AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  17    19  20
Författare: Ämne: Blå Alfetta GTV 1977
dhladohc
Alfa-freak

Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2018-9-21 kl 19:33

Bilen står avställd utan låda i varmt garage över vintern. Plockar hem den i vår och har då förhoppningsvis en bra låda att montera upp. :thumbsup:
Tänkte ägna nästan all garagetid i vinter åt att göra ett ryck med min rostiga 33 p4 så här blir det nog ingen mer aktivitet på ett tag.

DSC_0956.JPG - 3.1MB

Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-9-21 kl 20:22

Läckerbit. Men den där diffen mådde ju sådär får man säga haha :P

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
dhladohc
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-2-22 kl 11:57

Gjorde ett litet ryck med lådan till gtvn.

Delade på lådan. Gjort rent och tvättat nogsamt och lyckades hitta de saknade tänderna till ett av planethjulen i diffen.
Passade på att byta synkring och synkhylsan till tvåans växel på en gång.

DSC_1329.JPG - 3.4MB

DSC_1335.JPG - 3MB

Letat fram en ny diffklump. Tur att man har reservlådor..
Men jag flyttar över kronhjulet, så pinjong och kronhjul får fortsätta att hänga ihop då de lär ha slitit in sig mot varandra.

DSC_1334.JPG - 3.1MB

DSC_1333.JPG - 3MB

DSC_1339.JPG - 3.2MB

Bara fylla på olja och hänga upp den i bilen sen så är det förhoppningsvis bara att tuta och köra. Väntar ett tag till innan det är dags att släpa hem bilen. Inte riktigt vår ännu.

Börjar faktiskt bli riktigt sugen på att åka GTV i sommar. Hoppas få tid till att ordna till lite småsaker man har stört sig på med bilen också.

DSC_1342.JPG - 3.2MB

Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

HEDBERG
AlfaRäv

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-2-22 kl 18:12

Du kan ha ändrat kuggflank spelet ,använd märkfärg och jämför med en exempelbild på nätet ,det kan skära annars

Björn Hedberg medlem i CAR
dhladohc
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-2-26 kl 14:52

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Du kan ha ändrat kuggflank spelet ,använd märkfärg och jämför med en exempelbild på nätet ,det kan skära annars

Japp. Bra att du sa det för själv var det inget jag hade tänkt på. Bara riva isär och kolla upp det.. :lamer: Borde man kanske ha gjort även om jag inte hade bytt diffklumpen.
Tror jag har hittat en hyfsad guide på hur man ska göra.
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=68451

Tobias Sundqvist

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-2-27 kl 05:51

Tidningen klassiker hade en Lotus Elan förra året som de havererade bakaxeln på och sedan gjorde en liten guide över hur shimsningen går till. Se om du kan hitta den också.

Fredrik Assarsson.
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
HEDBERG
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-2-27 kl 06:12

När du spände gaveln var det ungefär 0,10 till 0,20 mellan gaveln och huset , isåfall sätt ihop med märkfärg på kronhjulet och be någon tröga ner utgående axlar medan du vrider runt lådan massor i med växel i , förhoppningsvis ska det räcka för att se . (Ändra inte schimsning för än du är säker på att det inte stämmer ,schims sitter bakom lagerbanorna i huset )

dhladohc
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-16 kl 19:45

Liten uppdatering..

Har haft väldigt mkt hjälp av detta klipp: https://youtu.be/dAqAqODmcj4

Färg på kronhjulet, ihop med lådan. Och sen hålla emot utgående axlar och veva massor.
Det var alldeles för tajt. Slet bara färgen på ena kanten som man ser på första bilden.

DSC_1425.JPG - 2.7MB

Shimsen ligger bakom lagerbanorna, så det är lite pill att byta dem och sen plocka ihop allt och prova.

DSC_1429.JPG - 4.2MB

Med hjälp av shims från en annan låda så lyckades jag till sist få till det tror jag. Nu ligger kronhjulet längre ifrån pinjongen och det sliter ganska jämt över ytan nu. En mätklocka hade känts bra att bekräfta med men det får inte plats i diffhuset. :rolleyes:

DSC_1431.JPG - 2.8MB

Då allt verkade bra så var det bara sanera från färg och sen fylla upp lådan med olja och hänga upp den. Dit med avgas, och allt runtomkring.

DSC_1441.JPG - 2.2MB

Ute på provtur i söndags.

Har kört bilen några dagar nu och det verkar lira som det ska.
Efter att ha åkt VW bubbla hela vintern kan man säga att jag hade glömt bort hur otroligt låg GTVn är. Man får verkligen kliva NER i den när man ska sätta sig. Men det är ju så det ska vara med en gammal Alfa.
:ritaliead:

Hoppas på många mil med bilen i sommar, blev väl knappt 20 förra året..
Besiktning imorgon.
DSC_1476.JPG - 3.2MB

DSC_1457.JPG - 3.9MB

[Ändrad 2019-4-16 av dhladohc]

Tobias Sundqvist

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-16 kl 20:43

Hoppas att den håller fint för dig nu! 20mil är ju på tok för lite...

Fredrik Assarsson.
dhladohc
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-10 kl 19:01

Kom ju över en GTV6-inredning för något år sedan i riktigt bra skick. Och för en tid sedan hittade jag dessutom "dörrsidor" bak till en GT. Sitter numera i bilen och jag tycker det blev helt okej.

DSC_1527.JPG - 3.9MB

Fick modda lite grann för att lösa bältesfrågan då GTn antingen inte har bälten? Eller så sitter bältesrullarna någon helt annanstans.. Nåja det duger och är klart bättre än innan.
DSC_1525.JPG - 3.2MB

Trevligare ratt fick det bli också.
DSC_1530.JPG - 3.9MB

Inredningen ser lite grådassig ut på bilderna men den är verkligen superfräsch och det blev ett jättelyft för hela bilen. :yes:
Skulle vilja hitta dörrsidor även fram. Sedan ska jag nog beställa en svart matta. Finns faktiskt nytillverkade att få tag i har jag sett.

Kul med bra uppslutning av GTVer på 1a maj.
Messaging1557511068560.jpg - 144kB

Tobias Sundqvist

dhladohc
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

mad.gif Inlagd 2019-5-10 kl 19:46
Slutkört för tillfället..

Tror jag har varvat ihjäl den stackarn :dunce:

Sista sträckan innan jag kommer till jobbet går under en bro, sedan kommer en liten rondell med en efterföljande raksträcka.
Brukar dra på under bron, fullgas på trean är lagom (ekar fantastiskt fint). Sedan släpper man av och tar rondellen så snabbt man kan på tvåan och skrikande däck. :evil: Efter rondellen är det fullt på tvåan och trean igen innan man släpper av och rullar fram till grinden.

Men för någon dag sedan blev det för mycket. Märkte att den bluddrade och knackade när jag rullade in på parkeringen.

Kompet är helt borta på tvåans cylinder. Stiftet tilltryckt och någonting knackar obehagligt.
Den startar lätt även om den bluddrar och knackar. Ser inga skador vid första anblick på varken kammar eller tryckare och kedjorna är spända.
Hoppas botten klarat sig men någon ventil och styrning har garanterat gått åt skogen.
Har varvstoppet på endast 7.2 tusen och det slog inte i. Så lite konstigt kan jag tycka att det är.. Har varvat mer förut.
Sitter alfaholics "race" ventilfjädrar i men frågan är hur rejsiga det är.
Eller så har jag legat lite för tajt med spel kolv/ventiler. Ventilerna är ju ganska kraftiga och tunga på dessa maskiner så kan tänka mig att de börjar flyta ganska lätt.

Nåja, återstår att se vad som hänt.. Tur att man har fler Alfor att åka i :rolleyes:

DSC_1547.JPG - 3.8MB

Att stiftet är tilltryckt är något som gör att man funderar på vad som egentligen har hänt.
DSC_1545.JPG - 3.3MB

Tobias Sundqvist

HEDBERG
AlfaRäv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-10 kl 21:17

Ett steg framåt o ett bakåt då ,var det verkligen inget komp på 2an ? Ihopbankat stift men inte mosat .går ventilerna ner o upp hela vägen när du drar runt den ? Eller är det gigantiskt ventilspel nu ?

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-11 kl 09:01

Aj då.. men du, inredningen blev ju sjyst i alla fall!

Fredrik Assarsson.
dhladohc
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-1 kl 20:19

Uppdatering.. :oO

Lyfte av toppen. Visste inte riktigt vad jag förväntade mig, ventiler inslagna i kolvar kanske..

Men icke. Det är ett avgassäte som lossnat! Cyl 2.
Det har alltså släppt och sedan åkt runt i cylindern och slagits sönder. Jag hittade tom delar av sätet i insuget. 
Att topp och kolvar inte har tagit mer stryk är nästan förvånande. Kolven ser helt ok ut så endast renovering av topp börjar jag med. Kammarna har klarat sig utan skador.

DSC_1557.JPG - 2.8MB

DSC_1560.JPG - 3.5MB

DSC_1570.JPG - 3.5MB

DSC_1571.JPG - 3.4MB

Vad beror detta på?
Bollade lite idéer med han som ska renovera toppen.
Mellan avgassäte och tändstiftshål är det sprickor i 3 av fyra förbränningsrum. En liten spricka så expanderar diametern där sätet sitter och vips så kan sätet vara löst.. Motorrenoveraren ville inte chansa, det kan gå bra att trycka i nya säten och de sitter kvar, eller inte. Så en ny topp var att rekommendera. Svetsa toppen är knappast lönsamt i dagsläget.

DSC_1633.JPG - 2.9MB
Notera sprickan.

Motorrenoveraren konstaterar också att ventilerna har gått ner sig rejält.
Detta kan bero på flera saker:

Första åren körde jag utan luftfilter. Det kanske sliter överdjävligt på ventilerna. Men då ska man komma ihåg att jag har väl kört max 1000-1500 mil med denna maskin..

Motorrenoveraren konstater också att ventilerna är väldigt mjuka i dessa toppar. Tydligen som att slipa i smör jmf med en gammal volvoventil. Vid förra renoveringen slipades sätesvinkeln om till 45 grader ist för original 30.. (30grader hör tydligen bäst hemma på lågvarviga dieslar. Det ger bra flöde vid låga lyft men inget att ha om man vill varva och lyfta högt) :revs:
Problemet är bara att om man slipar om till 45 grader så blir ventilerna väldigt tunna i kanten pga deras utformning. Inte så bra när det är så mjuka ventiler.. Det kan vara en anledning till att de har gått slut.

De ventilfjädrar jag har kört med är alfaholics sk. "race"-fjädrar. De ska enligt alfaholics klara 9500rpm!?
De ger dock endast 24kilos tryck vid stängd ventil, knappt 80kilo vid fullt öppen ventil.
Meken skrattade nästan åt hur dåliga de var när vi mätte upp dem. Speciellt eftersom nordmotorns ventiler är helt sjukt tunga.
Att ventilerna har gått slut kan således bero på att ventilerna har flytit. Om följaren inte hinner följa rampen på kammen när den ska stänga så kommer den slå i sätet med en smäll och efter ett tag går sätena och ventilerna slut. Är det då dessutom sprickor i toppen så kan det mycket väl slå loss sätet till slut. Jag har väl varvat kring strax över 7000 giri regelbundet och det kanske är lite väl hårt på en motor konstruerad på 50-talet.:pottytrain:

DSC_1641.JPG - 3.3MB

Ny sprickfri topp fixad. Renovering stundar. Det blir lätt portning/putsning i kanaler och genomgång av styrningar, samt så blir den avplanad. Denna gång blir det troligtvis original sätesvinklar för att öka på livslängden på ventilerna. Alternativet är att slipa dubbelvinkel. Dvs både 45 och 30 grader. Får se hur vi gör. Ventilfjädrarna shimsas in för att öka trycket så mycket det bara går. Mina kammar är någon omärkt fulkopia/hemmasvetsat. Lyfter ca 12mm mer än så vet jag ej om dem. Bilen gick fruktansvärt fint med dem så de kommer jag fortsätta köra med.

Sen kommer jag få sänka varvstoppet då maskin inte verkar palla med min körning.. :bondage:

Nordmotorn har inte superbra förutsättningar för att trimmas. Fel vinklar på ventilsäten, fel vinklar på ventiler in mot förbränningsrum, för tunga och mjuka ventiler, för lång slaglängd, dåliga kanaler, ej optimal form på förbränningsrummet osv..

En twinspark skulle vara helt rätt väg att gå om man vill trimma och få ut effekt i en gammal bakhjulsdriven Alfa.
Trimmad TS med förgasare är lockande, men samtidigt gillar jag Nordmotorn och det ska ju vara en sådan i en gammal Alfetta. Så vi kör på det och gör det så bra det går med lagom små medel och accepterar att ett blysänke som en gammal Volvo B20 faktiskt har bättre grundförutsättningar för trimning..
(iaf toppen är bättre) :dunce:

Toppen renoveras av PNP-motor AB i Västerås och firman drivs av en av Sveriges absolut skickligaste motortrimmare.

[Ändrad 2019-6-1 av dhladohc]

Tobias Sundqvist

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-1 kl 22:56

Alfaholics och ventilfjädrar i samma mening vet jag fler som fått pungbråck av att se...... de vägrar dessutom lämna ut uppgifter om värden.

Du borde egentligen leta reda på en uppsättning dyrare bättre ventiler och köra vidare på något som iaf liknar din förra uppbyggnad tillsammans med pålitliga fjädrar så borde motorn vara kul igen.
Det finns ju ändå många som rejsar jäkligt hårt med sina nordmotorer utan att sätena lossnar, det hör ju luftkylda folkor till!

Du är helt säker på att det inte finns risk att den spikat och fått gedigen värmeutveckling som ställt till det för ventilsätet kanske? (Spånar lite bara..)

Fredrik Assarsson.
 Pages:  1  ..  17    19  20

Upp till toppen