AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  7
Författare: Ämne: Daniel Fs 156a SW
mikoto
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 158
Registrerad: 2015-5-17
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Offline

Humör: Italienskt

[*] Inlagd 2015-7-3 kl 11:03
Daniel Fs 156a SW


Efter min första tråd med köphjälp här: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33615

Så har jag nu min första bil och Alfa. Jag startar därmed den här tråden för att ha lite som en egen logg över vad jag gör och vad som behöver fixas med den, vill någon kommentera mitt plågande av stackaren så är det såklart välkommet :-)

Bilen är en 156 -00 med 2 liters Twin spark motorn.

Kamrem, balansrem och multirem byttes igår av verkstad KA motor i Stenstorp. Egentligen var det planerat att byta på Autoalfa i Göteborg men det var en lång resa utanför min semester och jag satsa hellre på att bekanta mig med en lokal verkstad som jag kan använda igen när nöden kräver.

Så nu är det äntligen dags att börja ha roligt och leta andra fel :-) Jag börjar lista lite på min Todo:

Kända fel:

* Fönsterhissar bak ur funktion, ej högprio.
* Bakrutetorkaren ur funktion, sprutar dock spolarvätska. Ej högprio.
* Gnisslar ibland vid fjädring, bakifrån. Får lyssna vidare.
* Oljud från ena framhjulet, låter "ojämnt". Kanske lager?
* Verkstad sa att det verka läcka någonstans från avgassystemet, kanske grenrör. Får ta itu med någon gång.
* Behöver brandsläckare och bogserkrok. Finns inga.
Kupefläkten låter väldigt illa till och från. Men den verkar snurra iaf. Ska byta filter först tänkte jag och sedan se om man kan renovera fläkten.
* Front emblemet är helt färglöst, måste lösas akut...

Mer kommer nog :-) Har även två otäcka stenskott i framrutan med... Samt en lite lackskada i bak.

Front 700.JPG - 141kBSida 700.JPG - 141kBInne 700.JPG - 225kB




Daniel Fasth

156 SW 2.0 TS -00
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Besar
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 531
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-7-3 kl 13:02


Alltid roligt med projekttrådar, hur små eller stora de än må vara :)

Jag köpte denna:
http://www.ebay.com/itm/Alfa-Romeo-Badge-Repair-Kit-/1514170...
Lite pussel, finns förmodligen färdiga att köpa för samma peng men jag tyckte detta var roligare.

Sen två andra saker som jag tycker du ska byta/köpa är andra mattor och adapter till cd-spelaren.
https://www.solocaraudio.com/marco-autoradio-para-alfa-romeo...

Blev bättre i verkligheten än på bild.
Front.jpg - 367kB




Besar Jashanica
GTV6 3.0 GP - 87
75 2.5 (QV) - 87
Spider 2.0 TB - 01
Giulia Super -76
GTV - 77 (banbil)

Lotus Elan +2 - 68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325iT -09
Sålda: 156 2.0TS SP3 - 01 | 164 Super v6 - 96
GARAGET
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
mikoto
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 158
Registrerad: 2015-5-17
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Offline

Humör: Italienskt

[*] Inlagd 2015-7-3 kl 18:37


Jag har kikat på det där kittet med klisterremsor att sätta på, men nej. Jag kommer sätta allt snett och svära mig hes. Jag köper nog en orginal emblem... och gråter lite ;-) http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-156-front-logo-grille-b...

Matorna är en flis i ögat ja, glömde skriva upp de. Det får vi lösa... Samt Cd adapter kanske. Vad satt det för orginal stereo i dessa? Jag lyssnar aldrig på radio ändå. Den nuvarande är inte alls snygg och skär sig mot inredningen. Men adaptern där gör väl att den drar lite mindre uppmärksamhet till sig.




Daniel Fasth

156 SW 2.0 TS -00
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
journeyman
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 220
Registrerad: 2005-7-8
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline

Humör: Realist

[*] Inlagd 2015-7-3 kl 18:38


Som sagt tidigare, kul med projekttrådar. Att läsa hur andra löser problem är lärorikt :smash: . Plus att här finns en oerhörd kunskapsbank som är helt otrolig. Allt från enkel problemlösning till hur man bygger räserbil :steering:.

Kul också att du valt en 156:a. Det är en modell värd att bygga på och förbättra. Det behövs :beerchug:.

Kommer att följas.





Michael Emilsson
CAR # 6097
Nu: MiTo 1.4 M-Air & GTV 2.0 V6 TB
Ex: 2x 166 2,5 V6 147 1.6 TS, 2x156 2.5 V6, 155 2.0 16V, 33 1.7 IE, 2x164 3.0 V6, 2x164 2.0 TS


\" The speed was okay but the corner was to tight...\"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
journeyman
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 220
Registrerad: 2005-7-8
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline

Humör: Realist

[*] Inlagd 2015-7-3 kl 18:38


Som sagt tidigare, kul med projekttrådar. Att läsa hur andra löser problem är lärorikt :smash: . Plus att här finns en oerhörd kunskapsbank som är helt otrolig. Allt från enkel problemlösning till hur man bygger räserbil :steering:.

Kul också att du valt en 156:a. Det är en modell värd att bygga på och förbättra. Det behövs :beerchug:.

Kommer att följas.





Michael Emilsson
CAR # 6097
Nu: MiTo 1.4 M-Air & GTV 2.0 V6 TB
Ex: 2x 166 2,5 V6 147 1.6 TS, 2x156 2.5 V6, 155 2.0 16V, 33 1.7 IE, 2x164 3.0 V6, 2x164 2.0 TS


\" The speed was okay but the corner was to tight...\"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5046
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Steninge/Märsta
Medlemmen är Offline

Humör: snickerssugen

[*] Inlagd 2015-7-3 kl 19:30


Tips på var man köpet snygga mattor till bra pris nappar även jag på!
Var in på Alfa Romeo ÅF i förrgår för att tjacka ett par originalmattor eller kolla hur mycket de gick på men de kunde inte ta hem och sälja sånt gammalt tjafs till mig...

Blir kul att se ännu en gammal 156 få kärlek.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
mikoto
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 158
Registrerad: 2015-5-17
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Offline

Humör: Italienskt

[*] Inlagd 2015-7-3 kl 20:43


Mattor var det, undrar vad som är vettigt att lägga egentligen...

De här är nog vad jag helst vill ha: http://www.alfistiracing.com/orgin.php?value=artikel&artikel...

Bilmattor online har ju tygmattor till ganska bra priser, men går ju inte få med Alfa loggan tyvärr. Vilket jag gärna haft. Hade jag haft en röd bil hade de nog blivit fina med röd kant. Men svart fungerar nog bättre. Finns ju lite olika mattor på ebay med förstås.

http://www.bilmattor-online.se/0109-alfa-romeo-156-1997-2003...

Finns ju även plastmattor också förstås, men vill jag inte ha så det hoppar vi.

Min airbag lucka på passagerare sidan har öppnat sig lite förresten. Finns det något säkert sätt att fixa detta på? Limmet har släppt.




Daniel Fasth

156 SW 2.0 TS -00
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
mikoto
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 158
Registrerad: 2015-5-17
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Offline

Humör: Italienskt

[*] Inlagd 2015-7-11 kl 13:48


Hämta ut mina nya mattor idag! Det här blir nog en trevlig uppgradering från de trista plastmattorna idag.

Tyvärr har någon bandit öppnat sin dörr på parkeringen på jobbet för våldsamt och gjort en buckla i min fina bil! Grr, ingen ursäkt eller så lämnades heller. Går nog fixa ganska lätt i det här fallet men ändå retligt, den som gjorde det körde nog inte Alfa...

Det har definitivt gått hål någonstans på avgassystemet med, luktar lite avgas och låter speciellt... men manligt :dunce:

Får kika på det någon dag, inväntar nu de andra beställda försköningsdelarna. Behöver läsa på om lackvård med, min behöver en del kärlek där.

Mattor.JPG - 93kBAlfa Emblem.JPG - 120kB




Daniel Fasth

156 SW 2.0 TS -00
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5046
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Steninge/Märsta
Medlemmen är Offline

Humör: snickerssugen

[*] Inlagd 2015-7-11 kl 19:15


Vilken mattleverantör blev det och hur är passformen kring gaspedalen?



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
mikoto
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 158
Registrerad: 2015-5-17
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Offline

Humör: Italienskt

[*] Inlagd 2015-7-11 kl 20:29


Jag handlade av Italy Motors på Ebay, dessa mattor: http://www.ebay.de/itm/191605272250

Kan inte så mycket om bilmattor så jag valde från vad som såg ut att ha bra passform och vilka som såg snygga ut. Nöjd än så länge, kommer nog inte köra bilen så hårt så de kommer nog göra sitt arbete med. Kom fram otroligt fort. Jag tycker de passar helt ok, kan inte klaga. Mot de gamla mattorna är förbättringen 100%, både på funktion och utseende.

Jag tog en bil av min tråkiga lackskada med, någon som har bra tips för att förbättra den?

Köpte även en brandsläckare och lite motorolja på Biltema, så man har om det börjar brinna respektive om motorn känner sig lite törstig en dag.



Passform 1.JPG - 152kB Passform 2.JPG - 145kB Lackskada.JPG - 125kB



[Ändrad 2015-7-11 av mikoto]




Daniel Fasth

156 SW 2.0 TS -00
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
midju
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 663
Registrerad: 2005-5-26
Befinner sig: Skänninge
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-7-11 kl 21:39


Kul tråd att följa. Vi har en SW vi med i familjen. Hittar säker något att bidraga med senare. Jobba på!



MVH
Mikael Djurberg
Mjölby
CAR medlem 15138
ar 156 v6 -00, ar 164 v6 super -94, AR 146 TI 2.0 -96, AR 166 V6 -04, AR 156 JTS SW -02
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5046
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Steninge/Märsta
Medlemmen är Offline

Humör: snickerssugen

[*] Inlagd 2015-7-12 kl 08:42


Ajaj, tråkig lackskada.
Börja med polermaskin och lite grövre polermedel så att du ser vilka repor som finns kvar. Efter drt får du kanske beställa färg i rätt nyans (enkomponents på spray) och en sprayflaska tvåkomponents klarlack. Blanda 50/50 och pensla i de där djupaste reporna och låt härda en vecka. Polera sedan igen men väldigt mjukt.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
mikoto
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 158
Registrerad: 2015-5-17
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Offline

Humör: Italienskt

[*] Inlagd 2015-7-15 kl 14:48


Nu har det kommit grejer igen! Fick tre paket igår och installera dessa idag, de gick i varierande svårighetsgrad in i bilen :-)

Först en bild på min brandsläckare, för jag fick inte med den sist. Kanske inte så rolig men bra att ha, måste skaffa en bogserkrok nu med bara så är de grejerna fixade.

Slackare.JPG - 91kB

Jag beställde en CD apadater med som också installerades. Först trodde jag inte den passa med min CD men det behöves bara lite våld för att ändra på den tanken. Resultatet blev sådär men en stor förbättring mot innan iaf och bättre är alltid bättre! Nu ser man inte de tråkiga skruvhuvudena iaf.

CD adapter.JPG - 75kB

Jag fick även hem mitt nya kupéfilter. Det gamla var ganska smutsigt som synes på bilden. Bilden på det nya blev inget bra av och jag öppnar inte för att fota den igen... ;-) Får prova om det gav skillnad, blev sämre lär det inte blivit. Mer observationer från mina oljud från fläkten. Om jag slår på blinkers så börjar oljuden låta i takt med dessa, haha.

Här är en bra video för hur man byter filtret, det är gjort på ett par minuter för mig som aldrig skruvat i bil innan.

https://www.youtube.com/watch?v=rMkZwq4O-38

På filtret ligger även skruvarna från grillen, de var ganska rostiga tyvärr, har lite rost där på undersidan av huven dessvärre som jag inte sett innan. Men den tar nog ett tag på sig innan det blir kritiskt. Jag är jättesugen på att bygga en trumlare för att slå bort rost på prylar, gör jag det så kör jag nog dessa en gång. Jag smorde in de med lite kopparpasta innan jag skruva tillbaks de. Tänkte att de kanske inte rostar fast lika hårt igen då.

Luftfilter och skruv.JPG - 133kB

Jag bytta även emblemet i fram!

Detta var dock en studie i frustration bitvis, det var inte helt smärtfritt.

För att göra livet smärtfritt så bör man ta bort hela grillen, det är bara fem skruvar och två plastclips. När Skruvarna är loss så är det bara dra den rakt ner så bör clipsen hoppar ur. Mina skruvar var rostiga som skrevs ovan... Men de lossna med lite bestämdhet i handen. En del lossnar även "krombiten" från den svarta plasten. Det rekommenderar inte jag. Jag trodde kromen var kromad metall. Men det är kromad plast, eller om det ens är riktigt krom men det tror jag det är. Så hela eländet sitter iaf med clips och en skruv. Har man inte världens varsammaste hand och tålamod så kommer ett flertal av dessa clips fördärvas, det är att be om problem. Låt de sitta kvar.

Emblemet sitter även med två fastklämda "brickor" på baksidan, dessa får man ta bort. Varför de sitter där man man undra för klistret bakom emblemet är så hårt att det inte är sant. Man önskar att italienarna struntat i klister och satt en mutter på baksidan av emblemet istället och en skruv att dra fast det med. Är man ambitiös kan man nog fixa det.

Emblemet sitter med klister, hade grillen varit gjord av metall hade man kunnat ta varmluftspistol och eldat på emblemet tills klistret tappat verkan och petat bort det med en glasspinne eller något. Nu är det plast, jag la grillen i diskhon och körde på varmt vatten och lät det dra en stund. Borra hål i gamla emblemet framsida så kommer vatten in bakom med. Vill man ta bort det gamla emblemet utan att fördärva det så har man nog ett knivigt projekt framför sig... Bilden är från efter att jag tog bort emblemet redan men ni förstår konceptet.

Vattenbad.JPG - 76kB

Efter att det legat i och limmet kändes lite svagare tog jag och gjorde ett handtag att hålla i av ett vinkeljärn, sedan skruva jag i en skruv i gamla emblemet och vålda lite försiktigt tills det lossna. En del verkar knäckt grillar i det här stadiet, var varsam. Det är som sagt plast.

Vald.JPG - 104kB

När det var gjort var det bara ta bort limrester, torka och sätta dit det nya emblemet. Med min vanliga tur trillar det väl loss direkt men borde sitta som berget när jag skriver detta, ganska mycket jobb men nu är grillen ren iaf och framsidan ser mycket mer levande ut! Om bara bilen såg lika bra ut på riktigt som på bilden :-) Börjar bli dags att lära sig tvätta bilen, polera och vaxa den. Och parkeringsskadan samtidigt, om det går polera/rubba bort det mesta så kan man ta lite svart färg i de reporna som blir kvar(ungefär som du sa fredrik). Blir knappast perfekt men om man sedan polerar upp det och får en jämn fin yta kommer man nog inte tänka på det. En dag målar man kanske om bilen med och då löser sig problemet helt.

Ny front.JPG - 105kB

[Ändrad 2015-7-15 av mikoto]

[Ändrad 2015-7-15 av mikoto]

[Ändrad 2015-7-15 av mikoto]




Daniel Fasth

156 SW 2.0 TS -00
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
mikoto
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 158
Registrerad: 2015-5-17
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Offline

Humör: Italienskt

[*] Inlagd 2015-8-14 kl 21:47


Nu har jag kört bilen ett tag och har bekantat mig lite mer med den.

Motorn är ganska udda, men kul. Det känns som att den inte har något egentligt vrid någonstans, lite slö och halvdan. Men den varvar ju som inget annat! De tar ju aldrig slut. Håller man hastighetsbegränsningarna som råder i det här landet behöver man ju ingen annan växel än tvåan :-) Liten, klen och envis. Samt med ett väldigt trevligt ljud. Går helt ok förbrukningsmässigt med, ligger på runt 0.9-0.8 för mig vilket verkar normalt.

Något annat jag kommit fram till är att oljuden från avgassystemet inte kommer laga sig självt tyvärr, trots att jag låtit det försöka. Det här är helt nytt för mig då allt jag skruvar på här är för första gången. Men jag antar att grenröret sitter med packningar? Så jag får väl börja med att kanske skaffa ett par nya och skruva bort grejerna. Göra rent lite/inspektera och skruva tillbaka med nya packningar. För det läcker helt klart i det området. Som väl är ser det ut att vara gott om utrymme att arbeta på, något V6 modellen inte ser ut att ha överflöd av.

Skruvarna verkar ganska rostiga och eländiga. Jag tänkte köpa hem nya och byta ut de istället för att skruva tillbaka de gamla, så slipper man de gamla i framtiden. Finns det några färdiga paket eller enkelt sätt att köpa dessa? Eller behöver jag hitta en verkstadsmanual och sätta ihop en egen lista?

Jag har även fixat ett garage så nu slipper jag nog en del snö och elände på vintern, samt alla dessa fågellortar...




Daniel Fasth

156 SW 2.0 TS -00
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5046
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Steninge/Märsta
Medlemmen är Offline

Humör: snickerssugen

[*] Inlagd 2015-8-15 kl 07:34


Lossa grenrör blir nog till att vara beredd på någon mutter som bråkar och någon pinnbult som följer med ut ur gängorna i toppen. Skaffa gängrensningskitt och snygga upp gängorna på pinnbultar och muttrar, vara jättesäker på att grenröret inte har någon liten liten spricka och att det är helt plant så att det kan sluta tätt.

klart doable projekt som går lätt en vacker dag och som kan bråka lite med dig på en dålig dag. :)
I slutändan är all bilmek ändå bara att vrida åt höger eller att vrida åt vänster så det är inte raketforskning.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  7

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 86.9% - SQL: 13.1%]