som eventuellt kan ge detta felet.
Men det kan ha varit en annan modell, jag minns inte riktigt.
Sedan vet jag att det varit problem så som tidigare beskrivits att ett stift i rattlåset böjer sig så man måste rycka/dra/vicka på ratten och plötsligt så funkar det (temporärt)
Sedan kan det absolut vara batterispänningen, det vore ju smidigt om det vore så :)

/mopar




Thomas Pettersson

\"One cannot change the past, but one can ruin the present by worrying over the future.\"
\"Your Toyota is disgusting\"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 55.6% - SQL: 44.4%]