Pages:
1
2
3
4 |
sam_h
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Samhs Merda, Giulietta 1.4TB MA -11 (17k mil)
Den här gången var det frugan som valde färg, den skulle vara svart eller svartmetallic. Så det blev en Nero Etna.
Regnr MRD uttalas numera Merda (italiensk svordom)
Modell:
Giulietta 1.4TB M-Air 170hk S&S Distinctive
Uttagen 2011-06
63300km (150228)
Utrustning:
Sportpaket 2
Panoramatak med taklucka
Bi-Xenon med adaptivt kurvljus
Larm med dubbellåsning
Förbered för TomTom
Metallic lack - Svart met 805
Regnsensor & mörktonad övre del av vindruta
Aut. avbländbar innerbackspegel

[Ändrad 2020-11-11 av sam_h]
|
|
sam_h
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Planen är att den här skall vi ha många år så det skall göras en del åtgärder inom kort.
Följande är beställt:
Novitec powerjet 3 --> 195hk
Novitec GP1 0-40%-75% snabbare gasrespons
Biscone sportluftfilter
Bagagerumsmatta
Under våren skall följande göras:
Gå igenom alla gummilister i dörrar och luckar, är en känd kvalitetsbrist, har redan hittat flera lister som sitter dåligt.
Stor rostskyddsbehandling
Undersöka ett klonkande från höger bak.
Lackskyddsbehandling
Lägga skyddsfilm på panoramataket och i dörrbrunnarna
Köras aggressivt så glaseringen på bakbeläggen nöts bort
[Ändrad 2015-2-28 av sam_h]
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 7431
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Frän bil med intressant motor - nog den jag själv skulle välja. :)
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Nathia
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 928
Registrerad: 2013-2-15
Medlemmen är Offline
Humör: Det är mycket nu
|
|
Powerjet rekommenderas starkt..!
Hon/Henne
|
|
Sande
Alfista
   br>
Inlägg: 438
Registrerad: 2004-2-16
Medlemmen är Offline
Humör: Giulietta-galen!
|
|
Riktigt kul att se en till Giulietta på forumet!
Joakim Sande BROMMA, Stockholm
Alfa Romeo 164 2.0 ts -89 "Morsans Bil" *såld*
Alfa Romeo 156 V6 SP3 SW -01 *såld*
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM TCT QV Line -14 *Eviga väntan*
|
|
sam_h
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
I helgen blir det garagetid!
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 7431
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Har du dubbla insug?
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
sam_h
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Det ena filtret är till TEA
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 963
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
jag har ett fäste till tomtomen det man stoppar ner i hålet på instrumentbrädan. har även en begagnad växellåda till en sådan :)
sugen..
Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
använd obd och kolla insugstempen före och efter luftfilterbytet, surprise...
Jag är väldigt skeptiskt till förbättringen av så kallade sportluftfilter. Dom som kräver filterolja rentav förstör ju LMM.
Pappersfilter är förvisso tråkigt orginal men oöverträffade i filterarea och reningsgrad.
|
|
sam_h
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
begagnad växellåda? är det min gamla från BND?
|
|
sam_h
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  | använd obd och kolla insugstempen före och efter luftfilterbytet, surprise...
Jag är väldigt skeptiskt till förbättringen av så kallade sportluftfilter. Dom som kräver filterolja rentav förstör ju LMM.
Pappersfilter är förvisso tråkigt orginal men oöverträffade i filterarea och reningsgrad. |
Hör vad du säger. Har ingen aning hur mycket placebo ett sportluftfilter är, detta är ett insatsfilter , inte ett "öppet", så tar luften från samma
ställa som original så temperaturskillnaden borde vara noll. Novitec rekommenderar ett sportluftfilter till chipet för att ge optimal effekt,
samtidigt vill de såklart även kränga grejer från sin online-shop så det kanske ska tas med en nypa salt. Rent logiskt borde det bara vara nära
rödmarkering ett sportfilter egentligen gör någon nytta på en turbobil.
Oljerester som fastnar på LMM är jag inte så orolig för, rengör LMM regelbundet.
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
vår vän från oljetråden har jämfört.
http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm
|
|
sam_h
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Vi skulle ha våra egen "urban myth" tråd under FAQ, där vi kan kort kan beskriva lite olika saker folk tror, och sedan länka till fakta som beskriver
vad som egentligen händer (eller inte händer)
|
|
sam_h
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Att bättre flöde kan vara lika med sämre filtrering är en no-brainer, och empiriska tester, även om de inte är gjorde i labmiljö, är intressanta då de
visar verkligheten. Men bättre flöde behöver inte betyda sämre filtrering, vilket också är en no-brainer, större filterarea med finare filter =
mindre filterarea med grövre filtrering. I mitt fall med att använda samma fysiska storlek på filtren begränsar tillverkarna så pass att det troligen
är så att deras bättre flödande teknik, tyvärr betyder något sämre filtrering för de minsta partiklarna. Finns dock en till faktor med i spelet och
det är filtrets interna struktur, mao hur den fångar partiklarna och var de lägger sig.
Från det jag snabbade upp av de som servade det renrumslaboratorie vi hade på en f.d. arbetsplats så var det ett helt program av filterbyte av de
finaste filtren innan filtersystemet var inkört. De olika filternivåerna behövde helt enkelt en viss mängd smuts i sig för att fungera optimalt. Så i
början var det ett lågt motstånd med mer genomsläpp. Inkörningen gjorde över semester under ca 5-6veckor körtid, när det väl var tillräckligt skitigt
höll sig filtreringsförmågan i 1 år innan den hade degraderat såpass att motståndet i filtren gav för lågt genomflöde. Anledningen till att
filterbytet skedde på sommaren var såklart allt damm och pollen i luften på våren och sommaren.
Så den kritik jag har mot det här testet är att det är gjort på nya filter under en begränsad användning. Strukturen/interna arean i filtret spelar
roll över tiden för att bibehålla ett bra genomflöde samtidigt som partiklar fastnar.
Finns en drös mer eller mindre vetenskapliga testare som visar filterförmågan där smuts appliceras över tiden. Och det är just det som är min
anledning till att vilja ha ett tvättbart luftfilter då jag vill helst byta/rengöra filtret 2ggr/år och gärna en extra gång på våren när den värsta
pollineringen är över.
Här finns ytterligare en "wise guy" http://zitthere.com/products/air_filter.html som tar upp ämnet om smuts över tid med lite jämförelser mellan sportfiltertekniker.
|
|
Pages:
1
2
3
4 |