Pages:
1
2 |
granath
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2006-1-30
Befinner sig: Habo
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Alfa 159 Sälejs HB
Köpte en 159 1.9 JTDm SW i våras som bruksbil/barntransport för mig stället för den golf jag haft över vintern. Så nu är det bara frugans passat som
ska bytas ut.
Tänkte starta den projekttråd för att få råd samt dela med mig av mina erfarenheter.
Bilen kommer nu få en utvändig samt invändig rekond plus diverse små fix gjorda.
Att göra listan:
Utvändig rekond
Invändig rekond med läder behandling
Uppfräschning av strålkastarna
Försöka rädda dimljusen annars byta
Fix av rost framskärmar efter stänkskydd
Snygga till bromsok och skivcentrum
Motortvätt
Fixa öppnarknappen till bakluckan
Fixa stereo strulet
Hoppas inte denna tråd tråkar ut er.
[Ändrad 2015-7-8 av granath]
[Ändrad 2016-6-3 av granath]
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Rost fix framskrämar
Det var monterat stänkskydd fram på bilen och där clipsen som har hållit dom suttit har det börjat rosta. Fast det har även kommit i nerkant mot
tröskeln och tror inte det är stänkskydden som orsakat detta.
Skrapade bort allt löst med kniv och sedan behandlade jag med Acid clean gel från Pingens Bilvård för att få bort så mycket rost som möjligt. Eftersom mina kunskaper samt möjlighet till att sprutlackera är obefintliga så
penslade jag i lagningarna efteråt. Just nu var det primära att stoppa rosten om det går. Att få det snyggt får bli ett senare problem.
Bilderna är på när Acid clean gel verkar.
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Strålkastar fix
Våtslipade och polerade upp strålkastarna lite snabbt. Var väldigt smidigt när dom var bortplockade från bilen då det gick enkelt att plocka bort
kromet samt svarta plasten så man slapp maskera.
|
|
mikoto
Alfista
br>
Registrerad: 2015-5-17
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Offline
Humör: Italienskt
|
|
Tråkigt med rost där på skärmkanten, bra att du tar tag i det.
Lysena ser bra ut! Jag behöver fixa mina någon gång med på min 156a. Räcker de att våtslipa och polera de. Du behöver inte ett lager lack eller så med
som skyddar den fina ytan? Då plasten är ganska mjuk.
Daniel Fasth
156 SW 2.0 TS -00
|
|
Nathia
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2013-2-15
Medlemmen är Offline
Humör: Det är mycket nu
|
|
Stänkskydden fram på dessa bilar är ju lite dumt gjorda, kände inte alls bra att trycka dit metall clips som rev i lacken. Försökte mitt bästa för att
de skulle riva så lite som möjligt vid montering.
Samtidigt så suger den ju in grus mellan skärmen och sparklåda, som ligger och nöter.
Tyvärr en konstruktionsmiss, man får välja om det ska rosta bakom stänkskärmen eller om stenskotten ska slå sönder grejerna.
Hon/Henne
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Tyvärr är det ju så att det är en dålig konstruktion. Längs ner är det inte monteringen av stänkskydden som är orsaken till rosten utan som du säger
Kattan att det samlas skit där som inte kommer någonstans. Funderade på att borra ett dränerings hål men tror dock inte det hjälper då det kommer in
så mycket grus och sand som bara kommer täppa igen det. Tror ända det bästa är att plocka ner och rengöra samt lägga på lite mer underredsmassa både
på hösten och våren.
|
|
jol
AP\'s mekblad
br>
Registrerad: 2005-2-8
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline
|
|
Läcker röd sportbil på andra bilden
|
|
journeyman
Alfista
br>
Registrerad: 2005-7-8
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
Humör: Realist
|
|
Detta skall följas med intresse .
Blir det samma puts som på GTA:n tro?
Michael Emilsson
CAR # 6097
Nu: MiTo 1.4 M-Air & 75 2.0 TS & Mini Cooper
Ex: GTV 2.0 V6 TB 2x 166 2,5 V6 147 1.6 TS, 2x156 2.5 V6, 155 2.0 16V, 33 1.7 IE, 2x164 3.0 V6, 2x164 2.0 TS
\" The speed was okay but the corner was to tight...\"
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av mikoto | Tråkigt med rost där på skärmkanten, bra att du tar tag i det.
Lysena ser bra ut! Jag behöver fixa mina någon gång med på min 156a. Räcker de att våtslipa och polera de. Du behöver inte ett lager lack eller så med
som skyddar den fina ytan? Då plasten är ganska mjuk. |
Många inklusive mig lägger ingen klarlack på. Finns säkert dom som gör det. Men vet inte hur det skulle påverka ljusbilden däför väljer jag att inte
göra det utan lägger bara lackskydd på. Om detta är bästa sättet eller ej vet jag inte. Men funkar bra för mig.
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Nja det blir nog inte riktigt så bra då utgångsläget är sämre. Men det ska bli helt ok vadags puts.
|
|
freda155
AP\'s motorjounalist
br>
Registrerad: 2002-6-27
Befinner sig: Åkers Styckebruk
Medlemmen är Offline
Humör: Nu kör vi! (snart)
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av granath | Quote: Ursprugligen inlagt av mikoto | Tråkigt med rost där på skärmkanten, bra att du tar tag i det.
Många inklusive mig lägger ingen klarlack på. Finns säkert dom som gör det. Men vet inte hur det skulle påverka ljusbilden däför väljer jag att inte
göra det utan lägger bara lackskydd på. Om detta är bästa sättet eller ej vet jag inte. Men funkar bra för mig. |
Har det inte nåt med uv-skydd att göra? Annars mjölkar de igen direkt. Bara nåt jag hört och inte forskat vidare i.
Max Defrost / Fredrik Langendorf Remember the Soviet Union? They decided to quit after watching a DeltaForce marathon on Satellite TV. -
ChuckNorrisFacts.com 1988 Alfa Romeo 75 3,0 (avställd för länge nu, börjar suga i V6-tarmen 2017 Volvo V60 T3, 1969 Buick Skylark LS1, 1999
Lexus IS 200 Tidigare: 2005 Alfa Romeo GT 2,0 JTS, 1995 Alfa Romeo 164 TS Super, 1992 164 3,0 (endast puttad av och på en biltransport), 1996 155
2,0 16V Sport
|
|
Grahnen
Junior Alfista
br>
Registrerad: 2011-7-2
Befinner sig: tranås
Medlemmen är Offline
|
|
finns ganska billiga strålkastare. Vet ej kvalitet?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2063236.m5...
Bifogad fil: phpi6WTqG (430kB) Denna fil har blivit nedladdad 281 gånger
Alfa Romeo Spider -83, Fiat 600 Multipla -56, Triumph Herald cab, Moto Guzzi Le Mans -76
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av freda155 | Quote: Ursprugligen inlagt av granath | Quote: Ursprugligen inlagt av mikoto | Tråkigt med rost där på skärmkanten, bra att du tar tag i det.
göra det utan lägger bara lackskydd på. Om detta är bästa sättet eller ej vet jag inte. Men funkar bra för mig. |
Har det inte nåt med uv-skydd att göra? Annars mjölkar de igen direkt. Bara nåt jag hört och inte forskat vidare i. |
Det är nog sant att det har med uv-skydd att göra. Min förhoppning är att lackskyddet klarar att skydda tillräckligt. Gjorde detta på min GTA i
vintras. Dom har inte blivit dåliga än. Dock utsätts dom inte så hårt som dom kommer göra på 159:an då GTA varken går många mil eller på vintern samt
att underhållet är ju prio på den.
|
|
granath
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Färdig polerade
Nu har jag gått över bilen med polermaskinen.
Kört i två steg där jag börjat med ett grovt medel och hård trissa för att sen köra med mjukare trissa och finare medel.
Resultatet är helt ok med tanke på vad jag hade för utgångs objekt.
Bromsoken är också till fixade.
Vänta på dimljus. Kom på att jag hade dimljus som jag tror är i bättre skick sittandes på en 156:a som står hos mina föräldrar. Denna bil ska till
skroten. Sökte runt lite på bilder på 156:ans dimljus och det ser ut som det är likadana på dom bilder jag fått fram. Återstår att se när jag blockat
bort dom från 156:an.
|
|
GTm
Alfista
br>
Registrerad: 2013-9-3
Befinner sig: Malax, Finland
Medlemmen är Offline
|
|
Shiiiitt, det där blinget får du nog vara nöjd med, ser ju nästan ut som om du polerat fram plåten under färgen
Påminner mig om att jag behöver skaffa ny polermaskin då den förra började spotta gnistor.
Mathias Österberg
GT V6 -05
|
|
Pages:
1
2 |