AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  4
Författare: Ämne: Samhs Merda, Giulietta 1.4TB MA -11 (17k mil)
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

cool.gif Inlagd 2015-2-28 kl 15:56
Samhs Merda, Giulietta 1.4TB MA -11 (17k mil)


Den här gången var det frugan som valde färg, den skulle vara svart eller svartmetallic. Så det blev en Nero Etna.
Regnr MRD uttalas numera Merda (italiensk svordom)

Modell:
Giulietta 1.4TB M-Air 170hk S&S Distinctive
Uttagen 2011-06
63300km (150228)

Utrustning:
Sportpaket 2
Panoramatak med taklucka
Bi-Xenon med adaptivt kurvljus
Larm med dubbellåsning
Förbered för TomTom
Metallic lack - Svart met 805
Regnsensor & mörktonad övre del av vindruta
Aut. avbländbar innerbackspegel



DSC_7024.JPG - 1.5MB



[Ändrad 2020-11-11 av sam_h]




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-2-28 kl 16:08


Planen är att den här skall vi ha många år så det skall göras en del åtgärder inom kort.

Följande är beställt:
    Novitec powerjet 3 --> 195hk
    Novitec GP1 0-40%-75% snabbare gasrespons
    Biscone sportluftfilter
    Bagagerumsmatta


Under våren skall följande göras:
    Gå igenom alla gummilister i dörrar och luckar, är en känd kvalitetsbrist, har redan hittat flera lister som sitter dåligt.
    Stor rostskyddsbehandling
    Undersöka ett klonkande från höger bak.
    Lackskyddsbehandling
    Lägga skyddsfilm på panoramataket och i dörrbrunnarna
    Köras aggressivt så glaseringen på bakbeläggen nöts bort




[Ändrad 2015-2-28 av sam_h]




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7431
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2015-2-28 kl 17:40


Frän bil med intressant motor - nog den jag själv skulle välja. :)



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Nathia
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 928
Registrerad: 2013-2-15
Medlemmen är Offline

Humör: Det är mycket nu

[*] Inlagd 2015-3-2 kl 08:32


Powerjet rekommenderas starkt..! :thumbsup:



Hon/Henne
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Sande
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 438
Registrerad: 2004-2-16
Medlemmen är Offline

Humör: Giulietta-galen!

[*] Inlagd 2015-3-2 kl 08:45


Riktigt kul att se en till Giulietta på forumet! :beerchug:



Joakim Sande BROMMA, Stockholm
Alfa Romeo 164 2.0 ts -89 "Morsans Bil" *såld*
Alfa Romeo 156 V6 SP3 SW -01 *såld*
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM TCT QV Line -14 *Eviga väntan*
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-3-13 kl 18:16


I helgen blir det garagetid!

DSC_7132.JPG - 1.4MB




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7431
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2015-3-13 kl 19:49


Har du dubbla insug? :kiss:



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-3-13 kl 20:15


Det ena filtret är till TEA



Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 963
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-3-13 kl 21:02


jag har ett fäste till tomtomen det man stoppar ner i hålet på instrumentbrädan. har även en begagnad växellåda till en sådan :)
sugen..




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89 som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.

Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********

Avatar


Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-3-13 kl 21:19


använd obd och kolla insugstempen före och efter luftfilterbytet, surprise...

Jag är väldigt skeptiskt till förbättringen av så kallade sportluftfilter. Dom som kräver filterolja rentav förstör ju LMM.

Pappersfilter är förvisso tråkigt orginal men oöverträffade i filterarea och reningsgrad.




Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-3-13 kl 22:28


begagnad växellåda? är det min gamla från BND? ;)



Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-3-13 kl 22:39


Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
använd obd och kolla insugstempen före och efter luftfilterbytet, surprise...

Jag är väldigt skeptiskt till förbättringen av så kallade sportluftfilter. Dom som kräver filterolja rentav förstör ju LMM.

Pappersfilter är förvisso tråkigt orginal men oöverträffade i filterarea och reningsgrad.


Hör vad du säger. Har ingen aning hur mycket placebo ett sportluftfilter är, detta är ett insatsfilter , inte ett "öppet", så tar luften från samma ställa som original så temperaturskillnaden borde vara noll. Novitec rekommenderar ett sportluftfilter till chipet för att ge optimal effekt, samtidigt vill de såklart även kränga grejer från sin online-shop så det kanske ska tas med en nypa salt. Rent logiskt borde det bara vara nära rödmarkering ett sportfilter egentligen gör någon nytta på en turbobil.

Oljerester som fastnar på LMM är jag inte så orolig för, rengör LMM regelbundet.




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********

Avatar


Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-3-14 kl 00:14


vår vän från oljetråden har jämfört.

http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm




Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-3-14 kl 07:30


Vi skulle ha våra egen "urban myth" tråd under FAQ, där vi kan kort kan beskriva lite olika saker folk tror, och sedan länka till fakta som beskriver vad som egentligen händer (eller inte händer)




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-3-14 kl 08:51


Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
vår vän från oljetråden har jämfört.

http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm


Att bättre flöde kan vara lika med sämre filtrering är en no-brainer, och empiriska tester, även om de inte är gjorde i labmiljö, är intressanta då de visar verkligheten. Men bättre flöde behöver inte betyda sämre filtrering, vilket också är en no-brainer, större filterarea med finare filter = mindre filterarea med grövre filtrering. I mitt fall med att använda samma fysiska storlek på filtren begränsar tillverkarna så pass att det troligen är så att deras bättre flödande teknik, tyvärr betyder något sämre filtrering för de minsta partiklarna. Finns dock en till faktor med i spelet och det är filtrets interna struktur, mao hur den fångar partiklarna och var de lägger sig.

Från det jag snabbade upp av de som servade det renrumslaboratorie vi hade på en f.d. arbetsplats så var det ett helt program av filterbyte av de finaste filtren innan filtersystemet var inkört. De olika filternivåerna behövde helt enkelt en viss mängd smuts i sig för att fungera optimalt. Så i början var det ett lågt motstånd med mer genomsläpp. Inkörningen gjorde över semester under ca 5-6veckor körtid, när det väl var tillräckligt skitigt höll sig filtreringsförmågan i 1 år innan den hade degraderat såpass att motståndet i filtren gav för lågt genomflöde. Anledningen till att filterbytet skedde på sommaren var såklart allt damm och pollen i luften på våren och sommaren.

Så den kritik jag har mot det här testet är att det är gjort på nya filter under en begränsad användning. Strukturen/interna arean i filtret spelar roll över tiden för att bibehålla ett bra genomflöde samtidigt som partiklar fastnar.
Finns en drös mer eller mindre vetenskapliga testare som visar filterförmågan där smuts appliceras över tiden. Och det är just det som är min anledning till att vilja ha ett tvättbart luftfilter då jag vill helst byta/rengöra filtret 2ggr/år och gärna en extra gång på våren när den värsta pollineringen är över.

Här finns ytterligare en "wise guy" http://zitthere.com/products/air_filter.html som tar upp ämnet om smuts över tid med lite jämförelser mellan sportfiltertekniker.





Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  4

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 55.2% - SQL: 44.8%]