I helgen drog isbanesäsongen igång. Premiären skedde med palles e36 med m52tub 2.8 liters spis 10:1 kompa , turbo och e85. 0.8 i ladd. ~ 330hk.
Celican skall förhoppningvis också komma ut, eftersom jag aldrig förstod varför den käkade vevlaget så handlades en likadan reservmotor. Den skall
grundrenoveras , lager, kolvringar, etc och sedan hinkar vi i den istället. motorn kommer väl på torsdag/fredag. sedan tar det väl ca 2veckor att
fixa.
Nu har isbane säsongen dragit igång igen och vi saknar celican.
Tanken är att rengöra , byta lager och kolvringar och göra ett snabbt byte. Och därefter kan man gå igenom gamla motorn för att hitta problemet med
lager på 4:an. Jag har tagit isär motorn och börjat rengöra
MEN , reservmotorn saknar kolvar, så det måste fixas. Andreas minns du om sugiskolvar passar ?
Nu har vi hittat kolvar + stakar för 400 sek. Jag har också beställt lager, toppackning, sträckbultar och kolvringar till motorn. Allt kostade ca
2000 SEK inkl. frakt.
MAIN CRANKSHAFT BEARINGS SET STD TOYOTA CELICA GT4,MR2 3SGTE 2.0
CON ROD ENGINE BEARING SET STD TOYOTA CELICA 3SGE,3SGTE
CELICA ST185 ST205 MR2 3SGTE STEEL HEAD GASKET & HEAD BOLTS
Piston Ring Set for TOYOTA
Grejorna bör komma i slutet av nästa vecka. till dess är det väl läge att plocka isär och rengöra/kontrollera toppen.
MEN , reservmotorn saknar kolvar, så det måste fixas. Andreas minns du om sugiskolvar passar ?
Jag minns faktiskt inte. Motorerna ska vara i det närmaste identiska, men kompa lär diffa. Så frågan är om det tar i när man stoppar i fel kolvar. Jag
har inte riktigt tid att kontrollera detta men av senaste posten att döma har ni löst det ändå.
Rikard och jag fick dåligt samvete och avsatte en dag att påbörja monteringen av motorn. Vi började med täthetsprova toppen och kolla rakheten.
Den verkar varit planad tidigare då en är 5/100mm högre i ena ändan. osäkert dock om det cylindersidan eller rentav ovansidan mot ventilkåpan. Det
ställer till det lite då man behöver skimsa upp den på enda sidan så man planar lika mycket över hela ytan. Det måste nog mätas mera innan jag
snurrar igång skärhuvudet .
Nu har jag mätt både topp och block och allt ligger inom 1.5/100 mm.
Det lilla spelet beror nog mera på min mätklocka, behöver bättre hållare för den. och någon planing kommer inte behövas. möjligvis för att få bättre
ytfinish. Men det är knappast värt besväret med uppsättningen.
Härnäst skall rundhet på vevaxel, cylindrar och stakar mätas.
Storleken på fräsen är helt perfekt för motorjobb :-)
Det "nya" blocket hade synliga , men inte kännbara vändkanter och ytan var tråkigt blankt. Så en fin honing var på sin plats. gjordes i garaget med
handborr och biltemas honingsverktyg.
Efter
Eftersom kolvarna och block har kommer från olika håll så vill jag kontrollera dimensionerna. Det finns 3 olika toleransnivåer av både block och
kolvar. enligt verkstadshandboken.
Mätning av kolvarnas diameter , 85.96mm
Mätning av cylindrarna. Först längden på cylinderindikatorn och nolla mätklockan. 86.90 mm
Sedan cylinderdiameter, -0.85mm. vilket ger en diameter (86.90 - 0.85) = 86.05mm
Kolvarna var 85.96mm vilket ger ett spel på 0.09mm. Vi har även mätt storändans rundhet. och dom var också ok.
Rikard och jag har gjort en insats på nytt. Monterat nya lager och vevaxeln. Naturligtvis mätt lagetspelet till 5/100 mm. Vi mätte även axialspelet
till 5/100mm med mätklocka(2-4/100 enligt manualen. Men det kan vi leva med.
Hinner ni med nåt isåka innan den smälter bort? Hoppas det!
Har ni kollat upp den gamla motorns vev? Det måste ju ha varit något fel på den...
isåkning med celican iår blir svårt. Vi är för långsamma i garaget, men vi har trevligt.
och nu står det vatten på alla isbanor häromkring. men det byggs ju nya racerbanor både norrut och söderut 20 mil bort så vi får väl köra på asfalt i
sommar.
gamla motorn sitter i bilen, den skall demonteras och inspekteras, jo det blir intressant.
jo Celican är på rull igen efter stillestånd sedan 2018. Den har fått en nybyggd motor som nu klarat en heldag i högt tempo på isbanan.Hoppas det
håller i sig.
Jag har även en hypotes om varför gamla motorn nötte upp 4:ans vevlager hela tiden. Det saknades en vettig oljerestriktor till turbon. Och när oljan
blir varm och tunn och samtidigt ligger i långa svängar/bromsar finns det tillfällen när man tappar oljetrycket och 4:ans vevlager är det som är
längst bort från pumpen. Oljetrycksmätaren har inte visat något, men den har en inbyggd fördröjning och hinner inte med när det händer på någon
sekund.
Idén fick jag när jag kontrollerade oljeflödet från turbon och tyckte det var alldeles för mycket olja. Just nu sitter en 2mm restriktor. men jag
skall gå ner till 1.5mm. Man får även snabbare spoolup med mindre olja till turbon.
Eftersom isbanan vi kört på tidigare i vinter inte var okej for vi norrut med GT4:an till Berglundaavan i Lycksele. Bra bana som vanligt inte mycket
andra bilar.
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.