AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  19
Författare: Ämne: Blå Alfetta GTV 1977
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 732
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

biggrin.gif Inlagd 2015-4-8 kl 22:52
Blå Alfetta GTV 1977


Hej.
Tråd om min Alfetta GTV -77. Det är min första bil som jag köpte när jag var 16 år.

Bilen köptes 2013 i Skara och kördes (med slirande koppling) hem för egen maskin till Västerås. Mer meka än köra vad gäller denna bil. Men det är ju så det ska vara. :smash:

116 är nog de roligaste alforna. Många speciella lösningar och ibland tveksamma konstruktioner. Men de har iaf en viss charm, speciellt GTV med sitt minst sagt säregna utseende.

Precis efter inköp
DSCN3029 - Kopia.JPG - 284kB PICT0846.JPG - 314kB Står och myser bredvid pappas Berlina :ritaliead: SDC10603.JPG - 516kB SDC10588.JPG - 441kB SDC10587.JPG - 390kB

2 liters nord som blivit lätt trimmad sen jag köpte den.
10.4:1 kolvar
Trimkammar, ca 12mm lyft.
Hårdare ventilfjädrar.
Viktjusterade kolvar och vevstakar.
Dellorto 45:or med långa alu insug och trattar. 40mm halsringar.
Matchportat insug å grenrör. Ytterst lite portad i toppen.
Programmerbar 123 fördelare. Högeffektständspole och high performance tändkablar.
Bredbandslambda.
Originalgrenrör med hemsnickrat avgassystem, 2" sekundärrör sedan 2.5".

Den gillar att varva. :revs:

GTV6 stavar och MT1 fjädrar. Övrigt original än så länge..

[Ändrad 2016-4-25 av dhladohc]

[Ändrad 2018-5-9 av dhladohc]

[Ändrad 2018-8-24 av dhladohc]




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 Permanent 4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines" - Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5609
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 06:53


Skitsnygg! :thumbsup:



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5129
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 07:18


Älskar färgen, lite "denimblå". Tror Håkan-i-sjön hade en Giulietta i den färgen tidigare! Ser fram emot tråden!



Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 732
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 10:29


Bilen köptes våren 2013 och vi hann väl åka nån månad. Bytte lamell då kopplingen slirade och ett växellådsfäste.

Men motorn gick aldrig riktigt bra. Den gick hyffsat om man varvade men på lågvarv var den nervös och tvekade på snabb gas osv. Bytte insugsgummina till alu för att få bort ev tjuvluft. Bråkade med tändningen och flottörnivåer. I samband med detta gjordes en tabbe som knappast kommer göras igen... :wall:



PICT0732.JPG - 303kB forts.JPG - 338kB

För att göra en lång historia kort så lyckades jag dra av en bult till kamkåpan. Var lite för ivrig så istället för att borra ur och gånga i en ny bult så tog jag ett överfall från en annan topp... Smidigt tänkte jag :lips:
Jaja man lär sig så länge man lever. Vi kom väl ca 1 km innan motorn tappade ork och sedan rasslade det till... :dunce:

Bogsera hem och lyfta toppen. Det "nya" överfallet hade skurit och bromsat insugskammen. Fyrans insugsventil lite böjd och en tryckare med shims sprucken... Tänkte först bara renovera toppen med insåg att den hade vridit sönder mellandrevet till kamkedjan. Så det var bara lyfta ur maskin. Och tur var det för ett vevlager hade dessutom skurit.

1.JPG - 322kB 2.JPG - 207kB 3.JPG - 310kB

4.JPG - 308kB

kolven som slagit i hade klarat sig bra. Och det var tur för det är 10,4:1 kolvar. Motorn ska vara renoverad i början av 2000-talet. Men ändå var styrningarna slut och även bussningarna till kolvbultarna. Dessutom var loppen koniska. Gränsfall tajta i botten. Så förra "renoveringen" var troligtvis bara hemmahoning och nya kolvar. :kulspruta:
Lämnade in blocket för honing och det blev nya kolvringar. Nya vevlager och nya kolvbultsbussningar. Honing och bussningar är gjort av firma så att det blir korrekt utfört. :thumbsup:
Nya styrningar i toppen och även liiite planad. Nya insugsventiler och samtliga ventiler mirafrästa.
Nockarna på originalkammarna var nedslitna och kamföljarna var ganska slitna. Då det följde med ett par trimkammar som skulle i så blev det att fixa fram fräscha kamföjare också. Vissa gick att putsa av (glasskiva och mkt fina sandpapper) och några blev nya. Har ingen aning om vad kammarna kommer ifrån men 12mm lyft iaf. :D Det sitter hårdare ventilfjädrar :revs: och insug och grenrören är matchportade mot toppen. Och det ser nästan ut som om någon har tagit ur lite material precis bakom insugsventilerna.

6.JPG - 225kB 7.JPG - 195kB 8.JPG - 271kB 82.JPG - 162kB

[Ändrad 2015-4-9 av dhladohc]

[Ändrad 2015-4-9 av dhladohc]




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 Permanent 4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines" - Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Bergils
För evigt Rolf Lassgård
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1051
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline

Humör: Precis som Rolf Lassgårds

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 10:30


Grymt snygg, snyggaste förstabil jag sett på år och dag. Fotad snett bakifrån bredvid Berlinan är det nästan magiskt vackert.

Njut!!




-- Johan Bergils --
Carmember
159 -08

Fiat Freemont Black Code -14
Maserati Ghibli -94
Lancia Beta -75

Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 732
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 10:38


Fler bilder. Kamkåpa i bilens kulör och ugnssvärta på grenrören :thumbsup:

90.JPG - 296kB DSCN6578.JPG - 321kB DSCN6742.JPG - 308kB
Bilen på väg ut igen :steering: (detta är alltså förra sommaren) DSCN6771.JPG - 343kB DSCN6795.JPG - 297kB




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 Permanent 4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines" - Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 732
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 10:41


Quote: Ursprugligen inlagt av Bergils  
Grymt snygg, snyggaste förstabil jag sett på år och dag. Fotad snett bakifrån bredvid Berlinan är det nästan magiskt vackert.

Njut!!


Tackar så mkt! :D




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 Permanent 4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines" - Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 732
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 10:44


Hur funkar det med bilder egentligen? Kan man bara slänga in hur stora som helst så skalar den själv eller måste man sitta och ändra alla bilder först?

Edit: Såg i en annan tråd att det verkar gå av sig självt

[Ändrad 2015-4-9 av dhladohc]




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 Permanent 4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines" - Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********

Avatar


Inlägg: 2811
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-4-9 kl 12:11


det finns en max gräns på 7.7 meg och 8000x6000 pixlar men annars är det bara ladda upp.

Om man tar en bild horisontellt och sedan manuellt vrider den innan uppladdning är det risk det blir fel. låt bilderna vara så tar forumet hand om orienteringen.

min första alfa som jag köpte i 20 åldern vara också 116 GTV -78, svart med guldmetall melber fälgar :-)




Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Hauge
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 703
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-4-9 kl 13:42


Frän bil!
Utbildning kostar....




Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 732
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 15:01


Har även fått svetsa en del på den... Ser fint ut tills man är där och petar. :ritaliead:
Golvet var delvis ruttet, trösklar hörnen fram och bak ruttna båda sidor. Nederdelen mot tröskeln på bägge framskärmarna. Infästningen för bensintaken samt bakom bakre kofångaren var det ganska ruttet. Svetsat med Miggy 125:a som pappa har haft i 100 år. Går bra och det är kul att svetsa bara det inte blir för mycket för då tar det så lång tid. Man vill komma vidare också. Men det är definitivt roligare att svetsa än att spackla och lacka. :yes: Lackat med en airbrush från typ JULA, bättre precision och så dammar det inte så mkt men det är nog ingen bra ide på större ytor. Sedan är bilen behandlad med rostskydd. Både i balkar och under.
DSCN4239.JPG - 277kB Ruttet DSCN4215.JPG - 251kB DSCN4853.JPG - 273kB DSCN5113.JPG - 285kB DSCN5114.JPG - 306kB DSCN5413.JPG - 304kB DSCN5417.JPG - 316kB DSCN6496.JPG - 288kB




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 Permanent 4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines" - Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5609
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 18:36


Kul att se! Jag är stormförtjust i Momo Vegafälgar måste jag säga, gula lampor också för den delen hehe, det blev ju sådana för mig också.

Motorn verkar bortsett från kammarna väldigt snarlik min i utförandet. Det räcker rätt gott. :)




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3468
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 18:39


Ingen dålig förstabil må jag säga!! :headbang:



Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 732
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 22:09


Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Kul att se! Jag är stormförtjust i Momo Vegafälgar måste jag säga, gula lampor också för den delen hehe, det blev ju sådana för mig också.

Motorn verkar bortsett från kammarna väldigt snarlik min i utförandet. Det räcker rätt gott. :)


Gillar också momo vega, passar in i tidsåldern bilen är från. Har dock en uppsättning cromodora turbina liggandes. Vet inte riktigt än om jag gillar dem lika mkt. Momo star skulle vara fränt men risken är att de inte passar in riktigt. De passar nästan bättre på gtv6 och gtv4 med plastfångare.




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 Permanent 4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines" - Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 732
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2015-4-9 kl 22:14


Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Ingen dålig förstabil må jag säga!! :headbang:


Det känns väldigt bra när man parkerar i skolan bredvid 740is och saabar som folk har. ;)




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 Permanent 4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines" - Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  19

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 85.7% - SQL: 14.3%]