Pages:
1
2
3
..
13 |
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
GTVn goes Turbo
Jag gillar ju vägbalansen i den där lilla bilen men har hela tiden känt att det saknats 50hkr med Umpf!, speciellt på 4an och 5an.
Det enkla sättet hade ju varit att köpa en annan bil med 3liters motor eller motsvarande, men eftersom jag gillar bilen och lyckats sortera ut allt så
att den passar min körning som en handske så var det bara att se vad man kunde göra för att få motorn lite mer samarbetsvillig.
Målet var att behålla karaktären, som jag gillar, men att få MER utav den. Ketchupeffekt och friandandes dumpventiler är inte min grej.
Efter 4 månader var det igår premiärstart, och allt bara fungerade. Hittills laddar jag i princip ingenting (0.25bar) och låter bilens original-ECU
hantera bränslet tillsammans med en justerbar BTR.men trots det så är det en fruktansvärd skillnad i hur bilen går. 400-5500 rpm går allt sömlöst. Det
är som att accelerera med en väldigt lätt bil med lagom med effekt...a'ĺa Lotus Seven.Växling från 4an till 5an känns som det kändes från 3an
till 4an tidigare och den fortsätter dra ordentligt genom registret på 5an även från dryga 3000 varv. Det gjorde den inte innan.
Inga spikningar vad jag kan höra och en lufttemp på 45 grader på trycksidan. Gasresponsen är fortfarande snärtig och det går klockrent att mellangasa
både vid uppväxling och nerväxling (hög fränhetsfaktor).
Däremot är det något som händer exakt vid 5500 rpm. Motorn tappar all sin effekt där, men utan att lambda blir fel och det finns inga spikningar
heller.
Någon som har koll på hur den där kamaxelvariatorn reglerar? Reagerar den på undertryck och/eller TPS och/eller varvtal?
Till helgen kanske jag även har fått dit de sista tamparna på Megasquirten och sen kommer jag att bli gråhårig av att försöka justera in det eländet.
Som det ska vara.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Här har jag hittat ett gammalt aggregat från en V70/850 som ska passas in. Min gamla 156a får agera måttmall..
[Ändrad 2015-7-7 av rschneberger]
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Efter att ha måttat in aggregatet så att fallhöjden på returoljan, kylfläkten,avgas och oljestickan hamnar där de ska så var det bara att börja
svetsa... Rörkrökar och turbofläns köptes på KL-Racing.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Tanken är ett kompakt bygge med god gasrespons för i möjligaste mån kunna bibehålla sugkaraktären på motorn.
[Ändrad 2015-7-7 av rschneberger]
[Ändrad 2015-7-7 av rschneberger]
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Några fler bilder...
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Så här blev det tillsist.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Funderar man på något så finns oftast svaren härinne på forumet, och tips både vad gällde olja till turbon och oljeretur från turbon levererades.
Tackar!
Oljetrycket hämtades ur hålet där det tidigare satt en insex stoppskruv.
Vinkelslipen fick fixa en plananslutning till oljereturen.
Gassvets och handkraft bockade röret.
[Ändrad 2015-7-7 av rschneberger]
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Oljereturen får _precis_ plats ovanför oljenivån i tråget, men eftersom det är lägre nivå i tråget när motorn är igång så ska det itne bli några
bekymmer. Tror jag.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Tanken är att använda original ECU, av två anledningar.
1. vid besiktning ska turbon kunna tas bort om nödvändigt och då ska allt fortfarande fungera.
2. jag slipper att klabba med avgasvärden och bränsle och motorn kommer att gå underbart fint när den går utan laddtryck.
Megasquirtet ska endast hantera tillskottsbränslet samt vatteninsprutningen. Det finns andra sätt att lösa det här på med hjälp av olika tryckvakter
etc, men jag inbillar mig att körbarhetskänslan ökar i kvadrat med ett Megasquirt.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Oljeretur med liten fallhöjd och förhoppningsvis bra vinkel och diameter.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Dags att bygga avgassystemet.
[Ändrad 2015-7-7 av rschneberger]
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Original luftfilter behålls för att underlätta vid ombyggnad till sugmotor samt för att det fungerar jäkligt bra.
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
|
|
Hauge
Alfa-freak
br>
Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline
|
|
Jäkligt fränt projekt!
Jag kollade själv en del på både två och treliters 916 GTV:r innan jag köpte min 79:a.
Gillade fyran bättre då den kändes med alert.
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
GTV-TB
Alfa-freak
br>
Inlägg: 502
Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline
Humör: e... glimrende :-)
|
|
Spännande det häringa turbo projektet du håller på med , det går i
linje med vad en Sydafrikan, jag tror att han kallar sig Turbonutters på alfaowner.com hittar på, TS med OE insprut + turbo(~0.5bar) + extra sprut när
det börjar bli snålt med soppa och det funkar visst riktigt bra för honom, det kan kanske vara värt att höra med hen om han känner igen problemet vid
5500 rpm.
Lycka till med turbo bygget.
Johan S
|
|
Pages:
1
2
3
..
13 |