sam_h
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
FAQ Blue&Me aptX och A2DP strömning av musik
Den Bluetooth som ingår i Blue&Me stödjer bara protokollet HSP vilket är en handsfree funktion där Blue&Me agerar som ett headset med
möjligheten att ringa, svara eller avsluta ett telefonsamtal samt höja och sänka volymen.
Utöver det kan man spela MP3 och några andra format via USB. För att spela musik från Itunes biblioteket via Ipod/Iphone behövs en speciell
Blue&me dongle som ansluts till USB-porten.
Det jag med flera saknar är stödet för strömmat ljud, till exempel från Spotify.
Det man vill åt är bluetooth audio codec'n "aptX" som har en hög ljudkvalitét för strömmat ljud, A2DP är ett enklare protokoll med något sämre
ljudkvalitét som också kan tilltala.
Här är ett väldigt enkelt sätt att fixa aptX eller A2DP till ett fordon med Blue&Me, i mitt fall en Giulietta.
I handskfacket har jag en socket med Aux-in och en USB-port för anslutning till Blue&me. (vilket är en förutsättning)
Till denna inhandlade jag en "A2DP Bluetooth Audio Receiver" med strömförsörjning via USB och en 3,5mm audio-out port.
Installation går på 1minut.
Anslut bluetooth mottagaren i USB-porten
Koppla in 3,5mm ljudsladden (i detta fall följde den med) mellan mottagarens Audio-out och Aux-in.
Parkoppla telefonen och mottagaren
Klart!
Erfarenheter hittills:
Initialt verkar det som en dålig idé att ha telefonen uppkopplad mot båda protokollen.
Musiken via A2DP avbröts när samtal mottogs,
men sedan verkade det bli rundgångseko mellan HSP och A2DP.
Ska testa igen om en inställning i telefonen kan lösa detta.
Edit, Den första modellen av bluetooth audio receiver jag köpte med A2DP håller inte måttet för mina öron, så jag kommer att testa en med
aptX
[Ändrad 2015-3-3 av sam_h]
|
|
jol
|
Thread Moved 2015-3-3 kl 10:02 |
sam_h
Alfa-guru
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag valde en modell som heter TS-BT35A03 som har Bluetooth 2.0+EDR och med A2DP Verson 1.2 protokoll, för att vara kompatibel med en modern telefon.
Omdömme:
Testade produkten idag på väg till jobbet och kan inte rekommendera den till något annat än för ljudböcker, då ljudet i princip helt saknade bas.
[Ändrad 2015-3-3 av sam_h]
|
|
malm
Junior Alfista
br>
Registrerad: 2009-10-18
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
|
|
Kan en sån här göra jobbet? Jag har en miniblink för att streama till hemmastereon. Ger riktigt fint och krispigt ljud.
Ottar Malm
156 SW JTS Ti -05
CAR medlem #6844
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Har läst på lite till och protokollet aptX istället för A2DP är det som gäller om man vill ha riktigt bra ljud.
Har beställt en Avantree Saturn Pro, som både kommer få agera mottager i bilen, och sändare hemma till trådlösa högtalare.
Tack för tipset malm.
Avantree Saturn Pro är troligen mer "midrange" där Miniblink är Highend :)
|
|
mopar
|
Thread Moved 2015-3-4 kl 14:26 |
hjeltman
Junior Alfista
br>
Registrerad: 2009-4-28
Befinner sig: På en båt eller i GBG
Medlemmen är Offline
|
|
Är det någon som har koll på vad man gör om man inte har Blue and Me i bilen sedan innan?
Jag hade nöjt mig med en 3.5mm Aux, men så vitt jag vet har jag inte det heller idag.
Det är en 2011 Giulietta.
Jon Hjeltman
Gråbo
75 2.5 QO -87
Giulietta QV -11 (Såld)
GTV6 2.5 -83 (RIP Scuderian)
156 2.0 T-spark -99 (Såld till en Säl)
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Medlemmen är Offline
|
|
bakom panelen finns utrymme för 2-din med mindre modifiering. Finns satser där du kan byta panelen och sätt in en vanlig dubbel-din eller enkel-din
stereo av valfri modell.
Sök på "Giulietta 2-din"
[Ändrad 2015-3-18 av sam_h]
|
|
hjeltman
Junior Alfista
br>
Registrerad: 2009-4-28
Befinner sig: På en båt eller i GBG
Medlemmen är Offline
|
|
Jo, den varianten har jag sett, men hoppades på nått lite enklare.
Men varför skall det vara enkelt? :-D
Jon Hjeltman
Gråbo
75 2.5 QO -87
Giulietta QV -11 (Såld)
GTV6 2.5 -83 (RIP Scuderian)
156 2.0 T-spark -99 (Såld till en Säl)
|
|