Pages:
1
2
3
4
..
7 |
blompa
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
@gonggong Jo. Det är en jäkligt sportig inredning.
@Jol: Det är nog ingen dum idé. I'll take it under advicement. Inte heller nöjd med hur reläet är placerat.
@Georg. Jag har haft en massa teorier om vad det skulle kunna vara. Givet att vattnet tas in i termostaten i det hålet där, då bara måste snabbare
värmning vara grejen. Jag skulle vilja hitta en bild som visar på flödet dock. Skönt att någon resonerar likadant. Det stör mig att jag inte vet.
Frågade på FCCUK men snubben som svarade där tyckte "Fiat engineers work in mysterious ways, who are you to question their designs"
Just nu kör jag utan plåten och som jämförelse blir 166an varmare snabbare (folk bekanta med mina trådar vet att båda bilarna har ganska färska
termostater). Jag har ännu inte sett några problem med att köra utan plåten, utom möjligtvis det att man kan skjuta något om man drar på fulla spjäll
med kall motor. Men å andra sidan brukar jag ge fan i att låta turbon ladda något innan bilen kommer upp i temp.
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Sorry jag fattade inte att det var en plåt som strypning-ja då är det ju jäkligt lockande att ta bort speciellt om man vill säkerställa snabb kylning
vid mera effekt osv.
Skulle kunna tänka mig att strypningen ger en mindre variation i tempnivån eller trögare reaktion.
Men allt är gissningar - finns ju en sån gåta till här gömd. Tankarmaturen ser ju ut som hämtat från 155:an. Därunder sitter ju ett spiralrör med
slang - tror det var efter pumpen. Också en grej som jag funderat mkt över vad i herans namn den är till för. Hade röret varit stumt i ändarna så
kunde det ju vara en tempgrej för att minska påfrestningar på ändarna men det sitter en slang i ena änden.
Blir skärrad av alla dessa bensinslangar som spricker sönder på några år i bästa fall. Att man ska sälja såna som inte tål soppa?! Har ju ondgjort mig
över det där förr när jag en gång undsatte Håkan i Fagersjö som blev ståendes med 155:an med ny uppsvälld slang under tankarmaturen. Och den slangen
kom från en alfaverkstad som jag förstått. Säkert vanlig förbruknings/metervara - inte specifikt avsedd för pumpen. Dern som har den ljuslila 155:an
idag får gärna höra av sig om det funkar än. Trelleborg 20-25 år gammal produktion.
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
@georg
Jo, det var helt klart lockande.
Jag har för mig att rätt många delar i framvagnen är gemensamma mellan 155 och Coupén. Minns inte om det var med Wide body eller modellen innan.
Det är därmed inte otroligt att pumpen är samma. Finns fler detaljer som är delade.
Slangen borde inte vara äldre än 2006. Bilen är importerad från Tyskand då. Det och den svenska texten på slangen implicerar en maxålder. Det är
klart.... det kan ju vara så att slangen suttit där sen bilen var ny, eller att slangen är monterade sent men har legat på en hylla i 20 år.
Aja. ny på plats.
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
2 år - det är livslängden på många av dom slangar som saluförs på tillbehörsmarknaden i kombination med dagens soppa..den jag nämnde på 155:an var väl
nån vecka gammal men satt ju i tanken och då är det soppa utvändigt med. Den var som en korv - så uppsvälld.
|
|
elCrillo
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2010-10-28
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline
Humör: 155 är aldrig fel!
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av blompa  |
Jag har för mig att rätt många delar i framvagnen är gemensamma mellan 155 och Coupén. Minns inte om det var med Wide body eller modellen innan.
|
Dom delar tillochmed bottenplatta, den såkallade Tipo-plattan.
Crister Borg
155 2.0 16v TS - 95, nu "q2"
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Snubblade över denna bild.
Fotad knappt minuter efter att bilen blev min, den där regniga majdagen för 2 år sen.
|
|
Nathia
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2013-2-15
Medlemmen är Offline
Humör: Det är mycket nu
|
|
Fick du den i en Kids Meal på Sibylla för att vara den 100.000nde beställaren? 
Avis..
Hon/Henne
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det blev lite mek i förrgår.
Vi grovställde framvagnen.
Den observante ser att jag har armen in genom fälgen. Så kan man bara göra på bra bilar. 

[Ändrad 2014-9-19 av blompa]
|
|
Filip
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2013-4-10
Medlemmen är Offline
|
|
Trevlig bil och helrätt färg!
En random fråga: har du koll på om Fiat Coupé delar topplagringar med GTV 916?
(Bakgrund: det finns knappt några vettiga coiloverkit till 916-serien, så jag försöker vara lite kreativ...researcher alternativ)
Filip Norén | Trackdaypreppad Miata NA
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
     br>
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Ett sånt där tanklock ska jag ha nån gång.
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Igår fick jag ett SMS av Rikard.
"Fiaten står på parkeringen..."
Med svår längtan efter mitt gula vidunder gjorde jag klart den 7 år långa arbetsdagen innan jag tog mig hem.
Imorse när jag steg upp var vädret fint och torrt. Klart bra Fiatväder. Jag åt frukost på rekordtid och åkte hemifrån en bra stund innan vanlig tid.
Av någon konstig anledning tog det 3 gånger så lång tid att ta sig till jobbet just den här morgonen. Trots total avsaknad av trafik och låga
hastigheter 
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag körde vägen hem via snabbmatsställe och postutlämning.
Därefter bar det raskt iväg till Benny där det skulle göras ett enklare mek.
det hade blivit dags för olje och filterbyte:

Efter att ha varmkört bilen ordentligt på vägen till Benny
Höjdes hon upp på lyften. Bottenpluggen skruvades ur och väntan inleddes:

Under tiden jag väntade passade jag på att dra loss oljefiltret.
Här ser ni botten på oljefiltret. En svart oljefilterhylsa med 3/8"hylsa

Här med ett spärrskaft:

Med oljefiltret borta ser det ut såhär:

Jag drog tillbaka pluggen (som någon nog dragit loss med polygrip tidigare).

Det nya oljefiltret fylldes på olja innan det drogs dit.
Sen fylldes det på av den tyska olja jag köpte i våras.
Om ni undrar varför jag valde just den här oljan bör ni läsa om det i den här tråden.
I den tråden visar jag på varför jag tror på den här oljan.

På vägen hem gick hon bara fint. Gott med ny olja. :)
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
jag tror också på addinol. förutom dom 2x5 liter jag beställde samtidigt med andreas så slog jag till ytterligare en 20 liters dunk idag.
oljan går snabbt åt med flera bilar i huset.... v70 fick nytt förra veckan och
det skall bytas på porschen härnäst, ytterligare 7-8 liter går det åt till den.
en del ovetenskapliga saker noterar man med olika oljor, hur " sega" dom är när man häller upp dom och hur mycket oljan kryper på ytor när man spiller
några droppar. addinolen verkar klara garagetestet bra :-)
[Edited on 2015-5-28 by BennySteen]
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det hade blivit dags för en av årets mer nervösa dagar:

när vi skulle lyfta bakvagnen hittade vi ingenstans att lyfta. Vilket jag hade svårt att förstå. Var fan har de lyft innan? Avgassystemet var mer än
bara lite ivägen. Nämligen.
Det borde gå att komma åt bortanför avgassystemet om man har 1-2 gummikuddar.
I vanlig ordning var katalysatorn ett utmärkt ställe att förvara glass när vi väl mätte. Det fick bli utomhusmätning. Efter en stund vid 4000varv
visade mitt gula vidunder fina värden. Hon var lite morgontrött bara!
Men...
comma...
Stalling tactic....

|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
@Filip
Oj. Mer än bara lite sent.
Jag snabbkollade och 916GTV står som Tipo 2 på wikipeadia.
Jag har ingen aning om delarna passar dessvärre.
Det kit jag har på min bil är ett Koni SSK sport-kit med H&R-fjädrar.
Maila snubbarna på europerformance och kolla om de tror det finns grejer som passar till 916GTV.
http://www.europerformance.co.uk/
De har dessutom coilovers som ska passa på 916 GTV. Silverline X ska vara rätt hyggliga om jag minns det rätt. Lite dyra bara. KW ska också vara bra.
Hoppas det hjälper trots det sena svaret.
[Ändrad 2015-6-9 av blompa]
|
|
Pages:
1
2
3
4
..
7 |