Pages:
1
2
3 |
George Junior
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1965
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Frugans 159... Glapp i displayen.
Hej!
Flickvännen har snöat in på Alfa Romeo och i helgen var vi och dräglade över en 159 från 2008 som bara hade gått 3000 mil. Blev ingen provkörning då
den stod längst inne på ett begbilstorg. 2.2 liters motor och automatlåda. Men man blir ju knäsvag av designen som andas pondus, ambition,
sydeuropiesk stil och elegans. Och begie läderindedning. Mums...
Men. Jag bor ju i Costa Rica, med farthinder höga som Mount Everest och massor av hål i vägarna. Går det överhuvud taget att bruxa en 159 på sådana
vägar?
Det ska också fraktas en bakåtvänd barnstol i baksätet. Jag noterade att varken takhöjd eller benutrymme var nåt vidare, vill minnas att jag satt
bättre bak i morsans 156a. Garaget är inte heller onödigt stort så en 156 skulle passa bättre på det viset. Tyvärr verkar sportwagon omöjligt att få
tag i här nere, gäller bägge modellerna. För 156 är det mest TS pre-facelift som finns att köpa. Känner till TS-spinesn rykte men här byter folk i
regel olja var 500e mil, så det borde gå att hitta en som är hel.
Blir det en 159 så ryker hennes Nissan Tiida från 2012, för övrigt den mest oinspirerade bil jag nånsin kört. 156an får annars ersätta min Fiat Palio
Adventure från 2007, en riktigt robust kombi, tyvärr också med alldeles för litet baksäte.
[Edited on 2017-9-28 by George Junior]
[Edited on 2019-5-14 by George Junior]
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
sam_h
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Spontant kändes det som att sittställningen fram i 159 var lite generösare än den mer alfa-lika i 156, vilket innebar att man kan ha framstolarna lite
längre fram och frigöra plats för bakåtvänd stol. En osänkt 159 är tämligen hög jämfört mot motsvarande 156.
Men med tanke på både vägar, och trafikklimat, varför inte satsa på en Nissan Qashqai? säkraste bilen hittils som ncap testat ur förare/passagerarnas
perspektiv. Helt okej markfrigång också. Säkerheten gäller från första årsm.
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1965
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Menar du att 159 har bättre markfrigång än 156? Jag trodde det var tvärt om. Quashai är ju ett alternativ eftersom hon gillar Nissan. Men efterom det
är jag som oftast kör så får det ju gärna vara en bil som snackar lite med föraren. Och eftersom hon nu råkar gilla Alfa, så... gärller det bara att
hitta nåt som fuinkar att leva med. Jag är helnöjd med min Fiat men den är lite väl trång, och alldaglig. Damen gillar exclusiva europeiska bilar,
dessutom minns vi Clarksons statement "Alfas are for nice people".
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 7460
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Låter som att du skulle haft en 156 Q4 crosswagon. Men det lär väl vara begränsat antal sådana i Costa Rica..?
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Nathia
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 928
Registrerad: 2013-2-15
Medlemmen är Offline
Humör: Det är mycket nu
|
|
159orna har ISOfix fästen bak och är markant säkrare än 156an, till och med säkrare än en Volvo V70 II.
Men 2.2an och automat? Har för mig att det bara fanns Selespeed när det gällde automat till 2.2an
Hon/Henne
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1965
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Verkar vara Selespeed ja, så här såg det ut (inkl färgen på lädret) 
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1965
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Katta du har ju haft bägge, och ni har väl gott om potthål där uppe i norr? Vilken funkar bäst på dåliga vägar?
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
Nathia
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 928
Registrerad: 2013-2-15
Medlemmen är Offline
Humör: Det är mycket nu
|
|
Tbi'n sägs vara lika låg som 147an. Och ja, 2.2an hade bättre markfrigång. Slamrar ju rätt rejält och stötiga är de när man kör i portalen. Men annars
gillar jag dem. 
Men att de känns mer i 159an än 156an kan bero på att däcken är ju lite bredare och mindre glapp.. :)
Hon/Henne
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1965
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Nu har flickvännen handlat 159 - det blev en mörkblå med lejongul skinninredning. Grymt snygg bil och bara 3000 mil, årsmodell 2008. Men rätt trist
med den tidiga 2.2 litersmotorn. Och den har Selespeed. Kommer inte riktigt överens med hur den växlar i autoläge, tycker den väntar aldeles för länge
med att slänga i 2an. Men det är väl en vanesak.
Däremot är det knepigt att starta den i backe. Man måste ge nästan fullgas för att den inte ska rulla baklänges, och gör man det så tar den ett
"skutt" framåt. Detta funkar inte här i Costa rika där det finns gott om branta backar och bilköer. Är detta en justeringssak eller är det helet
enkelt så det fungerar?
Saludos
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
      br>
Inlägg: 4476
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline
Humör: Turbo!!!
|
|
Jag är nog rädd att det blir så med robotlådor med enkelkoppling. För det är väl det det är i Selespeed även i 159? Min kollegas BMW M5 V10 med SMG
låda(BMS variant av Selespeed) med enkelkoppling var hopplös att köra långsamt med. Dvs den frirullade så fort du släppte bromsen om det lutade. Man
var tvungen att dutta till rätt bra på gasen innan den började driva, och då skuttade den glatt iväg. Tänk dig 507hk istället för 159'ans effekt så
kan du tänka dig hur spännande det kunde bli att fickparkera den bilen i lite motlut. Även SAAB Trionic eller vad de kallade den hade liknande hyss
för sig vid körning på ettan och backen.
Du får lära frugan att vänsterbromsa, alternativt dra handbromsen när hon parkerar.
Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1965
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
159 - :kulspruta:
Biljävel. Nån som vet var man köper en ny fönsterhiss vänster bak? Det är vajermekanismen som gett upp, motorn är ok.
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
Luledavve
Alfista
   br>
Inlägg: 131
Registrerad: 2008-3-26
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Jag tog isär vajermekanismen, sträckte och rätade ut vajern och rullade upp den igen. Lite pillrigt, tog en timme eller två totalt men det var det
lätt värt.
Det var klackarna som håller fönsterhållaren mot skenan som gått av. Fräste ut nya klackar i teflon (gammal skärbräda och överhandsfräs) som jag
skruvade och limmade på plats och sen dess har det fungerat felfritt.
Det är säkert samma fel på din.
David Lind blad
Alfa Romeo Giulietta 1,4tb -16
Alfa Romeo Stelvio Super JTDm Q4 -17
Annars mest boxermotorförsedda tysktillverkade fordon
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1965
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Tack för tipset. Det går npg att fixa på det viset ja om man har en vettig verkstad. Får ta det nästa gång jag är på Carozzeria Giardinetta.
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1965
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Tydligen finns 159an med Hill Holder. Det hade ju varit en stor fördel i det här backiga landet.
Vad jag har sett så fanns det bara i kombination med antispinn, vilket det här exemplaret inte verkar ha. Är hill holder möjligt att eftermontera på
nåt sätt? Skulle ju kunna vara mjukvara.
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 963
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  | Tydligen finns 159an med Hill Holder. Det hade ju varit en stor fördel i det här backiga landet.
Vad jag har sett så fanns det bara i kombination med antispinn, vilket det här exemplaret inte verkar ha. Är hill holder möjligt att eftermontera på
nåt sätt? Skulle ju kunna vara mjukvara. |
nej det är det inte.
hill holder ska du ha i din med. när du står i en backe så ska man trampa lite hårdare på bromspedalen så aktiveras det. lika så om det är en viss
lutning. men du kan inte efter montera det.
Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com
|
|
Pages:
1
2
3 |
|