AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  6
Författare: Ämne: Fiat Coupé 2.0 20VT 1999
blompa
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 706
Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-6-9 kl 06:40
Fiat Coupé 2.0 20VT 1999


Så. Då blev det dags att ta fram sommarbilen. En gul sak jag kom över för 2 år sedan. Det är en historia som förtjänar att berättas. Dock inte nu. Ni kan vara säkra på att det involverar en massa krångel samt starkt stöd från både Benny och Nzorikko (utan deras hjälp hade fordonen aldrig inhandlats). Det råkar dessutom vara första gången jag träffade Nzorikko.

Ett fordon räddat helt enkelt. :cool:

Bilen är en Fiat Coupé 2.0 20VT importerad från Tyskland 2006. Mest troligt inte vinterkörd sedan dess.
Några saker som är ditskruvade:
* Uprated front mounted Intercooler
* Kraftigare koppling
* 60mm avgassystem hela vägen.
* chip från fcperformance
* Koni SSK-dämpare (Jag och Benny)
* H & R-fjädrar (Jag och Benny)
* AEM bredbandslambda (för diagnostik) (Jag och Benny)
* Laddtrycksmätare inne i kupén
* Renoverad övertrycksventil för turbon (Jag och Benny)
Jag och Benny gav oss av i Tisdags för att väcka upp den från sin dvala
20140603_131928.jpg - 294kB

Olja, vatten och bensin fanns i samma mängd som när hon ställdes av.

Ett ditskruvat batteri senare startar hon utan problem. Jag kör upp och parkerar för lite tomgångskörning. Efter en kort stunds retande att jag har AC i Fiaten men Benny får åka hem utan AC, ger vi oss av.

Hela vägen hem har jag ett stort leende på läpparna. Varje omkörning påminner mig om varför jag älskar den här bilen.

Vi tar oss hem utan fadäser. Väl på parkeringen ser jag att det droppar lite bensin någonstans runt tanken. Också något som har samma status som i höstas.

Det är så lite så jag tar henne tillbaka till jobbet.


20140603_142838.jpg - 447kB


Vi beslutar oss för att kika på det i helgen.

Igår, Söndag hittade vi tid.

Jag roade mig med att skruva loss den skyddande plastkåpan inunder bränslefiltret.

20140604_162521.jpg - 203kB

Här ser man hur pass sliten slangen är.


20140604_162814.jpg - 319kB

20140604_162835.jpg - 287kB



Jag lossar slangen ovaninfrån och ser en icke-ortodox bränslereläinstallation. Nåväl. Inte det jag är ute efter idag.


20140607_123324.jpg - 249kB

20140607_124727.jpg - 415kB


Slangen lossas och plockas fram och konstateras ha längsgående sprickor utöver sprickorna i den för hårt åtdragna slangklämman. Många av torrsprickorna tycks ha uppstått på grund av en för tajt böj på slangen.


20140608_130822.jpg - 177kB

Den nya slangen kommer till slut på plats. Vi är noggranna med att inte ha för snäva böjar eller dra den via eller nära något vasst eller spetsigt.

20140608_134727.jpg - 266kB

Första uppstarten var lite nervös såklart men inget läckte och motorn fick nog med soppa. (Bredbandslamda är nog det bästa försäkringen om att bilen går som den ska).

--
//Blompa





[Ändrad 2014-6-9 av blompa]

[Ändrad 2014-6-9 av blompa]




_____________
Andreas Blom, medlem av Umeåmaffian.

Mina fordon (och länk till byggtrådar):Fiat Coupé 2.0 20VT 1999, Audi S4 1994
Tidigare fordon:Lancia Dedra Integrale 1993 - såld!, Alfa Romeo 166 3.0 1999 - Såld 20160604, Toyota Celica GT4,ST165 1988 andel såld 2016-11-07
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5526
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2014-6-9 kl 06:59


snygga bilar de där. :thumbsup:

Det skulle funnits Momo Vega liknande fälgar i 17tum att smacka fast på en sådan bil - det hade varit skitsnyggt!




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
blompa
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 706
Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-6-9 kl 07:03


But wait. There's more.

Under tiden jag skruvade dit det sista började Benny riva i kylsystemet. Termostaten hade betett sig mosträvigt, (reagerat lite långsamt och variabelt) något vi tänkte disciplinera genom ett utbyte.

Termostaten skymtas här inunder plaströret som går till plenumet.

20140608_145406.jpg - 309kB

Väl loss såg vi en strypning på den sidan av termostaten som sitter mot motorn. Efter en stunds funderande gissade vi att den strypningen är till för att snabbare få upp temperaturen. Några andra idéer hade vi svårt att komma på.

Vill man alls ha den där på en bil som bara körs på sommaren?
Förslag?

20140608_152644.jpg - 175kB

20140608_152802.jpg - 253kB

20140608_145400.jpg - 270kB

bytet gick ganska smärtfritt.
Under tiden vi bytte Termostat på en 75TS, fick hon vila i solen.
Vattendropparna är det vatten som låg kvar på plastskyddet under motorn. Det skvimpade sakteliga bort i samband med att bilen rörde på sig.

20140608_152906.jpg - 582kB

När 75ans termostatbyte var gjort (för övrigt rätt enkelt placerat på 75TS) firade vi med en test-tur till Palle.





_____________
Andreas Blom, medlem av Umeåmaffian.

Mina fordon (och länk till byggtrådar):Fiat Coupé 2.0 20VT 1999, Audi S4 1994
Tidigare fordon:Lancia Dedra Integrale 1993 - såld!, Alfa Romeo 166 3.0 1999 - Såld 20160604, Toyota Celica GT4,ST165 1988 andel såld 2016-11-07
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Nathia
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 928
Registrerad: 2013-2-15
Medlemmen är Offline

Humör: Det är mycket nu

[*] Inlagd 2014-6-9 kl 07:25


Jag kommer alltid på hur mycket jag vill ha en Fiat Coupé efter jag köpt något, suck.

:P




Hon/Henne
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
blompa
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 706
Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-6-9 kl 07:36


@FredrikAssarsson

Jo jag gillar den verkligen. Myyycket karaktär och ganska ovanliga. Någon per stad eller så är väl ett bra snitt.

Fälgarna som sitter på är i största laget. 18" med 4*98 är nog inte så vanligt.

225 35 18 är däckdimensionen. Större går faktiskt inte på. Hade nog varit bra med 17" däck men jag har inte orkat leta. Det som sitter på nu är det som satt på när jag köpte bilen.

@Katta.
En fantastiskt kul bil med många saker i standardutrustningen.
Coil on Plug, diffbroms etc. Det bästa med de är hur pass ren den är i sin design. Allt man ville göra är gjort. Bensintankslocket är ett exempel. Ett annat är att man mest troligt inte ville ha hål i huven och satte spolarmunstyckena på vindrutetorkararmarna etc. Inredningen är galet sportig med den lackade listen som mätarna sitter i.

Dessutom går de trimma en hel jättemassa om man vill. Större spridare, bränslepump, en intercooler och kanske en kraftigare turbo sen kan du nog nå 400hk om du har en hygglig bränslemapp. (vilket fcperformance fixar åt dig, skräddarsytt till din bil).

Inte så mycket vikt ändå, lite över 1300kilo.

[Ändrad 2014-6-9 av blompa]




_____________
Andreas Blom, medlem av Umeåmaffian.

Mina fordon (och länk till byggtrådar):Fiat Coupé 2.0 20VT 1999, Audi S4 1994
Tidigare fordon:Lancia Dedra Integrale 1993 - såld!, Alfa Romeo 166 3.0 1999 - Såld 20160604, Toyota Celica GT4,ST165 1988 andel såld 2016-11-07
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
******
Avatar



Inlägg: 4309
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2014-6-9 kl 08:42


Hmm, märkligt att det inte är någon FIAT Coupé i CAR Challenge egentligen...



Gustav CAR nr: 5348
Nu en Giulia!
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
TurboB
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 48
Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline

Humör: Överladdad

[*] Inlagd 2014-6-9 kl 09:29


Vanliga bensinslangar i gummi duger inte. Köp slangar avsett för marint bruk som håller högre kvalitet och inte spricker. Man får vara försiktig med plastnipplarna, skruvfästen mm eftersom plasten blir skör med tiden. Föregående ägare har i alla fall använt rätt sorts slangklämma som inte deformerar slangen.

Trevlig bil som föregående ägare verkat ha gjort i huvudsak rätt saker med. Med undantag för hjulen (min åsikt).




Magnus Åberg

Alfa 75 America (Challange #101), Alfa 155Q4, Lancia Kappa, Lancia Flavia Coupe, Fiat Coupe 16vt, Coupe 20vt, X1/9, Uno Turbo ie.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
TurboB
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 48
Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline

Humör: Överladdad

[*] Inlagd 2014-6-9 kl 09:32


Och en sak till när du är där bak och gräver: Kolla bromsledningarna efter "kardantunneln" hela vägen till oken. Det skaver och rostar sen vid alla plastclips som håller ledningen.



Magnus Åberg

Alfa 75 America (Challange #101), Alfa 155Q4, Lancia Kappa, Lancia Flavia Coupe, Fiat Coupe 16vt, Coupe 20vt, X1/9, Uno Turbo ie.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Briander
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 664
Registrerad: 2010-7-5
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Dragbil

[*] Inlagd 2014-6-9 kl 09:54


Snygga saker det där, och en konstant gul bil-lek :cool: Det fattas någon plast under stötfångaren bak?



| Daniel Briander |
| 156 2.5 V6 SW 2000, såld |
| 156 2.0 TS 1998, såld |
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
JanneHagnell
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 408
Registrerad: 2013-9-22
Befinner sig: Alingsås
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-6-9 kl 10:43


Quote: Ursprugligen inlagt av TurboB  
Vanliga bensinslangar i gummi duger inte. Köp slangar avsett för marint bruk som håller högre kvalitet och inte spricker. Man får vara försiktig med plastnipplarna, skruvfästen mm eftersom plasten blir skör med tiden. Föregående ägare har i alla fall använt rätt sorts slangklämma som inte deformerar slangen.

Trevlig bil som föregående ägare verkat ha gjort i huvudsak rätt saker med. Med undantag för hjulen (min åsikt).

Vad är "rätt" slangklämma? Sådan med två öron med en skruv och mutterämne i?




Janne Hagnell
Alingsås

"Sudda, Sudda, Sudda bort din sura min!"

Busan - Alfasud TI 1978
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
blompa
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 706
Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-6-9 kl 11:42


@TurboR
Det blev en gummislang nu.

Vad gäller bromsledningarna kollar jag på det nästa gång den är på lyften. Tack för tipset. Den är dock rostfri inunder.

Förra ägaren har gjort en del arbete dock inte allt (lade till beskrivning på det vi gjort).

tidigare slangklämmor var av hyggligt typ men slangen var i princip avdragen runt slangklämman. Det var på tok för hårt draget tidigare.

@Briander: Det gör det. Tror det togs bort ett par ägare bak.
Stör mig faktiskt inte på det. Nicely spotted though :cool:

@JanneHagnell
Sådana här slangklämmor är bättre då de fördelar ut trycket bättre:
http://www.stylingbutiken.se/public/img/user/t-bolt.jpg

[Ändrad 2014-6-9 av blompa]




_____________
Andreas Blom, medlem av Umeåmaffian.

Mina fordon (och länk till byggtrådar):Fiat Coupé 2.0 20VT 1999, Audi S4 1994
Tidigare fordon:Lancia Dedra Integrale 1993 - såld!, Alfa Romeo 166 3.0 1999 - Såld 20160604, Toyota Celica GT4,ST165 1988 andel såld 2016-11-07
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
blompa
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 706
Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-6-14 kl 05:28


Lite sölig med fotande men så här ser den ut inifrån för dem som inte sett det förut.

20140613_162609.jpg - 263kB

Följande bild visar tanklocket.

20140613_162732.jpg - 167kB




_____________
Andreas Blom, medlem av Umeåmaffian.

Mina fordon (och länk till byggtrådar):Fiat Coupé 2.0 20VT 1999, Audi S4 1994
Tidigare fordon:Lancia Dedra Integrale 1993 - såld!, Alfa Romeo 166 3.0 1999 - Såld 20160604, Toyota Celica GT4,ST165 1988 andel såld 2016-11-07
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
gonggong
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 355
Registrerad: 2006-9-5
Befinner sig: Stora Mossen /Sthlm
Medlemmen är Offline

Humör: Nyfiken i en strut!

[*] Inlagd 2014-6-14 kl 10:48


asså, den instrumentpanelen är bland de snyggare! vill också ha en coupe :thumbsup:



Filip Wennergren /Bromma
CARS: 5150
Äger nu: BMW 118i M-Sport -16, Golf Cab -89 samt Piaggio Ape -13, 2st Piaggio PK80 S -84 samt Alfa Romeo 166 V6 (skrot)

Har haft i parken: GTV 916, 4st 166 ts/v6, 2st 75 ts, 2st 155 ts, 3st 164 v6 + qv + 2st super samt 5st 156:or...
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
******



Inlägg: 6960
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2014-6-14 kl 12:46


Du kan ju flytta bränslepumpsrelät till iallafall andra sidan locket. Billigare reläer (som tex biltema på bilden) saknar diod för backströmmen och det blir som en liten tändspole.

Och ifall gummidetaljer börjat torka ut kring tanken...




Peter Strandberg
Äger: 33 Kombi 1.7 -89
. Bilder på allt
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7627
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2014-6-14 kl 12:59


Jo man vill att motorn ska nå driftstemp snabbt - som svar på din frågeställning - alternativet är att ha det som Alfasud serie I och II där det finns en varningslampa som anger att man inte ska släppa loss alla 68 hästarna förran driftstemp nåtts :)




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  6

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 42.8% - SQL: 57.2%]