AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Beskrivning justering, trimning Weberförgasare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6666
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2014-4-17 kl 11:24
Beskrivning justering, trimning Weberförgasare


Som elektronisk post-it-lapp känner jag att det kan vara bra för inte bara mig men flera andra om jag länkar två sidor som jag stötte på imorse angående Weber DCOE:

1. En sida som är den första sidan jag stöter på som faktiskt beskriver skillnaden mellan en Weber 40/45DCOE och en Weber 40/45DCOE av 151-,152serien! En liten justerskruv är skillnaden som är så kritisk - mycket mycket bra läsning:
http://www.teglerizer.com/dcoe/dcoe_a_letter_from_an_end_use...

2. En sida som väldigt väl beskriver förgasarens uppbyggnad och hur/varför de olika delarna fungerar på de sätt de gör. Inte nog med det finns även uträkningar för att hamna i rätt härrad gällande munstyckstorlek etc vid finjustering. Mycket matnyttigt som fick min polett att trilla ner både här och där.
http://cnx.org/content/m37431/latest/#id1166637311331

I sommar kommer i alla fall jag att gå igenom mina förgasare för att bli av med tvekan kring 2000rpm och bättre drag från botten och upp i högregistret

Trevlig påsk! :)

[Edited on 2014-4-17 by FredrikAssarsson]




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
veloce
Mr. nylackad Duetto
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3017
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

[*] Inlagd 2014-4-17 kl 12:14


Ett litet bidrag om Weberjustering. http://www.veloce.se/25558df9-45cc-4246-ba8d-0d615b4344f5-29... :cool:



Wille R. Betalande medl. CAR sedan 1970 ->. Medlem nr 17 på Alfapower. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967, min sedan 1970. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. www.veloce.se och www.duettoregister.com och en till www.duettoinfo.com
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
Thread Moved
2014-4-17 kl 18:59
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6666
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2014-4-19 kl 14:45


http://www.tr3a.info/WeberDCOEinfo.htm

Också värdefull länk med utförliga beskrivningar.
Det verkar som att jag kommer köpa en del munstycken i sommar och testa runt lite.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6666
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2014-5-24 kl 20:05


http://www.lainefamily.com/images/WeberTuningManual.pdf

Drygt 60 sidor .pdf från Weber själva med bl.a. tabeller och specar över alla emulsionsrör!




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6666
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2014-5-25 kl 11:07


http://www.lotus-europa.com/newsletters/lotus_west/00FU038.P...





Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6666
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2014-6-24 kl 12:47


Jag passar på att slänga upp lite mer info.

Bland annat ett worddocument som är en lista över lågfartsmunstycken rangordnade efter storlek och en bild med lite vanliga bestyckningslistor.

Bifogad fil: webermunstycken.docx (252kB)
Denna fil har blivit nedladdad 290 gånger

weber_jetting_chart.jpg - 128kB

[Edited on 2014-6-24 by FredrikAssarsson]




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
veloce
Mr. nylackad Duetto
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3017
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

[*] Inlagd 2015-4-27 kl 09:50


Finns lite här också.

http://www.veloce.se/f3d4d2c3-a3c1-4176-853e-2feab8481521-29...

weber_40.jpg - 19kB

[Ändrad 27-4-2015 av veloce]




Wille R. Betalande medl. CAR sedan 1970 ->. Medlem nr 17 på Alfapower. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967, min sedan 1970. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. www.veloce.se och www.duettoregister.com och en till www.duettoinfo.com
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6666
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2015-8-30 kl 21:49


Slänger in mer info om emmisionsförgasares lågfartsdel. Bara urklippt ur min projekttråd så lite out-of-context men bra att samla info på en plats.

Den stora förändringen idag har varit ett byte eller rättare sagt modifiering av lågfartsmunstyckena samt flottörnivåpyssel. 
Som kära läsare säkert inte missat har jag haft ryckningar vid 2-3000rpm eller rättare sagt motorn har haft det, jag har inte haft några bilrelaterade spasmer! För ca ett år sedan hade jag en liten konversation via U2U med "Goran" som hade dcoe 40 av serie 76/77 och samma problem som jag med mina serie 72/73 förknasare. Hans blev till slut bra genom 65F7 lågfartsmunstycken vilket var en förändring åt samma håll som jag spånat på efter att ha snubblat över lite info:
"Carbs with two 2.5mm progr.holes need 50f8. 
4 progr.holes need idle jets with larger idle hole and leaner air bleed like 55F17"
Som mina hade original alltså. 

Kombinerat med infon: "Mässingsflottör gammal typ ska ha konisk avslutning på blandningsskruven för att få ca 1,5 varv. (medan ny typ med plastflottör ex. dcoe152 ska ha avsmalnande stift)
För att få huvudmunstycket att gripa in tidigare - höj bränslenivån i flottörtanken och vice versa. 3mm är övre gräns!"
Så kunde jag börja testa runt!

I Östersund fick jag bilen att börja gå lite bättre med 60F9 (1mm lufthål) uppborrade till "60F15" (1mm genomgående hål, alltså 2x1mm). Jämförs med original 55F17 (1,35 genomgående hål, okörbart..)
Min bil spottade inte utan bluddrade ner sig vid 2-3000rpm alltså gick den fett. För att få den att gå magrare laborerade jag med flottörnivån för att försena huvudmunstyckets start så att det inte skulle hinna fetas på för mycket i progressionen lågfart/huvudmunstycke.
Efter att idag ha micklat runt med lånade gamla tandläkarborrar av tumstorlek kom jag fram till: 

- 60F15: ok tomgång, lite fet, bluddertvekan vid 3000rpm
- 60F15 med låg flottör (10mm): lite snällare vid 3000rpm annars samma. 

Borrade ur munstycken med förmodat 1,094mm eller kanske 1,250mm (svårt att mäta med biltemaskjutmått :p ) av tandläkarborrarna jag lånade. Bör blivit ungefär jämförbart med ett lågfartsmunstycke med lufthål av serien F7. Fortfarande 60 bränslehålstorlek som bestämmer bränsle på tomgång och nu alltså ännu magrare lufthål (F7) som styr blandningsmängd i högre rpm på lågfartsregistret. "Progressionsdelen mao"
- 60F7 med flottör 6mm: lite tvekan vid 2000rpm, mycket jämnare gassvar.
- 60F7 med låg flottör (10mm): tvekandet vid 3000rpm nu nerflyttad till mycket tvekan vid 2000rpm, okörbart! Låg flottör med stora lufthål i munstycket gav för mager progression därav okörbar.

- 60F7 med hög flottör för att feta på lite vid progressionen igen (4,5mm): mycket jämn gång, ytterst lite tvekan kring 1500-2000rpm. Perfekt gassvar från tomgång och mycket lättkörd. Nu möjligt att ha trottlarna rakt under första progressionshålet så att första hålet är igentäppt på tomgång. Förutsättning för att progressionen över huvud taget ska fungera alls. 

Summa? En jävulskt nöjd Fredrik vars ego plötsligt blivit ännu mer uppblåst efter att ha rett ut de här jävla emmisionsförgasarna som det finns för lite info om!  nu drar bilen nästintill perfekt från tomgång med ett gassvar som bilen aldrig har haft på låga varv. 
Alltså: har du fyra progressionshål har du emmisionsförgasare och måste ha lågfartsmunstycken med dubbla lufthål av större typ. Detta eftersom att dessa förgasare som är alla från serie 72/73 till 76/77 och 152/153 tar lågfartbränsletillförseln från emmisionsrörets kammare och INTE direkt från flottören som äldre Weber dcoe




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6666
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2016-4-29 kl 17:28


Kompletterar med Haynesmanualens sidor om grundinställning av tändning.

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 1.8MB




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 68.5% - SQL: 31.5%]