Först tänkte jag på en gammal MR2 men inte med 4wd inte.
Sedan tänkte jag AHA en underdog i form itav den svinaktigt feta mitsubishi starion 4wd?
Sedan tänkte jag nä, det handlar nog om en klassisk hjälte: en Celica GT-FOUR från det håriga 80talet, right?
Spot on !
Permanent fyrhjulsdrift, turbo och 185hk.
Så här hade vi tänkt oss en framtida version ;-)
Om Andreas är tillräckligt nykter så kan ju posta en bild på hur våran bil såg ut när vi hämtade den idag.
Åh. Underbar bil!
Ung nog för att vilja ha sådan som poster när det begav sig, gammal nog för att ha varit nära att köpa sådan när de gick för småsummor!
Men hur kommer Yamaha in i bilden?
Åh. Underbar bil!
Ung nog för att vilja ha sådan som poster när det begav sig, gammal nog för att ha varit nära att köpa sådan när de gick för småsummor!
Blocket är märkt med Yamaha av någon anledning. :)
[Ändrad 2015-10-31 av blompa]
Blocket är märkt med Yamaha av någon anledning. :)
[Ändrad 2015-10-31 av blompa]
Kanske Yamaha pissade revir ? från wiki.
3S-GTE engine:
The Dual Over Head Cam (DOHC) 16-valve cylinder head designed by Yamaha is made of aluminum alloy.
Yamaha tillverkar Toyotas åtminstone sportigare motorer, dom ska vara elendigt trånga att skruva med har jag hört av en Volvo gubbe. Men vad vet jag
som tycker det är lagom nivå att byta tändstift på en nord 4a.
Idag har jag gjort första arbetspasset på Gt4'an. Den startade snällt efter jag fyllt på 5 liter bensin.
Den står på lyften så jag lade in en växel och bromsade och lät den slipa bromskivorna så dom rullar lätt nu. Dock sjunker bromspedalen efter en
stund.
Dock går den inte på alla cylindrar och börja blåröka efter ens stund. kamremmen såg friskt ut så den får sitta ett tag till.
leakdown visade på dålig kompression i 2 och 4an cylinder. det kan dock vara en ventil som inte stänger ordentligt eller kolvringar som behöver
motioneras.
Jag hittade också ett fultrim någon gjort för att höja laddtrycket med en strypventill mellan turbo och WG. jag tog bort den och montera en vanlig
slang istället.
Vi börjar väl med att byta stift, fördelare och rotor.
Växelådan extern oljekylning...
Vattenkyld intercooler med egen elpump och frontmonterad kylare för intercooler vattnet.
Det satt inget luftfilter i den, och turbons kompresshjul har små märken efter partiklar. Men det finns inga repor i kompressorhuset och det radiella
spelet är normalt. så det är inget att fundera på.
Gjorde ett pass efter middagen också. Alla bromsnipplar är nu lossade med värme och försiktighet.
Alla bromskivorna är bytta tidigare Även h-cylinderna är utbytt bytt. så någon form av service har den fått. Den läcker olja , verkar vara från
oljepluggen. Ny kopparpackning löser nog det.
Vi väntar med oljeservice till vi vet om vi måste lyfta toppen och åtgärda felet med dålig kompa på 2 och 4:an.
Imorgon fortsätter vi, då får jag assistans av Andreas.