Pages:
1
2
3
4
..
13 |
rschneberger
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av GTV-TB | Spännande det häringa turbo projektet du håller på med , det går i
linje med vad en Sydafrikan, jag tror att han kallar sig Turbonutters på alfaowner.com hittar på, TS med OE insprut + turbo(~0.5bar) + extra sprut när
det börjar bli snålt med soppa och det funkar visst riktigt bra för honom, det kan kanske vara värt att höra med hen om han känner igen problemet vid
5500 rpm.
Lycka till med turbo bygget. |
Tack för tipset!
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
Jag hoppas att fallhöjden på returen är bättre än vad det ser ut att vara, annars riskerar du att oljan stannar av och koksar då den blir för varm. =
Turbohaveri som följd.
Annars blir det en kul leksak :)
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av niczii |
Jag hoppas att fallhöjden på returen är bättre än vad det ser ut att vara, annars riskerar du att oljan stannar av och koksar då den blir för varm. =
Turbohaveri som följd.
Annars blir det en kul leksak :) |
Jag har bara provkört den i 5 mil hittills, men inga symptom på dålig oljeavrinning. Fallhöjden är 55mm och vad jag förstått så vill de flesta ha mer.
Jag hoppas att jag klarar mig.
|
|
niczii
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline
Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger | Quote: Ursprugligen inlagt av niczii |
Turbohaveri som följd.
Annars blir det en kul leksak :) |
Jag har bara provkört den i 5 mil hittills, men inga symptom på dålig oljeavrinning. Fallhöjden är 55mm och vad jag förstått så vill de flesta ha mer.
Jag hoppas att jag klarar mig. |
Fallhöjd/cm är mer intressant, men ja. 5cm fallhöjd är lågt, det är nästan så att oljan kan skvalpa upp i turbolagret vid vildare körning :)
|
|
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: På hugget
|
|
Vilket kul bygge!
Men varför blanda in tilläggsprut? OEM systemet är ju fullt mappningsbart, och i kombination med större spridare, effektivare pump, e85 och mappning
så borde du alla gånger kunna ladda 1 bar iaf.
Kalle Sandler
- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo | Vilket kul bygge!
Men varför blanda in tilläggsprut? OEM systemet är ju fullt mappningsbart, och i kombination med större spridare, effektivare pump, e85 och mappning
|
Första svaret på din fråga är nog...okunskap.
Jag visste inte att original var mappningsbart av gemene man, dit jag räknar mig.
Problemet med E85 är att det är djävulens bränsle som ännu inte fått fotfäste i Europa och än mindre i regionen Eifel. Det finns...men det är som med
de svenska mackarna norr om Dalälven. Man har hört talas om dom men ingen har sett dom.
Det andra svaret är att jag på mindre än en kväll ska kunna skruva om bilen till sugmotor, åka och besiktiga och sen enkelt skruva ihop alltsammans
igen. Och hittils ser det ut som att jag kan hålla det där.
Men om du har kunskap om hur man använder original ECU och dessutom kan växla mappar i den på ett enkelt sätt så lyssnar jag mer än gärna.
|
|
Verde Orione
Junior Alfista
br>
Registrerad: 2012-2-28
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Hej!
Det här var ett minst sagt intressant projekt.... skulle gärna kolla lite närmare på det om tillfälle ges. Kan ju fantisera både kring banräcern och
pallbocksfinbilen (inte sååå fin kanske, men ändå...). Fast turbo på banräcern sätter den i klass I i Challenge direkt, och då får trycket skruvas upp
rejält om man skall höra hemma där i praktiken...
Mvh
Ragnar
Ragnar Rosengren
v ordf CAR Svezia, CAR Challenge #77
1 död, men ännu ej begravd, en döende (?) och ren räcer 156;a
|
|
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2002-11-5
Medlemmen är Offline
Humör: På hugget
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger | Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo | Vilket kul bygge!
|
Jag visste inte att original var mappningsbart av gemene man, dit jag räknar mig.
Problemet med E85 är att det är djävulens bränsle som ännu inte fått fotfäste i Europa och än mindre i regionen Eifel. Det finns...men det är som med
de svenska mackarna norr om Dalälven. Man har hört talas om dom men ingen har sett dom.
Det andra svaret är att jag på mindre än en kväll ska kunna skruva om bilen till sugmotor, åka och besiktiga och sen enkelt skruva ihop alltsammans
Men om du har kunskap om hur man använder original ECU och dessutom kan växla mappar i den på ett enkelt sätt så lyssnar jag mer än gärna.
|
Jag förstår vad du menar med E85. Synd att du inte har det i krokarna.
Visst är sprutet mappningsbart, om man har emulator eller dyl. Turbocenter, TM Chiptuning eller Motor Nord borde kunna hjälpa dig om inte annat.
Lättaste sättet att "växla mapp" borde vara att ha en extra databox att skifta till vid besiktning. Du borde kunna hitta en sådan i princip gratis.
Kalle Sandler
- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Verde Orione | Hej!
Det här var ett minst sagt intressant projekt.... skulle gärna kolla lite närmare på det om tillfälle ges. Kan ju fantisera både kring banräcern och
pallbocksfinbilen (inte sååå fin kanske, men ändå...). Fast turbo på banräcern sätter den i klass I i Challenge direkt, och då får trycket skruvas upp
rejält om man skall höra hemma där i praktiken...
Mvh
Ragnar |
Välkommen!
Så märkvärdigt är det nu inte. Det är mest en himla massa forumsläsande på olika siter som jag med svets, rör, slang och lite elektronik har omsatt i
praktisk funktion.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo | Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger | Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo | Vilket kul bygge!
|
|
Jag förstår vad du menar med E85. Synd att du inte har det i krokarna.
Visst är sprutet mappningsbart, om man har emulator eller dyl. Turbocenter, TM Chiptuning eller Motor Nord borde kunna hjälpa dig om inte annat.
Lättaste sättet att "växla mapp" borde vara att ha en extra databox att skifta till vid besiktning. Du borde kunna hitta en sådan i princip gratis.
|
Ah! Du tänkte så.
Det kanske är där jag hamnar när jag inte har något hår kvar på huvudet (alls) och bilen står och hoppar och frustar i ett hörn av världen.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Efter lite rotande igår med kamaxelvariatorn så uppnåddes ingen större succe.
Vid 5500rpm så var det någon som rånade mig på halva motoreffekten.
Till sist så kopplade jag in datorn på ECUn och hittade ett antal felkoder till givare, bla lufttempgivare och TPS. Nollade dessa koder och efter det
drog den som den skulle till varvstoppet även om det kändes att det planade ut vid 6800.
6800 rpm verkar i det här läget vara där det är dags att växla, och känslan med den korta växellådan är lite som att byta växel på hojen.
Däremot blev provturen kort eftersom jag kom på det här med att koppla in datorn när jag stod i duschen och att göra en provkörning i morgonrock
och....ja, ni inser problemet.
Att den planar ut vid 6800 skulle även kunna tyda på bränslebrist, då det tunnade ut en del på slutet.
Härligt när det inte fungerar till 100% på direkten!
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Den hade varit fin att förklara för polisen, tagen på 6800giri på 3:an, fortfarande blöt i håret och endast iförd en morgonrock.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Haha morgonrocksprovkörning!
Kul att den funkar. :)
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
GTV-TB
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline
Humör: e... glimrende :-)
|
|
Nästa provtur sker väl iklädd bara kallingar...kanske 200rpm mer med flås kan hittas där.
Johan S
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
För mindre effekter så går det bra att gatmappa mha av autotune funktionen som finns i Tunerstudio (programvaran för mappning till MS) En
bredbandslambda behövs.
Kör du med MS som tilläggsprut så behövs extra spridare och fuelrail. Sedan skapar du en bränslemapp som börjar ovanför vid 100 kpa (atmosfärstryck)
och alltså bara används vid övertryck.
Du behöver få in varvtalsignalen till MS på något sätt. Någon 60-2 triggersignal behövs inte då du inte kör tändningen med MS. utan en vanlig
tändspole signal räcker, Men din motor har väl fördelarlöst ?
Du "bör" kunna ta signeln från rätt stift på en COP spole. Effektstegen för tändiingen sitter i ECU på din motor. Så COP'arna är den gamla modellen
med icke TTL nivå på trigger ingången. Någon av dom tjocka ledningarna som ICKE har 12v med tändningen påslagen, motorn avslaget. Eller använd ett
oscilloskop för att mäta fram det.
Högre än 0.5 bar skulle jag absolut inte gå med med bensin. Din motor har 10:1 kompression.
tyska mackar har dom också etanol inblandning på 5-15 % som i sverige ?
/b
|
|
Pages:
1
2
3
4
..
13 |