Christian U
Junior Alfista
br>
Registrerad: 2015-5-31
Medlemmen är Offline
|
|
Byta högtalare och dörrsida
Slår ihop både högtalarbyte samt att byta dörrsida på en alfa 166.
Börjar med högtalarbytet.
Verktyg jag använt. Tyckte pz2 passade skruvarna bäst.
1.Ta bort kromringen samt högtalargallret. Ibland följer högtalargallret med direkt ibland måste man först ta bort krom ringen.
Edit: När högtalragallret ska tillbaka är det lättast att först sätta dit kromringen.
Högtalaren sitter sedan med 4 skruvar.
[Ändrad 2015-8-10 av Christian U]
[Ändrad 2015-8-11 av Christian U]
|
|
Christian U
Junior Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Köpte en reservdels bil med ljus skinn inredning för att få slippa den volvo 740 aktiga grå/blå klädseln. När jag köpte bilen såg jag att den var
utrustad med dsp så jag har bytt till alfas dsp högtalare.
Hjälper inte bilden får du höra av dig då jag har en alfa i samma skick som en omonterad möbel från IKEA :-) och kan ta bilder på dörren utan
dörrsidan.
Edit: Är original högtalaren på bilden
[Ändrad 2015-8-11 av Christian U]
|
|
Christian U
Junior Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
När det är dags att byta diskanterna vid dörr handtaget skiljer det sig lite från fram och bakdörrarna.
Skruven som är gemensam för både fram och bakdörrarna sitter dold bakom ett plastlock . Lättast är om man håller dörrhandtaget öppet och vinklar
skruvmejseln snett uppåt och inte rakt som visas på bilden.
Sedan när skruvarna är borta för man plasten framåt.
Framdörrarna sitter fast med en skruv medan bakdörrarna har en skruv till bakom askfatet. askfatet får man bort genom att påverka metallklipset nedåt
.
Diskanterna får man loss genom att försiktigt vrida dem. Sitter en litenplastklack som lätt går av. Det finn pilmarkeringar som visar rätt läge.
Tänk på att det är samma kabelfärger samt kontakt till både
högtalare som diskanter så ska man ta bort dörrsidan är det bra att märka upp kablarna.
|
|
Christian U
Junior Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ska dörrsidan bort ska resten av skruvarna bort. Är det en fram dörr är det 10 skruvar till och är det en bakdörr är det 9 skruvar till som ska bort.
Börjar nerifrån så sitter det två synliga skruvar längst ner på dörren.
Bakom högtalaren sitter det två skruvar till och en finns det en dold skruv ovanför förvaringsfacket.
2st skruvar hittar man under gummimattan vid elhissarna.
När elhissarna med plasten är bort får man välja om man tycker det är lättare att skruva bort de 2 stora skruvarna mot chassit eller de 2 små mot
dörrsidan.
Framdörren har en skruv som är dold bakom övergången av ventilationen.
|
|
Christian U
Junior Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det som nu håller dörren på plats är 4 plastclips. När jag lossade dörrsidorna började jag att nerifrån och dra utåt.
När plastclipsen har släppt lyfter man dörrsidan uppåt.
|
|
Christian U
Junior Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
"Montering sker i omvänd ordning" är väl ett ganska känt citat.
Några saker att tänka på speciellt om man ska byta till en annan dörrsida.
1.Kontrolera att fästena till plastclipsen sitter kvar i dörren.
2.Kontrolera plastclipsen, det är väldigt svårt att sätta tillbaka ett plastclips med dörrfästet kvar på clipset och dörren redan har ett fäste. Jag har provat så ni slipper.
3. Listen som sitter högst upp på dörren mot vindrutan kan också sitta kvar på dörren. Ännu svårare att få på två lister än problemet under punkt två.
Även provat detta
Själva monteringen gjorde jag som så att jag passade in dörren högst upp med låsspaken. Sedan passade jag in kablarna. När detta är klart styrde jag
plastclipsen rätt med en liten skruvmejsel och tryckte till.
Nertill ser ni dörr utan och med list
|
|
jol
|
Thread Moved 2015-8-30 kl 18:59 |