Pages:
1
2
3
4
5
..
10 |
blompa
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Jag fortsatte att inspektera bakvagnen. Framför allt diffen då jag har klånkande
från bakvagnen vid växling. Symptom som ofta kopplas till diffhusets upphängning.
Det finns inga OEMprylar till salu längre.
Nåväl, jag har efter ett par dagar lyckats hitta ersättningsbussningar till hela
diffupphängningen. Den sitter i totalt fem bussningar (2+2+1).
Såhär ser bakre diff-fästet ut.

Är det dåligt draget bara? Ersättning från Powerflex finns att tillgå.
Hela fästet går byta mot en skitfräck aluminiumprofil med polyuretanbussning från Apikol. Den är dock dyr
Den främre diffbalken sitter i 4 bussningar. 2 av dessa sitter ytterst.
En i varje ände. De hade väldigt lite spel och ser friska ut(Apikol tillverkar ersättningsbussningar annars):
Detta är en av de inre diffbussningarna.
De hade rätt mycket spel. Som tur var är tillverkar "034 motor sport" ersättningsbussningar. Inte fasligt dyra heller.
Övriga bussningar i bakvagnen såg trötta ut men inte helt slut.
Ajdå....

Trasig drivaxeldamask höger bak. Det blir att beställa en sån också:
Som avslutning passade jag på att kontrollera oljenivån i bakdiffen. Nästan upp till hålet. Klar och välstinkade sörja:

När jag ändå var i farten passade jag på att kontrollera växellådans oljenivå. Den var också okej. Samma färg och lukt.

Kanske slipa bort lite ytrost och lägga ett lager svart rostskyddsfärg på vissa av prylarna.
Edd China brukar använda stonechip. Vad kan vara en bra variant på det?
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av El Toro  | Mycket trevlig bil ni har skaffat. Jag hade en S2:a med i princip samma drivlina som denna. Mer kassaskåp känsla är svårt att få för dem pengarna :-)
Min original turbo räckte till för att ladda 1,6 bar med hjälp av ett chip som sades vara en kopia på MTM-s 300hk chip för 2,2:an. Det som är viktigt
då är att byta bränslepumpen. Min hade problem med misständningar när man drog ut den igenom växlarna. 1:an gick bra, 2:an började hacka strax före
varvstopp och 3:an började hacka redan vid 5000varv. Byte av bränslepump löste problemet.
Det med 3 tum från turbon gjorde susen. Nackmusklerna måst vara med när man startar från stillastående ;-) Låter fint gör dem också dem femmorna.
Jo, jag saknar den. Trots tveksam historik och 25000mil på mätaren kändes den mer solid än några av mina finaste Alfor... Förlåt, men det är saningen.
|
Solid är ordet. En riktig autobahnräser. Den ger inte lika många olika känslor som Alfan dock (än).
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
kul med chippingen. skall bli intressant att forska fram varför det inte laddar mera.
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag tror jag har lyckats identifiera min turbo!
Kompressorhuset på en RS2-turbo ska vara märkt: 53261015160
Jag lyckades hitta en sån märkning idag. Det som stört mig att jag inte hittat 7200-märkningsplåten på baksidan. Min har haft en HELT annan märkning.
"k24 1335"
Alldeles nu har jag lyckats identifiera att det är en turbo som är specialbeställd av Dahlbäck racing som det verkar:
Quote: |
The 2004 RS2 turbo group buy GB) turbos were arranged through Jeff Labombard who did the GB with Tim at TJM Motorsports (also Northern European) in
NH. At the time Tim was just starting with Dalback racing and had the ability to get the Turbos through his connection in Sweden. Dahlback had a
special turbo run done by KKK and Jeff and Tim tapped into that for 20 turbos. Jeff recalled that it took an extra couple months. All parties involved
had impeccable credentials and the turbos came from the same production line as the Audi part. They are genuine factory parts, just not labeled for
the VW/Audi parts system. The upper line on the 2004 GB turbo serial number plate reads K24 1335. The lower line on plate has the actual serial number
like: 24 4089063. Or as shown in this photo from Mike S.:
|
foto.
Det är alltså definitivt en RS2-turbo. Dessutom en producerad relativt nyligt. Bra skit att upptäcka. En lite klurig sak faktiskt :)
edit: Referens
[Ändrad 2015-7-28 av blompa]
|
|
sam_h
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Kul! nu ska ni bara komma på vart allt laddtryck tagit vägen!
|
|
Besar
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
Grym detektiv arbete :-)
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
@sam_h
Japp. Inte så att bilen går dåligt nu heller. Men ni vet hur det är...
@besar
Tack!
Det blev mek idag!
Min milmätare slutade fungera kort efter besiktningen. Det kan vara relaterat till att jag nollställde trippmätaren under färd.
VDOs hastighetsmätare har kända problem med just milmätaren. det sitter ett litet kugghjul som är gjort av uretan och som är smort av någon som över
tid bryter ner kugghjulet.
Jag beställde 2 nya drev för någon hundring. De borde hålla så länge bilen håller. De som sitter i har trots allt hållit i närmare 26000 mil vilket
nog får sägas vara okej
med kända brister.
Nåja för att kunna göra detta måste man plocka ner hastighetsmätaren i molekyler. Lätt? Nej...

Steg 1. Lossa täcklisten nedanför instrumenthuset.
Den dras loss åt vänster. (2 skruvar)

Steg 2: Loss instrumenthuset. (3 skruvar)

Steg 3 Många sladdar.
Efter ett visst lirkande fick jag loss alla. De är färgkodade eller har unik kontakt. Rätt redigt gjort faktiskt.

Steg 4. Lossa på platsbakstycket (6 skruvar). Torx på insidan. Bra grejer.
Bakstycket är förresten ledat och går att vicka ner så att man kommer åt att byta lampor utan att .
Alla mina lampor var hela. Det kändes lika bra att kontrollera detta nu.

Steg 5. Lossa kretskortet. (5 skruvar+en sladd). Det lyfts sedan ganska enkelt loss.
Nu börjar vi komma någon vart!

Steg 6.
För att ta isär hastighetsmätaren behöver man få loss nålen till att börja med.
Att ta loss hastighetsmätarnålen tog mer tid än alla andra manövrar tillsammans. Det tog nog en och halv timme med lite googlande.
SATAN vad den satt. Mindre våld har knäckt ben på folk!

Steg 7. Lossa mätartavlan. (2 skruvar).
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Steg 8. lossa mätarhuset från fronten. (2 skruv)
steg 9 lossa mätarhuset från panelen på baksidan. (4 skruv. Ej visat)

steg 10. Lossa kretskortet som sköter om milräknaren (2 skruv från höger på bilden ovan.)

Puh. Det vi vill åt är kugghjulen som sitter på stegmotorn.
Vi kikar väl på kugghjulen:
A-HA! Som jag trodde. Avbruten kugg. De kvarvarande kuggarna var mjuka som smör.
Såhär ser ersättaren ut:
.
och på plats:

Assembly is the reverse process som Haynesmanualerna säger.
Jag fick ta ut och kalibrera om hastighetsmätare 3-4 gånger dock.
Till slut tog jag och polaren oss ut till bilen där vi skruvade i instrumentpanelen.
Efter en kort provtur kunde jag konstatera att inte det inte var någon skillnad alls.
Mäkta besviken fixade jag lite lunch innan jag for ut till polaren som byggde dränering. Jag fick köra hans hjullastare.
Efter en dags muttrande och grävande kör jag hem från polaren och då fungerar det plötsligt. Grusvägen ut till honom har skakat saker på plats.
Något jag missat att kolla innan vi satte ihop allt.
Jag är dock nöjd nu. Jag hoppas att min lagning är permanent eller åtminstone så länge bilen lever.
|
|
sam_h
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Haha, det är riktiga vänner som låter en köra hjullastare när man är lite nere!
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
En hjullastare, en varm sommarkväll/natt, ett par peltorkåpor och lite Metallica får vilken karl som helst på fötter! :)
Snyggt mekat också :)
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
@sam
Japp.
@fredrik
Tackar!
Idag har det inte blivit något mek men däremot bilvård.
Jag köpte en hel bunt tvättprylar i mikrofiber på biltema.
Avfettning,
Avspolning,
mer avfettning,
/Mikrofiberfingerhandske+gnugga. Den hansken var skitbra till att tvätta fälgar!
Tvätta bilen. En av vardera: vänster
höger vax on, vax off-stuk. 
Toksvettigt var det.
Sen torkade jag av bilen.
Därefter blev det leka med nya saker:
Lera!. Den var inte så meckig att arbeta med men den behövde ha vatten eller liknande inunder, annars brände leran fast och
kletade på en fläck.

Därefter: Min första vaxning!
Polermoböp och:

Några bonusbilder:

Iochförsig hann vi med att testa min nya 2x2-kabel. Vi fick inte kontakt. :/
Jag har inte hunnit felsöka det ännu.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Använd såpa med claybaren eller bilschampo med den så funkar claybaren suveränt!
Jag använder det varje vår för att få bort alla prickar efter vinterns skitvägar. Mycket effektivt men man får ju vaxa plåten efteråt.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
mek med bilstereo ena dagen och bilvax nästa.... börjar bli dags att styra upp verksamheten inom umemaffian. snart börjar rikard och andreas montera
plysch i inredningen...
nä, något riktigt rejält övermotoriserat vansinnesprojekt får det nog bli i höst.
[Edited on 2015-8-9 by BennySteen]
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Blank Audi
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
@FredrikAssarsson
Bra tips med såpa eller schampo. Jag gjorde en vaxning direkt efterråt och jag känner mig nog rätt nöjd ändå.
@bennySteen
Man måste prova ibland.
@Rikard
Japp. Tack!
---------------
(lite uselt med bilder. Sorry about that)
Det blev lite mek igår. Efter ett par timmar hushållsbestyr, någon knapp som skulle fixas samt en stol som behövde kläs om; for jag till Rikard där
jag skulle testa om en 5.25"s element går in i framdörrarna. Isåfall var planen att beställa ett alpinekit med 5.25tums mellanbas, diskant och
delningsfilter (SPG-13CS).
Vi plockade loss högtalargallret och såg snabbt att det inte alls satt några tusenåriga nokiahögtalare där. (jag har inte ens startat stereon sen jag
fick bilen). Det satt:
ett par JBL GTO428 koaxialer.

Dessa borde iallafall testas.
Ljudbilden var helt okej även om diskanten nog borde suttit längre upp.
Vi kopplade in slutsteget och Baslådan och fick genast rätt trevligt ljud.
Stereon som satt i var konstig och knäpp så jag tog det vrakgods jag fått av farsan. (ja, lådan är verkligen gjord av vrakgods).

En Pioneer med både USBport, cdläsare och line in. dock sitter line in-porten på baksidan. När vi gick igenom den visade den sig också ha inbyggda
delningsfilter som enkelt gick att konfigurera i menyn.
Den fick sitta kvar.
Rikard lyckades hitta en bra placering av baslådan. Där kommer den nog hamna (uppe på en liten hylla i bakluckan, mot baksätet). Dock behöver vi ett
arbetspass till för att montera den och slutstegen samt koppla in allt.
På sikt kanske det blir alpinekittet ändå men det är svårt att montera då man behöver bygga lådor i dörrarna. Det jobbet talar lite emot bytet. Allt
beror väl på om jag stör mig på ljudet med JBLerna.
Jag passade också på att sätta dit de saknade dörrlisterna. ett 10minutersjobb. Jag har resten men de får nog vara i en låda tills vidare.

Nu till kvällens fynd!
Audi S4 med AANmotorn är väldigt populär att COP-konvertera (speciellt ihop med trim). Det passar bolt on faktiskt. Vanligast har nog varit att ta
copar från Audi 1.8T. Nuförtiden tar kidsen COPar från 2.0TFSI då de troligtvis är lite stöddigare.
Jag blev nyfiken på vad som faktiskt satt i min bil Den går rätt fint trots diverse trim och uppgraderingar. Med orginaltändning (och trim) är det
vanligt med dålig tändning en bit upp i varvregistret.
Jag och Rikard lyfte lite på kåpan och hittade:

Och en bild med mer lättlästa nummer:

Bilen är redan COP-konverterad till 1.8T-copar.
Tomten kom tidigt i år. :) 
[Ändrad 2015-8-13 av blompa]
|
|
Pages:
1
2
3
4
5
..
10 |