AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  13
Författare: Ämne: GTVn goes Turbo
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

smile.gif Inlagd 2015-7-7 kl 07:58
GTVn goes Turbo


Jag gillar ju vägbalansen i den där lilla bilen men har hela tiden känt att det saknats 50hkr med Umpf!, speciellt på 4an och 5an.
Det enkla sättet hade ju varit att köpa en annan bil med 3liters motor eller motsvarande, men eftersom jag gillar bilen och lyckats sortera ut allt så att den passar min körning som en handske så var det bara att se vad man kunde göra för att få motorn lite mer samarbetsvillig.

Målet var att behålla karaktären, som jag gillar, men att få MER utav den. Ketchupeffekt och friandandes dumpventiler är inte min grej.

Efter 4 månader var det igår premiärstart, och allt bara fungerade. Hittills laddar jag i princip ingenting (0.25bar) och låter bilens original-ECU hantera bränslet tillsammans med en justerbar BTR.men trots det så är det en fruktansvärd skillnad i hur bilen går. 400-5500 rpm går allt sömlöst. Det är som att accelerera med en väldigt lätt bil med lagom med effekt...a'ĺa Lotus Seven.Växling från 4an till 5an känns som det kändes från 3an till 4an tidigare och den fortsätter dra ordentligt genom registret på 5an även från dryga 3000 varv. Det gjorde den inte innan.
Inga spikningar vad jag kan höra och en lufttemp på 45 grader på trycksidan. Gasresponsen är fortfarande snärtig och det går klockrent att mellangasa både vid uppväxling och nerväxling (hög fränhetsfaktor).

Däremot är det något som händer exakt vid 5500 rpm. Motorn tappar all sin effekt där, men utan att lambda blir fel och det finns inga spikningar heller.

Någon som har koll på hur den där kamaxelvariatorn reglerar? Reagerar den på undertryck och/eller TPS och/eller varvtal?

Till helgen kanske jag även har fått dit de sista tamparna på Megasquirten och sen kommer jag att bli gråhårig av att försöka justera in det eländet.

Som det ska vara.





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 08:04


Här har jag hittat ett gammalt aggregat från en V70/850 som ska passas in. Min gamla 156a får agera måttmall..

IMG_20150427_193906.jpg - 733kB

[Ändrad 2015-7-7 av rschneberger]

IMG_20150427_193916.jpg - 641kB





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 08:15


Efter att ha måttat in aggregatet så att fallhöjden på returoljan, kylfläkten,avgas och oljestickan hamnar där de ska så var det bara att börja svetsa... Rörkrökar och turbofläns köptes på KL-Racing.


IMG_20150507_184448.jpg - 1.7MBIMG_20150507_185000.jpg - 1.7MBIMG_20150507_185016.jpg - 1.6MB





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 08:19


Tanken är ett kompakt bygge med god gasrespons för i möjligaste mån kunna bibehålla sugkaraktären på motorn.

IMG_20150507_195655.jpg - 2MB

[Ändrad 2015-7-7 av rschneberger]

IMG_20150507_185212.jpg - 1.7MB

[Ändrad 2015-7-7 av rschneberger]





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 08:24



Några fler bilder...

IMG_20150507_200848.jpg - 1.5MB IMG_20150507_200857.jpg - 1.6MB IMG_20150507_200905.jpg - 1.5MB





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 08:26


Så här blev det tillsist.


IMG_20150508_200957.jpg - 1.5MBIMG_20150508_201008.jpg - 1.5MB





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 08:33


Funderar man på något så finns oftast svaren härinne på forumet, och tips både vad gällde olja till turbon och oljeretur från turbon levererades. Tackar!

Oljetrycket hämtades ur hålet där det tidigare satt en insex stoppskruv.
Vinkelslipen fick fixa en plananslutning till oljereturen.
Gassvets och handkraft bockade röret.



IMG_20150511_170350.jpg - 1.7MB IMG_20150525_182035.jpg - 1.7MB IMG_20150525_191005.jpg - 1.8MB

[Ändrad 2015-7-7 av rschneberger]

IMG_20150525_193216.jpg - 1.9MB





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 08:37


Oljereturen får _precis_ plats ovanför oljenivån i tråget, men eftersom det är lägre nivå i tråget när motorn är igång så ska det itne bli några bekymmer. Tror jag.


IMG_20150525_202152.jpg - 1.8MBIMG_20150525_202205.jpg - 2MB





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 08:42


Tanken är att använda original ECU, av två anledningar.
1. vid besiktning ska turbon kunna tas bort om nödvändigt och då ska allt fortfarande fungera.
2. jag slipper att klabba med avgasvärden och bränsle och motorn kommer att gå underbart fint när den går utan laddtryck.

Megasquirtet ska endast hantera tillskottsbränslet samt vatteninsprutningen. Det finns andra sätt att lösa det här på med hjälp av olika tryckvakter etc, men jag inbillar mig att körbarhetskänslan ökar i kvadrat med ett Megasquirt.


IMG_20150609_174327.jpg - 1.3MB





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 08:43


Oljeretur med liten fallhöjd och förhoppningsvis bra vinkel och diameter.


IMG_20150611_190643.jpg - 1.4MBIMG_20150611_190725.jpg - 1.5MB





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 08:51


Dags att bygga avgassystemet.

IMG_20150627_130033.jpg - 1.6MB IMG_20150627_130043.jpg - 1.9MB IMG_20150706_193900.jpg - 1.6MB

[Ändrad 2015-7-7 av rschneberger]

IMG_20150701_175913.jpg - 1.6MB





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
rschneberger
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 08:53


Original luftfilter behålls för att underlätta vid ombyggnad till sugmotor samt för att det fungerar jäkligt bra.

IMG_20150706_200418.jpg - 2.1MB





Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 09:40


:headbang:



Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Hauge
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-7-7 kl 09:52


Jäkligt fränt projekt!
Jag kollade själv en del på både två och treliters 916 GTV:r innan jag köpte min 79:a.
Gillade fyran bättre då den kändes med alert.




Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
GTV-TB
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 502
Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline

Humör: e... glimrende :-)

[*] Inlagd 2015-7-7 kl 10:23


Spännande det häringa turbo projektet du håller på med :cool:, det går i linje med vad en Sydafrikan, jag tror att han kallar sig Turbonutters på alfaowner.com hittar på, TS med OE insprut + turbo(~0.5bar) + extra sprut när det börjar bli snålt med soppa och det funkar visst riktigt bra för honom, det kan kanske vara värt att höra med hen om han känner igen problemet vid 5500 rpm.

Lycka till med turbo bygget. :saythat:




Johan S
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  13

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 41.7% - SQL: 58.3%]